Kaljamaha

Katselin 50 -palstalla tänä vuonna käytyjä keskusteluketjuja, enkä huomannut ketjua, jonka aiheena olisi vyötärölihavuus, jota ennen kaljamahaksi kutsuttiin. Niinpä kysyisinkin nyt raadilta, mistä vyötärölihavuus teidän mielestänne johtuu? Aiheutuuko läskin kertyminen vyötärölle siitä, että syö tai juo liikaa tai vääränlaisia aineksia? Aiheuttaako sen liikunnan puute? Joku muu puute? Onko kyse iän myötä tapahtuvasta aineenvaihdunnan hidastumisesta? Perintötekijöistä? Toivoisin aihetta käsiteltävän lähestyvän vapun innoittamalla mututuntumalla, ei tieteelliseltä kannalta vaan ihan omaan näppituntumaan perustuvilla fiiliksillä.

134

9376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä epäilen että se ei oo mikään vyötärölihavuus vaan että sokeri ja rasva kertyy sisäelinten ympärille ja siis rasvamaksa on se joka pullottaa. Syyt on liikunnan vähyys, liikaa rasvoja ja sokereita, siis hiilihydraattia ruuassa.

      Säännöllinen sauvakävely ja crostrainertreeni joka päivä ja uimapäivät ( ei mitään uimakävelyä kellukkeilla vaan oikeaa reipasta uintia tunti keskeytymättä kerrallaan) auttaa ja ennalta ehkäisee mulla. Samoin terveellinen ruoka ja proteiinipirtelöt soijamaitoon tehtynä aamupalaksi ja porkkana mehut ja raasteet raejuustolla iltapalaksi auttaa mua. Päivällä syön tavallisen aterian ja välipalaksi hedelmiä. Jatkuvaa kamppailua se on. Jos lipsuu niin heti hyökkää viisi kiloa painoa lisää. Tää on elämäntapa mulla ja onneksi tuli järki päähän, että pysyn normaalissa vyötärömitassa.

      Tsemppiä kaikille jotka yrittävät pitävää vyötäröstään huolta.

      • me and him

        Jep, vappu meni jo, mutta mitä tuohon kaljamahaan tulee niin rakastelu auttaa siihen.... ja jos oikein paljon rakastelet, voit saada sixbakin... ; )


      • jos totta puhutaan

        kaljamaha on nahkan päälle ja ehkä allekin kertynyttä rasvaa,, ja sitä rasvaa on yleensä muuallakin kehossa, jos tarkemmin katsoo. Se liikaravinto, hiilarit, sokeri, rasva kertyy toisilla herkemmin, joka yleensä johtuu hormonaalisista häiriöistä. Mm.verensokerin tasapaino kannattaa ekana tarkistuttaa. Ja se kuluu riittävän rasittavalla liikunnalla, muutaman kerran vkossa. Joku rauhallinen uinti , voi olla tehotontakin, jos vauhti ei riittävä.. Jos massaa reilusti, nivelet kunnossa, ehkä joku sauvakävely maastossa vois olla paras.


      • -ei ole naista-
        me and him kirjoitti:

        Jep, vappu meni jo, mutta mitä tuohon kaljamahaan tulee niin rakastelu auttaa siihen.... ja jos oikein paljon rakastelet, voit saada sixbakin... ; )

        Voiko rakastelun korvata ahkeralla runkkaamisella?


      • ei vatsaa
        -ei ole naista- kirjoitti:

        Voiko rakastelun korvata ahkeralla runkkaamisella?

        Jep, jep!

        www.anneliauer.com

        ,


      • Anonyymi
        -ei ole naista- kirjoitti:

        Voiko rakastelun korvata ahkeralla runkkaamisella?

        Voi


    • tiedä häntä

      Talviaikaan tuppaa maha kasvamaan, mut kesällä on hävinny kun tulee liikuttua reippaasti. Toiset ei liho joten on se yksilöllistä, yksi syy laiskuus ei aina liiasta syömisestä.

      • mek

        Juuri päin vastoin eli talvella liikutaan mutta kesäisin on terassit ja mökillä oloa puuhastellen niin tulee grillattua aika useasti mutta ei makkaraa ja lomalla ollessa ruokajuoma on viiniä tai olutta niin kilotja tulee.


      • Liikkuja3
        mek kirjoitti:

        Juuri päin vastoin eli talvella liikutaan mutta kesäisin on terassit ja mökillä oloa puuhastellen niin tulee grillattua aika useasti mutta ei makkaraa ja lomalla ollessa ruokajuoma on viiniä tai olutta niin kilotja tulee.

        Ei satunnainen grillaus ja muu terassilla käynti lihota jos liikkuu kunnolla.

        Jos tosin koko kesän 3 kuukautta putkeen juo kaljaa ja syö makkaraa ja porsasta suoraan grillistä niin sitten ei urheilut auta.


    • ----

      Geeneistä. Onhan pojille annettu neuvo riiatessaan tyttöä: Käy katsomaan miltä mahdollinen tuleva anoppi näyttää.
      Tosin, keskivartalolihavuus taitaa enimmäkseen olla miesten vaiva.

      • elämä on laiffii

        Kun näkee geeniperimänsä esipolvessa, voi muuttaa omia tapoja ruokailun liikkumisensa suhteen.


      • guihlhih

        keskivartalolihavuus vatsan ympärillä on tosiaan miesten vaiva, koska ylimääräinen rasva kertyy miehillä ensimmäiseksi navan seudulle, kun taas naisilla se kertyy persauksiin ja reisiin. tämä on ihan "tieteellinen fakta".


      • käly
        guihlhih kirjoitti:

        keskivartalolihavuus vatsan ympärillä on tosiaan miesten vaiva, koska ylimääräinen rasva kertyy miehillä ensimmäiseksi navan seudulle, kun taas naisilla se kertyy persauksiin ja reisiin. tämä on ihan "tieteellinen fakta".

        guihlhih

        Ei sitten muuten ole. Ihan samallalailla se kaljamaha tulee naisille kuin miehillekkin.
        Pikkupoikani tuumas kun sanoin: Tuo mahan seutu alkaa hiukan pullottaa, asiaan näin: Talvella pitää olla RASVAA, jotta tarkenee, kesällä SE sulaa pois. : )

        Sen mitä syöt, pitäisi myöskin kuluttaa, sama pätee ihan jokaiseen ihmiseen.
        Toiset vain ovat LAIskempia käyttämään jalkojaan ja se sohvan nurkkaus tuntuu mielyttävän.


      • kevali
        guihlhih kirjoitti:

        keskivartalolihavuus vatsan ympärillä on tosiaan miesten vaiva, koska ylimääräinen rasva kertyy miehillä ensimmäiseksi navan seudulle, kun taas naisilla se kertyy persauksiin ja reisiin. tämä on ihan "tieteellinen fakta".

        komppaan tätä, evoluution sanelemaa asiaa... rasva on "vararavintoa" joka ihmisessä kertyy sinne missä se on vähiten tiellä. Naiset ovat olleet keräilijöitä ja liikkunet vähemmän ja istuneet lasten hoidon, ruuanlaiton jne vuoksi, Rasva on vähiten tiellä lantiossa ja reisillä vrt. esim vatsarasva naisella olis tiellä kun tehdään istuallaan jotain. Miehet sitä vastoin ovat liikkuneet ja metsäsästäneet jalkaisin jolloin reissisä ja lantiolla oleva rasva haittaa liikkumista. Sieltä se palaakin nopeammin kun ne lihakset tekee työtä kun liikutaan. Siis miehillä se kertyy vyötärön seudulle jossa se on vähiten tiellä..

        Aloittajalle...

        Näin itsekkin keskivartalo lihavana tiedän että helpo saada "kaljamaha" mutta on työlästä poistaa..
        Poppakonsteja ei ole energiaa täytyy saada vähemmän kuin kuluttaa. Annoskoko on tärkeä pienennä annoksia tasaisesti ja pidä huoli että ei ruokailujen väli pääse liian pitkäksi jolloin syömistä on vaikea lopettaa kun on kova nälkä. Tiheään todella pieniä annoksia on oikea tie.. tietenkään liikuntaa unohtamatta.

        Itse olen taas aloittanut pyöräilykauden jolloin rasva palaa huomaamatta kun ns. "isot lihakset" tekee työtä.

        tsemppiä kuurille...


      • näin se vaan menee
        käly kirjoitti:

        guihlhih

        Ei sitten muuten ole. Ihan samallalailla se kaljamaha tulee naisille kuin miehillekkin.
        Pikkupoikani tuumas kun sanoin: Tuo mahan seutu alkaa hiukan pullottaa, asiaan näin: Talvella pitää olla RASVAA, jotta tarkenee, kesällä SE sulaa pois. : )

        Sen mitä syöt, pitäisi myöskin kuluttaa, sama pätee ihan jokaiseen ihmiseen.
        Toiset vain ovat LAIskempia käyttämään jalkojaan ja se sohvan nurkkaus tuntuu mielyttävän.

        Käly on nyt kyllä väärässä. Se on ihan tieteellisesti tutkittu juttu. Kun miehet lihovat heille kertyy rasvaa sisäelinten ympärille joka on suuri terveysriski. Naisilla rasva kertyy ihon alle, joka ei ole niin vaarallista terveydelle. Tuo miestyyppinen lihominen aiheuttaa diabetesta, sydän- ja verisuonitauteja jne. Sen takia se pumppu pettää yleensä miehillä.


      • 6 pack iiik
        kevali kirjoitti:

        komppaan tätä, evoluution sanelemaa asiaa... rasva on "vararavintoa" joka ihmisessä kertyy sinne missä se on vähiten tiellä. Naiset ovat olleet keräilijöitä ja liikkunet vähemmän ja istuneet lasten hoidon, ruuanlaiton jne vuoksi, Rasva on vähiten tiellä lantiossa ja reisillä vrt. esim vatsarasva naisella olis tiellä kun tehdään istuallaan jotain. Miehet sitä vastoin ovat liikkuneet ja metsäsästäneet jalkaisin jolloin reissisä ja lantiolla oleva rasva haittaa liikkumista. Sieltä se palaakin nopeammin kun ne lihakset tekee työtä kun liikutaan. Siis miehillä se kertyy vyötärön seudulle jossa se on vähiten tiellä..

        Aloittajalle...

        Näin itsekkin keskivartalo lihavana tiedän että helpo saada "kaljamaha" mutta on työlästä poistaa..
        Poppakonsteja ei ole energiaa täytyy saada vähemmän kuin kuluttaa. Annoskoko on tärkeä pienennä annoksia tasaisesti ja pidä huoli että ei ruokailujen väli pääse liian pitkäksi jolloin syömistä on vaikea lopettaa kun on kova nälkä. Tiheään todella pieniä annoksia on oikea tie.. tietenkään liikuntaa unohtamatta.

        Itse olen taas aloittanut pyöräilykauden jolloin rasva palaa huomaamatta kun ns. "isot lihakset" tekee työtä.

        tsemppiä kuurille...

        Tuossa ei ollut mitään järkeä!
        Evoluution kanssa tuolla höpöjutulla ei ole mitään tekemistä.
        On naisia jolla kertyy rasvaa ainoastaan vyötärön puolelle.On miehiä jolle kertyy myös rasvaa reisiin ja takapuoleen.
        Naisten ja miesten erot lihomisessa ja esim. liikunassa perustuvat hormonaalisiin eroihin.
        Miten rasvat reisissä tai takapuolessa vaikeuttavat liikkumista enemmän kuin vatsassa`? ei mitenkään


    • Cloetta...

      Luulisin, että osittain kaikista mutta suurinpana syynä varmaankin vähäinen liikunta ja väärä ruokavalio. Mieheni on erittäin aktiivinen liikkuja ja syö kohtuullisen paljon. Hänellä ei ole kaljamahaa vaan todella kiinteä ja sopusuhtainen kroppa. Itse olen ollut taipuvainen vyötärölihavuuteen mutta viime vuosien liikunta ja normaali syöminen ovat hävittäneet alkaneen kaljamahani ja nyt olen lähes tiimalasivartaloinen, josta tietenkin nautin suunnattomasti ja se taas saa tsemppaamaan itseni pitämään linjoista huolen jatkossakin.

      Aineenvaihdunta hidastuu erityisesti 50 ikävuoden jälkeen mutta aineenvaihduntaakin voi pitää hieman aktiivisempana jos liikkuu edes jonkin verran.

      Tämä on minun näppituntumani. Mukavata Vappua kaikille!

    • Byro B

      Jotain naisilla vaikuttaa se, ett raskauksien aikana vatsanahka venyy ja sitt seuraavien vuosien aikana yli tarpeen syödyt mahtuu hyvin sinne jo venyneeseen vatsaan!
      Liikun vaihtelevasti, tulin juuri uimasta. Kävelen kauppamatkat mieluusti, ett saisin liikuntaa. Syön järkevähkösti. Olisin paljon lihavampi ilman tuota "yritystäkin".
      Saa nähdä, koska jokin sairaus iskee.
      Kenelle se soija ei käynyt? Voisin joskus maistaa..
      Kalja ei maistu eikä tupakka. Vatsaa on silti.

      • Alprosoija maito sitä myydään tavallisissa vähän isommissa ruokakaupoissa. Siinä on kasvisproteiinia ja hinta on kaks kertaa maidon hinta. Minä lantraan kylmällä vedellä. Puolet Alpro soija maitoa puolet vettä ja maku ei kärsi yhtään. Siihen Herbalife proteiinijauhetta ja marjoja ja sit ravistellaan pirtelönteko purkissa tai blenderillä pirtelöksi. Nam...ja pitää nälkää.


      • Byro B
        miljoona kirjoitti:

        Alprosoija maito sitä myydään tavallisissa vähän isommissa ruokakaupoissa. Siinä on kasvisproteiinia ja hinta on kaks kertaa maidon hinta. Minä lantraan kylmällä vedellä. Puolet Alpro soija maitoa puolet vettä ja maku ei kärsi yhtään. Siihen Herbalife proteiinijauhetta ja marjoja ja sit ravistellaan pirtelönteko purkissa tai blenderillä pirtelöksi. Nam...ja pitää nälkää.

        Kiitos ohjeesta, mutt kysyin kenelle soija EI SOVI? Oli jokin sairaus, jossa ei suositeltu soijan käyttöä, en muista mikä.
        Jotain naposteltavaa tvtä katsellessa, missä ei ole lainkaan kaloreita, kaipaan ja sille olisi varmaan markkinoita. Porkkanoita en voi nakertaa kovin monta ilman vatsan valitusta. Kaalissa on ongelmansa. Muita ehdotuksia?


      • Byro B kirjoitti:

        Kiitos ohjeesta, mutt kysyin kenelle soija EI SOVI? Oli jokin sairaus, jossa ei suositeltu soijan käyttöä, en muista mikä.
        Jotain naposteltavaa tvtä katsellessa, missä ei ole lainkaan kaloreita, kaipaan ja sille olisi varmaan markkinoita. Porkkanoita en voi nakertaa kovin monta ilman vatsan valitusta. Kaalissa on ongelmansa. Muita ehdotuksia?

        Kait jos on allerginen tai munuaisvika. Munuaisviassa rajoitetaan ainakin jotain proteiinia luulisin.

        Jos mä napostelen niin ne on tyyliin, halloumi juustopalat, pirkan valkosipulitäytteiset oliivit, suolakurkkupalat, popcornit, maissikakut pilkottuna, kuivattuja viikunoita pilkottuna, taatelin palasia, oliiviöljyssä paistettuja kesäkurpitsan paloja käärittynä ohkaisen ohuisiin ylikypsä kinkku siivuihin. Kuivattuja omena lohkoja pieniksi paloiksi pilkottuna.

        Grilliin herkkusieniä :kanta pois ja sisään ihan hieman aurajuustoa ja ohkaisen ohuita kinkkusiivuja ympärille. Ne pienet herkkusienet kylmänä menee naposteltaviin sekä kesäkurpitsan palat ja halloumijuuston palat.....


      • miljoona kirjoitti:

        Kait jos on allerginen tai munuaisvika. Munuaisviassa rajoitetaan ainakin jotain proteiinia luulisin.

        Jos mä napostelen niin ne on tyyliin, halloumi juustopalat, pirkan valkosipulitäytteiset oliivit, suolakurkkupalat, popcornit, maissikakut pilkottuna, kuivattuja viikunoita pilkottuna, taatelin palasia, oliiviöljyssä paistettuja kesäkurpitsan paloja käärittynä ohkaisen ohuisiin ylikypsä kinkku siivuihin. Kuivattuja omena lohkoja pieniksi paloiksi pilkottuna.

        Grilliin herkkusieniä :kanta pois ja sisään ihan hieman aurajuustoa ja ohkaisen ohuita kinkkusiivuja ympärille. Ne pienet herkkusienet kylmänä menee naposteltaviin sekä kesäkurpitsan palat ja halloumijuuston palat.....

        Ja vesimeloni unohtui


      • expimot
        Byro B kirjoitti:

        Kiitos ohjeesta, mutt kysyin kenelle soija EI SOVI? Oli jokin sairaus, jossa ei suositeltu soijan käyttöä, en muista mikä.
        Jotain naposteltavaa tvtä katsellessa, missä ei ole lainkaan kaloreita, kaipaan ja sille olisi varmaan markkinoita. Porkkanoita en voi nakertaa kovin monta ilman vatsan valitusta. Kaalissa on ongelmansa. Muita ehdotuksia?

        Kokeilepa googlata "soija ei sovi".


      • juustiinsa
        miljoona kirjoitti:

        Alprosoija maito sitä myydään tavallisissa vähän isommissa ruokakaupoissa. Siinä on kasvisproteiinia ja hinta on kaks kertaa maidon hinta. Minä lantraan kylmällä vedellä. Puolet Alpro soija maitoa puolet vettä ja maku ei kärsi yhtään. Siihen Herbalife proteiinijauhetta ja marjoja ja sit ravistellaan pirtelönteko purkissa tai blenderillä pirtelöksi. Nam...ja pitää nälkää.

        Annoin kerran pojalleni sitä alprosoija maitoa ja hän sai niin kovan allergisen kohtauksen että oli mentävä sairaalaan, se ei kaikille sovi.


      • Läskiniska-Late
        miljoona kirjoitti:

        Ja vesimeloni unohtui

        Lihakset tulevat ja menevät, mutta läski on ikuista.


    • Jos nyt oikeen aattelis, niin ehkä se lihavuus on parempi vyötärön ympärillä kun vaikkapa pään ympärillä.
      Oon minä huomannut, että naisilla sitä paksuuntumista voi olla takamuksessa ja reisissä, mikä sovivassa määrin on suotavaakin.
      Tuossa ylempänä on aihetta käsitelty hyvin asiantuntevasti,
      Tuon kuitenkin yhden asian esille.
      Iän myötä ryhti voi huonontua, niin rinta ja vatsalihaksen valahtavat vyötärölle.
      Painuuhan sitä jonkin verran kasaan, niin vyötäröllä sekin näkyy.

      Ihannepainot on vedetty niin alas, että suurin osa suomalaisista on näin mitattuna ylipainoisia.
      Parempi mittari on peili, jos on koht sopusuhtaisen näköinen, niin turhaan painon kanssa tuskailee.

      • Toska-sirmu

        Hahhaa :) Aatteles jos tosissaankin ihmisillä kertyisi se "Kaljamaha-rasva" pään ympärille.. Siinä pitäisi olla kaksinkäsin nostelemassa silmien edestä roikkuvaa "Vararavintoa".
        Hulvatonta ajatella minkä näköisiä vastaantulevat ihmiset olisivat...

        Sinun oivallukset ovat pysyneet kyllä, niin yliampuvana, että täytyi yksinään purskahtaa nauramaan..

        En ole varmaan kahteenvuoteen avannut koko sivustoa, enkä nytkään päässyt kirjautumaan sisään... Kokeilen meneekö tämä mihinkään...


      • Toska-sirmu kirjoitti:

        Hahhaa :) Aatteles jos tosissaankin ihmisillä kertyisi se "Kaljamaha-rasva" pään ympärille.. Siinä pitäisi olla kaksinkäsin nostelemassa silmien edestä roikkuvaa "Vararavintoa".
        Hulvatonta ajatella minkä näköisiä vastaantulevat ihmiset olisivat...

        Sinun oivallukset ovat pysyneet kyllä, niin yliampuvana, että täytyi yksinään purskahtaa nauramaan..

        En ole varmaan kahteenvuoteen avannut koko sivustoa, enkä nytkään päässyt kirjautumaan sisään... Kokeilen meneekö tämä mihinkään...

        Oli mullakin tuossa taukoa, nyt oon jonkin verran kirjoitellut.
        Tuli eilen ajeltua, olisin ottanut Maxista kahvin viinerin kera, mutta huonompaan päin on sieklläkin menny, ei ollut koko kahvilaa.
        Että minäkö yliampuva, aloittaja toivoi vappu-mielistä kirjoittelua.

        Meni vähän myöhään, vielä olis siman pullotus


      • toska-sirmu
        k-kotton kirjoitti:

        Oli mullakin tuossa taukoa, nyt oon jonkin verran kirjoitellut.
        Tuli eilen ajeltua, olisin ottanut Maxista kahvin viinerin kera, mutta huonompaan päin on sieklläkin menny, ei ollut koko kahvilaa.
        Että minäkö yliampuva, aloittaja toivoi vappu-mielistä kirjoittelua.

        Meni vähän myöhään, vielä olis siman pullotus

        Vai, Maksista kahvila kadonnut ? . Olen kerran käynyt sellaisessa kahviossa, erään " hyvinkasvatetun " kanssa. ,mutta siitä on aikaa vuosia.. Liekköhän muuten enää kahvioita yhdessäkään maksissa jos ne ovat poistaneet kaikista kertarysäyksellä..

        Minulla on simat tekemättä, munkit paistamatta koska niitä on turha tehdä vain itselle.. Itselläkin ne jäisi kaappiin: munkit närästää ja simat jää juomatta..
        Vesi, kahvi, tee vappujuomana ja muutenkin..

        Oikein sitruunoista tehty sima on kyllä hyvää täytyy myöntää. Parempaa kuin mikään valmis limonadi, mistä en oikein pidä..


      • ikääntynyt

        "Iän myötä ryhti voi huonontua, niin rinta ja vatsalihaksen valahtavat vyötärölle.
        Painuuhan sitä jonkin verran kasaan, niin vyötäröllä sekin näkyy.
        "

        tuota minäkin näin ikääntyneenä olen ihmetellyt, että miksi sitä kertyy vatsan seudulle. Olen seurannut reiden päällä olevia luomia useita vuosia. Joskus 15v sitten ne olivat reisien päällä ja nyt reisien sivussa :(

        Eli kasaan mennään. Kimmoiset lihakset ovat mennen talven lumia vaikka kuinka jumppaa...


    • Tuo ryhdin painuminen kasaan on kyllä hyvä huomio. Aika ajoin tietokoneella kyssöttäessä sen huomaa.

      Kyllä niitä kaljamahoja entiseen aikaankin oli, vaikka tietysti ylipaino on nykyään paljon yleisempää kuin vaikkapa 1970-luvulla. Silloin vielä paljon nykyistä enemmän liikuttiin lihasvoimalla ja ruokavaliokin oli huomattavasti niukempi ja yksipuolisempi. Meillä ei ole kaalikeittoa tai kesäkeittoa syöty varmaan kymmeneen vuoteen. Kuulunevatko ne enää koulujen ruokalistalle? Iltaherkkuna saattoi joskus olla nauris tai lanttu - raakana. Makeahkot, täyteläiset maut ovat syrjäyttäneet kotimaiset, happamet maut.

      Omituiselta tuntuu se, että vaikka lihavuus aiheuttaa suuria taloudellisia menoja yhteiskunnalle, ei vieläkään ole tieteellisen tutkimuksen keinoin kehitelty ruokia ja juomia, jotka eivät kasvattaisi painoa liiaksi. Luulisi sellaiselle ruualle ja juomalle löytyvän maailmalta aikamoiset markkinat. Eikö Suomen valtion kannattaisi CleanTechin sijasta satsata tutkimus- ja tuotekehittelyvarojaan De-FatTechin kehitystyöhön? Hoikentavasta ruuasta voisi Suomelle aueta uusi Nokiaakin jyräkämpi kasvusektori.

    • olemme erilaisia

      Luulen, että perintötekijöillä on suurin vaikutus: on omenoita ja meitä päärynöitä. Omenatyypit ovat alttiita diabetekeselle. Omenatyyyppisillä naisilla on usein rinnat valtavat ja tavaraa jää rintaan, hartioihin, niskaan, kaulaan ja käsivarsiin, mutta kasvot jäävät kauniin linjakkaiksi rajun laihduttamisen jälkeenkin. Kovalla kuurilla maha, pienenee, reidet ja sääret muuutuvat luutikuiksi ja samoin peppu, mutta selvä vyötärölinja jää muodostumatta.
      Meillä päärynöillä laihduttaessa kasvot, kaula, käsivarret ja rinnat kutistuvat entisestään jopa olemattomiin. Läskiä lähtee mahasta ja vyötäröstäkin, mutta peppu ja reidet ovat ne vihoviimeinen paikka, josta läski lähtee sulmaan. Yläroppa vain kutistuu entisetään ja sääriinkin ja polvitaipeisiin jään selluliittiä ja hyllyvää kudosta. Ropan kohokohta onkin näkyvä ja selvä vyötärö.
      On sitten ihmisiä, joille Luoja on antanut perimän kautta sopusuhtaisan kehon, ja rasvat, lihakset ja luusto ovat sopusuhteessa ja laihtuminen tapahtuu tasaisesti.
      Jos rasvaa on vyötäröllä, niin se lähtee nopeimmin, mutta tulee takaisin nopeilla hiilareilla ja liikkumattomuudella.

      • Byro B

        Tämä päärynä on kasvanut ompun suuntaan lasten saamisen jälkeen. Esidiabetes on, saa nähdä, koska jotain nappia pitää syödä. Nyt syön Omega-3:sta ja yritän liikkua sen verran, ettei lisäkiloja nyt enää tulisi. Ja syön / yritän syödä jotain, mistä ei tulisi lisäkiloja eli noi juusto-kinkkuohjeet jätän kokeilematta. Ei muuten itellä ole etuvarustus ainakaan "valtava". Pepussa ja reisissä saisikin olla "tavaraa", se ei ole vaarallista. Vatsalihavilla on rasvat sisäelinten ympärillä ja se on vaara. Metabolinen oireyhtymä ja sukugeenit ovat kohdallani kehnoja juttuja. Toisaalta lihaskuntoa löytyy.


      • Oisko näinkin?

        Päärynöillä voi olla omenalihavuutta siinä missä muillakin. Kyseessä on metabolinen oireyhtymä ja se voi tulla kenelle väin. Päärynän kaljamaha vain ei erotu niin selkeästi kun rasvaa on myös lantioilla ja takamuksessa. Tiedän usean naisen, joille on iän myötä tullut kunnon kaljamaha mutta kun muu keho paisuu samassa suhteessa, kaljamahakin näyttää pienemmältä kuin kanssasiskollaan, jolla on esim. hoikat sääret tai isot rinnat


    • !!!

      Ei metabolinen oireyhtymä tule ilman huonoja elintapoja.

    • kotkotkoot

      luulen että vatsan koko riippuu paljon geeneistä ja yksilönä on myös kehomme toiminta erinlaista. toisilla rasva kertyy takapuoleen ja sääriin. minun heikko kohta on vyötärö, ei meinaa saada sieltä ylimääräsitä pois, lähtee vain muualta.

      • heko-heko....

        Kyllä se vatsan koko riippuu tasan siitä kuinka paljon syöt, ja kuinka harrastat liikuntaa! Tasan näin on! Kuinka moni onkaan saanut "kaljamahansa" pudotteua liikunnan ja ruuan vähentämisen avulla! Se on kaikille mahdollista ja paino tippuu varmasti, kun syöt vähemmän kuin kulutat ja liikut paljon.

        Tämähän on nähtävissä useissa tv ohjelmissakin , joissa pullukat ovat treenin ja normaali ruokamäärän avulla laihtuneet lyhyessäkin ajassa kymmeniä kiloja!!:::)))


      • heko-heko.... kirjoitti:

        Kyllä se vatsan koko riippuu tasan siitä kuinka paljon syöt, ja kuinka harrastat liikuntaa! Tasan näin on! Kuinka moni onkaan saanut "kaljamahansa" pudotteua liikunnan ja ruuan vähentämisen avulla! Se on kaikille mahdollista ja paino tippuu varmasti, kun syöt vähemmän kuin kulutat ja liikut paljon.

        Tämähän on nähtävissä useissa tv ohjelmissakin , joissa pullukat ovat treenin ja normaali ruokamäärän avulla laihtuneet lyhyessäkin ajassa kymmeniä kiloja!!:::)))

        Mutta miksi me sitten syömme niin paljon? Mikä saa ihmisen syömään enemmän kuin kuluttaa ja miksi ihminen liikkuu niin vähän? Mikäli liikunnan tarkoitus on pelkästään laihtuminen, eikö siihen kyllästy jossain vaiheessa?

        Mielestäni syöminen on kompensaatiota jollekin mielekkäämmälle ja mukavammalle puuhailulle. Syöminen ja juominen ja sitä kautta lihominen kertovat tavallaan turhautumisesta. Turhautumista ei liene ihan helppo pelkällä asennemuokkauksella hälventää. Ihminen joka kokee yrittämisen turhaksi, keksii jotakin, jolla täyttää tyhjää elämäänsä. Olisiko tämä todellisempi syy lihomiselle kuin esimerkiksi se, ettei vain viitsitä pitää huolta fyysisestä kunnosta?


      • laiskuus!!!
        tsuppari52 kirjoitti:

        Mutta miksi me sitten syömme niin paljon? Mikä saa ihmisen syömään enemmän kuin kuluttaa ja miksi ihminen liikkuu niin vähän? Mikäli liikunnan tarkoitus on pelkästään laihtuminen, eikö siihen kyllästy jossain vaiheessa?

        Mielestäni syöminen on kompensaatiota jollekin mielekkäämmälle ja mukavammalle puuhailulle. Syöminen ja juominen ja sitä kautta lihominen kertovat tavallaan turhautumisesta. Turhautumista ei liene ihan helppo pelkällä asennemuokkauksella hälventää. Ihminen joka kokee yrittämisen turhaksi, keksii jotakin, jolla täyttää tyhjää elämäänsä. Olisiko tämä todellisempi syy lihomiselle kuin esimerkiksi se, ettei vain viitsitä pitää huolta fyysisestä kunnosta?

        Viitsimättömyys ja laiskuus.
        ihmiset elää apuvälineiden keskellä. Koneet pyykkää ja tiskaa. Pölytkin poistuu imuroimalla. Hissi vie ylös alas. Autolla haetaan ja viedään ovelta ovelle.
        Fyysinen hyötyliikunta on minimissään; syödään valmiiksi tuotettu teollista einettä, ei edes leukapielet tarvitse lihasaktiviteettia.
        Liikunnanharrastajille pitää olla hallii ja valmita väyliä ja auto miten sinne kuljetaan...ovelta ovelle. Tehdään muutama liike ja tankataan kalorivaje Hesessä ja nesteytys kulmskunnan juottolassa...rankkaa on

        Enää ei nuoret äidit jaksa/viitsi kävellä pieniä matkoja lastensa kanssa HSL ilmaiskyydityksen takia, lapsetkin istutetaan rattaissa esikouluikään. Puistoja ja leikkikenttiä löytyy, mutta lapsia äiteineen harvakseltaan ja kun semmoisen bongaa lapsi lekkii itsekseen ja äiskä hoitaa penkillä kännykkäänsä.

        Koira hankitaan..."liikunnan vuoksi", no voihan sitä liikunnaksikin kutsua, kun elukka kusetetaan kaksi kertaa päivässä talon nurkilla.
        Tulipahan vuodatus, anteeksi


      • laiskuus!!! kirjoitti:

        Viitsimättömyys ja laiskuus.
        ihmiset elää apuvälineiden keskellä. Koneet pyykkää ja tiskaa. Pölytkin poistuu imuroimalla. Hissi vie ylös alas. Autolla haetaan ja viedään ovelta ovelle.
        Fyysinen hyötyliikunta on minimissään; syödään valmiiksi tuotettu teollista einettä, ei edes leukapielet tarvitse lihasaktiviteettia.
        Liikunnanharrastajille pitää olla hallii ja valmita väyliä ja auto miten sinne kuljetaan...ovelta ovelle. Tehdään muutama liike ja tankataan kalorivaje Hesessä ja nesteytys kulmskunnan juottolassa...rankkaa on

        Enää ei nuoret äidit jaksa/viitsi kävellä pieniä matkoja lastensa kanssa HSL ilmaiskyydityksen takia, lapsetkin istutetaan rattaissa esikouluikään. Puistoja ja leikkikenttiä löytyy, mutta lapsia äiteineen harvakseltaan ja kun semmoisen bongaa lapsi lekkii itsekseen ja äiskä hoitaa penkillä kännykkäänsä.

        Koira hankitaan..."liikunnan vuoksi", no voihan sitä liikunnaksikin kutsua, kun elukka kusetetaan kaksi kertaa päivässä talon nurkilla.
        Tulipahan vuodatus, anteeksi

        Justsa ennen vappua näin että teiden varsia siivottiin isommalla porukalla. Sitten kiinnitin huomiota että ne siivoojat oli kaikki tosi reippaasti yli viiskymppisiä. Nuorisoa ei näkynyt yhtään. Hävetti oikein nuorten puolesta katsoa kun ihan harmaapäiset eläkeläiset teki raskasta työtä. Ja mistä tietää vaikka se siivous oli jonkun urheiluseuran tempaus, mutta ne urheilijat lähetti sinne omat vanhempansa tai isovanhempansa puolestaan...joku vapaaehtoishomma se oli kuitenkin...


      • miljoona kirjoitti:

        Justsa ennen vappua näin että teiden varsia siivottiin isommalla porukalla. Sitten kiinnitin huomiota että ne siivoojat oli kaikki tosi reippaasti yli viiskymppisiä. Nuorisoa ei näkynyt yhtään. Hävetti oikein nuorten puolesta katsoa kun ihan harmaapäiset eläkeläiset teki raskasta työtä. Ja mistä tietää vaikka se siivous oli jonkun urheiluseuran tempaus, mutta ne urheilijat lähetti sinne omat vanhempansa tai isovanhempansa puolestaan...joku vapaaehtoishomma se oli kuitenkin...

        Miten moni ihminen mahtaakaan olla mieluummin läski kuin oikeassa oleva ja toisia tuomitseva? Minusta ainakin on välillä vaikea lähteä ulkoilemaan, kun tiedän joutuvani haluamattani tekemisiin itseäni paremman väen kanssa. Jos milloin kävelyllä käyn, siunaan sitä hetkeä kun pääsen takaisin kodin suojiin.


      • elämä on laiffii
        tsuppari52 kirjoitti:

        Miten moni ihminen mahtaakaan olla mieluummin läski kuin oikeassa oleva ja toisia tuomitseva? Minusta ainakin on välillä vaikea lähteä ulkoilemaan, kun tiedän joutuvani haluamattani tekemisiin itseäni paremman väen kanssa. Jos milloin kävelyllä käyn, siunaan sitä hetkeä kun pääsen takaisin kodin suojiin.

        Ihminen löytää syyn itsensä ulkopuolelta. Helpompaa kuin tarkastella itseään ja omia toimiaan.
        Ongelma ei ole painon noustessa kun ei ole vielä vakavaa sairautta ja niveletkin vielä toimii.
        Mitä sitten kymmenien extrakilojen jälkeen vuosien saatossa. Seinien sisällä nyhjöttämisestä tulee itseaiheutettu vankila, ulos ei mennä kun siltä tuntuu. Pienikin liikkuminen hengästyttää ja nivelet paukkuu. Yksinäisyys, masennuksesta puhumattakaan.
        pilleriä löytyy sairauteen kuin sairauteen.

        Väylä ulkopuoliseen on netti, missä purkaudutaan ja avaudutaan kuka milläkin saitilla.

        Jos elintapasairauksille laitetaan todellinen hintalappu ilman yhteiskunnan avustusta moniko jatkaisi sitä tietä.

        vUseat odottavat ihmeiden tekijää ulkopuolelta tajuamatta että ihmetä tekevä yksilö on itsestään huoltapitävä vastuunkantaja omista valinnoistaan.


      • elämä on laiffii kirjoitti:

        Ihminen löytää syyn itsensä ulkopuolelta. Helpompaa kuin tarkastella itseään ja omia toimiaan.
        Ongelma ei ole painon noustessa kun ei ole vielä vakavaa sairautta ja niveletkin vielä toimii.
        Mitä sitten kymmenien extrakilojen jälkeen vuosien saatossa. Seinien sisällä nyhjöttämisestä tulee itseaiheutettu vankila, ulos ei mennä kun siltä tuntuu. Pienikin liikkuminen hengästyttää ja nivelet paukkuu. Yksinäisyys, masennuksesta puhumattakaan.
        pilleriä löytyy sairauteen kuin sairauteen.

        Väylä ulkopuoliseen on netti, missä purkaudutaan ja avaudutaan kuka milläkin saitilla.

        Jos elintapasairauksille laitetaan todellinen hintalappu ilman yhteiskunnan avustusta moniko jatkaisi sitä tietä.

        vUseat odottavat ihmeiden tekijää ulkopuolelta tajuamatta että ihmetä tekevä yksilö on itsestään huoltapitävä vastuunkantaja omista valinnoistaan.

        On totta, että helposti tulee syyttäneeksi muita ihmisiä omasta kurjuudestaan.

        Toisaalta mikäli muut ihmiset eivät olisi siihenkään syyllisiä, ei heidän tekemisillään kai olisi mitään merkitystä hyvässäkään mielessä? Uskon, että ihmiset vaikuttavat toistensa valintoihin. Ääriesimerkkien kautta se on oikeastaan helppokin havaita todeksi. Jos koulukiusatulle lapselle sanoo, että "älä välitä niistä muista vaan keskity omaan tekemiseen", mahtaako neuvo tepsiä? Varsinkin jos on koulullinen "kavereita" räkyttämässä päivittäin. Siinä joutuu pieni koululainen todella tekemään ihmeitä, jos meinaa selväpäisenä kestää.

        Enkä tarkoita, että kaikki ylipainoiset olisivat koulukiusattuja. Tarkoitan vain, että esim. kaikki liikuntamuodot eivät sovellu kaikille. Itse pidän luonnossa liikkumisesta juuri sen vuoksi, etten siellä yleensä juurikaan kohtaa muita ihmisiä. Uskon, että syömisellä ja juomisella voi helposti kompensoida niitä sosiaalisia puutteita tai vaikeuksia, joita elämä tiellemme muljauttelee. Mikäli ne syötävät ja juotavat eivät olisi niin lihottavia, ei asiasta varmaankaan koituisi kummempia kuluja yhteiskunnalle?

        Sanaan "elintapasairaus" voisi myös tarttua. Kenen elintapa niitä sairauksia aiheuttaa? Voiko yhteiskunnalla olla sairaat elintavat? Kukaan ei ole sanonut, että maailma olisi reilu paikka. Ja jos sanoisi, niin uskoisikohan kukaan.


      • ruikutirui
        heko-heko.... kirjoitti:

        Kyllä se vatsan koko riippuu tasan siitä kuinka paljon syöt, ja kuinka harrastat liikuntaa! Tasan näin on! Kuinka moni onkaan saanut "kaljamahansa" pudotteua liikunnan ja ruuan vähentämisen avulla! Se on kaikille mahdollista ja paino tippuu varmasti, kun syöt vähemmän kuin kulutat ja liikut paljon.

        Tämähän on nähtävissä useissa tv ohjelmissakin , joissa pullukat ovat treenin ja normaali ruokamäärän avulla laihtuneet lyhyessäkin ajassa kymmeniä kiloja!!:::)))

        Mä olen laiha, paitsi mahastani ja laihdun silti ensin ja silminnäkyvästi kasvoista ja jaloista ja pakaroista, mut viimeinen on se vatsa, josta saisin oikeasti laihtua :(


    • mitäkä mies

      Keväällä sää muuttui nopeaa ja yöllinen vesisade muuttui aamuyöllä pakkaseen ja siitä epäilin että kaljamahan siitä seuraa..

      Ei se liikunta yksin auta ja suurin syy "kaljamahaan" on ravinto mitä mätämme suuhun.Lihavuuteen vaikutaa vain noin 10% liikunta ja kaikki loppu ylijäämä tulee siitä kun syödään ja juodaan liikaa.
      Minun kumpuni on täysin juomisen tulosta kun syön tervellisesti.En vaaleaa leipää,en pullaa enkä tietysti makkaraa.
      Käyn pari kertaa viikossa väki-pakolla lenkillä ja silti on tuo kunpu ja kuin Hedberkkin Sami sanoi:son kallis ja olen sen itse hankkinut..

      Normaali ruoka ei lihota mutta ylenpalttinen sokeri ja rasva..perunakin kai muuttuu haitalliseksi jollain mutoa..Niin hyvää ja perusruokaa meille Suomalaisille miehille.Kyllä tämän siti kestän kun vielä ei sata mene rikki puntarille noustessa..Eikä tarvi kuitenkaan neuvolaan nennä puntarille kun 88kg paikkeilla pysyttelee vaaka...Ja nyt jäi päähän jankkaamaan sana vaa-an..Kansakoulun ope tädit,auttakaa;)

      • Byro B

        Liikunta on kaksipiippuinen juttu; onhan lenkin ajan pois jääkaapilta, mutta ulkoa tultua on sitten sitä paremmin nälkä. Itseä auttaisi paljon, kun keksisi jotain tv-syömistä, mikä ei toisi lisäkiloja. Tässä iässä ei kai enää äitiä pitäisi syyttää, mutta olen saanut kasvatuksen, jossa joka päivä syötiin perunaa vähintään kerran päivässä. Vieläkin on huono omatunto, jos ei ole perunaa syönyt. Ja siipan mielestä pitää olla joskus pullaakin ja sitten lihaakin. Kalasta ei sitten kuopus pidä, joten ei sitä hänen kotonakäydessään laiteta.


      • elämä on laiffii
        Byro B kirjoitti:

        Liikunta on kaksipiippuinen juttu; onhan lenkin ajan pois jääkaapilta, mutta ulkoa tultua on sitten sitä paremmin nälkä. Itseä auttaisi paljon, kun keksisi jotain tv-syömistä, mikä ei toisi lisäkiloja. Tässä iässä ei kai enää äitiä pitäisi syyttää, mutta olen saanut kasvatuksen, jossa joka päivä syötiin perunaa vähintään kerran päivässä. Vieläkin on huono omatunto, jos ei ole perunaa syönyt. Ja siipan mielestä pitää olla joskus pullaakin ja sitten lihaakin. Kalasta ei sitten kuopus pidä, joten ei sitä hänen kotonakäydessään laiteta.

        Valinta kysymys. Ei peruna/pv ole ongelma päin vastoin, perunassa on päivän folaatit. Ongelma tulee monta perunaa/ateria. Ei syö itseään ähkyyn, vaan pieneen nälkään.

        Hönttiä kuunnella kun aikuiset syyttelee vanhempiaan. Onhan niillä lapsena opituilla tavoilla vaikutusta, mutta oman kasvun ja vanhemmista eritymisen myötä ajatuksiaan ja tapojaan voi muuttaa...valinta ja tahto.
        töllö pureskeluksi juureksia, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä.
        sokerit ja teolliset valmisteet voi jättää sinne kaupanhyllyyn vanhentumaan.


      • Byro B kirjoitti:

        Liikunta on kaksipiippuinen juttu; onhan lenkin ajan pois jääkaapilta, mutta ulkoa tultua on sitten sitä paremmin nälkä. Itseä auttaisi paljon, kun keksisi jotain tv-syömistä, mikä ei toisi lisäkiloja. Tässä iässä ei kai enää äitiä pitäisi syyttää, mutta olen saanut kasvatuksen, jossa joka päivä syötiin perunaa vähintään kerran päivässä. Vieläkin on huono omatunto, jos ei ole perunaa syönyt. Ja siipan mielestä pitää olla joskus pullaakin ja sitten lihaakin. Kalasta ei sitten kuopus pidä, joten ei sitä hänen kotonakäydessään laiteta.

        Pitäähän pullaa olla, ja mieluummin marmelaadisilmällä.
        Mikä se semmonen kahvipöytä on, jossa ei pullaa ole.
        Ja lihaa. kun kunnon siivun alatoopia vetäsee leivän päälle, niin johan on hyvvee.
        Nuo on tottumisjuttuja, niin kun to nälkä.
        Ei mulla oo milloinkaan nälkä. On vaan joskus kevyempi olo, kun aamiainen venähtääiltakymmenen jälkeen, ja päivä heiluttu aamukahvilla.
        Ei näistä minun elintavoista kannata mallia ottaa, vaikka paino pysyy miltei rippikoulupainoissa,ilman suurempia murehtimisia.


      • k-kotton kirjoitti:

        Pitäähän pullaa olla, ja mieluummin marmelaadisilmällä.
        Mikä se semmonen kahvipöytä on, jossa ei pullaa ole.
        Ja lihaa. kun kunnon siivun alatoopia vetäsee leivän päälle, niin johan on hyvvee.
        Nuo on tottumisjuttuja, niin kun to nälkä.
        Ei mulla oo milloinkaan nälkä. On vaan joskus kevyempi olo, kun aamiainen venähtääiltakymmenen jälkeen, ja päivä heiluttu aamukahvilla.
        Ei näistä minun elintavoista kannata mallia ottaa, vaikka paino pysyy miltei rippikoulupainoissa,ilman suurempia murehtimisia.

        Pääasia kait olisi että on tyytyväinen itseensä. Mutta ainakin näin naisena, joka ei ole tyytyväinen kroppaansa, on vaikea kuvitella millaista se edes olisi. Siis se että jos olisi tyytyväinen.


      • mitäkä mies
        Byro B kirjoitti:

        Liikunta on kaksipiippuinen juttu; onhan lenkin ajan pois jääkaapilta, mutta ulkoa tultua on sitten sitä paremmin nälkä. Itseä auttaisi paljon, kun keksisi jotain tv-syömistä, mikä ei toisi lisäkiloja. Tässä iässä ei kai enää äitiä pitäisi syyttää, mutta olen saanut kasvatuksen, jossa joka päivä syötiin perunaa vähintään kerran päivässä. Vieläkin on huono omatunto, jos ei ole perunaa syönyt. Ja siipan mielestä pitää olla joskus pullaakin ja sitten lihaakin. Kalasta ei sitten kuopus pidä, joten ei sitä hänen kotonakäydessään laiteta.

        Kyllähän tottumus määrättyyn ruokaan tietysti istuu lujassa ja onneksi mun nuruudessa syötiin terveellisesti ja riittävästi myös kalaa.Vaaleaa leipää ei edes tunnettu vaan ruisleipä ja ohrarieska oli pääosin ainuita leipiä näkkärin lisäksi. Tuli oikein vess kielelle kun muistelin suuria näkkärilevyjä..Mistähän niitä sai silloin vanhaan aikaan.Varmaan ruotsin maalta? On sitä pullaa mun pöydässäkin mut se on lähinnä vieraita varten kun itsekuri on kova enkä juuri pullia syö..Joskus on pakkopullaa kyläillessä kun näyttää että leipuri tykkää kyttyrää jos ei kelpaa..

        Herneet on tietysti kyllä terveellisiä ja pitäis varmaan ottaa hernepurkki mukaan kylään niin leipuri voi siitä napsia nenäänsä jos ei usko että pullaa ei kaikki himoitse..On se ranskis ja pullla maistunut mutta iän myötä kun olen jättänyt vähemmälle niin ei tee mielikään enää.pullaa..

        Kyllä kannattaisi kuopus saada jotenkin maistamaan myös kalaa ja jokin valmistusmuoto voi kuitenkin olla hyvää hänenkin mielestä..Jos ei ole allergiaa kalalle.


    • henrjii

      kaljamaha johtuu siitä että,
      ihminen iänmyötä lyhenee, ja pituus kasautuu vyötärölle.

      • Auttaiskohan ne venytykset mulle? Päästä ja nilkoista kiinni ja vetäis kunnolla...


      • mitäkä mies

        Hah,ha..Juurikin näin. Totta se on että meitin ikäisilä painoa tulee vähän lisää..Kilo tai pari vuodessa jos on terve..Läskillä on vapaus valita minne tulee mut aina vaan tuohon navan seutuun se tahtoo..Hitsi ja kymmenen vuoden päästä ei näe omia varpaitaan..


    • näin on

      Kaljamaha miehellä on luotaan työntävän oloinen...ei pääse riittävän lähelle ;)
      Onneksi, hätä keinot keksii.

    • Hohhoijaaaaa

      Miksi kysyt taalta, etka esimerkiksi Evirasta tai joltain yliopistolta? Miksi? Minun on oikeasti vaikea ymmärtää.

    • Nykyään on selvinnyt

      mielenkiintoista tietoa aineenvaihdunnan säätelystä ja eroista ja lihavuusgeenikin löydetty ja mikä säätelee kylläisyyden tunnetta ihmisellä. Joku syö eikä koe kylläisyyttä ja toinen saa syödä enemmän eikä liho ja kolmas lihoo ihan viruksen vaikutuksesta elimistössään. Tietysti on moninaiset syyt näissä asioissa ja geenit ja hormoonit ja viruksetkin voivat vaikuttaa. Aineenvaihduntojakin on monia erilaisia ihmisessä ja sitten kylläisyydentunne ja tietysti liikuntatottumukset ja muutkin.

    • näin se menee

      Missä ihmisiä kokoontuu enemmän,ainahan sielä on naposteltavaakin myynnissä.
      Nän se vaan menee,lihavilla ihmisillä on nälkä ja leuat jauhavat jatkuvasti.
      Ei ne pysty vastustaan houkutuksia.

      Ei kantsi puhua mistään perinnöllisyydestä,pitää puhua itsekurin puutteesta!

    • hk,

      ei se oo mikään kaljamaha,, vaan hyvin hoidettu pallea,, näin se on,,

    • adonis large

      Ison mahan kohdalla ei kyseessä ole useinkaan, vaikka näin luullaan rasvaa, vaan hyvin kehittynyt peniksen nostajalihas joka iän myötä vain on kehittynyt kovalla harjoituksella. Kyseesssä on siis usein maailmanluokan rakastaja eikä sohvaperuna.

      • tästä syystä ei

        Jassoo, minä taas kartan isomahaisia miesrakastajia. Eivät jaksa mitään ja se maha on tiellä eikä "se" myöskään nouse. Kaiken kukkuraksi lihavat eivät ole puoleensa vetävän näköisiä.


      • Täytyy etsiä
        tästä syystä ei kirjoitti:

        Jassoo, minä taas kartan isomahaisia miesrakastajia. Eivät jaksa mitään ja se maha on tiellä eikä "se" myöskään nouse. Kaiken kukkuraksi lihavat eivät ole puoleensa vetävän näköisiä.

        No eihän "se" tietenkään nouse, kun se useimmiten häviää kokonaan jonnekin sinne laardin sekaan kai.


    • vyul

      Syö enemmän kuin kuluttaa - kyllä turpoo!!!!!!

    • Pienivatsainen

      Ja vastapainoksi kerron, että miksi luulen, ettei minulla ole kaljamahaa. Syitä lienee, etten käytä alkoholia, teen vatsalihasjumppaa, käytän leseitä vatsantoiminnan edistämiseksi ja syön pieniä määriä laadukasta ravintoa kerrallaan.

    • Ravintotietoinen

      Se johtuu hyvin pitkälti nykyajan ruuasta, joka ei sovi ihmiselle. Tulee ns. tyhjiä kaloreita. Pahimpia ovat sokerit, viljat, kasviöljyt ja margariinit yms. sonta, rasvattomat maitotuotteet, tietty kaikki karkki ym makea mössö, sipsit, ranskalaiset, einekset yms. Monet väittävät syövänsä terveellisesti, mutta todellisuudessa heidän ruokavalionsa on kaukana terveellisestä. No, tavallista ihmistä ei yksin voi syyttää. Vaikka tietoa on jo tarjolla, uskoo moni siltikin virallisia ravintosuosituksia, jotka voivat sairastuttaa/lihottaa monet ja ovat kaukana ideaaliravinnosta. Ja omakohtaista kokemusta on. Yllämainitut ruoka-aineet kun jättää pois, pääsee jo pitkälle. Liikunnalla ei ole niin suurta merkitystä kuin mitä uskotellaan, joskin sillä on muita terveysvaikutuksia esim. henkiselle puolelle, joten kohtuuliikunta on suositeltavaa.

    • Itsestäänselvä

      Epäterveellinen ruokavalio. Mitä vanhempi ihminen, sitä terveellisemmin pitää syödä terveenä pysyäkseen. Jos syö terveellisesti, ei tarvitse liikkua pysyäkseen hoikkana. Terveyden kannalta liikunta tietysti kannattaa, mutta pelkästään oikeanlaisella ruokavaliolla vältetään lähes kaikki sairaudet.
      Hyvin harvoilla ihmisillä on aineenvaihduntahäiriö tai joku muu sairaus, joka hankaloittaa laihtumista. Ongelma on kuitenkin ratkaistavissa - oikeanlaisella ruokavaliolla. Jokainen varmasti laihtuu kun elimistö ensin tervehtyy.

    • asiantuntija.

      Te olette kaikki väärässä. Se kaljamaha ei ole läskiä, vaan nestettä joka kertyy vatsaonteloon. Se johtuu latentista suolistoinfektiosta, eli tavallaan samanaikaisesti suolistossa on tulehdus, joka ei ole sama asia kuin Crohnin tauti tai haavainen paksusuolentulehdus, vaan muistuttaa enemmän ärtyneen suolen oireyhtymää, tai leaky gut syndroomaa.

      Vahvat antiobioottikuurit ja glutamiini auttavat, mutta se on vuosien urakka.

      • Ravintotietoinen

        Lisäys: ja väärä ruokavalio aiheuttaa myös tätä. Viljoistahan on tehty vaiettuja tutkimuksia, mutta ei niistä hirveästi huudella,ettei bisnekset kärsi...


      • Pöljä ajatus
        Ravintotietoinen kirjoitti:

        Lisäys: ja väärä ruokavalio aiheuttaa myös tätä. Viljoistahan on tehty vaiettuja tutkimuksia, mutta ei niistä hirveästi huudella,ettei bisnekset kärsi...

        Se, että vilja ei sovi joillekin, ei tarkoita, että se pitäisi poistaa osana terveellistä ja monipuolista ruokavaliota kaikilta. Kommenttisi perusteella tietoinen et ainakaan ole.


    • kaljamahaton

      Kaljamahasta pääsee eroon lisäämällä liikuntaa.

    • thsgffsgdhhshs

      kävin salilla 3 vuotta,ikinä en saanut sixpack vatsaa.väitän et geeneissäni on vika

      • turha marista.

        Ei sitä laihdukkaan jos vetää massakuuria ja vatkaa pelkkää hauista.


      • Löytyy
        turha marista. kirjoitti:

        Ei sitä laihdukkaan jos vetää massakuuria ja vatkaa pelkkää hauista.

        Kaikilta löytyy sixpack, se on sitten eri asia saako sitä näkyviin rasvojen alta!


      • näin se menee

        Jos salilla meinaa saada jotain aikaan pitää tehdä tosissaan. Kipua ei saa pelätä. Lisäksi tulee käydä salilla riittävän usein, ei vaan kerran tai kaksi viikossa. Hyvä määrä on esim. 4-5 krt/vko. Painoja tulee nostaa heti kun tuntuu kevyeltä ja kaikkia lihasryhmiä tulee harjoittaa myös niitä vatsalihaksia. Kaikkein tärkein asia on tehdä liikkeet rauhallisesti ja oikeaoppisesti eikä joten kuten runnomalla.

        Ravinto on myös isossa roolissa. Lisäksi tulee harrastaa myös jotain aerobista liikuntaa kuten kävelyä, juoksua, hiihtoa, uintia jne.


    • nuoruus takaisin!

      Itselläni oli iso maha ja painoa 113kg, sitten tuli 2-tyypin diabetes ja sydän ja verisuonivaivoja.
      Joku ehdotti Regulat metabolic juomaa ja kaikkien viljatuotteiden pois jättämistä ( kautapuuroa olen syönyt) kuten myös sokerin. Otin käyttöön myös voin ja kalaöljyt.
      Ruokavalio koostuu punaisesta lihasta, kalasta, kanasta, vihanneksista, hedelmistä.
      Ei siis enää olutta tai viinoja ( punaviiniä otan joskus)

      Tulokset olivat dramaattisia.
      Kahdessa kuukaudessa paino tippui yli 10 kg ja monet tuttavat ihmettelivät että "jätkä on nuortunut yli 20 vuotta!", ja totta, ensimmösitä kertaa vuosikymmeniin vatsassa näkyy "sixpäkki", ilman mainittavaa liikuntaa.
      On myös muita sivuvaikutusia, kuten aamulliset voimakkaat erektiot !
      Suosittelen kaikille ainakin kokeilemaan tätä ruokavalioita!

    • liika on liikaa

      Läskiä ei tule jos syö vähemmän kuin kuluttaa, se on totuus. Mitä vanhemmaksi tulee sitä vähemmän tarvitsee syödä, esim. nuoret pojan klopit voivat syödä huomattavasti reilumpia annoksia kuin aikaiset ihmiset. Alkoholi nimenomaan on niin enrgiapitoista, että se kerryttää läskiä josta tulee nimitys kaljamaha,

    • Beer Kynt

      Maha kuin maha niin vaatii sen normaalin 9 kk odotusajan. Ei maha hetkessä pystyyn nouse, kaljamahakin on pantava alulle, vaatii harrastuneisuutta. Samaan kategoriaan kuuluvan läskimahan saa ruualla. Poislähtö onkin jo vaikeampi tapaus. Ukonrutaleella läski on vatsaontelossa. Nesteravintolisät (=oluet, siiderit) ovat monen Suomipojan suurin energiajuomien lähde.

    • kaljaton pallomaha

      Mun mahani ainakin turpoaa ihan valtavaksi kun syön hiilihydraatteja runsaasti. Tulee oikein semmoinen kaljamahan näköinen pötsi. Alkoholia en käytä. Sokeria kun syön, niin pienessä hetkessä tuntuu maha kasvavan kaljamahaksi. Hirveä työ saada se häviämään. Äidilläni on samaa vikaa.

    • Liikunnallisuutta

      Se johtuu siitä arvon pullukat kun elätte epäterveellistä elämää. ja työnnätte suuhenne ihan mitä kakkaa tahdotte ja ette liiku tippaakaan. Ja varmasti kalja lihottaa ja kerää nestettä. Menkää hyvät ihmiset liikkumaan ja salille ja laittakaa ruokavalio kuntoon. niin terveytenne ja elämänne ja virkeystasonne paranevat. Itse en vois kuvitella elävänä pizzalla, hampurilaisella ja jollain grillimakkaralla ja kaljan voimalla!!
      Ei muutaku rohkeasti vaan salille ja kysykää neuvoa joltain personal trainerilta. Niin he neuvovat teidät paremmalle tielle!

    • meri34

      hyi vittu inhoon kaikkii läskejä.

    • mehturis mies

      30 vuotiaan metsurin mielipide asiaan. Olen koko työikäni tehnyt metsurin työtä ja huomaan asian aina talvisin. Me ollaan yleensä kuukaudesta kolmeen kuukautta lomautettuina luonnon olosuhteiden takia talvella ja kun tuo päivittäinen kahdeksan tunnin liikunta jää pois mutta nälkä on ja pysyy kerääntyy se vyötärölle noin kilon viikko vauhtia. Painan näin normaalisti työaikaan 83 kg mutta yleensä lomautuksen lopulla 95kg ja tuo paino näkyy juurikin nimenomaisena "kaljamahana" vyötäröllä sillä erotuksella että alkoholia käytän suht vähän kohtuudella. Edes viikottain en ota joten kyllä se ruoka on joka varastoituu ainakin omalla kohdallani.
      Olen tuskaillut asian kanssa vuosia että saisin pidettyä lomautus ajan kilot kurissa mutta se ei onnistu millään. Ainoa asia mikä pitää lihavuuden itselläni loitolla on juurikin tuo ankara ruumiillinen työ. Silloin saa syödäkin ihan mitä vaan kun kulutuskin on vastavuoroon kova.

      • limaniska

        leipä ja pulla se on joka lihottaa. banaanit ja mandariinit.Kaikki hiilihydraatit ja lisäaineet,joita laitetaan jopa makkaraan sokeria. Sekoittaa koko aineenvaihdunnan. Tämän verran tiedettä kuitenki rapakon takaa


      • puolitotuus asiassa

        Muuten olen kanssasi samaa mieltä paitsi siitä, että kyllä se viina lihottaa. Alkoholijuomissa on mielettömästi sokereita eli hiilihydraatteja jotka lihottaa.

        Olen nähnyt paljon kuntosalilla miehiä joilla on "kaljamaha" siitä huolimatta että harrastavat kovaa liikuntalajia. En keksi mitään muuta syytä sille kuin sen että käyttävät aika runsaasti alkoholia. Silloin se liikuntakaan ei auta.


    • OokkoNääOulusta

      Aiheutuu kaikista aloittajan mainitsemista tekijöistä. Koskee sekä miehiä että naisia, ja myöskin kotieläimiä. Elintapoja pitää muuttaa ikäkaudelle sopiviksi, tai muuten ikä loppuu lyhyeen. Jotkut tosin kestää pitempää kynttilän polttamista molemmista päistä...
      Mahakkaat naiset muuten preferoi mahakkaita miehiä...

    • diabetes

      Johtuu kaikista näistä tekijöistä ja on ns.ruskeaa rasvaa joka on kertynyt
      sisäelimien ympärille. On erittäin vaarallista aiheuttaen vakavia sairauksia.
      Tässä teille tietämättömille napakan lyhyt vastaus.

      • herkuttelija1

        Ainakin sen olen huomannut, että kun herkuttelee illalla niin painoa alkaa pikku hiljaa kertymään. Helposti tulee, mutta vaikeata saada pois. Useimmilla kuten myös minulla se on kiinni itsekurista, syö sen mitä kuluttaa. Toki joskus voi herkutella, mutta ei joka päivä. Karkki on kaiken pahan alku ja juuri.


    • Kokemuksesta

      Keskivartalolihavuutta esiintyy kaiken ikäisillä. Ylipaino sen tekee. Söin itse melko terveellisiä ruokia mutta liikaa. Ei mahtunu vanhat housut jalkaan. Laihduttamisella vyötärön saa takasin muotoonsa. Syömällä vähemmän mitä kulutaat. Mikään muu ei auta paitsi lihavuusleikkaukset tietysti.

    • teininäjo

      Joo, vyötärörasva tulee iän myötä, ja johtuu hidastuneesta aineenvaihdunnasta. On myös ihmisiä jotka teini-iän kynnyksellä lihovat, ja nämä liikaläskit ei lähde koskaan vaikka mitä tekisit.

    • kaljamaha-myytti

      Kaljamaha ei tule kaljasta vaan liiasta syömisestä.

    • old fat ugly lady

      Kaikki yhdessä ja erikseen. Faktaa kuitenkin se, että 50 ei voi syödä yhtä paljon, kun joskus 25v, jolloin liikkui ja vipelsi taukoamatta.

      • Duracelpupunen

        Totta. Eikä edes, vaikka liikkuu ja vipeltää ihan samaan tahtiin.


    • kerronpa tämän

      Estrogeenin vaikutuksesta rasva kertyy naisilla rintoihin ja takamukseen. Miehillä ei ole estrogeenia, joten rasva kertyy mahalle. Rasvan kertyminen johtuu yksinkertaisesti siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Lisäksi jos ravinto koostuu paljon rasvoista ja hiilihydraateista eikä lihaksia treenata (eli niille ei ole tarvetta), niin se ei tue lihasten kasvua, vaan energia varastoituu helpommin rasvana.

    • J E Vento

      Minulla henkilökohtaisesti se johtuu siitä että maksani käsittelee aina ensin nauttimani runsaan alkoholimäärän ja ruoka priorisoituu kakkoseksi ja varastoituu odottamaan vuoroaan jota ei koskaan tule.

    • Omasta

      kokemuksesta voin sanoa, että olut, vaalea leipä, pullat, makeiset, pizza ja nyt kesäsesongin lähestyessä makkara. Kaikki tämä yhdistettynä liikkumattomuuteen, muutoin kuin sohvalta tv:n äärestä jääkaapille ja takaisin, antaa jo aika hyvät edellytykset vatsaseudun kasvulle.

      Eli kun ruokatapoja muuttaa terveellisemmäksi ja lisää liikuntaa, niin kiloista on mahdollisuus päästä eroon. Jos läskien keräilyä on harrastanut jo vuosien ajan, ei kannata ottaa liian tiukkapipoista ohjelmaa niiden vähentämiseksi. Se voi kostautua alkuvaiheessa kunto-ohjelman vielä yskiessä ja näin tulee syötyä lohdutukseksi. Mutta kun alkuun on päässyt niin se alkaa tuntua olon keventyessä mukavalta.

      Myös paastoaminen tekee hyvää.

    • baku-70

      Mieheni onnistui laihduttamaan karppaamalla 10 kiloa, mikä näkyi myös vatsan pienentymisenä, mutta kilot ja vatsa tulivat takaisin "väärän" ruokavalion myötä: rasva, sokeri, liiat hilihydraatit ja alkoholi, tämä on se yhtälö, joka pahentaa keskivartalolihavuutta. Sanon "pahentaa", koska tämä on myös perinnöllinen ominaisuus, eli joillekin tulee helposti "kaljamaha", joillekin ei.

      • karppaajapässit

        Juupa juu. Liian laiska liikkumaan, niin raiskaa sitten kehoaan lisää vielä karppauksella. Hyvä meininki!


    • vyötärö

      hei kiitos asiallisista vastauksista. on vain niin että geenit, elämäntavat, ruokatottumukset, naisilla hormonit, liikkuminen, nukkuminen.... kaikki vaikuttavat.... ja on myös niin että ei vanhemmalla ihmisellä läskit lähde sieltä mistä haluaisi.
      minulla takapuoli pienenee ja alkaa roikkumaaan, käsivarret ja reidet kaventuvat, kasvot alkavat roikkua ja rinnat röpsöttävät navan päällä alakuloisina. mutta vatsa pömpöttää entistä pulleampana.........ei auta jumppa ei zumba, ei syömiset, ei lankkuasento eikä vatsaliikkeet. nyt olen hyväksynyt itseni, en ole lihava vaikka vyötärö on enemmän kuin se ihanne 80-83 sm mikä on naiselle ideaali. miehelle 90-95 .....siinä onkin puristamista 50 vuotiaille.

    • mies geeniä

      totuus on kun on saanut liikaa mies geeniä niin tukka harvenee ja vatsa kasvaa mutta sellainen on aito mies

    • Hikihatussa

      Alkoholi nyt tunnetusti ainakin on lihottavaa eli oikeaa kalori pommia, siihen sitten sapuskat päälle ja autolla liikkuminen, eiköhän pelastus rengas ole taattu niille joille se tulee, joilla möhö/pömppämaha se on sitä sitten, samoilla metodeilla.

      Pari kertaa viikossa grillissä paripakettia makkaraa yn. grilli herkkuja joka päivä tuhdit ateriat ei juurikaan kasviksia muuta kun sitä lihottavaa perunaa viinaa, kaljaa ja limukoita, ei juuri liikuntaa, lenkit voi siis heittää autolla kun ajokunnossa, sen jälkeen keittää kahvit hyvällä 2-3 voitaikina leivonnaisella jne. kyllä se maha siitä kasvaa sitten.

      http://www.laihduttaminen.com/kaloritaulukko-184
      http://birgitmummu.vikki.fi/Terveys/Alkoholi.htm
      http://www.kaloritaulukko.fi/
      http://kalorilaskuri.fi/

    • Lyöpaikan syy

      Kaljamaha johtuu kaljan juonnista ja se tas johtuu? Eppu Normaali sanoisi, että työpaikan syy, mutta kun ei ole työtön, eikä edes työkkärissä.

    • Pääasiassa

      Liikaa vehnää, grillimakkaraa, bisseä liian vähän vihanneksia ja hedelmää.

    • Hei. Kyllä se miehillä varsinkin ja miksei naisillakin osa syynä on iän aiheuttama hormonaallinen hidastuminen sekä aineenvaihdunnan. Liikunta on syytä pitää mielessä joka päivä edes hieman. No hieman on aika laaja käsite, mutta siis maalaisjärjellä ajatellen ainakin normi päivän hyötyliikunta on jo hyväksi. Pääasia, että liikkuu. Toki ruokavalio vaikuttaa paljon ja syömistottumukset. Joten sokeri vähemmäksi,hiilareita kohtuudella ja terveellistä rasvaa myös kohtuudella. Proteiniipitoiset kuten mm raejuusto ja makeuttomattomat rahkat, vaikka ananaksen kera ovat hyviä lähteitä. Jos joupottelee joka päivä bisseä, ja kyytipojaksi vielä kunnon grillimakkarat, niin kyllähän siinä miehen kun miehen/naisen vatsa alkaa kasvaa ei toivotulla tavalla.

    • sukuvika?

      Joskus kuulee niinkin typerän väitteen,että suvussa on lihavuutta ja sen
      takia minäkin olen lihava.Tämä on täysin huuhaata.Ihminen on vaan niin
      laiska,että se etsii tekosyitä vaikka mistä.Jos jotain periytyy suvusta,niin
      se on huonot elintavat.Suurin syy lihavuuteen on se,että syö enemmän
      kuin kuluttaa ja liikkuu liian vähän.Sitten kun aloitetaan laihduttaminen,niin
      sitten kävellään tasaista asfalttia pitkin pieni matka ja mieli on hyvä ja
      kuvitellaan että siitä oli jotain hyötyä.Ihmisen kehossa on paljon lihaksia
      mitä pitää käyttää,eikä kävely rasita kuin pientä prosenttia lihaksista.
      Sekin on yleinen väite,että ei ole aikaa.Jos käytät 30-45 min päivässä
      liikuntaan,niin se riittää hyvin ja olo on parempi kun sohvalla makaamisen
      jälkeen.Älkää keksikö tekosyitä vaan toimikaa.

    • 12+6

      Kaljamaha on merkki siitä, että elimistön aineenvaihdunta on pahasti häiriötilassa. Usein syynä on pelkästään liiallisen energian saannin ja vähäisen kulutuksen välinen epäsuhta. Kaljamaha on merkki elimistössä hiljalleen kytevästä tulehdustilasta ja riskistä sairastua sokeritautiin ja valtimotauteihin.

      Usein kaljamaha saadaan aikaan syömällä vääränlaista ruokaa, epäsäännöllisesti ja liikaa. Myös stressi, epäsäännölliset elämäntavat ja vinksallaan oleva vuorokausirytmi lisäävät riskiä kaljamahan kehittymiselle.

      Ainoa keino päästä eroon kaljamahasta on laihdutus ja elämäntaparemontti. Kaljamahasta ei siis voi kokonaan päästä eroon pelkällä kaljan juonnin lopettamisella vaan se on merkki siitä, että elämäntavoissa on paljon petrattavaa.

      • Terveyden aakkoset

        Joo-o. näin. Mutta unohdit kertoa, miksi se kaljamaha on niin pullea. Tietänet että kun sisäelimet ovat rasvan peitossa niin niitä ahistaa, toiminta vaikeutuu eikä ravinto imeydy tarkoitetulla tavalla sinne, minne sen pitäisi. Ja kun elimistö
        solutasoa myöten ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita, astuu sairaus kuvaan mukaan.


    • poi91

      Sanoisin että geenit ja hormoonit. Olen ite päälle 20 miekkonen ja mulle kasvoi kaljamaha murrosikäisenä n 14-15 vuotiaana. Sitä ennen olin lauta ja harrastin 18 vuotiaaksi jalkapalloa, eli tuli liikuttua. Alkoholia en ole koskaan käyttänyt, eikä elämän tavoiossani ole mitään muutoksia. Amiksesta päästyäni olen raksalla töissä eli sielläkin tulee liikuttua. Olen 185 pitkä ja inttiin menin normaali painoisena 80 kiloisena, ja siellä laihduin 10 kiloa ja mulla oli edelleen "kaljamaha".
      Nyt painan edelleen 80 kg ja muuten olen hoikka mut kaikki rasva siis vain sijaitsee tuolla vatsan seudulla. Lisäksi tiedän että suvun jo menneet miehet ovat olleet maa ja metsätöissä joten eivät ole lihonneet sisätöistä.

    • mg,v:;

      keski-ikäisellä miehellä alkaa kertyä rasvaa navan kohdalle ja se on ihan hormoneista johtuvaa. Kaljamaha tosiaan sijoittuu vain vatsan kohdalle ja silloin on paljon rasvaa myös sisäelinten pinnalla. Kun syö enemmän kuin tarvitsee niin lihoo ja naisilla se usein menee peffaan sekä lantiolle, mutta on sitä muuallakin kehossa.

      • 19,6

        Ei ole mitään kaljamahaa, vaan se on VEHNÄMAHA!
        Kun jättää tyystin vehnän pois ruokavaliostaan, niin maha häviää vähitellen.


    • GMO aineenvaihdunta.

      Siitä kun syöt GMO rehuilla kasvatettua stressilihaa , kerääntyy elimistöösi nesteitä ja uloste on ripulia....

    • Laihdutte varmasti

      Paskoo tiheään hiihtoladuille niin ei liho. Kävellen tietenkin ja koiran kanssa. Paskoo se koirakin sitte sinne ladulle ihan varmasti. kato se on pojat sillä viissii että hiihtoladut ovat kävelemistä ja paskomista varten tehty. Siis koira pitää olla mukana. Se on tärkeää. aperia mukaan että saa pyyhkiä pyllynsä toimituksen päätteeksi. Kyllä se sinne maatuu sitte ja höystää kasvillisuutta. Jooo...pojat...
      Tätä neuvoani noudattamalla laihdutte varmasti.

    • liikkuva lyyli

      Alkoholli, kalja ja roskaruoka sekä sohvalla nöpöttäminen sen saa aikaan. Liiku lopeta juominen, syö terveellisesti niin kyllä se pikkuhiljaa siitä pienenee.
      Älä kuitenkaan osota muutamassa hetkessä mahasi pienenemistä.

    • valtava maha

      Tässähän muuttuu vielä itsekin stressilihaksi kun lukee näitä natinoita. Olen ylpeä mahastani ja grillaaminen on kivaa.

    • Turhautunut kansaan

      Mä tiedän vastauksen tähän, pari seikkaa siinä on millä voi pitää vatsan tiptop kunnossa ilman juoksua sun muita vatsalihastreeniä.

      Mutta miksi auttaisin teitä? Mitä minä siitä hyödyn? Oikeastaan enhän mä edes halua enää mitään, liian myöhäistä, joten pitäkää sairautenne ynnä muut riesananne.

    • itelläni on sama homma.. kertyny vyötärölle vähän jutskaa.. ei ole rasvamaksaa vaikka kova kaljan kittaaja olenkin.. se on vaan, se sokeri,hiilarit ja liikunnan puute. tiedostan itsekin tilanteeni ja mistä se pömpömaha johtuu. nyt olen koittanut kerätä oikeasti motivaatiota poistaakseni moisen vyötärön. helppoahan se ei ole. tutkimusten mukaan 300gramman viikkolaihdutus on terve.. siinä kerkeää elimistö tottuman muutoksiin

    • läskiä joo

      Hiilareita ja rasvoja, pullaa ja sokeria, sipsejä ja suklaata, toimistotyötä, stressiä ja masennusta, eikä mitään liikuntaa.

      Taksilla "töihin", jonnekkin valtion konttoriin ja sitä rataa.

      On se vaan kumma miten ennen syötiin läskisoossia, juotiin viinaa ja poltettiin kessua ja ei ollut mitään ongelmia terveyden kanssa.

      Oltiin metsä-ja peltotöissä. Nykyään hiirikäsi vaivaa, ihmiset on läskejä, ollaan vähän yksinäisiä, masentuneita ja puutteessa, sekä lääkepöllyssä.

      Mistähän mahtaa johtua? On idioottimaista edes kysyä, kun vähän aivoja käyttämällä saa vastauksen selville.

      Ihminen on kehittänyt itselleen elämän, jossa emme ole luonnollisessa tilassa.

    • Iso maha, kuntoamaha

      Iso maha kertoo sen että mies on kunnossa: ei seuraa hölynpöly -juttuja, syö mitä ja melkein milloin huvittaa. Nauttii elämästä. Ja naisia riittää. Naiset tykkäävät silitellä miehen isoa mahaa, se kuulemma on geeniperinnästä johtuvaa, siinä nainen mieltää hivelevänsä omaa alkavaa raskauden turvottamaa mahaa. Aika mielenkiintoinen juttu.

      Myös nuoremmat naiset ovat kiinnostuneet isomahaisista miehistä, se on vaiettu tosiasia koska muotimaailma ja nykymeno joutuisivat ristiriitaiseen tilanteeseen.

      • sixpack pitää olla

        No johan vitsin murjaisit. Taidat elää unelmissasi. Jos naiset jotain inhoavat niin isoa mahaa. Se on niin vastenmielinen näky. Yleensä kaljamahan omaavilla miehillä on myös tissit eikä vähemmän miehekästä näkyä ole. Kyllä lihaksikas miesvartalo ilman isoa mahaa on kaikkien naisten mieleen.


    • Ihraa se on

      Epäterveelliset elämäntavat, liikkumattomuus, alkoholi, tupakka, rasvaiset ruoat,kalja.

      Myös naisilla näitä samoja ongelmia. Juodaan viinaa, kaljaa, pikaruokaa ja ei liikuta tai pidetä itsestä huolta.

      Lapsia tehdään joka oksalle ja liikakilot jäävät.

      Näistä se pöhö mahaan ja vatsalle syntyy.

      • niinkö?

        kaveri juo, polttaa ja syö roskaruokaa, on metsurin töissä, eikä ole pienintäkään pöhöä näkyvissä.


      • Ravinto=rakennusaine
        niinkö? kirjoitti:

        kaveri juo, polttaa ja syö roskaruokaa, on metsurin töissä, eikä ole pienintäkään pöhöä näkyvissä.

        Tässäpä sen näkee hyvin, miten suuri merkitys liikunnalla on. Sillä ei ole niin väliä, suoritetaanko liikkuminen työssä vai vapaalla. Kol metsurin elämäntavat takaavat kuitenkin sen, että hän sairastuu ennemmin tai myöhemmin ja siitä huolimatta, että "pöhöä" ei ole.


      • Oho !
        Ravinto=rakennusaine kirjoitti:

        Tässäpä sen näkee hyvin, miten suuri merkitys liikunnalla on. Sillä ei ole niin väliä, suoritetaanko liikkuminen työssä vai vapaalla. Kol metsurin elämäntavat takaavat kuitenkin sen, että hän sairastuu ennemmin tai myöhemmin ja siitä huolimatta, että "pöhöä" ei ole.

        Siis piti olla: Ko. ...


      • Ei välttämättä

        Lasten tekeminen eli raskaus ei tuota ainuttakaan lisäkiloa, jos odottava äiti syö oikein eikä mässää. Oletko koskaan kuullut, että naisella kuuluu olla hieman pyöreyttä ihan hormoonitoiminnan takia? Tiedä enemmän, luulet vähemmän.


    • N :)

      1 parikymppinen kundi (kukkakeppi) haaveili omaavansa kaljamahan kun oikein treenaa. Mä lähdin toiseen suuntaan, missä lihakset oli hankittu ihan duunin kautta aaaah :)

    • Katuja talsinut

      Stressin aiheuttama kortisoli lihottaa. Stressiä aiheutuu mm. väkivallasta ja sen uhasta.

      • hönöh

        Katuja talsinut, kyllä se taitaa olla ne plussakalorit mitkä lihottaa ennemminkin.


    • Maljakaha

      Kaljamaha johtuu kaljan juomisesta.

      • olut on juotava leip

        Minä taas väitän että kyseessä on leipämaha. Nopeat hiilarit kuten ruis- ja vehnäleipä aiheuttavat insuliinipiikin ja sitä kautta edistävät ruuan varastoitumista rasvaksi vyötärölle.

        Moni joka ei olutta edes juo, kärsii tästä keskivartalolihavuudesta.


    • KarppiMössö

      väärät hiilarit pois ja tilalle sokeria niin maha haihtuu

    • Kannattaaottaaselkoa

      Ensinnäkin koettakaa ymmärtää, että termiä kaljamaha ei ole olemassakaan ja on väärä sana. Kaljamahan ja oluen juonnin välillä ei ole yhteyttä! http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskivartalolihavuus ei siis kaljamaha. Yhtälailla vois olla siiderimaha, lonkeromaha, hampparimaha ja yms.

    • pum...

      kerran täällä ollaan, antaa pötsin pullottaa..

    • näin se menee

      kaljamaha johtuu siitä että kun syö enemmän ku keho tarvitsee ni keho "varastoi" ylijäämän vatsan ja usein kaulan ympärille, jossa "ravinto" samalla suojelee vartaloa,vatsassa ja kaulassa kun ei ole luita suojaamassa muuten. Naisilla taas sama mekanismi laittaa yleensä rasvan enimmäkseen lantion alueelle ns jenkkakahvoiksi suojelemaan lantiota jonka kautta tuleva jälkipolvi tulee.

      Mitä tulee sanaan Kaljamaha, niin kalja itsessään ei lihota mutta kiihottaa ruokahalua, esimerkiksi vaikka 3 kaljaa ja ku kyseinen henkilö on ne nauttinut ja alkoholi tuoma rento olo alkaa hiipumaan ni tekee mieli lisää saada jotain suun kautta mikä yleensä johtaa kaljoje jälkee jääkaapille.

    • sukurasite & ravinto

      On ihan eläinkokein todettu, että vääränlaiset rasvat kertyvät helpommin vyötärölle. Apinoilla tehdyssä testissä havaittiin esimerkiksi, että ihan sama rasva- ja energiamäärä annettuna erilaisien rasvojen muodossa kertyi eri tavalla kroppaan. Kaikista pahimpia ovat transrasvat, eli teollisesti kovetetut kasviperäiset rasvat - vyötärö imi apinoilla ne kuin huuveri konsanaan ja niille kasvoi pallovatsa. Toinen koeryhmä lihoi toki sekin, muttei samalla tavalla.

      Suomessa näitä kovetettuja kasvisrasvoja käyttää rutiininomaisesti elintarviketeollisuus. Niitä löytyy joka paikasta aina jäätelöistä, sipseihin, margariineihin ja jopa leipiin. Kovetettujen kasvisrasvojen hyödyt tulevat ilmi ruoan säilyvyyden muodossa. Luultavasti ne ovat vastuussa näistä kohutuista pikaruoka-aterioista, jotka ovat säilyneet jopa 5 vuotta ullakolla syömäkelpoisina, homehtumatta.

      Kanadassa niille on annettu vuorokausirajoitus ja monissa muissa maissa kuten vaikkapa Espanjassa niiden määrä tulee mainita tuoteselosteissa. Suomessa näistä ei puhuta eikä niitä dokumentoida, ilmeisesti ruokateollisuuden toivomuksesta.

      Transrasvojen, eli teollisesti kovetettujen kasvirasvojen, lisäksi kovat rasvat kertyvät helpommin vyötärölle. Vyötärötyylinen lihavuus on myös jossain määrin geneettinen ja hormonaalinen piirre; joissain suvuissa rasva yksinkertaisesti kertyy suoraan sisäelinten ympärille, ei jalkohin tai edes poskiin. Toisissa suvuissa naiset lihoavat päärynätyylisesti, joka tuo mieleen Rembrantin maalaukset. Suomessa valitettavasti tuo omenatyylinen lihavuus on aika yleistä, eli pienet tikkujalat kannattavat sellaista isoa palloa. Pallotyylinen lihavuus on kuitenkin enemmän miesten kuin naisten vitsaus, estrogeeni suojelee jossain määrin siltä.

      Ihminen voi olla myös lihava, vaikka olisi normaalipainoinen. Nykyiset suositukset kehoittavatkin seuraamaan painon lisäksi myös vyötärönmittaaa. Sisäelinten ympärille kertynyt rasva on sitä kaikista pahinta, koska se heikentää insuliinin toimintaa.

      • Tuo apinahomma on aika mielenkiintoinen! Elintarviketuotanto voisi hyvinkin olla se taho, jolla on ratkaisun avaimet tässä ylipaino-ongelmassa. Söiväthän ihmiset ennenkin, mutta eivät nykyiseen tapaan lihoneet. Vai olisivatko niin monet ihmiset laiskistuneet viime vuosikymmeninä? THL:n sivuilla väitetään, että puolet Suomen aikuisista on ylipainoisia ja joka viides lihava. Ei minun muistikuvani mukaan 1970-luvun suomalaisista voinut näin sanoa. Johtuuko kaikki muka autoistumisesta? Kyllähän ihmiset nykyään käyvät kuntosaleilla ja lenkkipoluilla. Eiköhän ravinnolla ole se tärkein osuus asiaan. Minä ainakin syön mielestäni paremman makuista ja parempilaatuista ruokaa kuin vaikkapa 1970-luvulla. Silloin en ollut lihava, nyt olen. Silloin syötiin joskus homeista pullaa ja leipää, nyt ei syödä.

        Elintarvikkeitten säilyvyys saattaa kyllä johtua siitäkin, että elintarvikkeet ovat hyvin valmistettuja. Vrouw Mariasta löytyi juomakelpoista shampanjaa parin sadan vuoden takaa. 1990-luvulla tutkittiin erään herran säilyttämää jatkosota-ajan muonapakkausta, sellaista josta Tuntemattomassa sotilaassakin nautitaan ja luetaan paketin kyljestä, että "tarkoitettu nautittavaksi äärimmäisessä hädässä". Muistelen, että iso osa paketin sisällöstä oli säilyttänyt ravintoarvonsa 1990-luvulle asti. Siinä oli kuivattuja herneitä, näkkileipää ja vissiin jotain säilykkeitä.


    • Kaljaa lissee!!

      Ööö, ööö, johtuisko kaljamaha, KALJASTA?

    • skördä

      Kaljamaha ei ainakaan minua vaivaa, vaikka 2-3 lootaa keppanaa menee viikossa. Ja 1-2 pakettia oivariinia, noin 20 kananmunaa ja pirusti makkaraa.

    Ketjusta on poistettu 45 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      257
      2486
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      186
      1592
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1406
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1136
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1129
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    Aihe