Audi R8 4.2 FSI vs. Fiat Stilo 1.6

Stilo_kuski

Pori la 26.4.2014 klo. 20.20-21.00

Nyt se viimein tapahtui. Siis TÄNÄÄN. Daavid vs. Goljat, mutta ei ihan kuten Raamatussa.

Kuin taivaan lahjana "Etelärannan poika" tipahtaa eteeni Audi R8 -urheiluautollaan. Aivan loistava tilanne. Lähdin tietysti seuraamaan omalla ”Mossellani”. On selvää, että kun tie aukeaa, niin Audi R8 -urheiluauton kaasupoljin painetaan lattian syvimpään koloon asti. Ei tuollaista auto hankita korttelirallin ajamista varten, siis ihan oikeasti.

Mutta kuinkas kävi?

Ajamme peräkkäin ympäri Porin ydinkeskustaa noin 20 minuuttia ajonopeuden vaihdellessa 0-25 km/h. Kespan ympäri ja torin ympäri ja Sokoksen ohi. Tylsääää! Muut tiellä liikkujat käyvät kuumana, kun kävelyvauhtia etenevä Audi R8, 420 hevosvoimainen urheiluauto, tukkii liikennettä ja matelee eteenpäin Porin katuja.

Pysähdymme liikennevaloihin. Katson eteeni: Ei voi olla totta! Audi R8 on tänään, tällä hetkellä, NASTARENKAISSA. Siis Pyhä Sylvi ja Reijo-sedän huuliharppu. Kuka pelle pitää nastarenkaita autossaan 26.4. ja sen lisäksi ajelee sillä huvikseen? Kuka pelle ylipäänsä laittaa 420 hevosvoimaiseen urheiluautoon nastarenkaita? Kitkoillahan tuollaista ajetaan talvella! Jos 26.4. ei ole kesärenkaita alla ja kevät on ns. päässyt yllättämään, niin auto seisontaan siihen hetkeen asti, että nastat tulee pois alta. Mutta tämä veijari senkun vaan huviajelee.

Cafe Havanan kohdalla nousee käsiä lippaan. Ei, trendikkäästi pukeutuneet, alkuiltaa viettämään menevät nuorukaiset eivät tervehdi minua. Maineeni ei ole kiirinyt vielä trendibaarin ulkopöytiin asti. Nuorukaiset tervehtivät edelläni ajavaa Audia. Tämä Audi R8 -urheiluauto ja sen kuljettaja tunnetaan Porin piireissä, mutta ei ainakaan vauhdikkaasta ajotyylistä. Mopoauto kyykyttää hetkeä myöhemmin Audi R8:n liikennevaloissa Mikonkadun ja Isolinnankadun kulmassa. Surullista katsottavaa.

Suuntaamme kohti Kalaholmaa. Ajamme Itsenäisyydenkatua uimahallin ohi Pohjanmaantielle. Nopeus on edelleen mopoautovauhtia. Ehkä tämä on vain tyyntä myrskyn edellä? Siis tosi tyyntä. Kohta mylvii, se on ihan selvä juttu! Pian on tullut aika avata ”vähän” hanaa. Liikenneympyrästä käännymme Koivulantielle ja siitä Audi R8 koukkaa Puinnintielle. No nyt, nyt on tullut hetki antaa Audin 4.2 litran FSI V8:n huutaa hoosiannaan! Hetki jota olen odottanut noin 12 kuukautta päivin ja öin.

Mystinen hiljaisuus jatkuu. Audi R8 4.2 FSI ontuu Puinnintietä kävelyvauhtia. Mitä ihmettä? Onko kuski aineissa vai mitä (tai ketä) hän räplää ohjaamossa? Autot on tehty ajettaviksi. KOVAA. Minun rajani tulee täyteen: paukautan 2. vaihde sisään ja kaasun lattiaan. Mittariin 100 km/h ja 3. vaihdetta sisään! Kaasu pysyy lattiassa. Taivaita repivä raivo vihloo lähitienoota. Audin kuljettaja ja matkustaja eivät voi ymmärtää, mikä juuri ohitti heidät. Eikä vain ohittanut vaan kerta kaikkiaan nöyryytti. Se olin jokin hyvin nopea auto. Muutamassa sekunnissa taustapeilissäni näkyvä porilaisen miljonäärin Audi R8 on pieni piste ja koko Puinnintien ilmassa on enemmän pölyä ja tomua kuin Raamatun luomiskertomuksessa. Pöly nousi ilmaan pyyhkäistessäni eteenpäin hieman vauhdikkaammin. Autossani ei ole diffuusoria, joka pienentäisi wake turbulencea eli jättöpyörrettä.

Mikä ihme se on, kysyisi tässä kohtaa Etelärannan poika? Jättöpyörre muodostuu auton taakse, kun auton alla oleva suurinopeuksinen ilma kohtaa seisovan ilman auton takana. Siksi imaisin messevät pölyt ilmaan paremmin kuin mihin diffuusorilla varustettu Audi R8 pystyisi. Sen takana auton alittanut ilma hidastuu ja laajenee hallitummin. Audi R8:n jättöpyörre on minimaalinen. Upeaa suunnittelua saksalaisilta. Audin omistaja tai poika mahtavat arvostaa tätä piirrettä ajaessaan 25 km/h Cafe Havanan ohi noin 15 kertaa illassa.

On tullut aika ohjastaa ori kohti pientä ja mutkaista tietä. Audi R8 saa revanssin mahdollisuuden. Siellä viimein separoidaan pojat miehistä ja kuskit nössöistä. Mutta Audi heittää hanskat tiskiin. On selvää, että sillä ei ole pienintäkään halua lähteä kokeilemaan nastarenkaat alla onneaan nopeuksiin, joissa jyrkkään mutkaan tehdään viime hetken jarrutus 130 km/h nopeudessa ja haetaan jarrutuspaikkaa hitaaseen ”ysikymppiseen” mutkaan jostain 150 km/h nopeudesta. Suoriudun haasteen tästäkin osasta mallikkaasti. Enhän tätä muuten kirjoittaisi. Renkaiden saaminen toimintalämpöön vaati hivenen vaivaa ja jarrut eivät jotenkaan purreet ihan terävimmällä tavalla, mutta olisi se Etelärannan poika aika epeli, jos 420 hevosvoimaisella urheiluautolla olisi niissä vauhdeissa mukana roikkunut. Nyt jäi pojalta kunniakirja saamatta ja miehuus hankkimatta.

10

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stilo_kuski

      Asiaan tietysti kuuluu, että Audi R8:lla ajateen "heppi" pystyssä eli takasiipi pystyyn nostettuna kaupungin katuja madellessa. Se on niin hienoa!

      Audin takasiipihän nousee automaattisesti yli 120 km/h nopeuksissa antamaan downforcea. Tässä autossa mentiin siipi pystyssä koko ilta 0-25 km/h. On ehkä niin, että siinä Bar-Cafe Havanan kohdalla
      http://www.havana.fi/
      Porin keskustan 30 km/h alueella se siipi antaa sitä tarvittua vakautta ajamiseen.

    • Liukasta riittää

      Ja nastarenkaat antaa tarvittavaa pitoa.

      • Stilo_kuski

        En tajua, kenellä on vielä nastarenkaat alla.

        Itse lykin koko talven nastattomilla talvirenkailla ja siitä huolimatta vaihdoin kesärenkaat tänä vuonna ma 3.3.. Olen siis ajanut 8 viikkoa kesärenkailla, mutta jotkut lykkivät edelleen nastoilla.

        Mitä noi tyypit oikein on???

        Mitä vauhtiin tulee, niin ihmiseen on sisäsyntyisesti rakennettu vauhdin nälkä. Paitsi porilaiseen Audi R8 -urheliuauton omistajaan. Mutta jo lapsi pitää vauhdista. Riittääkö tämä todisteeksi?

        https://www.youtube.com/watch?v=Jh3d_Qo3jTI

        Pikkutyttö saa kiksit 1000 hevosvoimaisessa Nissan GT-R:ssä. Ihan mahtavaa!


      • Stilo_kuski
        Stilo_kuski kirjoitti:

        En tajua, kenellä on vielä nastarenkaat alla.

        Itse lykin koko talven nastattomilla talvirenkailla ja siitä huolimatta vaihdoin kesärenkaat tänä vuonna ma 3.3.. Olen siis ajanut 8 viikkoa kesärenkailla, mutta jotkut lykkivät edelleen nastoilla.

        Mitä noi tyypit oikein on???

        Mitä vauhtiin tulee, niin ihmiseen on sisäsyntyisesti rakennettu vauhdin nälkä. Paitsi porilaiseen Audi R8 -urheliuauton omistajaan. Mutta jo lapsi pitää vauhdista. Riittääkö tämä todisteeksi?

        https://www.youtube.com/watch?v=Jh3d_Qo3jTI

        Pikkutyttö saa kiksit 1000 hevosvoimaisessa Nissan GT-R:ssä. Ihan mahtavaa!

        Näyttääkö tämä hurjastelu ikävältä lapselle?

        https://www.youtube.com/watch?v=BtbMDSPTRio

        Ihan mahtavaa!


    • Stilo_kusi

      Arvaatko kuinka kiinnostaa. Voisitko poistua palstalta ja pyytää isiä vaihtamaan RC-autoon uudet patterit.

      • Stilo_kuski

        Audi R8:n kyykyttäminen kiinnostaa aina.

        Viime kesänä MB SL 500
        Nyt Audi R8 4.2 FSI V8 R-Tronic.

        Kerrotko millaisten autojen kanssa sinä kisaat voittoisasti?


      • Stilo_kuski

        Yllättävän huono henki täällä Fiat-kuskien keskuudessa.

        Internettiä saa penkoa hartaasti ja huolella, että löytää foorumin, jossa saman automerkin omistaja ja harrastaja v1ttuilee toiselle saman automerkin harrastajalle.

        Oletko kateellinen, vai mistä korpeaa negatiivisuutesi?

        Jos ajaisit Fiatillasi...
        https://www.youtube.com/watch?v=pHpQ-9t4OKg

        ...kuten minä ilmeisesti videon perusteella olen ainakin joskus tehnyt, niin olisi varmaan sinullakin vähemmän valitettavaa täällä ja enemän kerrottavaa.


      • Stilo_kusi
        Stilo_kuski kirjoitti:

        Yllättävän huono henki täällä Fiat-kuskien keskuudessa.

        Internettiä saa penkoa hartaasti ja huolella, että löytää foorumin, jossa saman automerkin omistaja ja harrastaja v1ttuilee toiselle saman automerkin harrastajalle.

        Oletko kateellinen, vai mistä korpeaa negatiivisuutesi?

        Jos ajaisit Fiatillasi...
        https://www.youtube.com/watch?v=pHpQ-9t4OKg

        ...kuten minä ilmeisesti videon perusteella olen ainakin joskus tehnyt, niin olisi varmaan sinullakin vähemmän valitettavaa täällä ja enemän kerrottavaa.

        Kun huomaa lapsellisen, typerän ja ajokäytökseltään vaarallisen idiootin, hän on lapsellinen typerä ja ajokäytökseltään vaarallinen idiootti, ajoneuvon merkistä riippumatta.
        Ja lapselliset typerät ja ajokäytökseltään vaaralliset idiootit tulisi poistaa liikenteestä.


    • Jouko Ahonen, TRE

      Hyvää settiä!

      • Stilo_kuski

        Kiitos Jouko!

        Meillä on Porissa hyvä henki automiesten kesken, mutta se ei estä pientä leikkimielistä kisailua. Mitä sanot tästä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12483332

        "Porsche 911 turbo S kaasu lattiassa Porissa!"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9669
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      399
      4148
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      88
      2872
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2604
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      197
      2587
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1657
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1600
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe