Ainakin eka-tokaluokkalaiset, joskus isommatkin. Silleen pulpetit vastakkain 4-5 hengen ryhmissä. Eikö tämä lisää oppilaitten keskustelua valtavasti?
Miksi oppilaat istuvat nykyään ryhmissä?
37
1139
Vastaukset
- Rummbali
Siksi, että luokkakokoja voitaisiin kasvattaa. Sopii porvarilliseen politiikkaan.
- Rehtori_
Sitä ei vain ole uskallettu sanoa suoran, mutta jutu on niin, että porukassa on aina joku päätä pidempi ja osaa aakkoset. Silloin ei muiden tarvitse opetella niitä laisinkaan ja ryhmä pystyy tuottamaan vastaukset nopeammin, kuin että kaikki puupäät, vasemmistolaisten penikoiden, pitäisi opetella lukeman. Tätä sanotaan siten työelämässä tiimityöksi, jos nyt siten kaikki koskaan menevät töihin. Osa seuraa vanhempien jalanjälkiä ja jäävät loisimaan mamujen kanssa sosiaalituille.
- 8kkk 99oll
Osittain se johtuu siitä, että työn tekeminen on yhä enemmän tiimityötä. Harva tekee työtänsä enää kokonaan yksin, vaan moni asia tehdään ryhmätyönä. Sen vuoksi jo koulussa halutaan opettaa lapsia tiimityön tekemiseen.
Nykyisin moni lapsi addiktoituu pelaamiseen jopa ennen kouluikää tai viimeistään näin käy ala- ja yläasteiässä. Se tarkoittaa sitä, että lapsilla on entistä vähemmän oikeita kavereita ja oikeita sosiaalisia kontakteja ikäisiinsä. Koska harrastusten hintakin on noussut, niin harvempi pienituloinen tai yksinhuoltaja raaskii kustantaa lapselleen maksullisia harrastuksia, joten sitäkään kautta ei tule kavereita. Jos lapsen vanhempi/vanhemmatkin ovat kotona viihtyvää tyyppiä eivätkä kauheasti juttele, niin lapsesta saattaa kehittyä hyvinkin sisäänpäin kääntynyt.
Valitettavasti kasvatusvastuukin on siirtymässä pikkuhiljaa kodista kouluunKyllä mekin koulussa tehtiin ryhmätöitä, muttei joka tunti tai edes joka päivä. Kyllä pitäisi koulussa olla opiskelurauha jokaisella.
- OmaanPussiin
Minusta tiimity on hieman herättä kysymyksen, onko varmaa,että noin kaikki tekee ja
ymmäetää työn?.Onko tiimissä kaikki "ahkerat".?
Minun kaulussa kaikki "puhalsi omaaan pussiin". - Hienoa oli
OmaanPussiin kirjoitti:
Minusta tiimity on hieman herättä kysymyksen, onko varmaa,että noin kaikki tekee ja
ymmäetää työn?.Onko tiimissä kaikki "ahkerat".?
Minun kaulussa kaikki "puhalsi omaaan pussiin".Aina sai tehdä kaiken työn koska oli mukamas "hikke".
- mox-1
Nykyään viitseliäs opettaja yrittää rikkoa ryhmiä niin, että jokainen joutuisi tekemään eri ihmisten kanssa ryhmätöitä. Valitettavasti vain koulukiusatuille tai erakkoluonteisille ryhmätyöt voi olla aikamoista painajaista.
- opettaja123
Sosiaaliset taidot ovat yksi koulun osa-alue. Kammotus tai ei, ei maailmassa pärjää, eikä töissä, ilman sosiaalisia taitoja.
- Opinnoista
Jokasien koulumenestys tulisi olla omasta ahkeruudesta ja älykkyydestä kiinni, eikä ryhmästä! Kaikki tietää mitä mätämunia ryhmässä voi olla. Joku laiskiainen ratsastaa muiden kotiläksyillä ja saa hyvän arvosanan. Huonoja oppilaita lellitään ja taputellaan päähän. Älykkäimmät ja kunnoliset joutuvat kärsimään. Fiksuimmat / kunnianhimoisimmat menevät yliopistoon jossa sooloillaan melko paljon. Heillä taitaa olla käytöstavat parhaiten hallussa.
Muistan, että sain huonon arvosanan aina kun istuin kamujen vieressä. Siinä piirreltiin, supistiin ja hihiteltiin. Oppiaine meni sivusuun. Ei tartte ihmetellä että minkä takia oppilaiden taso on laskenut. Ruotsissa on asiat vielä huonommin. Jos lukiolainen ei tiedä yksinkertaista laskujärjestystä eikä osaa prosenttilaskua, niin menee todella huonosti.- ällö vohveli
Olen itse istunut ala-asteella juuri tuollaisessa 4-5 pulpetin ryhmässä, kuin aloitusviestissä mainitaan. Tuli kiitettäviä arvosanoja ja nyt olen yliopistossa, mikäli se johonkin vaikuttaa.
Ja hei, arvaa mitä? Se koulussa menestyminen ei ollut pätkääkään siitä omasta ryhmästä kiinni. Välillä ryhmäläiset riehuivat, mutta kukaan ei pakottanut riehumaan heidän kanssaan. Joskus kaverit supisivat ja yrittivät saada mukaan siihen kuiskailuun. Silloin pystyi sanomaan, että sori, mutta seuraan nyt opetusta. Joskus jotkut kopioivat kotiläksynsä minun kirjastani, mutta miksi se minulta olisi ollut pois? Eivät sitten pärjänneet kokeessa, kun eivät olleet viitsineet opiskella asioita, mistä seurasi huono numero todistukseen.
Mitä jos ihmiset ottaisivat vaikka itse vastuun teoistaan? Onhan se tietty kivempi syyttää opettajaa ja istumajärjestystä, mutta fakta kuitenkin on, että itse olet tehnyt päätöksen, ettet keskity oppituntiin. Mistä on lähtöisin tällainen malli, jossa vastuu omasta oppimisesta (ja kaikesta muusta mahdollisesta) siirretään kaikkien muiden paitsi oman itsensä vastuulle? Aikamoista pullamössöilyä minun mielestäni.
- palikka2
Mitäs lääkkeitä sä homo oot vetänyt?
- 5tt
Kyllä ainakin meillä ala-asteella istuttiin myös sellaisissa 4:n ryhmissä, jota sitten aina muistaakseni kerran kuukaudessa vaihdettiin. Mutta aina oli ne noin neljän hengen ryhmät. Tämä siis 90-luvun puolivälissä. En siis sanoisi että on niinkään uusi juttu.
- Säästettiin
Ne oli niitä juttuja kun Esko Aho ja lama olivat aina opettajien huulilla.
- ....
Minäkin olen aloittanut koulun noin 90-luvun puolivälissä ja silloin ala-asteella istuttiin ryhmissä. Joten ei todellakaan ole kyse mistään uudesta jutusta.
- jojojoh
Meillä oli sama, Olin aina yksin kun opettajat ei puuttunut järjestykseen millään lailla ja antoi meidän valita missä pulpetti oli. Lievää anarkiaa ja opettaja teki sen ollakseen "moderni" ja "edistyksellinen".
Olen nyt itse koulunkäynninavustajana ja voin sanoa että sellainen järjestys vaikuttaa eri lapsiin eri tavalla. Itse sanoisin että ryhmäjärjestys aiheuttaa vaan enemmän meteliä ja kurinpitovaikeuksia. Perinteinen tai paripulpetti-järjestys on parempi.
- palikka2
Ok.. kiitos vastauksista. Kukaan ei tosin vastannut vielä siihen, lisääkö tämä järjestely oppilaitten keskustelua.
- jojojoh
Koulunkäynninavustajan voin antaa tähän lyhyen vastauksen: KYLLÄ lisää!
- aineenope
alakoulussa pitäisikin tähän opettaa, että vaikka on mahdollisuus puhua, niin puhutaan asiasta ja silloin kun on lupa.
jos alakoulussa ei tätä opeteta ja sosiaalista käyttäytymistä, ei yläkoulussa voi sujua mitenkään.. hyvät luokanopet opetaakin ryhmäkäyttäytymistä, mutta sitten on niitäkin, jotka antqvat puhua opetuksen päälle ja kaikkien päälle. lopputuloksena on se, että yläkoulussa oppilaat eivät kuuntele edes toisiaan.
- dinosaurus vaan
Tämäkin vastaus menee nyt asian vierestä, mutta pakko kommentoida. Olen muutaman kerran aikuisena opiskellut vaihtelevan pituisia jaksoja ja minua jatkuva ryhmissä istuminen rasittaa valtavasti. Keskittyminen on vaikeaa kun kaikki ilmehtivät ja höpöttävät. Myös fyysisesti on ärsyttävää, kun on aina niska vinossa milloin mihinkin suuntaan.
- ei hyvä
Samaa mieltä. Toinen tyyli aikuisryhmissä on, että pöydät järjestetään u:n muotoon. Jos ei u:n pohjamutkasta asti näe taululle, on jäätävä sivulle ja oltava pää kääntyneenä koko ajan. Ryhmittelyssä voi joutua olemaan selin, mikä on vielä rasittavampaa.
Olisiko näissä ryhmissä tarkoitus, ettei kukaan voisi vetäytyä takariviin toisten selkien taa piiloon? Opettaja näkee kaikki paremmin ja tässä u-mallissa vielä opiskelijatkin toisensa.
Riippuu varmaan oppilaista, keskustellaanko vaiko ei. Tapahtuuhan sitä riveissäkin, jos halutaan. Joku rauhaton vie huomion ympäriltään joka tapauksessa, on kyse sitten ala-asteikäisistä tai aikuisista..
- 125876
Ei se ainakaan meillä lisännyt puhetta. Oon käynyt ala-asteen vuosina 97-02 ja tiettyinä vuosina pulpetit oli neljän ryhmissä... Opettaja kokeili erilaisia ratkaisuja eri vuosina ja päätyi tuohon ryhmäpulpettiratkaisuun, oli valmistunut ilmeisesti hiljattain eli oli intoa täynnä kokeilemaan paljonkin asioita.
Tietysti silloin kun niitä ryhmätöitä tehtiin, niin silloin oli pulina päällä tai jos kävi auttamassa toista jossain laskutehtävässä, niin jonkin verran ääntä syntyy. Mutta tämä kyseinen opettaja osas pitää kuria sen verran, että luokassa oikeasti opiskeltiin, mikä oli äärettömän hyvä asia näin jälkikäteen. Totta kai sitä pulinaa syntyy, jos mitään kuria ei pidetä, mutta hyvä opettaja voi pitää luokan pulpettijärjestyksen ihan mllaisena vain. Tuo neljän hengen ryhmä vain luo enemmän juuri sitä tiimityöskentelyä ja toisten auttamista, mihin opettajat patistelee ainakin alakoulussa (esim. just matikan laskuissa neuvoa pystyi pyytämään kolmelta hengeltä opettajan lisäksi, nopeuttaa kummasti hommia oppii tekemään yhteistyötä). - vm.70
Miten niin nykyään?? :D Aloitin kouluni -77 ja jo silloin istuttiin ryhmissä, välillä jonoissa ja välillä riveissä. Sitä jatkui läpi peruskoulun 80-luvun puolelle.
- ei tyhmille hymiöill
Onhan tuo mahdollista, mutta ei kyllä ollut yleinen tapa.
- vm.70
ei tyhmille hymiöill kirjoitti:
Onhan tuo mahdollista, mutta ei kyllä ollut yleinen tapa.
En väittänytkään sitä yleiseksi tavaksi vaan puhuin omasta koulutiestäni ja omasta koulustani "jo silloin aikanaan". Meidän koulussa se oli yleinen tapa ja ihan kaikissa luokissa.
- Abi
Meillä istuttiin läpi ala-asteen 4-6 hengen ryhmissä, toki välillä oltiin myös yksin tai kahden pulpetin ryhmissä. Ala-asteeni kävin vuosina 2002-2008, joten hiukan tätä "tuorettakin" näkökulmaa.. Luokkakoot olivat 30-35 oppilasta, ja ei meillä ainakaan ryhmäpulpetit lisänneet keskustelua, että opettajaa kuunneltiin aivan samanlailla kuin yksinkin istuessa, ja kun tehtiin tehtäviä niin niitä tehtiin hiljaa ja itsenäisesti. Toki itse kun olin luokkani parhaimmistoa matematiikassa, ja lisätehtävät aina loppuivat tunneilla kesken, niin sitten sain auttaa muita luokkalaisiani matematiikassa, aina sitä kuka apua tarvitsi. Mutta eipä siitäkään kauheasti keskustelua tullut eikä se enää liittynyt ryhmissä istumiseen.
Ylä-asteella ei enää ryhmissä istuttu, siellä se olisi voinutkin lisätä keskustelua entisestään ;) Mutta ala-asteella kun oppilaat vielä kunnioittavat opettajia, niin ei siellä keskustella. :) - maucca1
Ryhmätyö opettaa loisimaan jo lapsesta asti ja ottamaan kunnian ahkeran työstä. Hiku-Petteri raataa, sali-Make naiset kaataa.
- GamerGirl91
Mä tykkäsin ala-asteella istua ryhmässä. D:
Tosin 1-3 luokilla istuttiin yksin. Ryhmäpulpetit tuli vasta 4-6 luokilla. Ylä-asteella taas joko yksin tai pareittain.
Vuosina 1998-2007 - hyvähuomio...
Mielenkiintoinen huomio, jota olen itsekin pohtinut. Ehkäpä sitä kannattaisi kysyä opettajilta tai jostain ylempää? Aika usein noin näkyvät "uudistukset" kumpuavat jostain opetusmenetelmien tai -teorioitten muutoksesta. Vanha systeemihän oli se, että pulpetit ja kasvot ovat kaikki suoraan kohti luokan etuosaa, missä opettaja, piirtoheittimet, -taulut, projektorit ja sun muut sijaitsevat.
Suomessa järjestelmä on vielä niin monoliittinen ja ylhäältä annettu, että varmasti siellä on takana jokin keskitetyn järjestelmän sisällä omaksuttu uusi näkemys oppimisesta. Eli lyhyesti: eivät ainakaan oleta, että tuollainen pulpettien ja oppilaiden asettelu lisää keskustelua ja siten huonontaa oppimistulosta.
Toisaalta, voihan se olla niinkin, että tässä valjastetaan huomaamatta ne luokan älykkäimmät toimimaan opettajan pikkuapulaisina, jotka sitten korvaavat suuremmissa ryhmissä huonompien oppilaiden vaatiman henkilökohtaisen opetuspanoksen. Näin koulu säästää, keskimäärin oppiminen pysyy kohtuullisella tasolla ja älykkäimmät saavat muuta tekemistä, kun joillakin se homma pelaa niin hyvin, ettei tarvitse edes läksyjä tehdä.- ...
Juuri näin. Kyllä tarkoitus on että oppilaat oppivat toisiltaan.
- fjhhö
En tiedä miksi, mutta itseasiassa jo vuonna -99, kun olin oppilasvaihdossa Ruotsissa, istuttiin siellä useilla tunneilla ryhmissä ja ilmapiiri oli rennompaa, sai puhua ja kommikoida opettajan kanssa. Omassa koulussa kun istuttiin koulunpenkillä erikseen hyvinkin hiljaa ja puheenvuoron sai viittaamalla, jos sai.
- PBL
Nykyään monessa koulussa ollaan siirtymässä PBL (Problem Based Learning) opetusmuotoon, jossa juuri ryhmässä tekeminen korostuu. Itse olen ollut opiskelijana kyseisessä opetustyylissä ja se oli aivan hirveää! Ei sopinut minulle yhtään. En ymmärrä miksi ryhmätyötä niin kovasti arvostetaan? Kaikille se ei sovi (varsinkin "paremmille" oppilaille), koska ryhmässä on aina joku vapaamatkustaja.
- case_solved
Samaa mieltä kanssasi. Perustelu vain eri. Ryhmätyön ongelma on siinä, että heikompilahjaiset taantuvat täysin. Heille ei jää mitään paikkaa näyttää edes sitä vähäistä osaamistansa. Ryhmätöitä voidaan satunnaisesti tehdä, mutta se ei saa olla se pääinstrumentti. Ryhmätöissä menetetään valtavasti tehoja. Liika on aina liikaa.
- Tyttö 15
Itse olen kahdeksannella luokalla, (oppilaat siis noin 15-vuotiaita) ja opettajasta riippuen istumme muutamissa luokissa edelleen ryhmissä. Mielestäni oppimisen kannalta tästä ei ole juuri mitään hyötyä, sillä yleensä ne jotka muutenkin viihtyvät toisten kanssa, myös vapaa-ajalla, juttelevat, kun taas hiljaisemmat näyttävät viihtyvän tunneilla entistäkin huonommin. Itse kuulun puheliaampaan joukkoon, ja niillä tunneilla joilla istumme ryhmissä, minun on vaikeampi oppia. Vaihtelun kannalta on kuitenkin mukavaa päästä välillä juttelemaan kavereiden kanssa, tosin tätä varten Suomen kouluissa pidetään välitunteja.
- palikka2
Kysymykseni heräsi siitä, että sijaistavana avustajana olen ollut läsnä useammassakin luokassa, jossa on kovin levotonta, ja on tämä ryhmäjärjestely. Niin tulee vaan mieleen, että eikö istuminen riveissä -ja ehkä ei ihan vieri vieressä- rauhoittaisi tilannetta.
- Kjguknlo
Haaaas
- pellemaa-suomaa
Ryhmätyö ei sovellu läheskään kaikille oppilaille.
Mitä järkeä on huonontaa yksilön omaa oppimista kun ryhmässä pystyy osa oppilaista lintsaamaan ja antaa toisten tehdä työt ja itse vain kopioi tulokset muilta?
Taitaa olla vain kokkareiden kansan tyhmentämis-suunnitelma menossa uudelle orjakansalle.- niinkohan123
Oletko todella tuota mieltä? Ryhmätyötä on kaikkien harjoiteltava. Eihän yksilötyökään osvellu kaik
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123760MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar761980Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421608Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3788