Porsche 911 turbo S kaasu lattiassa Porissa!

ap.

Vihdoin. Daavid vastaan Goljat. Taistelu, josta Raamatun sivuilla on jo vuosituhannet (tai ainakin kaksi vuosituhatta) hehkutettu koki nykyhetken inkarnaation Porin kaduilla pimenevässä perjantai-illassa. Lähes 10 kuukauden etsimisen, odottamisen ja Porin kaduilla sinnikkään yrittämisen jälkeen koitti viimein hetki, jolloin olin itse auton ratissa JA ”eräs” Porsche 911 turbo S lipui haaskaa etsivän korppikotkan lailla Porin katuja. Mutta korppi ei aina löydä haaskaa, joten tällä kertaa haaska piti ääntä itsestään. En lähde kehumaan provokaattorin taitojani, mutta liikenteessä on aika helppo provosoida ja herättää huomiota edellä ajavassa. En jaksa vääntää rautalangasta miten se tapahtuu. Siirrytään asiaan.

”Tökin” siis hyvän tovin Porin KOVINTA katuautoa ja kiersimme Porin keskustan kortteleita peräkkäin. Porschea selvästi ärsytti, miten mekaanisen ahtimen ujellus rikkoi pimenevän illan rauhaa ja kaikui keskustan kaduilla täyskaasukiihdytyksissäni. Olin kuin paratiisiin luikerrellut käärme ja tiesin sen. Lopputuloksena oli arvatkaapa mikä? Porsche 911 turbo S talutti minut kuvainnollisessa lieassa mestattavaksi: vesitornilta ohi poliisilaitoksen, kohti Kespaa ja siitä ”baanalle” eli kaksikaistaiselle kohti Ulvilaa. Tätä olin odottanut siitä hetkestä asti, kun näin tämän auton ensimmäisen kerran marraskuussa 2013, mutta tänään kommunikaatiossamme oli pieni aukko. Minulle ei ollut selvää kupletin juonenkulku, loppuratkaisu kylläkin. En tiennyt ajanko baanan alkaessa Kespan kohdalla Porschen rinnalle ja sitten ”it's on!” vai tuleeko lähtösignaali siitä, että edessäni ajava 911 turbo S tiputtaa kaasun lattiaan? Yhtä kaikki on selvää mitä tapahtuu, jos 560 hevosvoimainen auto, joka kiihtyy 0-100 km/h 3,1 sekunnissa, saa vieläpä tehdä aloitteen kisaan ja voittaa täten reaktioissa minut muutamalla sekunnin kymmenyksellä.

Oma valmistautumiseni h-hetkeen rajoittui poiskytkettyyn ESP:hen ja oikean vaihteen valitsemiseen. Pääsin kisaan mukaan antaen kaikkeni. Mestaus alkoi kun Porsche painoi kaasun lattiaan heti rampilta kiihdytyskaistan auettua. Jos kuski osasi asiansa, hän oli Sport Plus -ohjelma päällä ja vapautti yliahtotoiminnolla 750 Nm vääntöä Porschen ylileveisiin renkaisiin. Minä tiputin kaasun lattiaan ja vapautin omat 300 Nm, mutta tunnelma oli kuin autoni olisi alkanut peruuttaa. Muistakaa, että 911 turbo S:n ”in-gear” kiihtyvyys lienee kaikista vakioautoista seuraava Bugatti Veyronin jälkeen. Tämä Porsche kiihtyy 80-120 km/h 1,8 sekuntia. Mieti sitä! Olihan se hauska katsoa, miten Porsche ”hyppää” yht'äkkiä 70 metriä minun edelleni, mutta valitettavasti tähän se sitten jäi. Homma loppui heti, kun se alkoi. Saimme vihdoin nähdä ja kokea Porschen täyskaasukiihdytyksen, mutta vain 3 sekunnin ajan. Jokainen palstaa lukeva tietää jääkö minun kiihdyttelyni parin sekunnin kaasun painamiseen: OHITIN Porschen jo Porttaalitunnelin kohdalla ja vieläpä selvällä nopeuserolla! Oma autoni kelaa mittariin lukemia parhaalla halulla vasta siellä 100-200 km/h välillä, mutta siitä ei tänään ollut iloa. En ehtinyt paljon yli 150 km/h lukemiin, kun Porsche oli jo rajattu taustapeilini maisemaan. Miten tässä näin kävi?

Tämä kisa kesti vain muutamia satoja metrejä! Jarrutin vauhdit pois ja poistuin baanalta jo Porin lentokentän liittymässä hiljaa lipuen. Sain Porschen takapuskuriin ja aina ystävälliseen tapaani ikkunasta ulos työnnetty käteni kommunikoi sekä ”thumbs up” eli peukku pystyssä että sukeltajilta tutulla ”homma OK” (peukalo ja etusormi yhdessä) merkillä, että arvostan pientäkin kisaa. Tämän jälkeen ahdin hilasi minut alikulkutunnelin läpi kohti K-Rautaa nopeudella, joka sai Porschen häviämään taustapeilistäni totaalisesti. Hän kääntyi ilmeisesti takaisin baanalle ja mateluvauhtia kohti Kespaa ja siitä Porin keskustaan leikkimään 30 km/h katuleikkejä.

Kaikki oli ohi yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin. Varsinaisesta kisasta tuskin voi puhua, jos minua 360 hevosvoimaa tehokkaampi auto pitää kaasua lattiassa 3 sekuntia ja sitten kisa oli siinä. Tämä oli kuin miekkailuottelu, jossa saa huitaista vain kerran. Nyrkkeilyottelu, jossa voittaja on ensimmäisenä yhden iskun lyönyt ottelija. Eihän sellainen mikään ottelu ole! Olin valmistautunut pitkälle yli 200 km/h nopeuksiin vaikka sellaisiahan saa käyttää vain unissaan. Tämä kisa oli kuin päähän kajahtava trippi, jonka vaikutus loppuu alle minuutissa. Sain jotain, mutta kuitenkin niin vähän. Oliko tämä 10 kuukauden odottamisen veroista? Sen joudut sinä itse päättämään mielessäsi.

30

566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mene hoitoon

      Etkö voisi satuilla paskaasi ihan keskenäsi ettei palsta täyty sonnasta?

      • ap.

        Mitäh? Siis tämä tapahtui tänään Porissa. Jos epäilet, kysy Porsche 911 turbo S:n kuskilta.

        Miksi kutsut faktuaalista kerrontaani sonnaksi? Joka sana avauksessa on totta, ja todistaja löytyy Porschen ratin takaa.


      • ap.

        "Etkö voisi satuilla paskaasi ihan keskenäsi ettei palsta täyty sonnasta?"

        Eiköhän muistella lämmöllä, mitä Steve McQueen joskus sanoi:

        "Racing is life. Anything before or after is just waiting."

        Minä olen siis elänyt tänä vuonna viisi sekuntia. Se tapahtui tänään. Aika iso juttu, vai mitä? Eletäänhän sentään jo syyskuuta.


    • ap.

      Auto ja sen kuljettaja ovat yhtä. Toista ei ole ilman toista. Joskus lehdessä lukee, että mies törmäsi risteyksessä mopoautoon ja pakeni paikalta. Mutta eihän mies törmännyt vaan hänen autonsa törmäsi! Sitten toisinaan lehdessä lukee, että mopoauto törmäsi jalankulkijaan. Mutta eihän mopoauto osaa törmätä mihinkään! Se on kuski, joka tärmää. Ei auto liiku ilman kuljettajaa eikä kuljettaja ilman autoa. Kuski ja auto ovat YHTÄ.

      Sillä makeimmalla hetkellä ei ole ihmisen ja auton välistä rajaa. Kun on saavutettu ykseys, kuljettaja on osa autoa, ihan erottamattomasti; fyysisesti ja emotionaalisesti.

      Tämä seikka erottaa hyvän auton huonosta. TM-tähdillä ei ole mitään merkitystä siinä, onko auto hyvä. Ei myöskään auton hinnalla. Jos olet yhtä Fiatisi kanssa pienellä mutkaisella asfalttitiellä, vesisateessa 150 km/h mittarissa, niin se on tasan yhtä kova juttu kuin se, kun 350 000 euron Porschella ajava tuntee olevansa yhtä autonsa kanssa. Ja jos 350 000 euron auton kuljettajalta jää ykseys autoonsa kokematta, on hän jäänyt tämän esimerkin Fiat-miehen varjoon.

      Koska autoa ei ole ilman kuljettajaa ja kuljettaja on erottamaton osa autoa, niin lopputuloksena voinen huipentaa perjati-illan viimeiset minuutit toteamukseen, että minä ajan Porin kovinta autoa. Sillä se auto jota ajan on Porin kovin auto. Ei siis ole yhtä tiettyä "kovinta" autoa. Niitä voi olla lukuisia ja ne ovat eri ajan hetkillä eri autoja. Asiaa ei ratkaise hevosvoimat tai auton hintalappu. Asian ratkaisee auton ja kuljettajan ykseys. Kun sen saavuttaa, on autoilun Nirvanassa.

      Ei tarvinne sanoa muuta? Ei liene epäselvää, kuka on todellinen Automies?

    • seppi2

      mene mainostamaan romuporscheasssiasi jorpakkoon.

      • ap.

        Kumman puolesta olisit pelannut rahasi? Kisaa Kespalta lentokentän liittymään... 3 sekunnin auto vastaan 8 sekunnin auto. Kumpi voittaa? Tietysti 8 sekunnin auto.

        Mitä teet 330 000 euron 560 hevosvoimaisella autolla, jos ei ole halua ajaa myöhään illalla, kaksikaistaisella tyhjällä "moottoritiellä" yli 110 km/h? Kyllähän siitä kiihtyvyydestä ehtii sen 3 sekuntia nauttia, mutta sen jälkeen siitä pyyhkii paljon äänekkäämpi ja näyttävämpi kiesi ohitse kiihtyvällä nopeudella jo Porttaalitunnelin kohdalla ja häviää horisonttiin mekaanisen ahtimen laulun säestämänä.

        What's up?

        Ei tarvittu Porschen muuttuvaa aerodynamiikkaa tai 410 mm:n hiilikuitukeraamisia komposiittijarruja. "Tavis" kyykytti tämän raskaansarjan mestarin, joka ei jaksanut heilauttaa nyrkkiään kuin yhden ainoan kerran ja luovutti. Miksi näin tapahtui? Vihjaan tässä rivien välistä, että esim. rapakon takaiset autoharrastajat tiettävästi ajavat vähän isommilla nopeuksilla nauttiakseen autoistaan. Onhan Youtube-videoilla nähty Yhdysvalloista pitkälle yli 300 km/h videoita yleisiltä teiltä, vaikka eihän Jenkeissä saa ajaa Montanaa lukuunottamatta missään laillisesti yli 105 km/h.


    • ketä kiinnostaa....

      Kauhea vaiva moisen kakkelin sepittämisessä ja minkä vuoksi?

    • Viron kilvissä

      Veropakolaiset saunan taakse.

      • ap.

        Molemmat autot ovat Suomi-kilvissä.

        Kyseistä Porschea näkee usein ajalemassa Porissa. Kiistatta oikean Automiehen auto: Vm. 2014 Porsche 911 turbo S. Kaikki kunnioitus, kun tuollaisen pystyy hankkimaan ja vilpitön ihailu myös siitä, että omistaja ja poikansa ajavat aikuismaisesti ja fiksusti superautollaan.

        Ehkä minäkin kasvan joskus aikuiseksi ja rauhoitun.


    • ap.

