lasten reuma

11vtyttö

Itselläni on epäilty reumaa, onneksi reumadiagnoosi on vältetty jo kahdesti, mutta sitä kuitenkin lääkärit eniten epäilevät, koska miltei kaikki on jo suljettu pois... Olen kyllä hieman hämmentynyt, mutta onneksi reumalääkäri on kovin mukava :) Kaipaisin kuitenkin neuvoja, miten tämä nyt kannattaa ottaa vastaan että minulla olisi reuma (sehän ei nyt vielä varmaa ole, mutta olisi kiva saada jotakin tietoa etukäteen.) kerronko kavereille tästä nyt kun asia ei ole vielä varma, vai kun asia on varma, taikka en kerro ollenkaan? Auttakaahan nyt vähän! Haluaisin edes syntymäpäiväkseni terveen jalan!!!:| Katsos synttärit on tasan viikon päästä.....:-S

5

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iitu1

      heippa!
      Olen 11 vuotias reumaa sairastava tyttö. Minulla todettiin reuma neljä vuotta sitten ja en oikein tajunnut koko asiaa silloin kun olin niin pieni.Ajattelin sen rajoittavan elämääni tosi paljon.Mutta nyt tuntuu että se ei rajoita mitenkään.Reuma on vaivannut minua polvissa erityisesti ja silmissä.En kertonut kaikille kavereille heti reumasta, mutta lähimmille kavereille kerroin.Kukaan kaveri ei ole säikähtänyt sairauttani, mutta ne kyselivät paljon reumasta ja miltä se tuntuu.Reumalääkärit ovat minullakin kivoja, iloisia aina.Joudun käyttämään reumaan lääkkeitä jotka annetaan piikkinä, yksi lääke kerran viikossa ja toinen lääke kahden viikon välein. Nuo lääkkeet ovat kaikkista ikävimpiä,kumpa niitä ei täytyisi ottaa. Asun turussa, misä päin sinä asut?Toivottavasti kirjoituksestani on jotain apu sinulle,voit myös kysellä lisää jos haluat.

    • Ent. yökukkuja

      Olen sairastunut 11-vuotiaana niin pahaan reumaan, etten päässyt kävelemään. Nyt olen 54-vuotias, eikä mistään näy päällepäin, että olen "reumasairas". Lenkkeilen 5-10km päivässä, enkä syö mitään lääkkeitä. Minulla "ihmeparanemisen" takana on se, etten koskaan myöntänyt itselleni tuota sairautta, vaan kivuista huolimatta yritin elää normaalisti, vaikka kävely oli aika ajoin hyvin tuskallista ja hidasta.

      Ravinnolla ja liikunnalla on suuri merkitys reuman hoidossa. Toki akuuttivaiheessa voit joutua syömään pitkiäkin lääkekuureja. Tervettä jalkaa et täksi syntymäpäiväksi saa, mutta ehkä 5-10 vuoden kuluttua reumasi on oireeton.

      Omasta kokemuksestani voin siis sanoa, että reuma ei ole maailmanloppu. Olen elänyt todella tervettä elämää ja pystyn liikkua ilman pyörätuolia toivottavasti vielä 8-kymppisenäkin

    • 11vTyttö

      Luin kirjoituksenne, kiitos että joku vastasi, ja asun hollolassa... Enää ei jalka niin paljon kipeä ole, mutta uudeksi riesaksi on tullut sormet ranteet :( koulussa en voi mitään tehdä, koska kynää ei saa käteen... Nyt olen tasan 11v ja 1pv ;)... En ole asiasta kertonut kuin yhdelle kaverille, harkitsin tänään asiaa, jo tulin siihen lopputulokseen, että kerron vielä kahdelle hyvälle kaverille, en vain oikein tiedä miten tai milloin... Tiistaina 13.5 labraan, ja maanantai 19.5 reumalääkärille... Nyt sitten vain odotellaan, kaikista hankalinta on esim. ketsuppipullon avaaminen, ja kaikki sellaiset liikkeet, jossa pitää kiertää ja painaa... Kirjoittakaahan lisää?? Ilahduin kun kerroitte omista kokemuksistanne:)

      • Ent. yökukkuja

        Siinä vaiheessa kun saat varman diagnoosin, sinun kannattaa kertoa se myös opettajalle. Syystä että liikuntatunnilla et ehkä kovasta yrittämisestäkään johtuen pärjää kaikessa yhtä hyvin kuin muut. Silti kannattaa yrittää liikkua paljon. Jos jää paikalleen, se on sitten alamäkeä huonompaan suuntaan.

        Nivelvaivat helpottavat heti, kun pystyt jättämään viljan ja sokerin pois. Ei siis leipää, pastaa, pullaa, keksejä, puuroja, karkkia, suklaata, sokeroituja jugurtteja, vanukkaita, kiisseleitä yms.


    • 11vTyttö

      Opettajalle on jo asiasta kerrottu, ja ymmärtää tilanteen todella hyvin, onneksi. Koulussa olen jo "luovuttanut" kirjaan kirjoittamisen/merkitsemisen, mutta kuuntelen enemmän kuin yleensä ;) Tänään kerroin toisellekkin kaverille, ja ymmärtää hyvin, kavereilta saan melkein kaiken tarvitsemani tuen.. Parhaaksi kuitenkin näen, etten kerro sille yhdelle kaverille ainakaan vielä, koska tuskin ymmärtäisi tilanteen... (ja muutenkin viikon päästä koko kylä tietäisi) nyt on kuitenkin ihmeellistä "ihottumaa" oikeassa jalassa ja myöskin sormen ",nivel kohdat" ovat punaiset (?). Kysyisin vain että; kuinka usein (iitu1) joudut käymään reumalääkärillä? Mitä ei kannata tehdä?... Ja toivoisin, että auttaisitte minua... Kertottehan vinkkejä, ja omia kokemuksianne?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      653
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe