Terve
Mulla on toiminimi ja hoidan kirjanpidon itse. Muutama kuitti kuukaudessa, joten luulen selviäväni. Samalla oppii miten homma toimii, ja säästää vuodessa jonkun verran.
Ajattelin kuitenkin paria asiaa tiedustella.
Firman tilillä on nyt tuommoset 5000€ rahaa. Pyöritän toiminimeä yksin. Rahat ovat minun/firmani. Miten nostan tuosta summasta vaikka itselleni tonnin? Miten laitan kirjanpitoon? Vai laitanko?
Ja kysymys 2.
Milloin kannattaa lähteä etsimään tilitarkastajaa? Onko vuoden lopussa kova ruuhka? Mitä maksaa tilitarkastajan tekemä tarkastus tuommosesta 100 laskusta?
Löytyykö viisaampia?
Terve
5
580
Vastaukset
- kuitenkin
Kannattaisi ehkä maksaa ammatin osaavalle hieman, neuvo nyt kuitenkin, että voit nostaa firman tililtä minkä tahansa summan ja se kirjataan pankkitili/kredit ja yksityisotot/debet ja tietenkin laitat kirjanpitoon. Jos verottaja "huomaa", että yksityisotot on 0 ja olet kuitenkin elänyt ja maksanut ehkä korkoja asuntolainasta ym. tulee todella tiukkoja kysymyksiä.
Lisäksi, miten 100 tositteen yrittäjä tarvitsee tilintarkastajaa, ei todella tarvita, vaan kunnollinen toimisto, joka tekee oikean veroilmoituksen. Voin vastata lisää, jos kysymyksiä riittää.- Sama pienyrittäjä
Katsos vain.
Olin jostain lukenut että tilikauden päätyttyä täytyisi tehdä tilitarkastus, joku joka ei ole läheinen, mutta taisinkin olla väärässä.
Kiitti selvennyksestä.
Jep.
Minulla on vaan pari lähtökohtaa.
1. Nämä kirjanpitoasiat eivät saisi olla niin vaikeita etteikö niistä tavallinen toiminimi selviäisi. Eri juttu on tietenkin jos on monia kuitteja päivässä, mutta jos on pari kolme viikossa, niin itse lähden siitä että tämä ei saisi yhteiskunnassa olla tehty liian vaikeaksi tai monimutkaiseksi.
2. Siinä säästää kyllä selvää rahaa
3. Oppii itse (toivon mukaan) ymmärtämään näistä asioista jotain.
Mutta kiitos vastauksesta. Kysyttävää toki olisi, mutta niitä kysymyksiä olisi kymmeniä. Olen tässä ulkomaille lähdössä, ja ihmetellyt mitä voi vähentää ja mitä ei. Noh. Täytyy kai käydä verotoimistossa kyselemässä jos on joku pikku opas. Olen varmaan jo kohta tuttu kasvo. Sen verran olen alkumetreillä säheltänyt. Alvinkin maksoin vaikkei ois pitänyt. Jaa-a. Olen ehkä kauhuesimerkki, mutta tästä se vaan paranee.
Tulvaisuudessa perustan sitten oman tilitoimiston. Tiedän kaikki konstit. Kantapään kautta. Vitsi vaan. - kuitenkin
Sama pienyrittäjä kirjoitti:
Katsos vain.
Olin jostain lukenut että tilikauden päätyttyä täytyisi tehdä tilitarkastus, joku joka ei ole läheinen, mutta taisinkin olla väärässä.
Kiitti selvennyksestä.
Jep.
Minulla on vaan pari lähtökohtaa.
1. Nämä kirjanpitoasiat eivät saisi olla niin vaikeita etteikö niistä tavallinen toiminimi selviäisi. Eri juttu on tietenkin jos on monia kuitteja päivässä, mutta jos on pari kolme viikossa, niin itse lähden siitä että tämä ei saisi yhteiskunnassa olla tehty liian vaikeaksi tai monimutkaiseksi.
2. Siinä säästää kyllä selvää rahaa
3. Oppii itse (toivon mukaan) ymmärtämään näistä asioista jotain.
Mutta kiitos vastauksesta. Kysyttävää toki olisi, mutta niitä kysymyksiä olisi kymmeniä. Olen tässä ulkomaille lähdössä, ja ihmetellyt mitä voi vähentää ja mitä ei. Noh. Täytyy kai käydä verotoimistossa kyselemässä jos on joku pikku opas. Olen varmaan jo kohta tuttu kasvo. Sen verran olen alkumetreillä säheltänyt. Alvinkin maksoin vaikkei ois pitänyt. Jaa-a. Olen ehkä kauhuesimerkki, mutta tästä se vaan paranee.
Tulvaisuudessa perustan sitten oman tilitoimiston. Tiedän kaikki konstit. Kantapään kautta. Vitsi vaan.Eivät ne kirjanpitoasiat saisi olla niin vaikeita, mutta jos otat käteen kirjanpitolain tai esim. oikeat ja riittävät kirjaukset, huomaat kyllä, että tavallisella maalaisjärjellä ei selviä, ellei ole edes jonkinlaista koulutusta.
Aiotko hankkia jonkun kirjanpito-ohjelman vai tehdä "käsin". Tiedätkö mille puolelle tasetta kirjataan kalusto tai velat.
Kyllä voi säästää rahaa, mutta voi myös möhliä ja menettää.
Siitä kyllä oppii ja se puuttuu monelta toiminimeltä, vieläkin suosittelisin loppuvuodesta tai veroilmoituksen tekoon toimistoa, ainakin pari vuotta, siitä saisi hyvät mallit.
Luulen, että turhaan menet verotoimistoon, koska ei siellä mitään oppaita ole ulkomaanmatkoja varten, verottaja verottaa eikä sen velvollisuus ole opastaa kirjanpidossa. Kysy nyt edes täältä. - Pienyrittäjä
kuitenkin kirjoitti:
Eivät ne kirjanpitoasiat saisi olla niin vaikeita, mutta jos otat käteen kirjanpitolain tai esim. oikeat ja riittävät kirjaukset, huomaat kyllä, että tavallisella maalaisjärjellä ei selviä, ellei ole edes jonkinlaista koulutusta.
Aiotko hankkia jonkun kirjanpito-ohjelman vai tehdä "käsin". Tiedätkö mille puolelle tasetta kirjataan kalusto tai velat.
Kyllä voi säästää rahaa, mutta voi myös möhliä ja menettää.
Siitä kyllä oppii ja se puuttuu monelta toiminimeltä, vieläkin suosittelisin loppuvuodesta tai veroilmoituksen tekoon toimistoa, ainakin pari vuotta, siitä saisi hyvät mallit.
Luulen, että turhaan menet verotoimistoon, koska ei siellä mitään oppaita ole ulkomaanmatkoja varten, verottaja verottaa eikä sen velvollisuus ole opastaa kirjanpidossa. Kysy nyt edes täältä.Jep
Tuota olen kyllä miettinytkin että tarkistutan nuo ilmotukseni vielä tilitoimistossa. Tilanteeni on se, että minulla on varsin yksinkertaista toimintaa, ei mikään varsinainen "firma". Serkku on ekonomi, ja saan neuvoja. "Käsin" ne olen siis tehnyt. Mapit on tuossa edessä.
Olen vielä pitänyt toimintani "päiväkirjaa" ja merkannut kaikki toimintani yksityiskohtia myöten. Kuitit ja laskut mukaanlukien.
Suurin ongelmani on se, etten tiedä mitä kaikkea saan vähentää. Mikä on ulkomaanmatkojen tilanne, entäs liikelounaat viinilasin kanssa. ym ym.
Joten niitä en ole merkannutkaan. Varmaan menetän jonkun verran, mutta toimintani on sen verran pientä että säästän kuitenkin verrattaessa tilitoimistoon.
Mutta mutta. Olen tässä jo suunnitellut maahantuontia, joten jossain vaiheessa menee kyllä jauhot sekaisin. Kauhulla ajattelen jo tulevaa byrokratiaa.
Totta on tuo ettei verotoimistossa neuvota. Minua "neuvottiin" jopa väärin siellä, joten meni homma sotkuseksi.
Jaa-a.
Tosin tuon "koulutuksen" voi myös hankkia itse. Kieliäkin olen oppinut itse, joten varmaan opin myös kirjanpidon. Täytyy varmaan mennä etsimään sopivaa kirjaa.
Kiitti vinkeistä, laitetaan korvan taakse. Sitten kun osun kultasuoneen, niin palkkaan vaikka oman kirjanpitäjän.
- Kirjanpitäjä
Minäkin olen sitä mieltä, että pienet toiminimet joutuvat maksamaan kirjanpidostaan liikaa tilitoimistoille, kannustan kaikkia kynnelle kykeneviä tekemään asiat itse. Siinä on monta hyvää puolta, tietää tasan mikä on tilanne ja oppii aina lisää. Monilla tilitoimistoilla on minimiveloitus tai sitten todella hankalia hinnoitteluja, joista ei etukäteen tiedä, mitä maksaa (hinta per tosite, hinta per vienti, ylläpitomaksut yms).
Tiedoksi:
Toiminimet eivät tarvitse tilintarkastajaa.
Verotoimistosta ei kannata kysellä, sanovat usein väärin, eikä sanalliset vastaukset sido heitä (ja kirjalliset ovat maksullisia). Ulkomaanmatkat ovat vähennyskelpoisia, jos ne liittyvät liiketoimintaan. Liikelounaat kannattaa laittaa erikseen edustuskuluihin, koska niistä saa verotuksessa vähentää vain puolet. Veroilmoituksen kanssa tarvinnet apua, sitä on tietysti vaikea saada tilitoimistosta, haluavat mieluummin tehdä koko vuoden kirjanpidon itse, jotta voivat ottaa kantaa veroilmoitukseen.
Tsemppiä, kyllä se siitä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h573545- 413330
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062781Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv452527Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541963Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151609- 321493
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061307Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p201268- 1801241