mikä on paras hirvi kaliberi
mikä on paras kaliberi
31
13070
Vastaukset
- hunter
9.3*62 on ylivoimainen hirvi kaliperi
- 308
308 win on tehokkain
- joo'o
308 kirjoitti:
308 win on tehokkain
Niin varmaankin on... 8-D
- jahi
joo'o kirjoitti:
Niin varmaankin on... 8-D
yleisin on 308 mut ite suosin 30-06 .. mut kyl vanha sotilas kiväärikin käy 7.62 53R
- Jaska
Ehei paras kaliiberi on 7x57
- neonkeltainen
Parasta ei yksinkertaisesti voi nimetä,se nimittäin riippuu monesta asiasta. Ampujan sukupuolesta,iästä,rakenteesta,pyyntimaastosta,alueen laajuudesta,tavasta pyytää.(koira/ajoketjut) Kaliberivalikoima 308-9.3 riittä varmasti hirvelle,suuremmat ovat jo liioittelua. Itse ammn 9.3x62:lla,enkä väitä sen sopivan kaikille jonkunlaisen rekyyli vuoksi. Tokihan siihen saa myös vaimentimen joka muuttaa potkun pelkäksi tuuppaukseksi.mutta kuitenkin...
- Tykkimies
Itse käytän .30-06 ja norman 13g oryx:iä.
Ja jos ei tehot riitä, hanki .300 win mag.- Simo
Joo jokainen nykyinen kuula on kehittynnyt valtavasti ja kehytyy kalinperistä riippumatta.
itse olen ampunut momelaisella kelimperilla hirviä. oma näkemys on yksi parhaista on 45-70
se ei ole risu herkkä eikä tule liikaa hyytymiä ei siis säre.nykyinen ase 9,3-62 on aika hyvä tehoa on ihan riittävästi pitkillekin matkoille.300win mag oli ihan turha ostos ammuttu on ja koirille on ollut lihaa, se särkee.
eli mitä hitaampi kuula sen parempi loppu tulos.
Oli ase mikä tahansa sillä pitää osua oikeaan paikaan ja vain yksi laukaus ritää.. - browning
itelläkin browning 30-06 fn european ja sillä on ollut hyvä ampua lintua (8g lapua) ja hirveäkin koetellut (naturalis) ja toimii. päällä tascon 1.5*5 wa kiikari leopoldin puolikorkeilla jalolla ja kyllähän tuo kettukin putosi täyteen juoksuun syksyllä vaikka mentiin kyllä lujaakin... eli aseenperän ja päälaen välistä löytyy ongelmat jos ei osu. nopean noston harjoittelu tauluun laukauksella teki minulle ihmeitä vuodessa. hirvikokeessa ammuin 8 sekkaan seisovaan 7 sisälle. ei muuta kuin harjoittelemaan...
- Jaska
Simo kirjoitti:
Joo jokainen nykyinen kuula on kehittynnyt valtavasti ja kehytyy kalinperistä riippumatta.
itse olen ampunut momelaisella kelimperilla hirviä. oma näkemys on yksi parhaista on 45-70
se ei ole risu herkkä eikä tule liikaa hyytymiä ei siis säre.nykyinen ase 9,3-62 on aika hyvä tehoa on ihan riittävästi pitkillekin matkoille.300win mag oli ihan turha ostos ammuttu on ja koirille on ollut lihaa, se särkee.
Oli ase mikä tahansa sillä pitää osua oikeaan paikaan ja vain yksi laukaus ritää..joo pää asia on että tippuu ekalla nii ja on muuten tosi että mitä pienempi vauhti sitä parempaa jälkeä se tekee. Jätkähän puhuu totta!
- aapeli
browning kirjoitti:
itelläkin browning 30-06 fn european ja sillä on ollut hyvä ampua lintua (8g lapua) ja hirveäkin koetellut (naturalis) ja toimii. päällä tascon 1.5*5 wa kiikari leopoldin puolikorkeilla jalolla ja kyllähän tuo kettukin putosi täyteen juoksuun syksyllä vaikka mentiin kyllä lujaakin... eli aseenperän ja päälaen välistä löytyy ongelmat jos ei osu. nopean noston harjoittelu tauluun laukauksella teki minulle ihmeitä vuodessa. hirvikokeessa ammuin 8 sekkaan seisovaan 7 sisälle. ei muuta kuin harjoittelemaan...
Eihän sulla vain ollut ruosteläikkää niissä puolikorkeissa jaloissa...jotka olivat sen browninkisi päällä...ja sen tascon alla....öööö....
