Olen vuosia käyttänyt Hempelin tuotteita veneen ylläpitämiseksi. Tänä talvena käytin ensimmäisen kerran Mirkan tuotteita. Käytin Mirka Polarshine 10 kiilotusaineena ja Polarshine Liquid Nano Wax vahana. Lopputulos oli aivan manio ja vieläkin ilman pyörrejälkiä.
Ongelma Hempelin tuotteiden kanssa oli, etten saanut Hempel Liquid Rubbing kiillotusaineen luomat pyörrejälket poistettua Hempel Custom Marine Polish kiillotusaineella. Mirka Polarshine 10 poisti haalistumat sekä jätti pyörrejäljettömän pinnan, eli sen lisäksi että lopputulos oli huomattavasti parempi kuin Hempelin tuotteilla säästin yhden työvaiheen.
Polarshine Liquid Nano Wax vahasta on vaikeata löytää muiden ihmisten kokemuksia, mutta näen viimesitään syksyllä kuinka hyvästä tai huonosta vahasta on kyse. Vahaminen Polarshine Liquid Nano Wax aineella oli vaivatonta. Ruiskutin ainetta pintaan jonka jälkeen kiilotin ilman kuivumisaikaa mikrokuituliinalla.
Veneen kiillotus
14
4684
Vastaukset
- 5uhjw2q
Onkos kukaan kokeillut autoihin tarkoitettuna pinnoiteaineita.
Levitetään pintaan ja usein ei mitään kiillotteluja vaan levitään pinnoite
aine ja annetaan kuivua. Autoissa ainakin noiden kesto korvaa
vahaamiset aika hyvin. Pinnoite aine ei puhdista juurikaan eikä
korjaa mitään maalipinnan jälkiä eli ensin edes pesu tai vahaus, puhdistus tai
myllytys ja sitten pinnoite.
Yleensähän edes uusi vene ei ole mikään huippukiiltävä mutta
tällälailla käsiteltynä niin voi olla uuttakin parempi.- botski77
Itse olen sitä mieltä että autopuolella tuotteet kehittyvät paljon nopeammin kuin venepuolella. Monet firmat jotka valmistavat ainostaan hototuotteitavenepuolelle pelottelee kuluttajia sillä että autohoitotuotteet eivät pärjää meriypäristössä.
Nano Coating on kehittinyt paljon ja ammattilaisten mukaan ne toimii yhtä hyvin myös veneisiin. Pinta pitää olla kiillotettu ja puhdas ennen käsittelya. Nano Coating pitäisi kestää vuosia, eli jokavuotinen vahaus voi unohtaa. Olen suunitellut ensi talvena käyttää Nanot Coating ainetta pienemmällä alueella ja verrata sitä tavalliseen käsittelyyn.
Tärkeätä on pitää vene kauden aikana kiiltävänä niin, että velo heijastuu pinnasta pois. Jos pinta on haalistunut pääse UV-säteilyä tekemään enemmän tuhoa kuin kiiltävällä pinnassa. On myös tärkeätä "sulkea" gelcoat pinta pinnoitteella niin, että lika, vesi, suola ja muut epäpuhtaudet eivät pääse gelcoatin huokosiin.
- Kiiltää
Ammattilaiset käyttää Sealine Brayt S0 ja niiden kiillotuslaikat.
- Klymii kehii
Toinen kova on Autoglymin HD. Maksaa paljon ja on työlästä, mutta hieno on. Eikä tartte joka kevät pettyä uusiin vahoihin.
Vesiraja on vielä ihan valkoinen ja irtosälä irtoaa harjalla ilman voimankäyttöä. - -Mika-
Autoglymin tuotteita olen käyttänyt veneessä nyt jo kymmenkunta vuotta. Super resin polish ensin puhdistukseen ja alkuvahaukseen ja sitä kultakorkkista (en muista mitä lukee etiketissä) sitten päälle. Hyvin kiiltää vieläkin ja lika on pysynyt poissa....
Erittäin helppoa vahata ja kestää hyvin.- Sw271
En kyllä ymmärrä tuota kultakorkkista Autoglymiä. Itse olen myös käyttänyt pariin kertaan: Levittänyt, antanut kuivua ja kiillottanut. Ei mielestäni lisää kiiltoa yhtään, eikä tee pinnasta mitenkään liukkaampaa tai likaa hylkivää. Mitä siinä voi tehdä väärin? Viime keväänä oli jo hyvät lämmötkin vahaillessa.
- Vanhan veneen omistaja.
Jos käyttää pelkästään punaista glymiä niin montako varvia tuollaiseen kauhtuneeseen pintaan tulisi laittaa? Itse vetäsen vain kertaalleen mutta olisiko ero huomattava jos laittais useamman varvin?
- Puhdistus muulla
Vanhan veneen omistaja. kirjoitti:
Jos käyttää pelkästään punaista glymiä niin montako varvia tuollaiseen kauhtuneeseen pintaan tulisi laittaa? Itse vetäsen vain kertaalleen mutta olisiko ero huomattava jos laittais useamman varvin?
Punainen autoglymi ei ole hyvä puhdistamaan, mutta suojaa hyvin ja antaa kiiltoa. Eli suojaukseen 1-2 kerrosta ja sitten tuo kultainen päälle. Kultainen on tarkka siitä että työstövaiheessa ei saa olla suoraa auringonpaistetta.
- -Mika-
Sw271 kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tuota kultakorkkista Autoglymiä. Itse olen myös käyttänyt pariin kertaan: Levittänyt, antanut kuivua ja kiillottanut. Ei mielestäni lisää kiiltoa yhtään, eikä tee pinnasta mitenkään liukkaampaa tai likaa hylkivää. Mitä siinä voi tehdä väärin? Viime keväänä oli jo hyvät lämmötkin vahaillessa.
SW271: Siinä on sellanen idea, että ensin vahataan sillä super resin polish -aineella ja sillä tehdään se kiilto. Mutta se kultakorkkinen saa sen kiillon pysymään pidempään, se jotenkin reagoi sen allaolevan kanssa ja "kovettaa" sen.
Pelkkä resin polish antaa kyllä hyvän pinnan mutta ei kestä koko kautta.
Monta vuotta vedin pelkällä punasella, ja aina oli pinta matta syksyllä. Kun vetää sen kultakorkkisen päälle, niin on syksylläkin vielä likaa hylkivä pinta. - Anonyymi
Puhdistus muulla kirjoitti:
Punainen autoglymi ei ole hyvä puhdistamaan, mutta suojaa hyvin ja antaa kiiltoa. Eli suojaukseen 1-2 kerrosta ja sitten tuo kultainen päälle. Kultainen on tarkka siitä että työstövaiheessa ei saa olla suoraa auringonpaistetta.
Punaisessa Autoglymissä on silikonia, joten sillä on helppo pilata gelcoat. Silikoni on tarkoitettu maalatuille metallipinnoille. Silikonilla pilatun gelcoatin korjaus, maalaus ja teippaus vaatii vähintään syväpuhdistavien järeiden kemikaalien käytön.
Venekäyttöön tarkoitetuissa vahoissa ei ole silikonia. Halpojen autovahojen käyttö veneissä ei kannata.
Onko vene, jonka vahasit metalli vai lasikuituvene
- Botski77
No niin, nyt on kesä takana ja vene telakalla. Kokemukseni Mirkan vanhasta on muuttunut kauden aikana. Kiillotusaineesta olen vielä sama mieltä, mutta vahan kestävyys on heikohko. Jouduin kauden aikana useampaan kertaan vahamaan veneen uudestaan, eli ei toiminut haluamallani tavalla. Talvella ajattelin testata seuraavat vahat Holmenkol SportPolish ja International Nano Wax Sealer. Laitoin jo viime keväänä kylkiin International Nano Wax Sealer "vahaa" ja ne näyttävät veneily kauden (toukokuu-lokakuu) jälkeen hienoilta, mutta vahasta ei saa hyvää käsitystä ennen kuin sitä on testattu alueille mihin aurinko paistaa eniten esim. katto. Markkinoilla löytyy myös kalliimpia nano pinnoiteita esim. CeramicPro 9H, joiden luvataan kestävän jopa 3 vuotta.
Veneeni on valmistettu lasikuidusta. - Anonyymi
Onnistuuko Autoglymin vahojen levitys/kiillotus koneella vai onko vahat tarkoitettu pelkästään käsin työstettäviksi?
- Anonyymi
Se hoituu niin kevyesti ettei konetta tarvita jos alusta on oikeasti puhdas. Olennaista on että käyttää puuvillakangasta. Keinokuituinen ei toimi vaan tekee työstä raskasta. Punaista (tai vastaavaa veneilyhinnoiteltua) mieluummin pari ohutta kerrosta kuin että yrittää fuskata yhtä paksua. Kultaista kun laittaa niin ei saa painaa tai hinkata ollenkaan levitysvaiheessa tai se vie sen punaisen mennessään, vaakapinnoilla rätin paino ja nopea kertapyyhkäisy riittää. Kun se kultainen on hetken kuivahtanut voi etsiä kiiltäviä paikkoja ja paikata ne umpeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812