Eli tilanne se että "tipahdan" ansiosidonnaiselta kelanrahoille. Nähtävästi työmarkkinatuki. Niin kysymys kuuluu: kauanko kelalta menee tuollaisen päätöksen antamiseen? Sossusta sinä aikana ruokrahat ja vuokrarahat?
Kestääkö kelan päätös kauan?
22
1923
Vastaukset
- Nää on koettu
Toimeentulotukea ei välttämättä saa, jos kahden aikaisemman kuukauden laskelmat menee "plussalle", ne vyörytetään sinne hakemuskuukaudelle ja kas, sullahan on tuossa tapauksessa tuloja, eikä oikeutta toimeentulotukeen. Lisäksi tilillä olevat säästöt tulee käyttää ensin, eli myös ne lasketaan "tuloksi"... Toimeentulotukea ei saa myöskään sillon, jos et ole laittanut asumistukihakemusta vireille jne. Työmarkkinatukipäätöksen saaminen voi kestää pahimmillaan jopa pari kuukautta....
- Näin se on
Toimeentulotukea ei voi jättää puutteitten takia pois toimeentulolain mukaan. Eihän ketään voi jättää kuukausiksi syömättä ja kaikki ei osaa (ei koskaan tarvinnut) hakea kaikkia hänelle kuuluvia tukeja, kuten esim. ikäihmiset jne.
- 4+12
Näin se on kirjoitti:
Toimeentulotukea ei voi jättää puutteitten takia pois toimeentulolain mukaan. Eihän ketään voi jättää kuukausiksi syömättä ja kaikki ei osaa (ei koskaan tarvinnut) hakea kaikkia hänelle kuuluvia tukeja, kuten esim. ikäihmiset jne.
Kyllä se tuki voidaan jättää myöntämättä, jos ei ole laittanut hakemusta vireille. Siinähän menee kokonaisuudessaan n. kymmenen minuuttia. Päätöstä ei tarvitse saada, mutta hakea pitää.
- sdfsdfsdfsdf 777
Kelalta - no, siihen päätökseen ei tarvita muuta kuin se TE-toimiston antama lausunto, joka menee suoraan Kelaan. Mutta sun pitää olla toki yhteydessä TE-toimistoon, he eivät sitä voi automaattisesti tietää, että nyt sulla on 500 päivää täynnä. Kun työttömyyskassasta tulee ilmoitus, että nyt loppu, siinä varmaan paperissa vielä kehoitetaan ottamaan yhteyttä työkkäriin, mutta jos ei kehoiteta, niin ota kuitenkin, sillä Kela ei maksa ennen sitä lausuntoa. Ja sitten homma pyörii niin, että ensin muistaakseni täytät paperisen hakemuksen työmarkkinatuesta eli teet ilmoitukset työttömyyspäivistä, en muista tarvitseeko siihen sitten mitä liitteitä laittaa, mutta paperissa varmaan lukee.
Mutta Kela ei maksa, ellei työkkäristä ole sitä lausuntoa heille mennyt! Työvoimapoliittista lausuntoa... - dfgdfgdfg 888
Niin joo, ja sossuun tuskin joudut menemään, jos heti itse toimit kun se 500 päivää on ummessa...
- jo putosin
Kelaan ensimäinen hakemus kahden viikon päästä ansiosidonnaiselta putoamisen jälkeen.
Jos hakemuksen tekee netissä ,niin käsittelyyn menee viikko ja rahat tilillä parin päivän päästä käsittelystä.
TE-toimiston lausunnot menee suoraan kelaan ja mitään lisäselvityksiä ei tarvita työmarkkinatukeen 180 pv aikana,kun tipahtaa ansiosidonnaiselta työmarkkinatuelle.
Kelan hakemusjakso alkaa keskellä viikkoa eka tukipäivästä ,kun se liitossa oli neljän viikon jaksoissa ja hakemus päättyi sunnuntaihin.
Netissä hakemuksen täyttö helppoa kuin heinänteko.- ota TE-tstoon yhteyt
Mutta TE-toimistoon on oltava itse yhteydessä. Jotta se työvoimapoliittinen lausunto tehtäisiin. Mikään automatiikka ei ilmoita työkkärille, että tämä ja tämä tyyppi tippui nyt päivärahoilta työmarkkinatuelle. Ei vaan sinne on itse otettava yhteyttä, jotta se lausunto lähetetään. Näin ainakin minun kohdallani.
Myöskään Kela ei kysele TE-toimistosta, että saisimmeko lausunnon, vaan työttömän on itse huolehdittava, että TE-toimisto lähettää sen lausunnon tietotekniikkaa apuan käyttäen Kelaan.
En usko että tämä on mitenkään muuttunut siitä kun itse tipuin työmarkkinatuelle. - Byro B
Toi 180pv aika anssin jälkeen on siirtynyt historiaan. Työmarkkinatuki on samantien harkinnanvaraista. Sun ei ole vielä tarvinnut selittää pääomatuloja tms., koska tmtukesi alkoi 2013 aikana? Vai oletko rastinut kohdan X ei tuloja ?
- yjtykut
Byro B kirjoitti:
Toi 180pv aika anssin jälkeen on siirtynyt historiaan. Työmarkkinatuki on samantien harkinnanvaraista. Sun ei ole vielä tarvinnut selittää pääomatuloja tms., koska tmtukesi alkoi 2013 aikana? Vai oletko rastinut kohdan X ei tuloja ?
Mitä ihmeen harkinnanvaraista?
- Byro B
yjtykut kirjoitti:
Mitä ihmeen harkinnanvaraista?
Tarveharkintaista. Lue lisää kelan sivuilta.
Jotai 1900 työtöntä omaa ite sen verran paljon pääomatuloja ta laskennallista metsätuloa, ett ne vaikuttaa työmarkkinatuen määrään.
- jo putosin
Tämän vuoden helmikuussa tuli 500 pv täyteen ja siirryin työmarkkinatuelle.
Kelaan hakemus eikä mitään muuta ole tarvinnut tehdä ja myönteinen päätös tuli.- ai jaa...
Oliko sinulla ollut joku ilmoittautuminen ja otettu puheeksi se että loppuu ... tai oliko sinulla Kelan raha eli työttömyyspäiväraha eikä liiton raha.
Ihan sama mikä sun tilanne oli. Itselläni kävi niin, että luulin kuten tuo aloittajakin, että kaikki hoituu automaattisesti, eli työkkäri saa jostain tietää että 500 täynnä ja sitten menee kelaan ilmoitus. Ei mennyt. Piti itse toimittaa työkkäriin tieto, että saattoivat sen lausunnon Kelaan antaa...
Mutta ehkä sulla on joku erityisen hyvä palvelu, mutta toisaalta ihan sama. Ei se mitään haittaa vaikka itse pitäisi huolen, että tieto varmasti on maksajalla ja työkkärillä.
- Mä putoan
Niin en tajua miksi TE-toimistossa pitäis käydä kun siellä työnhaku voimassa. Kai kela saa sen tiedokseen automaattisesti kun teen ensimmäisen hakemukseni kelalle sähköisesti.
Täytyy tosin varmistaa kuitenkin jostain tuo tieto. Onhan tässä työttömällä aikaa selvitellä ja miksei myös käydä fyysisesti te-toimistossa, kelassa, sossusa, liitontoimistolla jne...- Byro B
On työkkäriin otettava yhteyttä, kuten edellä selitettiin. En ole varma, onko käynti välttämätön joka paikassa. Työkkäri tekee lausunnon kelalle ja se tarvitaan ennenkuin kela maksaa hakemuksesi perusteella.
- Niin se vaan menee
Byro B kirjoitti:
On työkkäriin otettava yhteyttä, kuten edellä selitettiin. En ole varma, onko käynti välttämätön joka paikassa. Työkkäri tekee lausunnon kelalle ja se tarvitaan ennenkuin kela maksaa hakemuksesi perusteella.
Usko Byro B:tä ja muita edellä kirjoittaneita ja ota kassan viimeinen lätyskä, jossa tieto että 500 päivää maksettu ja marssi TE-toimistoon. Ei ole kovin vaikeaa.
- sdfrsdfsdfsd
Katsopa omia tietojasi mol.fi:ssä, siellä muistaakseni työttömyysturvatiedot-kohdassa on lueteltu TE-toimiston antamat työvoimapoliittiset lausunnot. Sellainen lausunto pitää TE-toimistosta mennä Kelaan, muuten Kela ei maksa mitään, Kela ei myöskään itse kysele eikä saa sinun työnhakusi voimassaolosta mitään tietoja, ennen kuin TE-toimisto antaa Kelalle ns. luvan maksaa sinulle työmarkkinatukea.
Voithan toki soittaa vaikka sinne työlinjalle ja kysyä asiasta. Tai mikä se valtakunnallinen palvelupuhelin on näissä työttömyysasioissa, kutsutaanko sitä työlinjaksi enää.
Tai voit kokeilla niinkin, että lähetät sen hakemuksen sinne Kelaan ilman että ilmoitat työkkäriin tippuneesi 500:lta päivältä. Odottelet sitten kaikessa rauhassa Kelan yhteydenottoa, tuleeko sitä tai ei. Rahaa ei ainakaan tule...
Työkkäri ei mitenkään muuten saa tietää sinun ansiosidonnaisesi päättymisestä kuin siten, että sinä itse ilmoitat sinne.
Vai provoiletko sinä, teeskentelet tyhmempää tai kiusaat meitä muita että selittäkää nyt vielä kerran, en oikein ymmärrä. - tee mitä tykkäät.
Tee kuinkas tykkäät, mitäs kyselet, jos kerran kaikki on kuitenkin sulle päivänselvää ja kaikki hoituu automaattisesti ilman että sinun tarvitsee persettäsi tuolista nostaa.
- Mä putoan
Ok kiitos kaikille osallistujille.
Odottelen kassan lappua jossa todetaan, että 500 päivää käytetty
ja menen sen kanssa te-toimistoon.
Kelan lapun hoidan sähköisesti jos saan selvitettyä että miltä ajalta sen ekan hakemuksen voi laittaa. Nähtävästi 2 vkoa minimi mutta kai siihen voi kuukaudenkin kasata päiviä.
Kiinnostaa vaan kun jossain ketjussa sanottiin että päätöksen saaminen voi kestää _kuukausia_ niin eihän se ole hyväksyttävä aika. Kämppähän siinä menee alta jne.. Noh palataan asiaan arvon palstalaiset. - Anonyymi
Vanha ketju mutta kirjoitan silti. Olen itse tässä odotellut jo pari viikkoa että kela suvaitsisi päivittää tietoni jotta voisin saada työttömyystukea. Minulla loppui palkallinen oppisopimusjakso ja nyt olen taas sovitusti opiskelemassa Te- toimiston tuella. Sieltä lähetetty kuulemma myös lausunto kelaan sekä soitettu. Tietoni vaan eivät kelan sivuilla päivity vaikka te toimistonkin puolelta sanottu että pitäisi olla kunnossa. Olen myös kysynyt Kelasta että pitääkö minun toimittaa joku lisälausunto( te toimiston mukaan ei pidä) ja että ehdinkö ollenkaan täyttämään tämän kuun hakemusta- ei vastausta. Tässä on muutkin tukiasiat samaan aikaan menneet jäihin tai solmuun vaikka mulle on lausuntojen tekijän puolelta sanottu että kaiken pitäisi olla kunnossa.
- Anonyymi
Mutta joo, kai tämä kuuluu tähän uuden hallituksen johonkin leikkauspakettiin myös että vahingossa unohdetaan päivittää myös jo sovitut tuet.
- Anonyymi
Samassa jamassa olen . Te-toimiston lausuntoa odotellessa järsin kynsiä . Mikä siinä on ettei edellinen kelvannut vaan tekevät uuden kun ansiosidonnainen loppui .
- Anonyymi
MIKÄ EDELLINEN JA MISSÄ SIINÄ JA MINKÄ TEKEVÄT JA KETKÄ NE?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4162279Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek122109Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501425Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821099Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel581005Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia403983Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41878- 153875
- 56829
- 79815