"Puhdistaakaa vatinne myös sisäpuolelta".
Adventismi on outoa ja kummallista jopa adventistien mielestä.
http://1.bp.blogspot.com/-Snth_DNKRZ4/TZUF7VA5GHI/AAAAAAAAAEM/Q9Ep4c6zQMk/s1600/IMG_9360.JPG
Kannattako tästä teatterista maksaa?
Järkevä rituaali
12
91
Vastaukset
- sakramenttiko
ei varmaan kiva käydä ehtoollisella märissä sukkahousuissa.
- naurava 3-vuotias
Adventistit eivät käytä viiniä ehtoollisella vain jotain mehukatin korviketta.
Adventistit pesevät kätensä myös hanskat käsissä?
Sekin maksaa liikaa tästä jalkojenpesu huvista.
Hei !
Ehtoollinen on vapaaehtoinen aina kokonaan.
Joh 13 luvusta voit lukea Jeesuksen antaman esimerkin. Lue hyvin.
Siinä on kysymys suurimman nöyryydestä ja rakkaudesta joka on esikuvaa kaikessa ajassa.
Jumalan siunausta
Jari Laurila- nöyryysrituaali?
Eikö jalkojen pesussa Jeesuksen aikana ollut kysymys sen ajan ja kulttuurin tavasta?
Itse ainakin ymmärrän niin, että Jeesus käytti esimerkkinä nöyryydestä siinä kulttuurissa olevaa tapaa? Meidän tulisi soveltaa tätä esimerkkiä omaan kulttuuriimme ja omiin tapoihimme? Muuten tuo vaikuttaa mielestäni aivan farisealaiselta ja hölmöltä, että pestään puhtaita jalkoja ja vielä sukkahousut jalassa... Itse ainakin tuntisin itseni aivan naurettavaksi moista touhua tekemässä.
Jospa adventistit sen sijaan, että peseskelevät toistensa puhtaita jalkoja sukat jalassa, menisivät esimerkiksi auttamaan vanhuksia ja vammaisia hoitolaitoksiin, niin eikö siinä olisi enemmän todellista nöyryyden osoitusta kuin tuollaisessa rituaalisessa jalkojen pesemisessä.. nöyryysrituaali? kirjoitti:
Eikö jalkojen pesussa Jeesuksen aikana ollut kysymys sen ajan ja kulttuurin tavasta?
Itse ainakin ymmärrän niin, että Jeesus käytti esimerkkinä nöyryydestä siinä kulttuurissa olevaa tapaa? Meidän tulisi soveltaa tätä esimerkkiä omaan kulttuuriimme ja omiin tapoihimme? Muuten tuo vaikuttaa mielestäni aivan farisealaiselta ja hölmöltä, että pestään puhtaita jalkoja ja vielä sukkahousut jalassa... Itse ainakin tuntisin itseni aivan naurettavaksi moista touhua tekemässä.
Jospa adventistit sen sijaan, että peseskelevät toistensa puhtaita jalkoja sukat jalassa, menisivät esimerkiksi auttamaan vanhuksia ja vammaisia hoitolaitoksiin, niin eikö siinä olisi enemmän todellista nöyryyden osoitusta kuin tuollaisessa rituaalisessa jalkojen pesemisessä..hei-
Sinun ei tarvitse pestä kenenkäään jalkoja.
Kenenkään adventistin ei ole pakko osallistua ehtoolliseen- ja voi kokonaan jättää jalkojen pesuosuuden sivuun pois omasta ohjelmastaan jos tahtoo ja näkee niin hyväksi.
yst.t. jari laurilanöyryysrituaali? kirjoitti:
Jospa adventistit sen sijaan, että peseskelevät toistensa puhtaita jalkoja sukat jalassa, menisivät esimerkiksi auttamaan vanhuksia ja vammaisia hoitolaitoksiin, niin eikö siinä olisi enemmän todellista nöyryyden osoitusta kuin tuollaisessa rituaalisessa jalkojen pesemisessä..Lisäys;
Vastasin ehkä osittain kysymyksen vierestä;
- Siinä jalkojen pesussa on kyllä ajan tapakulttuuristakin kyse toki.
Palvelijoiden tehtävä oli pestä vieraiden jalat. Silloinhan ihmiset kulkivat hiekka-aavikoilla sandaalit jaloissa. Syömään ei ryhdytty ennen jalkojen pesua.
Istuttiin lattialla syödessä yhdessä.
Mutta Jeesus käytti nyt Joh 13 luvussa vertauksena jalkojen pesua ryhtyessään itse jalkojen pesijäksi vaikka oli suurin. Hämmästytti kaikkia.
Tämä Jeesuksen metodi on käytössä nöyryyden metodissa tänäänkin.
Siihen ei ole pakko osallistua vaikka osallistuisi ehtoolliseen.
Ihminen panee pois kaiken mahdollisen kiukun- sopii kaikki mahdolliset erimielisyytensä ensin- Se kysyy nöyryyttä joka tekee ihmiselle hyvää.
Tehokas tapa mitata nöyryyttä- mutta ei siinä toista ihmistä arvostella vaan itseensä jokainen menee mittarin kanssa.
Jeesuksen aikana käytettiin jalkineina sandaaleja. Jalat pölyyntyivät ja likaantuivat. Vieraiden jalkojen pesu oli tavallista, ja kuului palvelijoiden työhön. (1 Sam 25:41) Jalkojen pesumahdollisuus aina järjestettiin. (Luuk 7:44, 1 Moos 18:1-4)
Opetuslapset kiistelivät kuka heistä oli suurin, (Luuk 22:24-27, Mark 9:33-37) mutta Jeesus pesi opetuslastensa jalat! (Joh 13:1-17) Jeesus oli korkea-arvoisempi, mutta menetteli nyt näin normaalia käytäntöä vastaan. Miksi? Jeesus itse sanoi: ”Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman, minkä minä tein teille.” (Joh 13:15-16) jalkojen pesuun näin suoritettuna liittyy autuaaksi tulemisen lupaus. (17) Jalkojen pesu on Jeesuksen antama esimerkki. Autuaaksi tulemiseen toki liittyy paljon muitakin asioita. (Matt 5:1-12) Jalkojenpesu on nöyryyden koetin. Kun ihminen näin tutkii itseään, hän pääsee selvyyteen hengellisestä tilastaan. Oikeaan hengelliseen tilaan kuuluu nöyryys ja veljesrakkaus.
Jalkojen pesu on vapaaehtoinen asia. Mikään taho ei velvoita.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelijana- voi sua höpisijää
nöyryysrituaali? kirjoitti:
Jospa adventistit sen sijaan, että peseskelevät toistensa puhtaita jalkoja sukat jalassa, menisivät esimerkiksi auttamaan vanhuksia ja vammaisia hoitolaitoksiin, niin eikö siinä olisi enemmän todellista nöyryyden osoitusta kuin tuollaisessa rituaalisessa jalkojen pesemisessä..Lue Jeesuksen sanat. Se ei ollut mikään kulttuurijuttu. Se on HERRAN KÄSKY.
jarinhotelli kirjoitti:
Lisäys;
Vastasin ehkä osittain kysymyksen vierestä;
- Siinä jalkojen pesussa on kyllä ajan tapakulttuuristakin kyse toki.
Palvelijoiden tehtävä oli pestä vieraiden jalat. Silloinhan ihmiset kulkivat hiekka-aavikoilla sandaalit jaloissa. Syömään ei ryhdytty ennen jalkojen pesua.
Istuttiin lattialla syödessä yhdessä.
Mutta Jeesus käytti nyt Joh 13 luvussa vertauksena jalkojen pesua ryhtyessään itse jalkojen pesijäksi vaikka oli suurin. Hämmästytti kaikkia.
Tämä Jeesuksen metodi on käytössä nöyryyden metodissa tänäänkin.
Siihen ei ole pakko osallistua vaikka osallistuisi ehtoolliseen.
Ihminen panee pois kaiken mahdollisen kiukun- sopii kaikki mahdolliset erimielisyytensä ensin- Se kysyy nöyryyttä joka tekee ihmiselle hyvää.
Tehokas tapa mitata nöyryyttä- mutta ei siinä toista ihmistä arvostella vaan itseensä jokainen menee mittarin kanssa.
Jeesuksen aikana käytettiin jalkineina sandaaleja. Jalat pölyyntyivät ja likaantuivat. Vieraiden jalkojen pesu oli tavallista, ja kuului palvelijoiden työhön. (1 Sam 25:41) Jalkojen pesumahdollisuus aina järjestettiin. (Luuk 7:44, 1 Moos 18:1-4)
Opetuslapset kiistelivät kuka heistä oli suurin, (Luuk 22:24-27, Mark 9:33-37) mutta Jeesus pesi opetuslastensa jalat! (Joh 13:1-17) Jeesus oli korkea-arvoisempi, mutta menetteli nyt näin normaalia käytäntöä vastaan. Miksi? Jeesus itse sanoi: ”Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman, minkä minä tein teille.” (Joh 13:15-16) jalkojen pesuun näin suoritettuna liittyy autuaaksi tulemisen lupaus. (17) Jalkojen pesu on Jeesuksen antama esimerkki. Autuaaksi tulemiseen toki liittyy paljon muitakin asioita. (Matt 5:1-12) Jalkojenpesu on nöyryyden koetin. Kun ihminen näin tutkii itseään, hän pääsee selvyyteen hengellisestä tilastaan. Oikeaan hengelliseen tilaan kuuluu nöyryys ja veljesrakkaus.
Jalkojen pesu on vapaaehtoinen asia. Mikään taho ei velvoita.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelijana[][] Jalkojenpesu on nöyryyden koetin. Kun ihminen näin tutkii itseään, hän pääsee selvyyteen hengellisestä tilastaan. Oikeaan hengelliseen tilaan kuuluu nöyryys ja veljesrakkaus.
Jalkojen pesu on vapaaehtoinen asia. Mikään taho ei velvoita. [][]
Amen!
