Pitääkö kapteenin hukkua?

sinkitty vene

Italian ja tuoreemman Korean tapauksen yhteydessä on havaittu alusten päälliköiden pelastautuvan ensimmäisten joukossa.

Miksi sitä arvostellaan?

Onko laivakapteeneiden TES:issä pykälä, jonka mukaan uppoavan laivan mukana on hukuttava? On mielestäni inhimillistä, että ihminen yrittää selvitä hengissä.

Soutuveneessä voi vielä auttaa vedenvaraan joutuneita, mutta yksittäinen ihminen ei pysty isomman aluksen satoja matkustajia pelastamaan.

Yleensä laivoissa on pelastautumisohjeet, joihin matkustajien pitäisi tutustua ennen tapaturmaa. Ohjeet on tehty noudatettaviksi.

Jokainen vastaa viimekädessä omasta hengestään ja tiukan paikan tullen sen oman hengen säilyttäminen nousee to-do -listalla aika korkealle.

10

1328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vipikassa Paavo

      Hyvän merimiestavan mukaisesti laivahenkilökunta auttaa matkustajat turvaan ennen oman nahkansa pelastamista.
      Heti kaikki mulle tänne nyt sukupolvi ei kokaiinipölyssään kuten italiankippari, ei
      tähän kykene.
      Eiole Tessissä muitakaan hyviin merimiestapoihin liittyviä velvollisuuksia.
      Kaikki tämä on ihmisessä itsessään. Kirjoituksesi provo vai ei selvittää silti melko pitkälle nykysukupolven tärkeysjärjestyksen mikäli oman nahan pelastamisesta tulee priorisoitu hyvien tapojen sekä käytännön rinnalla.
      Rahtilaivoilla on aivan samantekevää miten niiltä kukin pelastuu ja sielläkin kipparin ensisijainen velvollisuus on huolehtia miehistön turvallisesta laivanjätöstä.

      Tämä italiaanooli aivan järkyttävä potaskakasa eikä tuollaista limanuljaskaa onneksi usein edes tapaa merenkulun piirissä.

      • sinkitty vene

        Ymmärrän kyllä, että henkilökunta tekee kriisitilanteessa saamiensa ohjeiden mukaista työtä. Pelastustilanteita on tapana myös harjoitella etukäteen.

        Siitä huolimatta tuntuu hullulta, että tilanteen muuttuessa epätoivoiseksi pelastetaan oman hengen sijaan jonkun toisen henki. Saadaanhan siitä aikaiseksi sankaritarina, mutta koska itse en ole uskovainen, niin en myöskään usko "tuonpuoliseen" elämään tai jälleensyntymiseen. Todistettavasti ihmisellä on vain yksi elämä.

        Tahallisen hukuttautumisen voisi nähdä myös itsemurhana, eli vastuunpakoiluna. Elävää kapteenia voidaan syyttää tekemisistään ja tarvittaessa tuomita, mikäli oikeus katsoo sen tarpeelliseksi.

        Italialisen tapaus on toki poikkeuksellinen, koska koko onnettomuus johtui leväperäisyydestä. Taisi mennä vielä niin, että kapteeni ei ohjannut laivaa, mutta laivaa ohjattiin kapteenin määräysten mukaisesti?

        Kiitos kuitenkin vastauksestasi. Hieman ounastelinkin kyseessä olevan jonkun periaatteen, koska toimintamalli sotii pahasti Darwinin oppeja vastaan.


    • Oma pärse parasta.

      Siitä huolimatta tuntuu hullulta, että tilanteen muuttuessa epätoivoiseksi pelastetaan oman hengen sijaan jonkun toisen henki. Saadaanhan siitä aikaiseksi sankaritarina,

      Lapsenkin pelastaessaan merimies siis tekee väärin.
      Pitää huolehtia vain omasta edustaan vaikka aluksella työskentelisikin.
      Onhan siinä tosin pelko siitä sankaritarinasta, nykysukupolvi on saissea.
      Miten mies joka auttaa omaa perhettään, pitäisikö hänenkin vain pelastaa oma persiinsä.
      Äiti joka auttaa lapsiaan on myös tyhmä.
      Onhan näitä ajatusmalleja.
      Kuten sanoin niin tämä nykysukupolvi on saissea.

      • skettiino

        Tämä on kiinnostava ja tärkeä eettinen juttu. En saa kuviteltua että ihmisen nykysivistyksen aikana olisi tullut suurta muutosta siihen, että toiset riskeeraavat oman henkensä pelastaakseen muita (lukemattomat nyky/entisajan tilanteet merillä ja maassa), ja toiset taas riskeeraavat toisten hengen pelastaakseen omansa (Melkein yhtä monet tilanteet, erityisen mieleenpainuvana tämä Schettino). Ihmisen geeneissä kulkee jonkinlaisen yhteisöllisyyden geeni, samoin ihmisen kulttuuriperimässä. Ja tosiaan, mitä läheisempi, sen enemmän. En usko että nykysukupolvi on "saissea", en tiedä onko merikapteenien työetiikka muuttunut mutta aina vaan on lehdissä sankaritarinoita.

