Seuraavassa ei kovin vakavasti tarkoitettu lyhyt oppimäärä aiheesta Mikael. Sanon, ettei tämä ole vakava juttu siksi, ettei adventtikirkko ole kantaansa Mikaelista määritellyt. Aihe ei kuulu kirkon opetusta kuvaaviin 28 kohtaan. Oletan useimpien adventistien ajattelevan, että Jeesus esiintyi Mikaelina mutta tiedän myös adventisteja, jopa teologeja, jotka eivät näin usko.
Sillä, että EGW sattuu kirjoittamaan Jeesuksesta Mikaelina, ei ole merkitystä, koska kirkko ja EGW itse sanovat, ettei EGW saa olla kirkon opetuksen määrittelijä. Näin opettivat heti kirkon syntyajoista lähtien kirkon uranuurtajat James White mukaan luettuna. Ja EGW esittää saman periaatteen hyvin selvästi, kun hän 1880 -luvulla muutti kantaansa siitä, mitä laki Galatalaiskirjeessä tarkoittaa. Hän kirjoitti aika jyrkästi niistä, jotka yrittivät ottaa opintulkintansa hänen kirjoituksistaan eikä Raamatusta.
Adventistithan eivät tätä nykyä Mikaelista juurikaan puhu. Muistan kyllä lapsena tai nuorena kuulleeni saarnaajien todistelleen Jeesuksen olevan Mikael, mutta luulisin useimpien nyt päätyneen siihen kantaan, että tärkeää on Jeesus ja ristin työ eikä kysymys siitä oliko Mikael vain johtava enkeli vai oliko hän Jeesus. Mikael tulkinta ei armon autuutta lisää tai vähennä.
Tyypillinen väite, joka aiheesta esitetään, on se, että EGW on tämän opin adventisteille (ja ehkä vielä Jehovan todistajillekin) tuonut. Tätä paasaavat ajattelevat, että kunnon adventistin täytyy tähän uskoa. No mutta kun ei. Jos kirkko ja EGW itse sanovat, ettei hän ole opin määrittelijä, niin kunnon adventisti uskoo sen ja ottaa oppinsa Raamatusta.
Lisäksi todettakoon, ettei Jehovan todistajilla ole mitään perimää EGWltä tai muilta sapattia pitäneiltä adventisteilta. He ovat saaneet oppinsa muualta. Sitä paitsi Jehovan todistajien oppi Mikaelista on aivan eri kuin adventistien. Heille tämä oppi on lisänä todistamassa, että Kristus ei ole luotu vaan ensimmäinen enkeleistä. Adventisteille, jos tähän uskovat, tämä tarkoittaa sitä, että Jumaluuden toinen persoona ennen tuloaan ihmiseksi, otti jossakin tilanteessa enkelin hahmon.
En ota tällä kirjoituksellani alkuunkaan kantaa siihen, onko opetus Jeesuksesta Mikaelina oikeaa vai väärää tulkintaa, koska minulla ei ole mitään huolta siitä, uskooko joku tästä niin tai noin. Haluan vain antaa keskustelulle historialliset raamit, koska tuntuu siltä, että asiasta kaikkein hartaimmin kirjoittelevilla ei ole mitään tietoa opin historiallisesta taustasta ja siksi väliin paukuttelevat vailla todellisuuspohjaa olevia juttuja.
Sitten varsinaiseen historiaan - mutta taidan tehdä sen jaksossa II, ettei epistolasta tule aivan liian pitkää.
Kai ☺
Eksegetiikan historiaa I
20
106
Vastaukset
Kuvitelma siitä, että oppi Mikaelista on millerismin perua on harhaa. Useimmat johtavat protestanttiset 1700 ja 1800 -luvun teologit niin opettivat. Esimerkkinä vaikkapa Charles Spurgeon, Matthew Henry, John Gill, John Brown, John Butterworth, Alexander Cruden, John Guyse ja Ernst Hengstenberg, joiden kirjat ja kommentaarit ja ovat olleet ahkerassa käytössä teologisissa tiedekunnissa tälle vuosisadalle asti. Mutta ei tämä oppi heiltäkään ole peräisin. Uskonpuhdistajista Martti Luther oli taipuvainen näin ajattelemaan ja Jean Calvin opetti, että ainakin Danielin luvussa 12 Mikael tarkoittaa Jeesusta.
Opetuksen taustana on jo kirkkoisien tekemä havainto, että Vanhassa testamentissa Jumala joskus ilmestyy enkelinä kuten Moosekselle palavassa pensaassa. Tapauksia on kaikkiaan puolen tusinaa. Tämä sai monet kirkkoisistä näkemään mahdollisen yhteyden Mikaelin ja Jeesuksen välillä. Esimerkkeinä Justinos Marttyyri, jonka kristologia oli kaiken kaikkiaan sekavaa, samoin kuin Irenaeos ja Tertullianos, joiden kristologiat taas olivat selkeä askel kohti sitä, mitä useimmat protestantit nyt pitävät hyvänä oppina Kristuksesta. Ehkä Origeneskin kannattaa mainita. Jos nyt muistan oikein, Origenes yhdistää Juudan kirjeen Mikael tekstin Mooseksen testamentti (Mooseksen taivaaseen ottaminen, Assumptio Mosis) nimiseen apokryfiseen pseudepigrafaan ja piti tätä yhteyttä vahvistuksena sille, että Mikaelin ja Jeesuksen välillä on yhteys.
Kun skolastinen teologia vahvistui, kirkkoisien Mikael tulkinta jäi taka-alalle. Tuomas Akvinolainen 1200 -luvulla piti Mikaelia Gabrielin kanssa ylienkeleinä. Kuitenkin keskiaikaisissa kirkkomaalauksissa kuvattiin Mikaelia usein niin, että mukana oli ristin symboliikkaa. Kirkkoisien Mikael käsitys eli Tuomaksesta huolimatta.
Tuomas oli saanut ajattelunsa kehykset Aristoteleeltä, mutta Luther ja Calvin menivät suoraan Raamattuun ja sen ohella lukivat myös paljon kirkkoisiä. Tässä tausta sille, että tulkinta uskonpuhdistuksen jälkeen alkoi kääntyä takaisin kirkkoisien kantaan.
Kun myöhemmin EGW kirjoittaa aiheesta, taustalla ei ole yritys opettaa jotakin uutta. Hän kirjoittaa, mitä enemmistö amerikkalaisista (ja eurooppalaisista - useat luettelemistani teologeista olivat eurooppalaisia) protestanteista ja milleriläisistäkin hänen aikanaan jo uskoi. Käänne pois tästä perinteisestä Mikael tulkinnasta tapahtui 1800 -luvun lopulla ja 1900 -luvun alussa osin siksi, ettei se sopinut Israel keskeiseen dispensationalismiin, joka valtasi konservatiiviset protestanttiset ryhmät. Liberaalit eivät taas Mikaelista muutenkaan piitanneet. Jäljelle jäivät historiallisesta tulkintamallista kiinni pitäneet adventistit, ja heistäkin aika monet ovat nyt huomanneet, että parempi puhua tärkeämmistä asioista, koska Mikael tulkinta usein aiheuttaa väärinkäsityksiä.
Iloa kevääseenne!
Kai- Näin se vain on!
Turhaa saivartelua jostain satuolento Mikaelista. Aivan yhdentekevää ja ajan haaskausta.
Adventismissa on paljon sellaisia taikauskoon ja jopa spiritismiin perustuvia ja sidoksissa olevia uskomuksia ja käsityksiä ja silloinhan on päivän selvää, että adventtikirkkoa voidaan pitää enemmän kulttina kuin minkään sortin uskonnollisena yhteisönä.
Tämän tosiseikan tunnustavat useat adventistitkin, mutta joidenkin ihmisten perusluonteeseen kuuluu olla riippuvainen jostakin hämäräkultista. Kultteihin kuuluminen tuo vaihtelua elämään ja jännittävää "me henkeä".
Usein vakavasti mielenterveysongelmaiset syntyvät juuri näiden ko. kulttien vaikutuksen piiristä ja jos jollakin on geeneissään taipumus esim. persoonallisuushäiriöihin, niin näiden kulttien piirissä ongelmat vain kärjistyvät ja kasvavat.- pyh!
Puhut täyttä potaskaa ja valehtelet korvat heiluen.
- ettäs noin
"Jehovan todistajien oppi Mikaelista on aivan eri kuin adventistien. Heille tämä oppi on lisänä todistamassa, että Kristus ei ole luotu vaan ensimmäinen enkeleistä. "
Aika erikoinen ilmaisu. sinun mielestäsi siis enkelit eivät ole luotuja. Joka tapauksessa Jehovan todistajien mukaan Jeesus oli ensimmäinen jumalan luomus, joka puolestaan jatkoi luomistyötä.- Lipsuu
Ote lipsuu. Sormet vilistävät nopeammin kuin ajatus. Tai pieni Freudilainen lipsadus toivosta, että JW muuttaisivat kantansa.
Tarkoitettu sanomaan heidän uskovan, että Kristus on luotu.
Kai, (kirjautumatta) :)
Lutherin suomenkielisestä tuotannosta löytyy 6 viittausta Miikaelin. Näistä 2 on sellaista, jotka voisivat hyvällä tahdolla viitata Jeesukseen. Mutta näiden sitaattien perusteella jättäisin kysymyksen avoimeksi, kunnes löytyy sitovampi lausuma. Kolmen enkelin vierailua Abrahamin luona Luther kommentoi tähän tapaan:
"Edessämme on uusi kysymys Jumalan ja enkelten ilmestymisestä. Käsitykseni mukaan nämä ovat olleet ihmishahmoon verhoutuneita enkeleitä eikä olemuksellinen Kolminaisuus. Jotkut laittavat näiden enkelten nimiksi Miikael, joka on ollut puhemies ja puhunut muiden ollessa vaiti, Gabriel, taivaallinen voima, jota on tarvittu Sodoman hävittämiseen ja Rafael, jumalallinen parantaja, joka tuli vapauttamaan ja parantamaan Lootin. Olipa tämä nyt millaista hyvänsä, ei ajatuksessa ole mitään syntiä eikä siitä ole vahinkoa; minä en kuitenkaan usko, että se on totta. Juutalaiset väittävät vielä, että Rafaelin ja Gabrielin lähtiessä Miikael on häipynyt, mutta erityisessä ilmestyksessä näiden kolmen lisäksi on ilmestynyt Herra ja Aabraham on keskustellut hänen kanssaan. Pysyn kuitenkin omassa käsityksessäni, joka on yksinkertaisempi ja pitää yhtä Raamatun kanssa.
Kolmas enkeli jäi vielä, ja hänen samoin kuin noiden muiden kahden Aabraham arveli olevan miehen, mutta sellaisen miehen, jossa oli / Jumalan Henki. Hän nimittäin näki, että enkelillä oli Jumalan sana, ja käsitti, että hän ei puhunut ihmisen vaan Jumalan sanaa. Siitä syystä hän myös kunnioitti tätä kuin Jumalaa. Kun siis teksti sanoo, että "Aabraham jäi seisomaan Herran eteen", on se samaa kuin jos siinä sanottaisiin: Aabraham kuunteli ja katseli tuota kolmatta enkeliä kuin Jumalaa, koska hän oli saanut selville, että tällä oli Jumalan sana." (Luther, Martti, Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys, luku 18 s. 57-58.)
***
"Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat. Ilm. 12:7.
"Huomaapa tästä, mitä meidän on oppiminen ja mikä meitä on lohduttava, nimittäin tietoisuus siitä, että me, jotka olemme kastetut, totisesti olemme autuaita ja olemme päässeet taivaanvaltakuntaan, missä Jumalan Poika itse hallitsee. Täällä alhaalla on asianlaita kuitenkin sellainen, että sota vielä jatkuu — sillä me elämme uskossa emmekä katselemisessa — ja että perkele asuu täällä Jumalan lasten keskellä (samoinkuin kuin alussakin asui paratiisissa) ja heidän joukossaan käy sotaa sanaa, ehtoollista, kastetta ja kaikkea sitä vastaan, mikä on Kristuksesta.
"Sillä perkele tahtoo alati ottaa haltuunsa taivaanvaltakunnan ja olla koko kristikunnan Herra. Siellä hän tahtoo / istua ja hallita Jumalan puhtaassa, pyhässä temppelissä." (Luther, Martti, Sana ja armo. Hartauskirja vuoden joka päivälle. s. 428, 429).Kai_A [][] Sitä paitsi Jehovan todistajien oppi Mikaelista on aivan eri kuin adventistien. Heille tämä oppi on lisänä todistamassa, että Kristus ei ole luotu vaan ensimmäinen enkeleistä. Adventisteille, jos tähän uskovat, tämä tarkoittaa sitä, että Jumaluuden toinen persoona ennen tuloaan ihmiseksi, otti jossakin tilanteessa enkelin hahmon. [][]
Kiitokset arvoisalle Kai-veljelle hyvästä viestistä, joka toivottavasti lopettaa ainakin tällä palstalla kinastelun adventistien Miikael-kannoista.Nåin on, ei paljon kannata turhista kinastella. Jumala ja jumaluus on aina sama minkä nimen ihmiset sille sitten antavatkin, tai puhuu Jumala sitten vaikka enkelin tai palavan puskan kautta tahansa - sanoma on tärkeä ei puska.
Kai A: "Adventistithan eivät tätä nykyä Mikaelista juurikaan puhu. Muistan kyllä lapsena tai nuorena kuulleeni saarnaajien todistelleen Jeesuksen olevan Mikael"
_________________________________
Minua kyllä hiukan kummastuttaa tämä Arasalon kommentti että hän nuorena on joskus kuullut että on opetettu Jeesusta Mikaelina kun kysymyksessä ei ole enää kovin nuori henkilö muutenkaan...
Sillä minä kävin Ilmestyskirja-seminaari tapahtumassa Nastolan koululla kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen... vuonna 25.10.1993 !
Ja siellä ensimmäisellä kerralla ihmettelin tätä Mikael asiaa ja toisella kerralla otin mukaani todisteita asiasta että näin ei kyllä raamatun mukaan ole, niin sain
Onni Rytköseltä hienotunteisen porttikiellon tapahtumaan jatkossa, en kuulemma ollut tarpeeksi valveutunut asiassa !
Ja kyllä niistä prosyyreista mitä siellä jaettiin, niin sain sen kuvan että muuallakin
pidettävissä "Seminaareissa" opetettiin samalla tavalla !
Eli ihmettelen tätä Arasalon kommenttia tästä että Mikaelia Jeesuksena ei muka opeteta adventtikirkossa juuri enää !
Ja myös kummastuttaa Arasalon välinpitämättömyys näinkin epäraamatullisen asian edessä kuin että Kristuksesta tehdään enkeli ja Ylienkeli Mikaelilta riistetään kokonaan pois hänen oma persoonallisuus !!! :O
Ja kaikki vain sen tähden, että Ellenin näyt saataisiin täsmäämään raamatun kanssa yksiin ! :O
Ymmärrän kyllä että tällaisissa asioissa Arasalot ja kumppanit ovat tavallaan "puun ja kuoren" välissä ja yrittää saada jotain "Salomonin tuomiota" aikaiseksi... mutta kyllä se oikea äiti joka omaa lastaan rakastaa (eli raamattua)aina valitsee rakkaudessaan oikein...- Vieraillut adv.srk.
Kopittelija007, sinulle. Se on tätä niin tyypillistä kiertämistä ja kaartamista ja kiemurtelua, kun joku adventismin ulkopuolinen kysyy kiperästä aiheesta... Kun aivan hyvin tietävät, ettei se ole raamatullista, mitä adventismi opettaa, mutta kun se oma oppi kuitenkin sitoo - vertauksesi "puun ja kuoren välissä" on oikein osuva. Mielenkiintoista, miten adventistit puhuvat toista ollessaan keskenään kuin jos siinä on ulkopuolisia kuulemassa. Tämä on koettu lukuisia kertoja. "Hys, hys, hys, varo sanojasi, tuo tai nuo eivät ole adventisteja, ei saa kaikkea sanoa (vielä) jne." omituista vääntelehtimistä!
- Höpönlöpön
Vieraillut adv.srk. kirjoitti:
Kopittelija007, sinulle. Se on tätä niin tyypillistä kiertämistä ja kaartamista ja kiemurtelua, kun joku adventismin ulkopuolinen kysyy kiperästä aiheesta... Kun aivan hyvin tietävät, ettei se ole raamatullista, mitä adventismi opettaa, mutta kun se oma oppi kuitenkin sitoo - vertauksesi "puun ja kuoren välissä" on oikein osuva. Mielenkiintoista, miten adventistit puhuvat toista ollessaan keskenään kuin jos siinä on ulkopuolisia kuulemassa. Tämä on koettu lukuisia kertoja. "Hys, hys, hys, varo sanojasi, tuo tai nuo eivät ole adventisteja, ei saa kaikkea sanoa (vielä) jne." omituista vääntelehtimistä!
Höpönlöpön.
No Ilmestyskirjaseminaarissapa tietenkin. Ehkä olisi syytä muistuttaa, että mainitsemasi Ilmestyskirjamateriaalin perusrungon kirjoitti George Knowles vuonna 1969 ja kansainväliseen käyttöön levinneeseen muotoon ne kirjoitettiin vuonna 1975, siis nelisenkymmentä vuotta sitten. Eli ihan uusinta adventismia ne eivät ole. Tätä nykyä mainitsemasi seminaarimateriaali ei juurikaan ole käytössä ja odotamme innolla uutta, jonka pitäisi tänä keväänä valmistua suomeksikin. Voi siinäkin jotakin pedon merkistä olla, jos on, oletan sen tulevan esille fiksummin kuin vanhassa.
Kyllähän joku pedon merkistä saattaa muutenkin joskus mainita. Onhan se raamatusta löytyvä aihe. On meilläkin Kotkassa viimeisen viiden vuoden aikana siitä pidetty ainakin yksi saarna, jossa vieraileva (adventisti)pastori puhui pedon merkistä ihon alle laitettavana mikrosiruna vaikka sivulauseessa totesi, että sapattikin aiheeseen liittyy. :D
Päivittäistä elämän leipää tämä pedon merkki ei kuitenkaan tämän päivän adventtiseurakunnissa taida olla.
Sorry, oppi enkeleistä tai Mikaelista ei tosiaankaan jaksa sytyttää niin, että viitsisin siihen kallisarvoisia bittejä ainakaan nyt tuhlata. Ehkä siksi, että lähetyskokemuksia lukuunottamatta melkein kaikki, mitä olen angelologiasta lukenut on jotenkin höyrähtäneiden kirjoittamaa. Armo voittaa enkelitkin. :)
Kai- Kyselijä
Kai_A kirjoitti:
No Ilmestyskirjaseminaarissapa tietenkin. Ehkä olisi syytä muistuttaa, että mainitsemasi Ilmestyskirjamateriaalin perusrungon kirjoitti George Knowles vuonna 1969 ja kansainväliseen käyttöön levinneeseen muotoon ne kirjoitettiin vuonna 1975, siis nelisenkymmentä vuotta sitten. Eli ihan uusinta adventismia ne eivät ole. Tätä nykyä mainitsemasi seminaarimateriaali ei juurikaan ole käytössä ja odotamme innolla uutta, jonka pitäisi tänä keväänä valmistua suomeksikin. Voi siinäkin jotakin pedon merkistä olla, jos on, oletan sen tulevan esille fiksummin kuin vanhassa.
Kyllähän joku pedon merkistä saattaa muutenkin joskus mainita. Onhan se raamatusta löytyvä aihe. On meilläkin Kotkassa viimeisen viiden vuoden aikana siitä pidetty ainakin yksi saarna, jossa vieraileva (adventisti)pastori puhui pedon merkistä ihon alle laitettavana mikrosiruna vaikka sivulauseessa totesi, että sapattikin aiheeseen liittyy. :D
Päivittäistä elämän leipää tämä pedon merkki ei kuitenkaan tämän päivän adventtiseurakunnissa taida olla.
Sorry, oppi enkeleistä tai Mikaelista ei tosiaankaan jaksa sytyttää niin, että viitsisin siihen kallisarvoisia bittejä ainakaan nyt tuhlata. Ehkä siksi, että lähetyskokemuksia lukuunottamatta melkein kaikki, mitä olen angelologiasta lukenut on jotenkin höyrähtäneiden kirjoittamaa. Armo voittaa enkelitkin. :)
KaiKai Arasolalle: Mitä tarkoittaa "ihan uusinta adventismia"? Muuttuuko adventismissa oppi ajan myötä? Ilmeisesti on adventismin sisällä (Suomessakin) monenlaista siipeä? Palstaa lukiessa huomaa, että sinä edustanet liberaalimpaa linjaa ja esimerkiksi kolleegasi Timo Flink konservatiivista "back to the roots"-siipeä. Kuten tätä nykyä Ted Wilsonin johdolla pääkonferenssi on myös vanhoillisemmalla linjalla liberaalin Paulsenin jälkeen. Vai kuinka on?
Kyselijä kirjoitti:
Kai Arasolalle: Mitä tarkoittaa "ihan uusinta adventismia"? Muuttuuko adventismissa oppi ajan myötä? Ilmeisesti on adventismin sisällä (Suomessakin) monenlaista siipeä? Palstaa lukiessa huomaa, että sinä edustanet liberaalimpaa linjaa ja esimerkiksi kolleegasi Timo Flink konservatiivista "back to the roots"-siipeä. Kuten tätä nykyä Ted Wilsonin johdolla pääkonferenssi on myös vanhoillisemmalla linjalla liberaalin Paulsenin jälkeen. Vai kuinka on?
Totta kai adventtikirkko muuttuu. Vaikka evankeliumi itsessään on muuttumaton uskoa ja kirkkoa ei ole tarkoitettu pakastimeksi, jossa aika pysäytetään ja joku tilanne jäädytetään. Kirkko on sairaala, hautomo, uudistuva laitos ja se uudistuisi nopeammin, jos ihmiset olisivat avoimia Hengen työlle ja yksin Raamattu periaatteelle. Mutta nytkin muutos on ollut niin suuri, että George Knight, joka on kirkon tärkeimpiä historioitsijoita, epäili, ettei uranuurtajia otettaisi jäseniksi kaikkiin seurakuntiin, jos olisivat silloisilla käsityksillään nyt jäseneksi pyrkimässä.
Tällainen muutos ei ole kauhean nopeaa, mutta monessa suhteessa kirkko on nyt paljon vapaampi, lämpimämpi ja mukavampi paikka kuin se oli muutama vuosikymmen sitten. On myös asioita, joissa kirkko on saattanut ottaa takapakkia.
Minun ajatukseni on se, että adventismin alkuperäinen idea oli loistava. Siinä ei haluttu määritellä uskon sisältöä ollenkaan. Jopa kirkon ensimmäisessä rekisteröinnissä käytetty opetuksen tiivistelmä, "Nämä ovat ne, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen usko", oli muutamille liikaa.
Ne, jotka nyt haluavat palata juurille usein haluavat palata 1930 -luvulle. Minun mielestäni olisi parempi mennä ajassa vähän kauemmas taaksepäin ja minulle myös riittäisi vaikka tuo edellä mainittu teksti opinkohtien luetteloksi. :)
KaiKyselijä kirjoitti:
Kai Arasolalle: Mitä tarkoittaa "ihan uusinta adventismia"? Muuttuuko adventismissa oppi ajan myötä? Ilmeisesti on adventismin sisällä (Suomessakin) monenlaista siipeä? Palstaa lukiessa huomaa, että sinä edustanet liberaalimpaa linjaa ja esimerkiksi kolleegasi Timo Flink konservatiivista "back to the roots"-siipeä. Kuten tätä nykyä Ted Wilsonin johdolla pääkonferenssi on myös vanhoillisemmalla linjalla liberaalin Paulsenin jälkeen. Vai kuinka on?
Olet tavallaan oikeassa tuossa "back to the roots"-ajatuksessasi, mutta sehän ei tarkoita pakastimessa elämistä eikä kykenemättömyyttä uudistua. Se tarkoittaa vain sitä, että pidämme kiinni adventistisen raamatuntulkinnan perusperiaatteista. Wilson ja Paulsen eivät oikeasti ole niin erilaisia kuin täällä tunnutaan ajattelevan. Olen keskustellut molempien kanssa. Ero ei ole niinkään teologiasissa perusperiaatteissa, vaan niiden soveltamisessa. Luonteeltaan he ovat erilaisia ajattelijoita.
- mitenkä on?
Kai A.lle kyssärit/kommentti:
Sitä minä vain ihmettelen, että se ilmestyskirjaseminaariainesto pitää vielä kääntää suomen kielelle?
Eikös sitä seminaariaineistoa saa täällä Suomessa laatia ihan kulttuuriimme sopivaksi?
Kuinka paljon siinä käännösvaiheessa sitten vielä muokataan sitä ilmeisemmin USA:ssa tuotettua teksti-/kuvamateriaalia? Vai onko pääkonfrensilla tiukat ohjeet seminaarin sisällöstä, josta ei saa poiketa?
Holhotulta järjestelmältä kuulostaa näin äkkiseltään ulkopuolisen korvaan?- Tiedossa
Voi hyvänen aika, "Suomen kulttuuriin sopivaksi"! Ei voi olla niin, adventismin opetus on globaalia ja pääkonferenssin määräämiä neljännesvuositeemoja on käytävä sapattina raamattutunneilla läpi kaikissa maailman adventtiseurakunnissa. Ei poiketa saa.
- veli.
Tiedossa kirjoitti:
Voi hyvänen aika, "Suomen kulttuuriin sopivaksi"! Ei voi olla niin, adventismin opetus on globaalia ja pääkonferenssin määräämiä neljännesvuositeemoja on käytävä sapattina raamattutunneilla läpi kaikissa maailman adventtiseurakunnissa. Ei poiketa saa.
Kun mainitsit että ei saa poiketa, Ruotsi aikoinaan poikkesi eikä ottanut tutkisteluvihkoa joskus 80 luvulla muistaako Kai A tämän tapauksen? tai joku muu.
Pitääpä vastasta.
Kyseinen aineisto on tehty Australiassa ja olemme muokanneet sitä hieman sieltä täältä, jotta sitä olisi helpompi käyttää Suomessa. Materiaali nimittäin sisälsi joitain ajatuksellisia esimerkkejä Australiasta, jotka eivät sellaisenaan toimi Suomessa.
Tämän lisäksi olen itse ollut tekemässä puhtaasti suomalaista videosarjaa, joka hyödyntää kansainvälisen kirkon teologista tutkimustietoa.
Näitä on tarkoitus käyttää rinnakkain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34285921 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12551Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692318- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161522Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91361- 1121327
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181781305RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421207