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/2013032816841549_ul.shtml
Sorry, että tuon esiin katolilaisuutta adventtipalstalla, mutta jalkojenpesun lisäksi adventtiliikekin voisi tuoda myös muuta "vallattomuutta" sisään. Näin tullaan lähelle kansaa ja ennenkaikkea lähelle yksilöllisyyttä.
Jeesus toimi sangen henkilökohtaisella tasolla.
http://yle.fi/uutiset/paavin_kootut_tempaukset_yollisia_retkia_valepuvussa_vankien_jalkapesu_yllatyspuheluita_nunnille/7014640
antti
- Rakasta Herraasi
Jalkojen pesu ei ole vapaaehtoinen, Jumala itse velvoittaa sen tekemään!
" Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne
,olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat" Joh 13: 14
" Mikään taho ei velvoita" = Laurila , Minkä teet, tee se pian" Aikaa meni n 2000 v, kun Laurila kumosi Herran käskyn, .. se on Jumalan silmissä, Iankaikkisuuden näkövinkkelistä pian tehty!
" Totisesti minä sanon teille: " yksi teistä on kavaltava minut"
Kavaltaminen tarkoittaa, että otetaan toisen omaa, ja myydään se eteenpäin valheellisin perustein t. b- nöyryysrituaali?
>>>" Mikään taho ei velvoita" = Laurila , Minkä teet, tee se pian" Aikaa meni n 2000 v, kun Laurila kumosi Herran käskyn,
nöyryysrituaali? kirjoitti:
>>>" Mikään taho ei velvoita" = Laurila , Minkä teet, tee se pian" Aikaa meni n 2000 v, kun Laurila kumosi Herran käskyn,
Anteeksi, saisinko tiedustella mistä on kysymys ?
Minkälaisia käskyjä olen kumonnut ?
Mielenkiintoista ?
>>>>>>>>> Omantunnon asioissa on aina omantunnon vapaus.
Suomessa sisältyy perustuslain asetukseen.
Adventtikirkko ei ole tehnyt ainokaistakaan käskyä. Jumalan lain 10- käskyä on säädetty aikoinaan ja se on ainoa jäsenyyden ehto että on tuon syntiä opettavan lain kanssa periaatteessa sovussa pitkällä juoksulla että on parannuksen teko mielessä jos on jotakin häikkää jos aikoo olla toiminnassa mukana. Room 3:20.
Seurakunnan demokratian vuoksi on oltava tietenkin yhdistyksen/ kirkon seurakunnan säännöt. Ne on pakolliset tietenkin siis toiminnan juoksevien asioiden hoidossa että ne ovat jokaiselle tasa-arvoiset ja toimivat.
Muuta säännötystä ei ole.
Omantunnon kysymykset ovat ja kuuluvat uskoon ja Raamatun pelastusoppiin jossa jokainen aivoissaan ajattelevi itse 1 Tess 5:19-23 Raamatun ohjeellista metodia miten suhtautua kaikkeen mitä ihmiset puhuvat ja kirjoittavat.
Ehtoolliselle osallistuminen on vapaaehtoinen asia aina ja osallistua voi vain osaan koko ehtoollista. Kukaan ei ketään mihinkään pakota eikä vaadi.
'>>>>>> ihmiset kypsyvät itse ajassa hamassa kirkon traditioihin omassa tahdissaan- kukaan ei käskytä mitään.
Kyllä erilaisia kertomuksia kansoilla aina on ollut hyvästä ja pahasta pakanoillakin. Jeesus käytty tunnettua juutalaista vertausta kuvaamaan hyvää ja pahaa että kansa ymmärtäisi. >>>>>> tämä on tulkittu näin koska Raamatun opetus sielun kuolevaisuudesta on toistaalta selvä; Lue Ilm 20 luku ja kiinnitä huomiota I ja II ylösnousemukseen, ja mikä on niiden tulos? Room 6:22-23, Mal 3:19. >>>>>>>>> Raamatun tutkijat/ teologit selittävät vertausta niin kuinkerron paljolti. Vertauksen tarkoitus on kuvata verrata hyvän ja pahan palkka.
Rikas mies ja Lasarus on monien tutkijoiden mielestä ikivanha juutalainen taru joka oli olemassa jo ennen Jeesusta. Näin eräät siis tulkitsevat. Tätäkin tulkita saa omantunnon mukaan- kukaan ei käskytä- pääasia kaiketi on ymmärtää Jeesuksen tarkoitus kuvata hyvän ja pahan palkkaa. Vertaus on tosi, mutta ei ole tässä yhteydessä täydellinen opetus synnin palkasta. Room 6:23, Ilm 20:6,14-15, Mal 3:19.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelijana
- Näin parempi.
Parempi jättää sukkahousut vain jalkaan ehtoollisella, ettei suonikohjuiset sääret saa aikaan perjantai-illan nakkikastikkeen ulostulemista suun kautta pesuvatiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381309
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä35840Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad27586- 14580
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26548Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30526- 24521
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .16482Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver15482