- 308w
browning kirjoitti:
Ammuin vanhalla Tikka lsa-55:lla 9,9 ja 10 8 sekkaan. Jätkät kopissa meni aika hiljaiseksi:) Harjoitus tekee mestarin. Tosin se nopeus ei merkitse mitään metsässä ;)
- hassinen
Simo kirjoitti:
Oli ase mikä tahansa sillä pitää osua oikeaan paikaan ja vain yksi laukaus ritää..45-70 on hyvä koiramiehelle joka ampuu lähelle,pitemmälle matkalle liian kaareva lentorata.Meidän hirviporukassa on on tehotykkiä ja pienempiä kaliberiä,9,3-62 on ylivoimaisesti vähiten lihaa tuhoava.Kaikki joissa luodin nopeus nousee yli 800 m/s repii liikaa.
- 300 win mag
Simo kirjoitti:
Oli ase mikä tahansa sillä pitää osua oikeaan paikaan ja vain yksi laukaus ritää..Kättäkö särkee?Kun 300:lla ampuu.Hyvä hirvikaliberi.
- jeppe
paras kaliperi mielestäni jota olen käyttänyt hirvestykseen on 22LR äänenvaimentimella varustettuna .
Ei pidä turhaa meteliä, tosin vaatii suunnatonta tarkkuutta, Soveltuu ympärivuotiseen hirvenmetsästykseen,
SUOSITTELEN.- 338
Mistähän johtuu että 338 Lapua Magnumilla ammutusta sonnista meni yhteensä kolme kylkiluuta ja lihaa noin 1kg pilalle?? Eikös tuo kaliberi räjäytä hirven aivan täysin? Kai tuo on onnekas sattuma
- Sitä
338 kirjoitti:
Mistähän johtuu että 338 Lapua Magnumilla ammutusta sonnista meni yhteensä kolme kylkiluuta ja lihaa noin 1kg pilalle?? Eikös tuo kaliberi räjäytä hirven aivan täysin? Kai tuo on onnekas sattuma
Huonoimpia seuruepyynnissä käytettyjä kalibereita ,300winmag ja 338 läpäisytehonsa vuoksi. Menee läpi eikä näin ollen jätä luodin energiaa hirveen....
- mittakirvesmies
Ei turhaa ylitehoa pilaamaan lihoja tai aiheuttamaan riskejä lävistysosumin. Soveltuu peitteisiin maastoihin ja lyhyille ampumaetäisyyksille, jota suomalainen hirvijahti enimmäkseen on.
Suosittelen.- Mehtämies
Lataatko itse patruunat 9,3x53R:ään? Millaiset luodit toimii kunnolla? Se vanha Sako 102D on kovin heppoinen hirveen, ja uudemmat tuntuu olevan enemmän 9,3x62:n nopeuksille suunniteltu.
Varmasti tuo vanhus on ihan käypä hirvipatruuna. Oikea luoti ja lataus vaan mietityttää. - maperi
Ammuin keskikokoista vasikkaa 9.3x53r pyssyllä kolme kertaa alle 50m matkalta eka kuti suolille (valitettavasti)maksasta ei mitään jäljellä,toinen lavan taakse puhdas keuhko-osuma ja aina vain juoksi kolmas äskeisen viereen ja aina vain juoksi,yli 150 metriä kolmannen laukauksen jälkeen,eli iskutehosta jäi uupumaan ja vaihdoin kaliberin 9.3x62 ja saman kokoinen vasikka putos heti keuhko-osumasta.ihmettelen suuresti.
- Rallatiraa
Mulla 53r ja kymmenkunta hirvee pudonnu niille sijoille,ettei ehkä kaliiberista johtunu??
- sako
itellä on 308 ja kyl oon ihan tyytyväinen, luoti on tarpeeks nopea verrattuna isompi kaliperiisiin
- M/M
http://www.laikajarjesto.fi/simple/index.php/topic,62.0.html
- Ampuja
Mulla on 30 06. Jos sullakin on, niin ei tarvii vaihtaa koskaan..
- vanhempi
Merkillistä , että eräs hyvä ja paljon käytetty kaliperi 9,3x74 on jäänyt vähälle huomiolle tässä keskustelussa. Valmetin kaksoisluodikkona oikein kätevä ja toimiva ratkaisu. Kun lataa vielä noin 600m/s nopeudella 18,5 g luodeilla patruunat, toimii hyvin.
- Jovain
...on kuule ampujasta kiini! Jos sie poet ns. hirvihorkkaa, niin mikhän kaliiperi ei ole sulle suotava. Opettele sie kaatamaan elukka varmasta paikasta, niin on ihan sama kaajakko sie sen 6,5*55:lla vai 600 nitro expressillä!
- 58 hirveä tappanu
se on niin että jos ammut tykillä niin toinen puoli on pilassa
- Hän
"Tykkejä" on katsoppas niin kovin monenlaisia...ja ei se luodin halkaisija lihaa pilaa vaan nopeus...se on faktaa! Jos ammut 458win.Mag. niin on sanomattakin selvää että hylkyä tulee...ja on aivan tarpeettoman tehokas hirvipyssyksi.... mutta mutta...kun samasta luodista miinustetaan muutamasatam./sec. vauhteja pois alkaa olla opit kohdillaan.... eli 45-70Govt... Reikä on .45 mutta hylsy vain 53mm pitkä... Pudottaa hirven yleensä siihen...ei tarvitse perässä juosta...lihahukka pienempi kuin 308win.... Ei niitä katsos tarvitse kärpäspyssyillä niitä hirviäkään ampua...samantien voisi sitten laillistaa 243Win. hirvipaukuksi...kyllä hirvestä silläkin henki lähtee se on satavarma... Sama ase ei ole paras mahdollinen hirvi ja lintupyssynä. Kaupasta saa molemmat erikseen. Tämä on minun vankka mielipide...jokainen tekee itse niinkuin haluaa...
Oli se sitten järkevää tai ei. - Korjaa
Hän kirjoitti:
"Tykkejä" on katsoppas niin kovin monenlaisia...ja ei se luodin halkaisija lihaa pilaa vaan nopeus...se on faktaa! Jos ammut 458win.Mag. niin on sanomattakin selvää että hylkyä tulee...ja on aivan tarpeettoman tehokas hirvipyssyksi.... mutta mutta...kun samasta luodista miinustetaan muutamasatam./sec. vauhteja pois alkaa olla opit kohdillaan.... eli 45-70Govt... Reikä on .45 mutta hylsy vain 53mm pitkä... Pudottaa hirven yleensä siihen...ei tarvitse perässä juosta...lihahukka pienempi kuin 308win.... Ei niitä katsos tarvitse kärpäspyssyillä niitä hirviäkään ampua...samantien voisi sitten laillistaa 243Win. hirvipaukuksi...kyllä hirvestä silläkin henki lähtee se on satavarma... Sama ase ei ole paras mahdollinen hirvi ja lintupyssynä. Kaupasta saa molemmat erikseen. Tämä on minun vankka mielipide...jokainen tekee itse niinkuin haluaa...
Oli se sitten järkevää tai ei.Tuskin parasta kalimperia onkaan, osumat ja ampumamatkat sen kaadon tekevät. Äkkiä tulis mieleen että pohjanmaan lakeuksille ja pitkille matkoille ehkä sopis 7mm rem mag tai 300 win mag ja lyhyille ampumamatkoille pössykät eli 45-70 malliset. Itellä on 6,5x55 ja kaikki mitä oon ampunu ovat kaatuneet laukauksesta alle 50m:n päähän, vaikka osumat joskus jääneet vähän taakse, myös sonni 3x4 piikkinen kaatui alle 50m:n. Liha on heikko kun metallille laitetaan vauhtia 700-800m/s.
- kylä kuoloo
Korjaa kirjoitti:
Tuskin parasta kalimperia onkaan, osumat ja ampumamatkat sen kaadon tekevät. Äkkiä tulis mieleen että pohjanmaan lakeuksille ja pitkille matkoille ehkä sopis 7mm rem mag tai 300 win mag ja lyhyille ampumamatkoille pössykät eli 45-70 malliset. Itellä on 6,5x55 ja kaikki mitä oon ampunu ovat kaatuneet laukauksesta alle 50m:n päähän, vaikka osumat joskus jääneet vähän taakse, myös sonni 3x4 piikkinen kaatui alle 50m:n. Liha on heikko kun metallille laitetaan vauhtia 700-800m/s.
kylä sen pitää olla oikein iso että joku mesikämmenki potkasis tyhjää...?
- hirvipyssynvalinta
Ihmettelen että 45-70 sanotaan kaaripyssyksi ? Erittäin harvoin tulee tilanteita joissa pitäisi ampua yli 100m päähän. Kytishommat on erikseen mutta koiratouhuissa ja passituksissa miesten välitkin on pienemmät kuin tuo 100 m. . Ampujasta johtuva virhe merkitsee enemmän kuin kuulan lasku 100 m matkalla kun vapaaltakädeltä tositilanteessa ammutaan.
9.3 on hyvä valinta hirvimetsälle jos ei itse lataile. Siihen suht kohtuulliset patruunakustannukset ja hyvä valikoima.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621576Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281546Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701348Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251252- 1281125
Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1751096Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271047Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3111040- 781036