        Sodan käyneet kertoivat että ihmisestä ei tiedä onko se sankari vai laskeeko ensi pamauksesta "skettiinot" lahkeeseen. Mikään sotahulluus tai reippaus ei sitä kerro, vaan vasta ensimmäinen taistelukokemus. Käsitys omasta urheudesta muodostuu silloin, ja se kantaa usein pitkään. Kuka tahansa meistä saattaa olla mies tai sitten pelkkä "skettiino"

        Minusta ajatus siitä että kapteeni hukkuu laivan mukana on "saissea" mutta olen kuullut sanottavan että kapteenin kuuluisi poistua viimeisessä porukassa tai jopa yrittää jäädä laivalle ellei se ole hetimiten hukkumassa. Ei kuitenkaan kuolla. Tämä perustuisi ajatukseen, jonka mukaan miehistö vastaa matkustajien ja omasta turvallisuudestaan, ja miehistön vastuu nousee mitä ylempäänä komentoketussa ollaan.


    • raakapelikö

      Tossa laskuvarjokoneen turmassahan kapteeni pakeni ensimmäisten joukossa,saakohan syytteen?

    • Laskuvarjokoneen tapauksessa lentäjän oli paettava ensiksi jotta muut voisivat paeta lentäjän ovesta.

      Italian ja Korean laivatapauksissa oli molemmissa kyse jostain ihan muusta.

      Meille vanhan koulukunnan seiloreille on opetettu myös moraalia. Meidän ei tarvitse edes miettiä autetaanko me itseämme vai kyydissämme ja vastuullamme olevia lapsia ensin.

      • virtuaalihengenpelas

        HÖpö höpö. Tosi paikan tullen osa olisi tehnyt schettinot, tosin vain pieni osa, ja osa olisi sankarillisesti pelastanut ihmisiä oman henkensä uhalla. Aikomusta tai aatteen paloa ei lasketa, vasta tosipaikan tullen tietää onko mies vai marjanpoimija. Jos pöytälaatikosta löytyy prenikka, tiedät. Muuten et. Siihen asti sankaruus onnistuu vain anonyymipalstoilla.


      • virtuaalihengenpelas kirjoitti:

        HÖpö höpö. Tosi paikan tullen osa olisi tehnyt schettinot, tosin vain pieni osa, ja osa olisi sankarillisesti pelastanut ihmisiä oman henkensä uhalla. Aikomusta tai aatteen paloa ei lasketa, vasta tosipaikan tullen tietää onko mies vai marjanpoimija. Jos pöytälaatikosta löytyy prenikka, tiedät. Muuten et. Siihen asti sankaruus onnistuu vain anonyymipalstoilla.

        Edellisen kaltaiset virtuaalimerimiehet tietty chillaisivat coolisti. Itse olen oikea merimies ja olen ollut myös tosipaikassa. Kyllä siinä mennään palo- ja pelastautumis-suunnitelmien mukaan joiden avulla myös se oma henkikulta säilyy todennäköisemmin. Kriisitilanteessa käskytys ja kommunikointi ovat avainasemassa ja jokaisesta laivasta löytyy niiden osaaminen. Noihin kun vielä yhdistetään merimiestaito, niin Italian ja Etelä-Korean sekä Estonian tilanteissa tulos olisi ollut ihan toinen.

        Kaikki siinä tilanteessa pelkää ja pelko helpottaa vasta kun roikkuu helikopterin pelastuskorissa.


      • zäppädääp.
        MarineroX kirjoitti:

        Edellisen kaltaiset virtuaalimerimiehet tietty chillaisivat coolisti. Itse olen oikea merimies ja olen ollut myös tosipaikassa. Kyllä siinä mennään palo- ja pelastautumis-suunnitelmien mukaan joiden avulla myös se oma henkikulta säilyy todennäköisemmin. Kriisitilanteessa käskytys ja kommunikointi ovat avainasemassa ja jokaisesta laivasta löytyy niiden osaaminen. Noihin kun vielä yhdistetään merimiestaito, niin Italian ja Etelä-Korean sekä Estonian tilanteissa tulos olisi ollut ihan toinen.

        Kaikki siinä tilanteessa pelkää ja pelko helpottaa vasta kun roikkuu helikopterin pelastuskorissa.

        Estonian upotti konttori sekä p...kahousu kippari.
        Bäääbäää ja mää mää määkivät lampaat.


    • ghj

      xxxxxxxxxxxxxx

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      101
      2324
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2036
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1217
    7. 158
      1212
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe