Parhaat/piinaavimmat kauhuelokuvat ja trillerit?

HorrorMovieFreak

Itse pidän kauhuelokuvista, mutta käsite on muuttunut nykyään niin paljon... Kauhuelokuviin tungetaan mukaan nykyään niin paljon sairasta paskaa ja tarpeetonta verta, joka ei mielestäni ole pelottavaa, vaan lähinnä ällöttävää. Pelkään hyvin harvoja elokuvia muutenkin, mutta katson niitä juuri sen katsomisen aikaisen pienen jännitteen vuoksi :) Eli mitkä ovat parhaita kauhu- ja trilleri elokuvia joita olette nähneet? Uusia tai vanhempia? Itse voisin listata alkuun esim. Cape Fearin. Ja te jotka olette kommentoimassa että "Oon 13v poika ja katoin kaikki Sawit eikä pelottanu yhtään"... säästäkää omaanne ja minun aikaani älkääkä kommentoiko mitään.

47

5396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satuin vain kohdalle

      ennenkuin ihmiset tulee tänne ja listaavat lopulta kaikki kauhuelokuvat yksi kerrallaan - tässä muutamia hyvällä tavalla karmaisevia ja olen nähnyt paljon
      Sinister, Insidious 1 (kakkososaa en ole nähnyt)

      jos haluat nähdä "pahaa" ihmisten julmuutta - Eden Lake

      • satuin kohdalle

        ja siis Sinister vuodelta 2012 - tarkennuksena omaan viestiin


      • Eden lake on hyvä ja ns. 'mahdollinen'


    • iskä täällä

      Kello 15:59 pitäisi noin nuoren olla päiväunilla, mitä sitä roikutaan täällä.

      • ...

        Voisin kommentoida jotain vähintäänkin yhtä nokkelaa ajasta 00:59, mutten alennu sellaiseen


    • En oo tainnut kunnolla pelätä mitään, mutta lähimpänä pelkoa oltiin, kun ekaa kertaa katsoin Paranormal activityn. Noin puolet ihmisistä pelkää sitä ja noin puolet ovat sitä mieltä, että tylsä elokuva, jossa ei tapahdu mitään, joka johtuu siitä, että jos ei pelkää psykologista kauhua, niin ei saa mitään irti Paranormaleista, koska ne ovat kokonaisuudessaan pelkkää sitä. Jatko-osat muuten eivät ole mitään. :D

      Lisäksi suosittelen katsomaan Asemafilmin kauhuleffoja Youtubesta. He ovat huomattavan hyviä ottaen huomioon, että he ovat aloittelijoita ja oikeastaan elokuvat olisivat hyviä ottamatta tuota huomiota mukaan.

      Voisin suositella aika montakin elokuvaa, mutta kukaan ei jaksa lukea viidentuhannen merkin viestiä.

      PS: Sawien ei kuulukaan pelottaa. Ne eivät ole kauhuleffoja. Juuri ja juuri lasken ne trillereiksi, mutten näe niissä itse mitään. Verikään ei oikeastaan lennä niin paljon, kuin voisi kuvitella. Juoni sen sijaan on loistava.

    • kauheeta

      Omia suosikkeja ovat ehdottomasti kakki Stephen Kingin romaaneihin perustuvat leffat, kuten Hohto, Piina ja IT.

      • varo,kohta herään...

        Kingin vanhemmista kirjoista tykkään.
        Leffoista pahimpia Hohto (Nicholsson on skitso jo valmiiksi), Pet semitary (aihe erittäin henkilökohtainen).
        Jo lapsena iski tajuntaan monet vampyyrileffat. Nukuin pitkään krusifiksi, ruusu ja valkosipulia sängyn vieressä, luultavasti auttoi, koska vampyyrit eivät ehkä(?) hyökänneet....


      • varo,olen jo lähellä
        varo,kohta herään... kirjoitti:

        Kingin vanhemmista kirjoista tykkään.
        Leffoista pahimpia Hohto (Nicholsson on skitso jo valmiiksi), Pet semitary (aihe erittäin henkilökohtainen).
        Jo lapsena iski tajuntaan monet vampyyrileffat. Nukuin pitkään krusifiksi, ruusu ja valkosipulia sängyn vieressä, luultavasti auttoi, koska vampyyrit eivät ehkä(?) hyökänneet....

        Suosittelen kauhuleffojen katsomista ihan yksin, autiossa talossa.

        Kaikki tuntuvat olevan jo nukkumassa. He eivät ehkä tiedä, milloin me heräämme? Minä heräsin jo.

        Ja minä voin tulla tänä yönä vierailulle juuri sinun luoksesi...


      • kauheeta
        varo,olen jo lähellä kirjoitti:

        Suosittelen kauhuleffojen katsomista ihan yksin, autiossa talossa.

        Kaikki tuntuvat olevan jo nukkumassa. He eivät ehkä tiedä, milloin me heräämme? Minä heräsin jo.

        Ja minä voin tulla tänä yönä vierailulle juuri sinun luoksesi...

        Tervetuloa!


    • moon1

      70-luvulta esim Suljettu ovi on hyvä kauhuleffa. Ainoa hyvä Amityville leffa on 2 osa riivattu. Nykyään ei tehdä mitään hyviä kauhuleffoja esim ranskalainen marttyyrit on melko hyvä leffa tosi raaka muttei mikään jännä. Itsekin pidin eden lake leffasta mutta ei se mikään kauhuleffa oikein ole.

      • moon1

        Ja Alien 2 on hyvä kuva ....mielestäni paras koko Alien sarjassa.


    • WoiWattu!

      Haloo! No jokaisella on oma makunsa ja PARHAITA niitä ja näitä ei ole olemassakaan! Miksi näitä juttuja yleensä julkaistaan? Esim. Mikä on paras auto?Mikä on paras läppäri? Mikä on paras kännykkä? Mikä on paras kauhuelokuva? Eli vaikka Ferrari on varmaan paras jossain kisassa niin tavallisessa perhekäytössä se on täysi fiasko! No sitten läppärit...on niin monenlaista käyttäjää ja tarvetta ettei parasta läppäriäkään ole saati sitten kännykkää,se mistä toinen tykkää niin on toisen mielestä täys pasha! Eli se paras kauhuelokuva kysymys on jo syntyessään täysin absurdi! Voi watun posket teitä vähäjärkisiä kyselijöitä!

      • mistään ei saa puhua

        Huoh... Eiköhän ideana juuri ollut kysellä kunkin henkilökohtaista suosikkia, ei objektiivista parasta.

        Sinä olet jo syntyessäsi täysin absurdi.


    • JasonBorne

      Bourne parhaita se mis se ite enää ollu oli pettymys...

    • Jakke777

      Hohto, Insidious 1 ja 2, In The Mouth of Madness, The Thing uudempi ja vanhempi, Prince of Darkness, japanilaiset Ring-leffat. Sarjoista kannattaa tsekata American Horror Story. Trillereistä tulee ekana mieleen vanha kunnon The Game ja Das Experiment.

      • vilke

        American Horror Story häviää täysin Masters Of Horror sarjalle.


    • moon1

      Harmi ettei uudempaa 90-luvulla tullutta The outer limits sarjaa ole saatavilla suomalaisilla teksteillä.Niissä oli monia hyviä jaksoja.

    • Suurin osa kauhuleffoista ja nimenomaan niistä "kauhuleffoista" joita on tehty 90-luvun jälkeen on ihan hirveetä paskaa. Itkettää se niiden surkeus. Hyvissä kauhuleffoissa olen nauraa räkättänyt :) Yks ainut kauhuleffa, jota en edelleenkään pysty katsomaan ilman painajaisia on Dead Silence.

      Ja mitä tulee viestiketjussa edellä mainittuihin SAWeihin sekä Paranormal Activityihin, niin Sawit ei pelota, mut ovat viihdyttäviä ja pistää miettimään, et jossain päin maailmaa voi oikeestikin olla joku tollanen tyyppi tekemässä jotain tollasta. Paranormal Activityt taas on hirveetä kuraa. Vaikuttaa halpisroskalta, mitä kuka vaan voi tehdä videokameran kanssa. Toisaalta psykologinen kauhu ei kyllä juurikaan nappaa kun en saa siitä mitään irti. Yläasteella kaverit kehui kovasti Hohtoa, että on hyvä ja pelottava, jne. Vaan pettymys oli valtava kun sen katsoin. Ei ollut edes jännä.

      • alanin

        Kyllä kaikki Alien saagan leffat ovat kauhuelokuvien äitejä jos näin vastenmielisellä vertauksella halutaan kunnioittaa kauhugenreä. Varsinkin Alien, kahdeksas matkustaja sai ja saa edelleen todellisen kauhun tunteen pintaan ja kädet
        menemään silmien eteen ennen kuin olio tulee kuvaruutuun popsimaan ihmisen
        palasiksi.


      • alanin kirjoitti:

        Kyllä kaikki Alien saagan leffat ovat kauhuelokuvien äitejä jos näin vastenmielisellä vertauksella halutaan kunnioittaa kauhugenreä. Varsinkin Alien, kahdeksas matkustaja sai ja saa edelleen todellisen kauhun tunteen pintaan ja kädet
        menemään silmien eteen ennen kuin olio tulee kuvaruutuun popsimaan ihmisen
        palasiksi.

        Alienithan on just ihania eikä pelottavia (tai no mielipidekysymys tämäkin toki)! Aina pelatessakin Alien vs Predatoria pelaan sillä Alienilla usein miten ja vieläpä saan sillä parhaan peli tuloksen!

        Ja niin, en ole 13v nörtti, mutta tykkään kovasti Alienesita ja joskus on kiva pelata videopelejä vapaa-ajalla.


      • sheanya kirjoitti:

        Alienithan on just ihania eikä pelottavia (tai no mielipidekysymys tämäkin toki)! Aina pelatessakin Alien vs Predatoria pelaan sillä Alienilla usein miten ja vieläpä saan sillä parhaan peli tuloksen!

        Ja niin, en ole 13v nörtti, mutta tykkään kovasti Alienesita ja joskus on kiva pelata videopelejä vapaa-ajalla.

        *Alieneista


    • Kokoomus jee

      Kauhu on kommunismi iiiik!!!

    • ,kky

      Mielestäni the others oli hyvä leffa ei turhaa verellä mässäilyä mutta jännitys säilyi loppuun asti.

    • Insidious todellakin

      Ensimmäinen Insidious oli jotain aivan järkyttävää (harmillisesti 2-osa ei ollut mitään verrattuna ykköseen). Aloitin kauhuleffojen katselun varmaan noin 15 vuotta sitten, ja tuo Insidious on pelottavin leffa, jonka olen nähnyt (ja olen nähnyt PALJON kauhua ja trillereitä). Sitä edeltävän kerran pelotti, kun olin katsomassa Kaunan jenkkiversiota leffateatterissa (2004?). Parasta siinä oli varmaan juuri se, ettei veri roiskunut eikä siinä tukeuduttu äkillisiin säikyttelyihin korviahuumaavien äänitehosteiden (ja naishahmojen kirkumisen) kera, vaan monesti saattoi jo ennalta arvata, että nyt on jotain pelottavaa tulossa.

      Ensimmäinen kauhuleffa, jonka näin, oli Halloween - 20 vuotta myöhemmin. Olihan se pelottava silloin n. 10v lapsen silmissä.

    • jepjepjee!

      Jo vuosia "kauhuelokuvia" katsoneena olen myös huomannut saman lässähtämise genressä. Kuitenkin joitain löytöjä on. Monet näistä ei ole mitään massaelokuvia, vaan pienemmän luokan elokuvia. Kuitenkin tunnelma on jotain aivan muutakuin efektien varaan rakennetussa elokuvassa.
      No tässä muutama:
      Antichrist
      Inside (Ranskalainen elokuva vuodelta 2006)
      The Strangers
      The Conjuring

    • Paljon hyviä

      Tässä muutamia hyviä : Sinister, The Descent-loukussa 1 ja 2, The collector, Viimeinen talo vasemmalta, The Dentist 1 ja 2, The Skinwalker Ranch, Kaikki Saw elokuvat, Kauna 1 ja 2 (kolmas osa on niin huono ettei sitä edes kannata katsoa), Uinu uinu lemmikkini 1 ja 2, Hush-valtatien saalistaja, Grave encounters 1 ja 2 (dokumenttityyliin tehty ja aika erikoinen leffa, tästä joko pitää tai ei), The black widow (pääosassa Harry Pottereista tuttu Daniel Radcliffe). Siinä nyt muutamia mitä tuli mieleen.

    • Aunus Tappi

      Ainoa mikä on pelottanut kunnolla on amerikkalainen vuoden 2002 The Ring elokuvateatterissa katsottuna. Sen jälkeen ei ole tullut yhtään elokuvaa, joka olisi tuntunut yhtä kauhuelokuvalta! Tulisipa pian!

      Uusin The Evil Dead oli kohtuullisen kova, mutta ei kyllä jäänyt kummemmin mieleen. Sitä voi verrata ranskalaiseen kovakauhuun!

      Muutama Kiina/Hongkong elokuva on kyllä aiheuttanut epämiellyttävän tunteen joksikin aikaa.

      Vampyyrit, zombit ja ihmissudet eivät pelota yhtään, toisia taas pelottavat kovastikin. Veikkaan, että johtuu juuri että sellainen pelottaa, mikä näyttää kohtuu normaalilta, ei siis paranormaalilta (aliensit ja ghostit), mikä taas itseltä pelottaa shitit housuun.

      • AlfMelmac

        Evil dead I ja II, House by cemetery, Dead snow,


    • reikapaa

      ehdottomasti paras ja karmivin on manaaja.the exorcist v.-1973 11minuuttia pitempi versio!ei ole aika muuttanut tätä leffaa!

      • ekatkauhunhetket

        Olen samaa mieltä, alkuperäinen on paras.


    • kauhu on parasta

      Hyviä kauhuleffoja on: Manaaja ykkönen, kauna, mirrors, paholaistalo, 13 aavetta, woman in black, van helsing, haunting in connecticut, hohto, painajainen elm streetillä, uinu uinu lemmikkini, gothika, carrie(2013), the conjuring(kirous), chucky, evil dead, texas chainsaw, wrong turn left. ihmisjahti, the descent, cabin in the woods, the hills have eyes, friday 13th, amityville horror, fright night, dark shadows........ tätä listaa vois jatkaa loputtomiin, osa ei ehkä pelota, mutta on hyviä leffoja. ja osa klassikoita jo syntyessään. Mitkään paranormal activityt ei oo kauhua, täyttä sontaa, semmosta vois jokainen kuvata kotonaan kuten myös blair witch project leffaa jos kukaan ees muistaakaan moisia... olevinaan katotte leffoja ja ette tiiä mitään mistään:D

    • jepulis jee

      the conjuring, Amityville Horror - Luojan tähden, paetkaa! vanha mutta voittaa monet uudet mennen tullen.

      Uinu, uinu lemmikkini 1 ja 2.

      manaaja, hohto. The Haunting in Connecticut 1.

      siinäpä pari omaa suosikkia.

    • todellinen kauhu

      Tällä hetkellä suurinta kauhua on kommandopipoiset venäläiset Ukrainassa.

    • wqrfedg

      Tähän asti parhaat elokuvat koko 2000-luvulla:
      Eden lake
      Last house on the left
      Cabin fever
      Sinister
      Splinter
      Calvaire
      Halloween
      28 days later
      Dread
      Devils rejects
      House of 1000 corpses
      Espinazo del diablo
      Let me in
      Martyrs
      Inside
      Rabies
      Texas chainsaw massacre-trilogia
      REC-trilogia
      Devils rejects
      House of 1000 corpses
      Frontiers
      Haute tension
      Book of blood
      Midnight meattrain
      La casa muda

      Muut turhia remake-leffoja etc.
      -70-luvulla tehtiin kaikki parhaat kauhuleffat. Muutama hyvä -80-luvulla ja 90-luvulla. Nyt 2000-luvulla kun ideat loppuneet, niitä tehdään uudelleenfilmatisointeja kuin liukuhihnalta.

    • YouMuppets

      The descent (2005) Paras kauhupätkä mun mielestä,kakkonen on shaitti.

      The hills have eyes (2006)

      Wolf creek (2005) Kakkonen tuli huhtikuussa

      The devil´s rejects (2005) Yummy!!

      Pandorum (2009) Tarina oli hyvä

      Nightwatch (1997)

    • On paha

      Alkuperäinen Omen 1 (Ennustus sarjan ensimmäinen elokuva)

      • Kalju Pitkätukka

        Jep, Omen kolisi teininä.
        Ei mielestäni ihan huonoja jatko-osat 2 ja 3, mutta nelonen oli kuraa,
        uudemmat uusintafilmatisoinnit turhia.

        Halloween(alkuperäinen Carpenterin) on pelottava.
        Tuohon on rustattu surketa jatko-osia, niin että nuoret sekoittavat alkuperäisen niihin.

        Manaaja myös klassikko.

        Cristopher Lee:n julmistelu pelkillä kasvonilmeillä vampyyrileffoissa oli ikimuistoista.

        Hitchcockin Psyko ja Linnut.

        Lapsena näin jonkun vanhan ranskalaisen kauhuleffan, jossa noutaja ajeli
        kitisevillä kärryillä hakemaan huono-osaisia.
        Pelotti iltaisin, josko kuuluu kärrynakselin kitinää...

        Ei hullumpi Suomalainen Valkoinen Peurakaan.


    • ofkeap

      tästä saitista löydät paljon kauhua http://theync.com/

      mut jos leffoista puhutaan, niin rec (espanjan kielinen versio)

    • rehti reiska

      Kuutamosonaatti.

    • pelkoa perseessä

      Tunnelmaa tehostaa hyvin, jos katsoo kauhuleffaa autiotalossa, missä on tehty jotakin sairasta ja järkyttävää menneinä aikoina. Talossa myös kummallinen tunnelma, jopa päivisin siitä, että jokin on koko ajan läsnä, välillä ihan juuri siinä selkäsi takana. Illan tullen tuo fiilis vain lisääntyy, mitä pimeempää tulee.
      Sitten, keskellä yötä katselet jotakin mielisairasta leffaa, pimeässä. Tietenkin juuri sitä, mikä sinuun eniten vaikuttaa.
      Yhtäkkiä alat kuulla selvästi, että leffan jälkeen talossa kuuluvat tuon leffan äänet: narinat, ulinat, läähätykset ym. Sitten tunnet selvästi, että oletkin itse osana sitä leffaa, jolloin selviytymistaistelusi kauhujentalossa on alkanut.

    • Devil's Pass

      Mä katoin Devil's Passin. Se oli aika erikoinen, hyvällä tapaa. Alkuun meinasin, että onkohan tää mikään, ku on Rennyn leffa. Mut kun aloin katsoa, niin yllätti positiivisesti. Huonompiakin kuvia nähty, kuten mm. Gravity.
      Mama alkaa hyvin, mutta lopusta se latistuu.

    • leia

      Mun lemmpari leffat: Se, sawit, sorority row, the darkness ja Black swan.

    • peruna1

      Carrie 2013
      Mama
      Kill theory
      It 2017
      Sorority row
      Annabelle : Creation
      Light upp
      Sinister
      Frozen (Se trilleri)
      The shallows

      Tässä parhaat!

    • horrorshow

      2000-luvulla ei ole tehty kuin muutama hyvä kauhuelokuva. Kauhu sanana ja genrenä on nykyään sadismia ja joka yrittää järkyttää mahdollisimman tehokkaasti. Tästä on hyviä sadistisia esimerkkejä kuten Hostel, Serbian Film, Sentipedet. Verta ja suolenpätkiä ei ole peruskauhua vaan jotain aivan muuta.

      Hyvät kauhuleffat jotka ovat tehneet vaikutuksen ja aidosti ilmentäneet kauhu-sanaa:

      Sinister
      Rosemaryn painajainen
      Hohto
      The Thing (1982)
      Re-animator-trilogia
      koko Hellraiser-saaga (1987-2000)
      Pet Sematary
      Invasion of body snatchers (1978)

      muutama mainitakseni

      • th_

        Tässä vielä muutama 2000 luvun listaan:
        Ystävät hämärän jälkeen (2008/2010)
        The Others (2001)
        Orpokoti (2007)
        The VVitch (2015)
        Funny Games (1997/2007)
        Dead Silence (2007)


    • dit

      Ihmisen pahuus on kauheinta kauhua. WOLF CREEK (2005) on jo mainittu, mutta mainitaan nyt vielä toisen kerran. Wolf Creek on paha. Toinen samantapainen aussikauhu on GONE (2007).

      Suomalaisista SAUNA (2008) toimi, eikä BODOMkaan huono ollut.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe