Itäsalmi-nimi siivotaan opasteista
"Haluttiin ottaa vanha, vakiintunut ja kunnioitettu nimi käyttöön. Östersundom löytyy jo 1700-luvun asiakirjoista. Itäsalmi on nuori käännös vanhasta nimestä, toteaa kaupunkisuunnitteluviraston nimistönsuunnittelija Johanna Lehtonen."
http://archive.today/LDKe
Johanna Lehtonen puhuu itsensä pusiiin, koska:
1. Se että käytössä olisi myös nimi Itäsalmi, ei poista nimeä Östersundom.
2. Näin ei menetelllä muiden nimien kohdalla vaan nimet käännetään suomeksi ja ruotsiksi
3. Miksi Johanna Lehtonen ei ehdota ruotsinkielisen nimen poistamista kaikesta, jossa suomenkielinen on alkuperäisempi nimi?
Johanna Lehtosen puhe on tyypillistä tyhjää retoriikkaa, jolla suomenruotsalaisten perseennuolija yrittää selitetllä tekemisiään. Olisi sanonut rehellisesti, että surut olivat taas kerran vaatimassa Suomen ruotsittamista ja suomenruotsalaisten perseennuoliminen kannattaa, koska suomenruotsalaiset ovat bättre folk ja kun nuolee suomenruotsalaisten persettä, niin pääsee mukaan heidän bättre folk -kerhoihin.
"Nimistönsuunnittelija
Vuonna 2003 Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastoon perustettiin nimistönsuunnittelijan toimi. Nimistönsuunnittelijan tehtävänä on mm. valmistella nimistötoimikunnan käsittelyyn tulevia asioita eli asemakaavaehdotuksiin tarvittavia nimiesityksiä. Lisäksi nimistönsuunnittelija vastaa nimistötoimikunnan kokousjärjestelyistä, tiedottamisesta, kirjeenvaihdosta ja arkistoinnista. Nimistönsuunnittelijan vastuulla ovat myös pitkäjänteinen nimistönsuunnittelu sekä jatkuva yhteydenpito kaavoittajiin ja viranomaistahoihin. Myös nimistöön liittyvät tutkimus- ja selvitystehtävät ja asiakaspalvelu sekä nimistöntutkimuksen ja Helsingin kaupunkikehityksen tunteminen ja seuraaminen kuuluvat nimistönsuunnittelijan toimenkuvaan.
Nimistönsuunnittelijana toimii filosofian maisteri Johanna Lehtonen, p. (09) 310 37386, etunimi.sukunimi(a)hel.fi. Nimistönsuunnittelija on tavattavissa kaupunkisuunnitteluvirastossa (Kansakoulukatu 3) sopimuksen mukaan."
http://www.hel.fi/hki/ksv/fi/Kaavoitus/Nimist_nsuunnittelu/Nimist_toimikunta ja nimist_nsuunnittelija
Nimet Östersundom ja Itäsalmi
4
80
Vastaukset
- ahaa...
Aika jännää, että Vaasaan liitetyn Vähäkyrön kaikki nimet pakkoruotsinnettiin, vaikka umpisuomenkielisen kunnan nimillä ei ollut minkäänlaista ruotsinkielistä historiaa.
- spray
Kuvasta näkyy, miten RKP-talibanit ovat käyneet sotkemassa suomenkielisen sanan kyltistä! Kamalaa!
- kunnioitettu nimi?
Huomatkaa, kuinka ruotsinkielinen nimi on jotenkin "kunnioitettu". ;-)
Niin vihjataan, että suomen kieli on vähemmän kunnioitusta ansaitsevaa.
Todella törkeätä maan ylivoimaisen pääkielen halveksuntaa muutenkin koko Itäsalmi-nimen poisto! - Outoa?
Eihän KUKAAN estä ketään käyttämästä Östersundom-nimeä, vaikka myös Itäsalmi-nimi olisi käytössä!
Mutta ei kun KAIKKIEN on svekojen mielestä ehdottomasti käytettävä ruotsinkielistä nimeä lähes täysin suomenkielisessä kaupungissa?
Jotain on mätää Suomenmaassa.......ja Helsingissä myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21968Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist174872Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75752
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675