      Vuonna 2013 kisasin SL 500 Mersun (306 hevosvoimaa) kanssa.
      Vuonna 2014 olen ottanut päänahat näiltä kavereilta:
      - Audi R8 4.2 FSI V8, automaatti (420 hevosvoimaa), huhtikuu 2014 (ei oikeasti edes ottanut kisaa kanssani, mutta kyykytin silti)
      - Porsche 911 turbo S (560 hevosvoimaa), syyskuu 2014

      Seuraavaksi haaveena päästä kisaamaan jonkun vähän "normaalimman" kanssa. Jos ruokalistalta saa vapaasti tilata vastustajaksi täältä Porista löytyvät:
      - alkupalana Audi A5 2.0 turbo FSI (tai vastaava)
      - pääruokana Audi A5 2.7 V6 TDI (tai vastaava)
      - jälkiruokana Porsche Panamera diesel

      Tuollainen Menu on tällä hetkellä mielessä. Diesel Panamera olisi tosi kutkuttava vastus. Sen pitäisi olla minua selvästi nopeampi, mutta kuinka paljon, niin sehän tosielämässä olisi hauska nähdä. Noi "muka nopeat" Audit olisivat perä edellä vastaan tulevaa ruokaa minulle. Toki todellisuus poikkeaa joskus paperilla olevista arvoista, joten siksi kohtaaminen livenä on ainut keino nähdä paremmuus.

      Jostain syystä sitä vaan näkee harvemmin porilaisia Panamera-kuskeja kaasupoljin lattiassa. Ehkä siihen on aika hakea muutosta.

      • hohhoijaa...

        Ompas mielenkiintoista. Kerro lisää. Ota oikein juurta jaksain,kerro kaikki älä pimitä mitään nussi joka pilkku....


      • A5 tfsi

        Eihän noita audeja sitä varten osteta, että päästään lujaa.
        ps. Alkupala on nopeampi kuin pääruoka. Ettei vaan tule yllätyksenä.


      • ap.
        A5 tfsi kirjoitti:

        Eihän noita audeja sitä varten osteta, että päästään lujaa.
        ps. Alkupala on nopeampi kuin pääruoka. Ettei vaan tule yllätyksenä.

        Kiitos vinkistä. Pidän varani.

        Ja kaikki kunnioitus Audeja kohtaan; saksalaista laatua parhaimmillaan.


      • A5 tfsi
        ap. kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Pidän varani.

        Ja kaikki kunnioitus Audeja kohtaan; saksalaista laatua parhaimmillaan.

        Kiitos tästä. Veikkaisin että teikäläiselläkin on yllä olevan tekstin perusteella saksalainen auto. Bmw/ mersu?


      • ap.
        A5 tfsi kirjoitti:

        Kiitos tästä. Veikkaisin että teikäläiselläkin on yllä olevan tekstin perusteella saksalainen auto. Bmw/ mersu?

        Noista kahdesta todennäköisemmin Mersu.


    • jp.Fanisi

      Kiitos ap taas nauruista :D On niin koomista kuvitella noita tilanteita :) Kirjoitat kyllä kuin ruuneberi.

    • Rölö

      Mikäs auto AP:lta itseltään löytyy tallista?

      • ap.

        Pidän hyvin matalaa profiilia asian suhteen, eikä täältä mitään "hienoa" löydykään. Yli 10 vuotta vanha, eurooppalainen, huomiota herättämätön kulkupeli: tehoa 200 hevosvoimaa eli just sopivasti, etteivät juuri kortin saaneet hypi silmille 316i Bemareillaan.


    • Liianko vanha jo

      Hmm..hauska avaus ja keskustelu kaikin puolin. Ap:n autosta en tiedä mutta pitäisiköhän lähteä itse geimeihin mukaan, tosin paskanahan tämä meikäläisen hirmu lähes aina on, sytkänohjaus ja ilmamassat sekoilee tuon tuosta mutta jos taas jossainkohtaa saan tämän 10 vuotta vanhan evolancerini tallin pölyistä edes hetkeksi liikenteeseen niin..no auto on aika kevyt ja kait sillä audit pesee, turboporcheille nostan nöyrästi hattua ainakin valtateillä, joku sorapätkä vois olla... :-)

      • ap.

        Rakentele autosi talven aikana kovaan iskuun!

        Jokainen on tervetullut näihin geimeihin vaikka ajaisi vanhalla VW Pololla. Asenne ja aito kiinnostus lajiin on se, joka ratkaisee.


    • Deadlift

      Kortti pois idiooteilta!!

      • ap.

        Rauhallisesti ajettiin keskustan läpi nopeusrajoituksia ja muita tiellä liikkujia kunniottaen. Sitten käytiin vähän vain "kokeilemassa" tyhjällä moottoritie-tasoisella väylällä. Oli perjantai-iltana, ei ollut muuta liikennettä. Paikka oli turvallisin mahdollinen hyvin vaatimattomaan kaasun painallukseen.

        Itse katson hieman pitkään niitä tyyppejä, jotka kiihdyttelevät moottoripyörillään ja autoillaan Porin keskustassa ihan törkeitä ylinopeuksia...


      • Tietäjäikuinen
        ap. kirjoitti:

        Rauhallisesti ajettiin keskustan läpi nopeusrajoituksia ja muita tiellä liikkujia kunniottaen. Sitten käytiin vähän vain "kokeilemassa" tyhjällä moottoritie-tasoisella väylällä. Oli perjantai-iltana, ei ollut muuta liikennettä. Paikka oli turvallisin mahdollinen hyvin vaatimattomaan kaasun painallukseen.

        Itse katson hieman pitkään niitä tyyppejä, jotka kiihdyttelevät moottoripyörillään ja autoillaan Porin keskustassa ihan törkeitä ylinopeuksia...

        Ap:n auto on C230 kompressorimese.


      • veekäsi
        Tietäjäikuinen kirjoitti:

        Ap:n auto on C230 kompressorimese.

        Ei ole...

        Se on joku ruotsalainen tai ranskis.
        Ei todella ole saksa-auto


      • ap.
        veekäsi kirjoitti:

        Ei ole...

        Se on joku ruotsalainen tai ranskis.
        Ei todella ole saksa-auto

        Haaveena Volvo S60 T5.

        Siinä yhdistyy uskomattomalla tavalla suorituskyky ja (käytettynä) halpa hankintahinta. Noita saa pikkurahalla ja sitten lataat BSR:n softat moottoriin ja sinulla onkin alla 300 hevosvoimainen susi lampaan vaatteissa.

        http://en.bsr.se/tuning-kits/t/515

        Tuollaiseen sitten takaluukkuun feikki mallimerkintä 2.4D syötiksi, niin hyvä tulee.


    • vitu läski

      Vittu ei sul oo muut tekemist ko seurat porscee koko ilta hanki my vittu jo elämä

      • ap.

        "ei sul oo muut tekemist ko seurat porscee koko ilta"

        Kohtaaminen oli täysi sattuma, mutta tuli kylläkin seurattua varmaan 5-7 minuutin ajan em. autoa. Eikä ole pelkoa, että tänään otettaisiin uusiksi.


      • A5 tfsi

        Ei siinä oo mitään vikaa jos tykkää hienoista autoista


    • PDK

      Riippumatta tarinan lopputulemasta ja kisan laillisuudesta niin kerrassaan viihdyttävää lukemista. Hienoa mielikuvin sävytettyä kerrontaa johon ei moni pysty tällaisella palstalla, suurinosa kirjoittajista kun tuskin erottaa pientä kirjainta isosta.
      Porschea itse fanittavana ja tietoisesti sellaisen pysyvän ikuisesti saavuttamattomana tietysti kisan tulos kismittää mutta parempi voitti;)

    • ap... pa

      Kuka urpo viitsii kirjoitella kiihdytyksistään tänne ? Alle 700 hv ei kannata kirjoitella omistavansa nopean auton.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe