onko tämä perhe-elämää

pettynyt...

Onko normaalia, että kun vauva syntyy huomenna niin mies viettää koko päivän kavereiden kanssa? On kuulemma niin kiva ilma. Alan olla väsynyt tähän. Tunnen itseni täysin mielenkiinnottomaksi ja arvottomaksi mieheni elämässä. Häntä ei kiinnosta viettää kanssani hetken hetkeä. Heti kun mahdollista niin ryntää ovesta ulos kavereiden luo. Eikä ole vauvalle ostanut mitään...ei yhden yhtä vaatekappaletta saati mitään muutakaan...On tosi kurjaa, kun rakastan häntä...ja samaan aikaan joudun koko ajan miettimään, että olisiko parempi, että eläisimme erillämme...kun kyllä tässä moneen kertaan on joutunut kyseenalaistamaan hänen rakkautensa minua kohtaan.

12

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+14

      Ainut asia mitä itse pohdin, mistä asian tiedät että synnytys on huomenna. Mielestäni raskaus ei ole tila, jossa nainen ei kykene olemaan yhtä päivää erossa puolisostaan ja jos sillä tavalla kiintymyksen määrää isästä lapseen verrattaisiin, niin erotilastot tuplaantuisi aika nopeasti.

      Millainen olet raskauden ajan? Kumminkin on myytti, että miehet ei prosessoi tai stressaa raskautta. Me miehet emme vaan tee siitä niin isoa numeroa. Oma puoliso valitellut kun en suhtaudu "innolla" kaikkeen ja yrittänyt sanoa, että sellainen minä vain olen. Innostun kun asiat on ajankohtaisempia, oli se sitten vaikka 5min lapsen syntymän jälkeen ja jos sitä asiaa ei pysty käsittämään niin vika on hänessä. Ei minussa.

      Olen aina pitänyt omituisena miten raskaus on sitä, että tehdään äidistä keskipiste ja unohdetaan koko miehen olemassaolo. Luuleeko joku nainen, että mies jolle ei oikeastaan mitään tukea anneta ja jolta vaaditaan 9 kuukautta orjamaista palvelua, huomiota ja kaikenlisäksi valmistautumista synnytykseen ei halua viettää paria päivää hengittäen ilmaa, jota ei ole stressattu ihan pilalle?

      En ostanut lapselleni ennen syntymää yhtään mitään. Miksi? No siksi, että minusta ei tuntunut siltä. Se ei vähennä rakkauttani tai kiintymystäni lapseeni mitenkään ja jos joku niin väittää, niin mielestäni valtion pitäisi sterilisoida kyseiset yksilöt, etteivät lisäänny.

      Tässä pari huomautusta:
      - Miehen kosketus lapseensa tulee vasta synnytyksen jälkeen, sidettä on todella vaikea muodostaa lapseen jonka tuntee parina potkuna ja näkee pienessä tv-ruudussa silloin tällöin hetken.
      - Miehelle isyys on aika rankka muutos ja sitä harvoin huomioidaan mitenkään. Ensimmäisen raskauden aikana minulta kysyi kerran puolison ystävätär, että miten sinä jakselet.
      - Moni mies ei tiedä mitä ostaa, koska nainen ottaa aseman "minun lapsi minä päätän ja tiedän". Miksi ostan jotain lapselleni, koska joudun pahimmassa tapauksessa puolison kanssa tapella tavaran oikeellisuudesta ja ostoajan kohdasta?
      - 9 kuukautta puolison hoitamista on ehkä oikeuttanut pariin lepopäivään, paitsi jos kysyy odottavalta äidiltä, jonka mielestä mies ei tee mitään raskauden eteen.
      - Ihan helvetin sama mitä mies tekee päivän ennen synnytystä, kunhan on tikkana paikalla synnytyksessä ja mielellään jo ennen sitä.
      - En suosittele kenellekkään miehelle tekemään lasta naiselle, joka sitä haluaa jos ei ole 100% varma itse, että haluaako isäksi. Valitettavan moni lisääntyy vain siksi, että tämä on naisen prinsessa haave ollu aina. Harmittavan yleinen syy eroonkin.

      • Sektio ehkä?

        Hyviä juttuja nostat esiin. Tuohon pohtimaasi kysymykseesi vain sen verran, että ehkäpä ap:lle tehdään suunniteltu sektio. Silloin lapsen syntymäpäivä voi olla tarkasti tiedossa etukäteen.


      • juupajuuuuq

        Jotenkin vaikutat todella katkeralta?

        itse odotan lasta ja mies ei todellakaan joudu minua palvelemaan 9kk ajan.
        Jos lapsi on yhdessä päätetty hankkia niin kannattaisi miehenkin vähän miettiä mihin lähtee mukaan, tuleeko se muka yllätyksenä, että elämä muuttuu lapsen myötä? Totta kai se muuttuu.

        Onhan se totta varmasti, että raskausaika on rankkaa niin naiselle kuin miehelle, mutta hei haloo nainen sitä lasta kantaa sen 9kk, mielialat vaihtelee jne. kyllä silloin miehen tehtävä on pysyä rinnalla ja ymmärtää nuo mielialavaihtelut ja sanoa suoraa jos jokin ärsyttää jne. Asioista vaan kannattaa puhua.

        En minä ainakaan koskaan ole mistään lasten vaatteiden hankkimisesta riidellyt, miehen kanssa yhdessä ollaan ostettu vaatteet, yms.

        Se on totta, että miehen täytyy (ei pidä vaan todellakin täytyy) viettää aikaa muuallakin kuin kotona raskaana olevan vaimon luona, saa vähän nollata MUTTA onko se päivä ennen lapsen syntymää hyvä ajankohta? Ei kyllä omasta mielestäni. Kyllä miehen kuuluisi ihan vaan tukena olla juuri niinä vikoina päivinä.

        No onneksi et minun mies ole, luojan kiitos. Todellakaan kaikki naiset ei mitään prinsesoja halua olla. :D


    • Olin kerran

      synnyttämässä ja kuulin siellä erään toisen naisen miehen puhuvan puhelimessa. Ilmeisesti puhui jollekkin kaverilleen, kun oli lähdössä johonkin juhlimaan, varmaan heidän syntynyttä lastaan. Sanoi vain tälle kaverilleen puhelimessa, että toivottavasti siellä on hyvän näköisiä misuja paikan päällä.

      Oli siis pettämispuuhat jo mielessä, vaikka oma nainen vielä vasta synnyttänyt. Kävi vähän sääliksi tätä naista.

      • näin

        Olin kerran

        Kun miehet menevät, niin sanottuja varpaisia juhlimaan, niin silloin ON vieraat typyt IN.

        Mutta, sanoihan tässä kerra yksi odottava äiteekin näin : KUN tämän SAAN maailmaan, niin SITTEN istuskelen VAIN ja MIES saa TEHDÄ kaiken muun, olen ASIANI HOITANNUT.


    • molempien vastuulla

      Kyllähän ne muutamat lähestulkoon pakolliset jutut (turvakaukalo autoon lähinnä jos lähtee synnäriltä kotiin autolla; on ihan lakisääteinen!) on hommattava valmiiksi. Eikä se nyt yksin äidin vastuulla ole niitä hommata. Ja kyllä esim. imetyksen onnistuminen on molempien vastuulla. Ja siksi vastuunsa tunteva isä auttaa äitiä mm. tekemään pakkaseen ruokaa valmiiksi rankkoja imetyksen ensiviikkoja varten. Meillä tuli ero kun lapsi tasan 1v. pääsyynä juuri tuo aloittajan kuvailema miehen välinpitämättömyys ja tuen puute raskaus/ vauva-aikana.

    • nyyttis

      Minulla oli tälläinen kokemus: Miehellä oli 1 lapsi ennestään ja minulle taas yhteinen lapsemme oli ensimmäinen. Mies ei enää jaksanut innostua, koska oli jo saanut kokea kaiken ennenkin. Minulle taas kaikki oli uutta ja ihmeellist,ä olisin kovasti kaivannut miestäni jakamaan juuri sitä "iloa ja ihmetystä".
      Hän saattoi ihmetellä, että miksi hänen pitäisi tulla mukaan neuvolaan? Kun exä "osasi" käydä siellä itsekseen, enkö minä "osaa" ... Toki osasin! Mutta olisin miehenkin mieluusti ottanut mukaan sitä jakamaan.
      Miehellä oli sellainen "kyllä minä jo tiedän nämä jutut"-asenne koko odotuksen ajan.
      Toki me turvakaukalon, pinnasängyn ym kävimme hakemassa yhdessä, tälläisiin mies kyllä osallistui, mutta sitä kaipaamaani henkistä tukea "ilon ja ihmetyksen" jakamista en saanut mieheltä.
      Mies muisti kyllä kertoa, että esikoinen oli tullut maailmaan helposti 4h synnytyksen jälkeen ja sanoi ääneenkin, että "Toivottavasti sinä et ajatellut olla siellä paljon kauempaa" - No, siitä kyllä tuli sanomista! Ja 32h kesti kaikkinensa se synnytys sitten ;)
      Vauvan tultua maailmaan mies on ollut todella hyvä isä, osallistuva ja huomaavainen, vaikka odotukseen ei osannutkaan "ottaa osaa".

    • dfhfdhf

      No meitä on erilaisia. Minä en henk. koht. kaipaa miestä neuvolaan pällistelemään painon nousuani ja verenpainettani. Haluan käydä siellä yksin ja rauhassa.

      Enkä kaipaa miestäni hössöttämään mitään vauva- ja raskausjuttuja. Mikä ei tarkoita sitä etten halua häntä tai mitään muutakaan vastaavaa. Tai olisi itse innoissani raskaudesta ja tulevasta perheenjäsenestä.

      Melkeinpä kaikki hankinnat teen itse. Jos pitää jostain hakea jotain,mies kyllä tekee sen ihan mielellään. MIes hoitaa muut laskut meillä sitten.

      Esikoisen aikana mies ei kauheasti osallistunut vauvahoitoon,mutta kun lapsi lähti liikkeelle ovat he olleet erottamattomat toisistaan.

      En kyllä ymmärrä miksi miehen pitäisi osallistua joidenkin soseiden tekoon...miten se auttaa äitiä imetyksessä?

      Itselle riittää että mies on vierellä,saan avun tarvittaessa ja on kunnollinen. Mitään hössäämistä en jaksa enkä halua.

      • Ihan vaan aikuisille

        Mistä nuo soseet repäisit? Käsittääkseni tuolla puhuttiin siitä, että tehdään ruokaa etukäteen pakastimeen äidille (ja isälle), ettei tarvitse laittaa ruokaa vauva tississä kiinni.


    • cxdxdc

      No voi hellan lettas...sekö sun ongelma on jos en ymmärrä että miehen pitäisi auttaa imetyksessä ja tehdä ruokaa?

      Tuskin siitä tissistä sen enempää maitoa tulee,tekee mies mitä tahansa? Soseita,ruokaa...mitä tahansa.

      Ei mun imetykseen kyllä miehen tekeminen mitenkään vaikuttanut. Jos isän syöminen on kiinni äidin imetyksestä niin tuollaista miestä en kyllä halua. Toistaiseksi mieheni osaa kyllä itse tehdä ruuan tarvittaessa ja ruokkia itte ittensä

      • Edell.

        Ai että oikein hellanlettas... :D Ei minulla ole kuule ongelmaa yhtään minkään kanssa. En ole tuo kirjoittaja, jonka viestistä luit sen kohdan väärin. Kirjoitit, ettet ymmärrä miten soseet liittyvät imetykseen ja minä kerroin sinulle, ettei kukaan niin ole sanonutkaan. Eli nyt ymmärrät: eivät ne liitykään. Oliko se niin kamalaa, että olit erehdyksessä lukenut sen kohdan huolimattomasti, ettet voinut vain todeta, että kappas, luin väärin? Hirveä hyökkäys, kannattaisiko vähän rentoutua?


    • ei ymmärrä

      Hyvä parisuhde perustuu siihen, että kumppanit ymmärtää ja tukee toisiaan vaikeissakin tilanteissa. Ei se silti sitä tarkoita että roikutaan koko ajan yhdessä, vaan kummallakin voi olla omia juttuja, mitä sitten jaetaan jossain vaiheessa yhdessä.

      Lapsen syntymä on sen verran iso juttu, että luulisi tuollaisessa tilanteessa kumppanin tukevan synnyttävää äitiä enemmin kuin juoksee paanalla kavereiden kanssa. Itse olisin todella loukkaantunut, jos kumppanini käyttäytyisi noin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      415
      2849
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2070
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      327
      1671
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1632
    Aihe