Pitääkö kapteenin hukkua?

sinkitty vene

Italian ja tuoreemman Korean tapauksen yhteydessä on havaittu alusten päälliköiden pelastautuvan ensimmäisten joukossa.

Miksi sitä arvostellaan?

Onko laivakapteeneiden TES:issä pykälä, jonka mukaan uppoavan laivan mukana on hukuttava? On mielestäni inhimillistä, että ihminen yrittää selvitä hengissä.

Soutuveneessä voi vielä auttaa vedenvaraan joutuneita, mutta yksittäinen ihminen ei pysty isomman aluksen satoja matkustajia pelastamaan.

Yleensä laivoissa on pelastautumisohjeet, joihin matkustajien pitäisi tutustua ennen tapaturmaa. Ohjeet on tehty noudatettaviksi.

Jokainen vastaa viimekädessä omasta hengestään ja tiukan paikan tullen sen oman hengen säilyttäminen nousee to-do -listalla aika korkealle.

10

1408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vipikassa Paavo

      Hyvän merimiestavan mukaisesti laivahenkilökunta auttaa matkustajat turvaan ennen oman nahkansa pelastamista.
      Heti kaikki mulle tänne nyt sukupolvi ei kokaiinipölyssään kuten italiankippari, ei
      tähän kykene.
      Eiole Tessissä muitakaan hyviin merimiestapoihin liittyviä velvollisuuksia.
      Kaikki tämä on ihmisessä itsessään. Kirjoituksesi provo vai ei selvittää silti melko pitkälle nykysukupolven tärkeysjärjestyksen mikäli oman nahan pelastamisesta tulee priorisoitu hyvien tapojen sekä käytännön rinnalla.
      Rahtilaivoilla on aivan samantekevää miten niiltä kukin pelastuu ja sielläkin kipparin ensisijainen velvollisuus on huolehtia miehistön turvallisesta laivanjätöstä.

      Tämä italiaanooli aivan järkyttävä potaskakasa eikä tuollaista limanuljaskaa onneksi usein edes tapaa merenkulun piirissä.

      • sinkitty vene

        Ymmärrän kyllä, että henkilökunta tekee kriisitilanteessa saamiensa ohjeiden mukaista työtä. Pelastustilanteita on tapana myös harjoitella etukäteen.

        Siitä huolimatta tuntuu hullulta, että tilanteen muuttuessa epätoivoiseksi pelastetaan oman hengen sijaan jonkun toisen henki. Saadaanhan siitä aikaiseksi sankaritarina, mutta koska itse en ole uskovainen, niin en myöskään usko "tuonpuoliseen" elämään tai jälleensyntymiseen. Todistettavasti ihmisellä on vain yksi elämä.

        Tahallisen hukuttautumisen voisi nähdä myös itsemurhana, eli vastuunpakoiluna. Elävää kapteenia voidaan syyttää tekemisistään ja tarvittaessa tuomita, mikäli oikeus katsoo sen tarpeelliseksi.

        Italialisen tapaus on toki poikkeuksellinen, koska koko onnettomuus johtui leväperäisyydestä. Taisi mennä vielä niin, että kapteeni ei ohjannut laivaa, mutta laivaa ohjattiin kapteenin määräysten mukaisesti?

        Kiitos kuitenkin vastauksestasi. Hieman ounastelinkin kyseessä olevan jonkun periaatteen, koska toimintamalli sotii pahasti Darwinin oppeja vastaan.


    • Oma pärse parasta.

      Siitä huolimatta tuntuu hullulta, että tilanteen muuttuessa epätoivoiseksi pelastetaan oman hengen sijaan jonkun toisen henki. Saadaanhan siitä aikaiseksi sankaritarina,

      Lapsenkin pelastaessaan merimies siis tekee väärin.
      Pitää huolehtia vain omasta edustaan vaikka aluksella työskentelisikin.
      Onhan siinä tosin pelko siitä sankaritarinasta, nykysukupolvi on saissea.
      Miten mies joka auttaa omaa perhettään, pitäisikö hänenkin vain pelastaa oma persiinsä.
      Äiti joka auttaa lapsiaan on myös tyhmä.
      Onhan näitä ajatusmalleja.
      Kuten sanoin niin tämä nykysukupolvi on saissea.

      • skettiino

        Tämä on kiinnostava ja tärkeä eettinen juttu. En saa kuviteltua että ihmisen nykysivistyksen aikana olisi tullut suurta muutosta siihen, että toiset riskeeraavat oman henkensä pelastaakseen muita (lukemattomat nyky/entisajan tilanteet merillä ja maassa), ja toiset taas riskeeraavat toisten hengen pelastaakseen omansa (Melkein yhtä monet tilanteet, erityisen mieleenpainuvana tämä Schettino). Ihmisen geeneissä kulkee jonkinlaisen yhteisöllisyyden geeni, samoin ihmisen kulttuuriperimässä. Ja tosiaan, mitä läheisempi, sen enemmän. En usko että nykysukupolvi on "saissea", en tiedä onko merikapteenien työetiikka muuttunut mutta aina vaan on lehdissä sankaritarinoita.

        Sodan käyneet kertoivat että ihmisestä ei tiedä onko se sankari vai laskeeko ensi pamauksesta "skettiinot" lahkeeseen. Mikään sotahulluus tai reippaus ei sitä kerro, vaan vasta ensimmäinen taistelukokemus. Käsitys omasta urheudesta muodostuu silloin, ja se kantaa usein pitkään. Kuka tahansa meistä saattaa olla mies tai sitten pelkkä "skettiino"

        Minusta ajatus siitä että kapteeni hukkuu laivan mukana on "saissea" mutta olen kuullut sanottavan että kapteenin kuuluisi poistua viimeisessä porukassa tai jopa yrittää jäädä laivalle ellei se ole hetimiten hukkumassa. Ei kuitenkaan kuolla. Tämä perustuisi ajatukseen, jonka mukaan miehistö vastaa matkustajien ja omasta turvallisuudestaan, ja miehistön vastuu nousee mitä ylempäänä komentoketussa ollaan.


    • raakapelikö

      Tossa laskuvarjokoneen turmassahan kapteeni pakeni ensimmäisten joukossa,saakohan syytteen?

    • Laskuvarjokoneen tapauksessa lentäjän oli paettava ensiksi jotta muut voisivat paeta lentäjän ovesta.

      Italian ja Korean laivatapauksissa oli molemmissa kyse jostain ihan muusta.

      Meille vanhan koulukunnan seiloreille on opetettu myös moraalia. Meidän ei tarvitse edes miettiä autetaanko me itseämme vai kyydissämme ja vastuullamme olevia lapsia ensin.

      • virtuaalihengenpelas

        HÖpö höpö. Tosi paikan tullen osa olisi tehnyt schettinot, tosin vain pieni osa, ja osa olisi sankarillisesti pelastanut ihmisiä oman henkensä uhalla. Aikomusta tai aatteen paloa ei lasketa, vasta tosipaikan tullen tietää onko mies vai marjanpoimija. Jos pöytälaatikosta löytyy prenikka, tiedät. Muuten et. Siihen asti sankaruus onnistuu vain anonyymipalstoilla.


      • virtuaalihengenpelas kirjoitti:

        HÖpö höpö. Tosi paikan tullen osa olisi tehnyt schettinot, tosin vain pieni osa, ja osa olisi sankarillisesti pelastanut ihmisiä oman henkensä uhalla. Aikomusta tai aatteen paloa ei lasketa, vasta tosipaikan tullen tietää onko mies vai marjanpoimija. Jos pöytälaatikosta löytyy prenikka, tiedät. Muuten et. Siihen asti sankaruus onnistuu vain anonyymipalstoilla.

        Edellisen kaltaiset virtuaalimerimiehet tietty chillaisivat coolisti. Itse olen oikea merimies ja olen ollut myös tosipaikassa. Kyllä siinä mennään palo- ja pelastautumis-suunnitelmien mukaan joiden avulla myös se oma henkikulta säilyy todennäköisemmin. Kriisitilanteessa käskytys ja kommunikointi ovat avainasemassa ja jokaisesta laivasta löytyy niiden osaaminen. Noihin kun vielä yhdistetään merimiestaito, niin Italian ja Etelä-Korean sekä Estonian tilanteissa tulos olisi ollut ihan toinen.

        Kaikki siinä tilanteessa pelkää ja pelko helpottaa vasta kun roikkuu helikopterin pelastuskorissa.


      • zäppädääp.
        MarineroX kirjoitti:

        Edellisen kaltaiset virtuaalimerimiehet tietty chillaisivat coolisti. Itse olen oikea merimies ja olen ollut myös tosipaikassa. Kyllä siinä mennään palo- ja pelastautumis-suunnitelmien mukaan joiden avulla myös se oma henkikulta säilyy todennäköisemmin. Kriisitilanteessa käskytys ja kommunikointi ovat avainasemassa ja jokaisesta laivasta löytyy niiden osaaminen. Noihin kun vielä yhdistetään merimiestaito, niin Italian ja Etelä-Korean sekä Estonian tilanteissa tulos olisi ollut ihan toinen.

        Kaikki siinä tilanteessa pelkää ja pelko helpottaa vasta kun roikkuu helikopterin pelastuskorissa.

        Estonian upotti konttori sekä p...kahousu kippari.
        Bäääbäää ja mää mää määkivät lampaat.


    • ghj

      xxxxxxxxxxxxxx

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      117
      1709
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1448
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      120
      1286
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      145
      1236
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      149
      1201
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1175
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1101
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      989
    Aihe