Allergia + fretti

chilly

Onko kukaan ottanut frettiä lemmikiksi vaikka on allerginen muille eläimille?? Jos on, niin miten kauan sinulla on ollu fretti,ja onko allergia vielä nostanut päätään?

22

7431

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miina

      Olen erittäin allerginen kissoille, marsuille, koirille, hevosille...ylipäätään lähes kaikki karvaiset olennot saavat allergiakohtauksen aikaiseksi.

      Freteistä ei ainakaan toistaiseksi ole mitään ilmennyt vaikka niitä on seitsemän jaloissa pyörimässä. Ja kolmisen vuotta sitten ensimmäiset fretit tulivat taloon.

      • chilly

        Ihanaa että saan vihdoinki hyviä uutisia! =D Että kaikki toivo ei ole vileä menetetty. Kiitos!


      • Kirppu
        chilly kirjoitti:

        Ihanaa että saan vihdoinki hyviä uutisia! =D Että kaikki toivo ei ole vileä menetetty. Kiitos!

        kannattaa käydä tutustumassa jonkun fretillisen luona useaan otteeseen ennen näädän hankkimista. Voi allergisoida. Oma kohtaisia kokemuksia pikkuveljen kautta. Hänellä ei ole muita allergioita. Meidän tytöistä ei mitään oireita, mutta pojasta hyvin runsaat oireet. Samalla lailla kävi serkkupojalle.

        Mutta vaikka fretti allergiaa aiheuttaakin toisille. Jotkut hyvin allergiset ja astmaiset ihmiset pystyvät jopa pötköjä kasvattamaan.

        Kannattaa käydä nuuskimassa frettejä ennen hankkimista. Luopuminen mahdollisen allergian puhjetessa ottaa koville.


      • chilly
        Kirppu kirjoitti:

        kannattaa käydä tutustumassa jonkun fretillisen luona useaan otteeseen ennen näädän hankkimista. Voi allergisoida. Oma kohtaisia kokemuksia pikkuveljen kautta. Hänellä ei ole muita allergioita. Meidän tytöistä ei mitään oireita, mutta pojasta hyvin runsaat oireet. Samalla lailla kävi serkkupojalle.

        Mutta vaikka fretti allergiaa aiheuttaakin toisille. Jotkut hyvin allergiset ja astmaiset ihmiset pystyvät jopa pötköjä kasvattamaan.

        Kannattaa käydä nuuskimassa frettejä ennen hankkimista. Luopuminen mahdollisen allergian puhjetessa ottaa koville.

        Ongelma onki siinä että ei tunneta ketään kenellä olis frettejä.... Ja ollaan jo aikasemmin jouduttu luopumaan kanista ja marsusta,mut onneks kaveri otti ne huostaansa ja voin käydä kattoo niitä millon vaan. :) Ja marsuki sai tyttökaverin samalla..


    • janedoe_

      Hei chilly. Mistä päin olet? Itse olin lapsena todella allerginen kaikelle mahdolliselle, mutta sitten vanhempani "ärsytti" allergiaani hankkimalla kissan ja muutaman kuukauden päästä saatoin sitten unohtaa allergialääkkeet. Ja nykyään omistan kaksi frettiä avokkini kanssa. Ja ei mitään ongelmia ole ollut :)

      • chilly

        Tapiolasta,Espoosta. Kui....??


      • janedoe_
        chilly kirjoitti:

        Tapiolasta,Espoosta. Kui....??

        Ajattelin vain. Itse asun tre:lla ja satun tietämään Espoosta 3 fretin omistajaa, joten etsiskele netistä ja muutenkin muita fretinomistajia ja kysy, että voisitko tulla esim. vierailemaan.

        ~vain etsien löytää~


    • Poo

      Mieheni on allerginen kaikille eläimille, niin myös fretille. Elämä ilman oireita onnistuu vain että hän ei ota ollenkaan frettiä syliin, rapsuta sitä tms. Sitenkö sinä olet ajatellut allergian ilmetessä rakasta lemmikkiäsi sitten hoivata?

      Kyllä fretti allergisoi siinä missä muutkin eläimet, vain hölmö menee ja ottaa eläimen jos tietää niille olevansa allerginen.
      Älä ole vastuuton eläintä kohtaan.
      Netti on tulvillaan vaikka millä syillä myytäviä frettejä, niihin täytyy sitoutua!!!!

      • chilly

        Ei tarvitse hikeentyä...(siksihän minä tänne kirjoitin että saisin vähän tietoa).

        En tiedä onnistuuko se etää pitäisin fretin parvekkeella... rakentaisi sinne sille oman lämpöisen kopin ym. kun sehän pärjää ulkona(?). Mutta tottakai se olisi sisällä myöskin...


      • Spider
        chilly kirjoitti:

        Ei tarvitse hikeentyä...(siksihän minä tänne kirjoitin että saisin vähän tietoa).

        En tiedä onnistuuko se etää pitäisin fretin parvekkeella... rakentaisi sinne sille oman lämpöisen kopin ym. kun sehän pärjää ulkona(?). Mutta tottakai se olisi sisällä myöskin...

        >En tiedä onnistuuko se etää pitäisin fretin >parvekkeella... rakentaisi sinne sille oman >lämpöisen kopin ym. kun sehän pärjää ulkona(?). >Mutta tottakai se olisi sisällä myöskin...

        Toi on varmaan vitsi, näinhän se on että pois silmistä pois mielestä.
        Tollahan siitä allergiasta pääsee....voi luoja:(


      • Miina
        chilly kirjoitti:

        Ei tarvitse hikeentyä...(siksihän minä tänne kirjoitin että saisin vähän tietoa).

        En tiedä onnistuuko se etää pitäisin fretin parvekkeella... rakentaisi sinne sille oman lämpöisen kopin ym. kun sehän pärjää ulkona(?). Mutta tottakai se olisi sisällä myöskin...

        Elämässä ei aina voi kaikkea saada, mitä haluaa...

        Älä nyt edes kuvittele, että telkeät fretin suurimmaksi osaksi asumaan parvekkeelle. Puhut nyt eläimestä, joka (tai jonka ainakin pitäisi olla) on perheenjäsen, kaipaa seuraa ja hellyyttä ja huolenpitoa. Kuulostaako parvekkeelle eläimen dumppaaminen sinusta huolehtivaisen ja eläinrakkaan ihmisen toiminnalta? EI!

        Eläinrakkautta on myös se, että silloin kun ei eläimelle pysty tarjoamaan riittävän hyviä olosuhteita, niin eläin jätetään ottamatta.


      • Janedoe
        Spider kirjoitti:

        >En tiedä onnistuuko se etää pitäisin fretin >parvekkeella... rakentaisi sinne sille oman >lämpöisen kopin ym. kun sehän pärjää ulkona(?). >Mutta tottakai se olisi sisällä myöskin...

        Toi on varmaan vitsi, näinhän se on että pois silmistä pois mielestä.
        Tollahan siitä allergiasta pääsee....voi luoja:(

        Siis ei todellakaan minnekään parvekkeelle.
        Fretti on todella seurallinen eläin ja luulen, että se masentuisi jos joutuisi olemaan jollain parvekkeella. Itselleni on todettu allergiaa monillekin eläimille, mutta omistan kaksi frettiä. En ole 10 vuoteen reagoinut eläimille joten uskalsin ottaa frettejä. Mieti ennekuin otat sillä olisi todella surullista jos alkaisit reagoimaan frettiin tai johonkin muuhun eläimeen ja sitten se joutuisi kiertolaiseksi tai piikille. Täytyy ajatella myös eläimen parasta. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni.


      • Fretku
        chilly kirjoitti:

        Ei tarvitse hikeentyä...(siksihän minä tänne kirjoitin että saisin vähän tietoa).

        En tiedä onnistuuko se etää pitäisin fretin parvekkeella... rakentaisi sinne sille oman lämpöisen kopin ym. kun sehän pärjää ulkona(?). Mutta tottakai se olisi sisällä myöskin...

        Jotenki tuntuu hirveelle ajatella että pitäisit talven pakkasilla frettiäsi siellä, vaikka ois kuinka lämmin koppi ja toisekseen parvekkeellahan voi käydä melkonen veto -ja kylmähän siinä on, saisit tehhä jo melkosen vuorauksen parvekkeen lattiallekki...?? Ja huolehtia siitä että parveke yleensä olis fretille turvallinen elinympäristö.
        Kamalaa ajatellakkii...


      • chilly
        chilly kirjoitti:

        Ei tarvitse hikeentyä...(siksihän minä tänne kirjoitin että saisin vähän tietoa).

        En tiedä onnistuuko se etää pitäisin fretin parvekkeella... rakentaisi sinne sille oman lämpöisen kopin ym. kun sehän pärjää ulkona(?). Mutta tottakai se olisi sisällä myöskin...

        Okei! Nyt porukka luulee että olen eläinrääkkääjä...
        Tuo oli nyt vaan ajatus...koska olen kuullut että jotkut pitävät frettejä ulkoaitauksissa.

        Koska olen jo joutunut luopumaan 2 eläimestä aikaisemmin,haluan saada selville kaikki vaihtoehdot.


      • Miina
        chilly kirjoitti:

        Okei! Nyt porukka luulee että olen eläinrääkkääjä...
        Tuo oli nyt vaan ajatus...koska olen kuullut että jotkut pitävät frettejä ulkoaitauksissa.

        Koska olen jo joutunut luopumaan 2 eläimestä aikaisemmin,haluan saada selville kaikki vaihtoehdot.

        Kyllähän frettejä pidetään ulkoaitauksissa, niitä pidetää liian pienissä häkeissä, niitä pidetään mitä erilaisimmissa olosuhteissa mutta se ei tarkoita, että ne olosuhteet olisivat hyvät.

        Mikäli olet jo kahdesta eläimestä joutunut luopumaan, niin älä ota enää uutta. Todennäköisesti joudut luopumaan siitäkin ja näin aiheuttamaan eläimelle aivan turhaa stressiä. Eläin ei nauti kodin vaihdosta. Eläin ei myöskään osaa arvostaa sitä hetkeä jonka se saa kanssasi olla ennen kuin siitä luovut, siten kuin sinä arvostat.

        Kuten jo mainittu, eläinrakkautta on myös jättää eläin hankkimatta silloin kun ei pysty takaamaan sille sellaista hoitoa ja sellaisia olosuhteita jotka se vaatii.


      • Frettinen :)

        Mutta ei kaikkille allergikoille välttämättä tule freteistä mitään allergiaa...
        Eli äläs sano että siitä tulee allergiaa, kun et itse näköjään tiedä asiasta YHTÄÄN MITÄÄN!


    • nuupi<3

      työ kaikki puhutte ihan asiaa

    • uggu guggu

      ugulapugula tzaga tzaga savulohi lol mau freri gurggu palstilli

    • tytsy 13v.

      Siis mun mielestä ei toisten tarvii tulla "haukkumaan" ku "chilly" vaa haluaa tietää et mimmosii mahollisuuksii on, ja et onko ne kannattavia. Ja mun mielestä ihmisellä on oikeus kysyä et onko tälläne kannattavaa. Ja mun mielest toi et käy jossai "haistelemas" niit frettei on oikeest hyvä idea! Mut se parveke...siitä minen mee sanoo mittää ku aiast en mitää tiiä.

    • Frettikokenut omist.

      Hei sinä Espoossa asuva, joka haluaisit fretin, mutta pelkäät olevasi allerginen: Espoon Keskuksessa, Kirkkopuistossa järjestetään Pk-fretit ry:n järjestämä ulkofrettinäyttely tämän kuun lopussa, eli 28.07.2012 klo 10-18. Tule sinne tutustumaan fretteihin, ja kokeile allergisoivatko ne. Tosin silti ei voi olla varma tuleeko oireita myöhemmin, mutta varmasti olisi apua!

      Sinne on tulossa monia fretinomistajia ja frettejä mukaanlukien myöss minä ja karvapalloni! (:

      ELI: Kesäpiknik -näyttely Espoon Kirkkopuistossa 28.07.2012 klo 10-18. Netistä löydät Kesäpiknik fretit hakusanoilla informaatiota tapahtumasta. Myös Pääkaupunkiseudun Fretit ry:n nettisivuilta.

      Älä ota eläintä, josset ole varma ettet ole sille alleerginen. Kodinvaihto on fretille kova paikka, ja se menettää luottamuksensa ihmisiin. Tällöin se on vielä normaaliakin vaikeampi kouluttaa puremattomaksi ja sisäsiistiksi; tämä ei tapajdu ennen luottamuksen rakengumista, ja fretti joutuu helposti kiertolaiseksi kun kukaan ei osaa kouluttaa sitä asianmukaisesti luottamuksen puuttuessa kokonaan.

    • Tietäjä
      • ...............

        En jaksanut kuunnella tota, mutta väittääkö ne tosiaan että fretti ei voisi aiheuttaa allergiaa?
        Koska kyllähän se voi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe