Minun kilppariarvot

pelästynytmies86

T4 oli 13,03 ja tsh 0.95. Onko noi arvot ihan notmaalit? Säikähdin kun lääkäri sanoi että puolen vuoden päästä uudet kokeet kun tsh oli noin alhainen.

11

431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei huolta

Ihan hyvät arvot, eikä TSH ole yhtään liian matala. Se saa olla vielä matalampikin.

• 68+34

Onko sulla kilpirauhassairaus ja oletko lääkityksellä? Onko sinulla jotain kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita? Jos oireita ei ole, nuo arvot ovat ok.TSH 0,95 on hyvä eikä alhainen arvo. On ihan hyvä, että kontrolli kokeet otetaan puolen vuoden kuluttua.

• aloittajaaa

Minulla ei ole kilpirauhassairautta todettu mutta lääkäri halusi ottaa kokeet koska mulla on jotain oireita joita on kilpparisairauksissa.
      Laitan tähän listan mitä oireita löysin kun katsoin tota listaa:Väsymys,tykytys "joskus",kuiva iho,Huonontunut keskittymiskyky,Muistihäiriöt,Ahdistuneisuus jne jne.

• tuntematon3

Nuohan on hyvät arvot, ei syytä huoleen. Oireet johtuu jostain muusta. Miks pitää huolestuu, jos otetaan myöhemmin uudet arvot? Eiks se oo vaan ihan mielenkiintosta? Jos ois jotain akuuttia, niin oisit jo lisätutkimuksissa

• 68+34

Listaamasi oireet voivat johtua monesta muustakin syystä kuin kilpparin vajiksesta. Lue esim. Kilpirauhasliiton sivustolta (www.kilpirauhasliitto.fi) listat kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminnan oireista. Löydätkö listoilta sellaisia, joita huomaat itsessäsi. Esim. lepopulssi, peruslämpö (mitataan aamulla ennen sängystä nousua) ja suolen toiminta kertovat enemmän nimenomaan kilpirauhasen toiminnasta kuin väsymys, keskittymisvaikeudet ym., jotka liittyvät esimerkiksi masennukseen. Vajiskin aiheuttaa masennusta, mutta ei ole sen ainoa syy.

• Hypotyreoosinainen91

Moikka! Mun TSH-arvo on nyt lääkityksen johdosta 0,05. TÄÄ on liian alhanen. Normaaliarvo on 0,3-4,5 välillä. Sulla ei ole vielä hätää!

• 7+7+7

Jos oireet tasapainossa ja T4-v viitteissä, TSH saa olla vaikka mittaamattoman alhainen. Pelkän TSH-arvon 0,05 takia ei lääkitysannosta kannata pienentää.

• Lukiolainen

Anteeksi, että puhun nyt hieman ohi aiheen.Minulla otettiin puoli vuotta sitten kilpirauhaskokeet ja huomattiin, että TSH oli koholla. Kokeet otettiin laihtumiseni ja stressini vuoksi. Itse kuitenkin osaan sanoa, että laihtumiseni syynä oli tahallinen laihdutus, joka meni överiksi ja stressin syy oli yo-kokeet (menestys koulussa on aina ollut minulle tärkeää, ehkä liiankin).Takaraivossani kummittelee kuitenkin ajatus,onko minulla vajaatoiminta. Hiukseni ovat ohentuneet ja ihoni on kalpea, mutta muita oireita ei ole.Mitä mieltä olette: onko TSH:n kohoaminen syy huoleen ja selvä merkki kilpirauhasen vajastoiminnasta? Pitäisikö minulla olla lääkitys, vaikka minulla ei ole juuri oireita? Lähinnä mahdollinen raskaus tulevaisuudessa huolettaa.Olen ymmärtänyt, että kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa asian suhteen ongelmia.

• 7+7+7

Laihdutus hidastaa kilpirauhasen toimintaa, jos kalorien saannin pudottaa liian alas eli alle 1200-1500kcal/vrk. Jos syöt nyt terveellisesti ja riittävästi, kilpirauhasen toiminta lienee normalisoitunut.On mahdotonta sanoa, tarvitsisitko lääkitystä, kun ei ole tietoa kilpirauhasarvoistasi, myös T4-v, ja oireistasi. Kontrollikokeet on syytä ottaa ja päätellen niistä,.kilpirauhasen voi unohtaa, jatkaa seurantaa kontrollikokein (vuoden välein?) tai aloittaa koelääkitys. Etenkin jos suvussasi on autoimmuunitauteja, seuraavassa kontrollissa olisi hyvä ottaa myös kilpirauhasen vasta-ainekokeet.

Jos olet normaalipainoinen tai hoikka, älä laihduta - etenkään kitudieetillä! Sillä sekoitat kilpirauhasesi, menetät rasvaa polttavaa lihaskudosta ja lihot jatkossa entistä helpommin. Kitudieetit johtavat painon jojottamiseen ja lihavaan aikuisuuteen.

• Lukiolainen

Kiitos vastauksestasi (: Muut arvot olivat tuolloin normaalit.Kontrolli voisi olla kyllä hyvä ajatus.

• 7+7+7
        Lukiolainen kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi (: Muut arvot olivat tuolloin normaalit.Kontrolli voisi olla kyllä hyvä ajatus.

Jos on vajaatoiminnan oireita, mutta T4-v on vielä viitteissä, mutta viiteasteikon alimmassa neljänneksessä, henkilöllä voi olla subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta. Googlaa se ja lue asiasta. Subkliinisessä vaiheessa on liki mahdotonta saada koelääkitystä yleislääkäriltä, mutta endokrinologi tai sisätautilääkäri voi kaikki tekijät huomioon ottaen päätyä koelääkitykseen samoilla labra-arvoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe