Kolminaisuusoppi on VÄLTTÄMÄTÖN!!!

Raamattua korjaamaan

Johannes 17
3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat ----- (minut), joka yksin ---- (olen) totinen Jumala, -- -----, ----- ---- ---- ----------, Jeesuksen Kristuksen.

1. kirje Timoteukselle 2
5 Sillä yksi on Jumala, ---- ---- ------- -- -------- -------, ------- Kristus Jeesus,

41

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TMarko

"Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle...

ja sen hän lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle"

ilm 1:1

Jumalalta Jeesukselle -> Jeesukselta enkelille -> enkeliltä Johannekselle

• 1Kolmiyhteinen

Raamattu on uskovan ihmisen ainoa luottamuksen ja kuuliaisuuden kohde; ilman luottamusta Sanaan on mahdotonta olla kuuliainen ja luottamus voidaan todeta siitä on ihminen Sanalle kuuliainen. Näin ei pelkkä jonkin asian totena pitäminen eli tietäminen ei riitä, myös tekoja vaaditaan, tämä on heprealaisten Pyhien Kirjoitusten, myös UT:n apostolien opetus.

Ilman pyhitystä ei kukaan näe Herraa, ja pyhitys tarkoittaa ihmisen elämän muuttumista käytännössä eli teoissa kohti Luojan suunnitelmaa ja tahtoa.

Raamatun Jumala on kolmiyhteinen, kuten ihminen Luojansa kuvaksi luotuna on kolmiyhteinen henki-sielu-ruumis. Kolmiyhteisyyttä kuvaa parhaiten yksi kolmio, jossa on tietenkin kolme kulmaa, kolme tahoa joista yksi on ylinnä.

Kun taas kolminaisuus esiintyy ihmisajattelussa helposti kolmena erillisenä pallona, joten ero yhteen kolmioon on aivan selvä.

Luojan kolmiossa, kolmiyhteydessä, on Isän kulma selvästi ylinnä, ja alakulmat ovat siten Pojan ja Pyhän Hengen, toimijoina tahoillaan, erityisellä tavallaan.
        Mutta Luojan kolmiyhteyden kolmiossa on Pyhä Henki myös keskustassa yhdistämässä kaikki kolme kulmaa, kolme tahoa, yhdessä ajattelussa.

Persoonan määritelmässä on että erillisellä persoonalla on erillinen, oma ajattelu, josta seuraa erillinen olemassaolo ja toiminta. Mutta kolmiyhteydessä ei ole erillistä ajattelua, vaan yksi ajattelu Pyhässä Hengessä. Tämä on täysin kokemusmaailmamme ulkopuolinen tila, joten ihmisjärki ei voi siksi ymmärtää tätä kolmiyhteyttä ja siksi ihminen ei luonnostaan voi vastaanottaa mitään kolmiyhteyteen liittyvää järkiperäiseen ajatteluunsa, koska sellainen ei sovi ihmisen luonnolliseen ajatteluun.

Tämän vuoksi ihmisjärki muokkaa Luojan kolmiyhteydestä ajatteluunsa sopivan "kolminaisuuden" ja sitten tekee siitä järjenpäätelmästään dogmin, ehdottoman opin, kirkon perustuksen ja alkaa vaatia, että muidenkin ihmisten on pakko omaksua (yhden) ihmisen mielipide ainoana totuutena. Näin on kirkkolaitos tehnyt ainakin 1700 vuotta, pyrkien tukahduttamaan keskustelua siiitä, mitä Raamatussa oikeasti lukee.

• 1Kolmiyhteinen kirjoitti:

Raamattu on uskovan ihmisen ainoa luottamuksen ja kuuliaisuuden kohde; ilman luottamusta Sanaan on mahdotonta olla kuuliainen ja luottamus voidaan todeta siitä on ihminen Sanalle kuuliainen. Näin ei pelkkä jonkin asian totena pitäminen eli tietäminen ei riitä, myös tekoja vaaditaan, tämä on heprealaisten Pyhien Kirjoitusten, myös UT:n apostolien opetus.

Ilman pyhitystä ei kukaan näe Herraa, ja pyhitys tarkoittaa ihmisen elämän muuttumista käytännössä eli teoissa kohti Luojan suunnitelmaa ja tahtoa.

Raamatun Jumala on kolmiyhteinen, kuten ihminen Luojansa kuvaksi luotuna on kolmiyhteinen henki-sielu-ruumis. Kolmiyhteisyyttä kuvaa parhaiten yksi kolmio, jossa on tietenkin kolme kulmaa, kolme tahoa joista yksi on ylinnä.

Kun taas kolminaisuus esiintyy ihmisajattelussa helposti kolmena erillisenä pallona, joten ero yhteen kolmioon on aivan selvä.

Luojan kolmiossa, kolmiyhteydessä, on Isän kulma selvästi ylinnä, ja alakulmat ovat siten Pojan ja Pyhän Hengen, toimijoina tahoillaan, erityisellä tavallaan.
        Mutta Luojan kolmiyhteyden kolmiossa on Pyhä Henki myös keskustassa yhdistämässä kaikki kolme kulmaa, kolme tahoa, yhdessä ajattelussa.

Persoonan määritelmässä on että erillisellä persoonalla on erillinen, oma ajattelu, josta seuraa erillinen olemassaolo ja toiminta. Mutta kolmiyhteydessä ei ole erillistä ajattelua, vaan yksi ajattelu Pyhässä Hengessä. Tämä on täysin kokemusmaailmamme ulkopuolinen tila, joten ihmisjärki ei voi siksi ymmärtää tätä kolmiyhteyttä ja siksi ihminen ei luonnostaan voi vastaanottaa mitään kolmiyhteyteen liittyvää järkiperäiseen ajatteluunsa, koska sellainen ei sovi ihmisen luonnolliseen ajatteluun.

Tämän vuoksi ihmisjärki muokkaa Luojan kolmiyhteydestä ajatteluunsa sopivan "kolminaisuuden" ja sitten tekee siitä järjenpäätelmästään dogmin, ehdottoman opin, kirkon perustuksen ja alkaa vaatia, että muidenkin ihmisten on pakko omaksua (yhden) ihmisen mielipide ainoana totuutena. Näin on kirkkolaitos tehnyt ainakin 1700 vuotta, pyrkien tukahduttamaan keskustelua siiitä, mitä Raamatussa oikeasti lukee.

Jumalan sana, Raamattu ei tunne kolmeyhteistä Jumalaa, vaan se kolmeyhteisyys on perua pakanauskontojen jumalista ja kolminaisuusopista, ei Jumalalta!

Raamatun mukaan 'meillä on ainoastaan yksi Jumala, Isä, joka on "kaikki kaikissa"', on siis kaikki kaikissa, eikä rajoitetusti vain kolmessa persoonassa: [1.Kor. 8:6; Ef.4:6]

1. Korinttolaiskirje 12
        6 "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama." [1. Kor. 15:28]

• risTiinnauliTTu
        ekivaari kirjoitti:

Jumalan sana, Raamattu ei tunne kolmeyhteistä Jumalaa, vaan se kolmeyhteisyys on perua pakanauskontojen jumalista ja kolminaisuusopista, ei Jumalalta!

Raamatun mukaan 'meillä on ainoastaan yksi Jumala, Isä, joka on "kaikki kaikissa"', on siis kaikki kaikissa, eikä rajoitetusti vain kolmessa persoonassa: [1.Kor. 8:6; Ef.4:6]

1. Korinttolaiskirje 12
        6 "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama." [1. Kor. 15:28]

T ässäpä vaarille pähkinä purtavaksi yön hiljaisille tunneille : O saatko käyttää pähkinänsärkijää ettei loputkin syömähampaasi katkea, tai et pysty enää
        syömään ohraleipääkään : ) T aitaa kestää hetken, että tuohon vastaat, joten lähden tästä keittämään makoisat T eet :

Selitäppä vaari sitten, miten on mahdollista että syntiset ihmiset Paratiisissa keskustelivat kasvokkain Pyhän Jumalan kanssa ja jäivät henkiin. Oli muuten sama Herra JHVH jonka askeleet kuuluivat, joten ei voinut olla Pyhä henki.

• SHMA JISRAEL

Kenelle on välttämätön kolminaisuusoppi? Ei Herra JHVH Israelin Jumala muutu, vaikka ihmiset olisivat Hänestä mitä mielipidettä tahansa. JHVH nauraa teidän yrityksillenne saada valtameri mahtumaan lusikkaan. Hyvä on rehellisesti keskustella siitä, mitä hebrealaisten Pyhissä Kirjoituksissa oikeastaan lukee.
      Siitä syntyy kommunikointia, tasaarvoista dialogia, joka edistää ihmisten yhteyttä Luojaan, kun yhdessä pyydetään ymmärrystä Kirjoituksiin. Katsotaan, mitä Kirjoitukset sanovat tästä aiheesta: Luoja puhuu; Hänen Henkensä liikkuu; EL on Henki, jota ei voi ihminen nähdä, mutta kuitenkin ihmiset ovat nähneet Herran JHVH:n; EL on kuluttava tuli, Pyhä Jumala jonka läsnäolo tuhoaa synnin ja syntisen ; )

tässä muutamia kohtia aluksi, joista voimme keskustella, mutta selvästi on todettavissa että kaikki kohdat eivät näytä sopivan toisiinsa, joten pientä hiomista varmasti on itsekunkin näkemyksissä pariksi tuhanneksi vuodeksi, sopivia keskustelunaiheita Seurakunnalle, ettei tule aika pitkäksi : )

Mutta tärkein Luojan ominaisuus on Kirjoitusten mukaan tämä:

"Shma Jisrael, Adonaj Eloheinu Adonaj ECHAD", LeOlam, imru jachad.

• Raamattua korjaamaan

1. Korinttolaiskirje 15
      28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse (Isä)kin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että J(eesus) olisi kaikki kaikissa.
      Heprealaiskirje 1
      8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
      9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on J(eesus), sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
      10 Ja: "Sinä, Herra (Jeesus), olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
      Jeesus loi Isän. Jeesus voiteli Isän iloöljyllä. Isä rukoilee taivaassa Poikaa. Isä on Jeesuksen ylimmäinen pappi taivaassa. Isä tuntee jumalanpelkoa Pojan Jeesuksen edessä anoen Jeesukselta anteeksiantoa ja pelastusta. Jeesus on Isän Jumala. Poika on kaiken Luoja. Poika loi Isän. Ylistetty olkoon Isän Jumala Jeesus. Kiitetty olkoon Isän Jumala Jeesus.
      On vain yksi Jumala Poika Jeesus, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. Jeesus on Isän Iankaikkinen Isä. Hallelujaa! Isä alistetaan täysin Pojan alle. Hallelujaa! Tule Minun Herrani ja minun Jumalani! Isä rukoilee taivaassa polvillaan Jeesusta sanoen "Minun Herrani ja minun Jumalani!" Isä tuntee jumalanpelkoa Jeesuksen edessä ja itkien huutaa ja anoo Pojalta armoa ja pelastusta. Pelasta minut kadotukselta Jeesus Jumalani, rukoilee Isä Poikaa Jeesusta Jumalaa. Isä sanoo, "Herra Jeesus!" "Minun Herrani ja minun Jumalani!" "Käännä katseesi minun puoleeni ja armahda minut Herrani ja Jumalani Jeesus!" "Jeesus! Jeesus! Jeesus! Minun Jumalani!" huutaa isä jumalanpelossaan Poikaansa Jeesusta Jumalaansa!
      Herrani ja Jumalani armahda minua, sanoo Isä kuolemanpelossaan Herralleen ja Jumalalleen Jeesuskelle! Jeesus Herrani ja Jumalani!
      Jesaja 9
      6 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

• Pilkkaajalle

"Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät".
        (Jeesus)

• kaikki hyvinj
        Pilkkaajalle kirjoitti:

"Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät".
        (Jeesus)

Ei kerjätä, ei syytä

• Vain yksi välttämätö

Helluntailaisuudessa, kuten enemmistössä kristillisissä seurakunnassa, uskotaan siihen, että Jumala on yksi ja Hän toimii ja on yhtä aikaa kolmessa persoonassa: Isässä, Pojassa ja Pyhässä Hengessä. Tätä uskomme yhtä opin kohtaa kutsutaan kolminaisuusopiksi.

Jotkut torjuvat Jumalan kolme persoonaa, koska Raamatussa ei ole sanaa ”kolminaisuusoppi”. Raamattu opettaa meitä tuntemaan Jumalan ja luottamaan häneen, vaikka oppi-sanoja siellä ei käytetä. Raamatussa ei ole myöskään sellaisia sanoja, kuten kasteoppi, ehtoollisuusoppi tai ylösnousemusoppi. Jumala puhuu kuitenkin kaikista noista asioista meitä opettaen aivan kuten Jumala puhuu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen jumaluudesta ja ykseydestä.

Avaaja käyttää sanaa ”välttämätön”, mutta kolminaisuusopin ymmärtäminen ei ole välttämätön pelastukseemme. Ihminen pelastuu yksin turvautumalla ja uskomalla syntisenä ja kadotettuna Jeesuksen Kristuksen ristin puulla suorittamaan syntiemme sovitukseen – hän saa kaikki syntinsä anteeksi ja hänestä tulee Jumalan lapsi, jonka sisimmässä Pyhä Henki häntä johdattaa ja rohkaisee. Parempi olisi vain sanoa, että kolminaisuusoppi on raamatullinen.

Samalla tavalla mm. oikea ehtoollisoppi voidaan löytää Raamatusta, mutta erot ehtoollisen ymmärtämisessä eivät ratkaise kenenkään pelastusta. Välttämätön pelastukseemme on vain syntiemme sovitus Golgatan keskimmäisellä ristillä. Mitä mainitsemaani ehtoolliseen tulee, monet pitävät ehtoollista todellisena sovituksen ateriana, jossa Jeesus on läsnä viinissä synnit sovittavana verenä ja leivässä yhteyttä luovana seurakuntaruumiina. Tämä kaikki kuitenkin vain uskon kautta, eivätkä aineet muutu vereksi ja ruumiiksi. Ehtoollinen nautitaan uskossa ei näkemisessä. Katolilaiset ajattelevat, että viini on todellakin Jeesuksen veri. Monille ehtoollinen on tärkeä uskoa vahvistava kokemus, mutta joidenkin mielestä ehtoollinen on vain muistoateria.

Kolminaisuusoppi on yksi niistä teemoista, joista täällä syntyy aina mitä kiivain ja toisia kirjoittajia syyttelevä väittely. Jotkut ovat jyrkkyydessään sitä mieltä, että oppi Jumalan kolminaisuudesta vie ikuiseen kadotukseen. Sellaisia kirjoituksia täältä olen saanut lukea, joten pelkästään tämän opin perusteella helluntailaisetkin tuomitaan armon ulkopuolelle. On mahdollista, että vakiokirjoittajien joukossa on Jehovan todistajia, sillä sinne päin joidenkin opetus vahvasti viittaa. Muistakaa tämä: kolminaisuusoppi ei ole välttämätön, Jeesuksen ristin sovitus on välttämätön.
      Siunausta päivääsi!

• real täti

Kolminaisuusoppi on hindulaisuutta.

• Olen kuulunut 54 vuoden ajan kotipaikkakuntani helluntaiseurakuntaan ja uskon vakaasti että Isä Jumala on "kaikki kaikissa", siis kaikkiyhteinen, eikä vain kolmeen persoonaan rajoitettu:

1. Korinttoleaiskirje 12
        6 "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama".

1. Korinttoleaiskirje 15
        28 "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

"Älkää ottako mitään pois Raamatun kirjoituksista älkääkä panna mitään niihin lisää."

• ettänäin
        ekivaari kirjoitti:

Olen kuulunut 54 vuoden ajan kotipaikkakuntani helluntaiseurakuntaan ja uskon vakaasti että Isä Jumala on "kaikki kaikissa", siis kaikkiyhteinen, eikä vain kolmeen persoonaan rajoitettu:

1. Korinttoleaiskirje 12
        6 "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama".

1. Korinttoleaiskirje 15
        28 "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

"Älkää ottako mitään pois Raamatun kirjoituksista älkääkä panna mitään niihin lisää."

Raamattu on sekalainen kirja eri ihmisten kirjoituksia tulkintoja menneisyydestä joita luullaan tapahtuneen myös paljon ennen kirjoitus taitoa,

alkuraamattua ei ole

• ekivaari kirjoitti:

Olen kuulunut 54 vuoden ajan kotipaikkakuntani helluntaiseurakuntaan ja uskon vakaasti että Isä Jumala on "kaikki kaikissa", siis kaikkiyhteinen, eikä vain kolmeen persoonaan rajoitettu:

1. Korinttoleaiskirje 12

1. Korinttoleaiskirje 15

* Ekivaar, kirjoittaa, " "Älkää ottako mitään pois Raamatun kirjoituksista älkääkä panna mitään niihin lisää." ?

* Sinähän itse teet niin kokoajan ?

* Sinä et usko, että Jeesus sikisi Matt.1:19, 20,21. " Mutta kun Joosef, hänen miehensä, (Maria)oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.

20. Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi, sillä se, mikä hänessä on SIINNYT, on PYHÄSTÄ HENGESTÄ.

21. Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän vapahtava kansansa heidän synneistään. "

* Ja nyt sinä sitten kirjoitat, " ei saa lisätä eikä pois ottaa mitään Raamatusta?" Olisko ekivaari hieman ristaallokkoa, sinun Sanan tuntemuksessa ja sen ymmärtämisessä, tai onko mennyt ihan oman järjen päätelmiksi, koko Raamatun ymmärtäminen ?

* Yllä oleva sittaatti Raamatusta, on ehdottomasti Jumalan sanaa, ja nyt , vaikka itse kiellät, etkä vaan kiellä, myös väärennät tämän totuuden Jeesusken syntymästä täydellisesti ylösalaisin.

* Ekivaarin jeesus on, " mielen neitsyydessä syntynyt, Joosefin siittämä , täysin Aadamin jälkeläine , eli syntinen ihminen, siinä kuin kuka tahansa meistä. Ekivaarin miellestä Joosef ja Maria tekivät huorin . Ekivaarin mukaan Jeesus ei ole ylösnoussut ruumiilliseti haudastaan, ainoastaan hekinen olento, joka vasta siinä vaiheessa nimetään Jumalan Pojaksi, ei siis ollut eläessään maapäällä lihassa ollessaan Jumalan Poika, vaan Joosefin poika. Ekivaarin mukaan Jeesus ei tule seurakunnalle lainkaan, ei tule mitään tempausta, vaan ekivaari on JO, kokenut ylösnousemuksen.

* Mitä tästä eteenpäin tapahtuu, on niin sekavaa ekivaarin opppi, että siitä ei saa kukaan mitään tokkua, tuskin itsekkään.

* Noin hän vääristää Raamattua itse, ja sitten pokkana varoittaa siitä, missä itse sekoilee koko evankeliumin täysin uusiksi, joka ei luonnollisti ole mikään evankeliumi, josta Paavali sanoo ekivaarille. " Ei ole olemassakaan mitään toista evankeliumia, vaan hän vääristää Jumalan sanaa omaksi kadotuksekseen, ja joka tuollaista tekee, Paavalin mukaan hän on kirottu, vaikka sen julistaja olisi enkeli taivaasta.

* VAROKAA EKIVAARIN HAPATUSTA!

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Ekivaar, kirjoittaa, " "Älkää ottako mitään pois Raamatun kirjoituksista älkääkä panna mitään niihin lisää." ?

* Sinähän itse teet niin kokoajan ?

* Sinä et usko, että Jeesus sikisi Matt.1:19, 20,21. " Mutta kun Joosef, hänen miehensä, (Maria)oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.

20. Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi, sillä se, mikä hänessä on SIINNYT, on PYHÄSTÄ HENGESTÄ.

21. Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän vapahtava kansansa heidän synneistään. "

* Ja nyt sinä sitten kirjoitat, " ei saa lisätä eikä pois ottaa mitään Raamatusta?" Olisko ekivaari hieman ristaallokkoa, sinun Sanan tuntemuksessa ja sen ymmärtämisessä, tai onko mennyt ihan oman järjen päätelmiksi, koko Raamatun ymmärtäminen ?

* Yllä oleva sittaatti Raamatusta, on ehdottomasti Jumalan sanaa, ja nyt , vaikka itse kiellät, etkä vaan kiellä, myös väärennät tämän totuuden Jeesusken syntymästä täydellisesti ylösalaisin.

* Ekivaarin jeesus on, " mielen neitsyydessä syntynyt, Joosefin siittämä , täysin Aadamin jälkeläine , eli syntinen ihminen, siinä kuin kuka tahansa meistä. Ekivaarin miellestä Joosef ja Maria tekivät huorin . Ekivaarin mukaan Jeesus ei ole ylösnoussut ruumiilliseti haudastaan, ainoastaan hekinen olento, joka vasta siinä vaiheessa nimetään Jumalan Pojaksi, ei siis ollut eläessään maapäällä lihassa ollessaan Jumalan Poika, vaan Joosefin poika. Ekivaarin mukaan Jeesus ei tule seurakunnalle lainkaan, ei tule mitään tempausta, vaan ekivaari on JO, kokenut ylösnousemuksen.

* Mitä tästä eteenpäin tapahtuu, on niin sekavaa ekivaarin opppi, että siitä ei saa kukaan mitään tokkua, tuskin itsekkään.

* Noin hän vääristää Raamattua itse, ja sitten pokkana varoittaa siitä, missä itse sekoilee koko evankeliumin täysin uusiksi, joka ei luonnollisti ole mikään evankeliumi, josta Paavali sanoo ekivaarille. " Ei ole olemassakaan mitään toista evankeliumia, vaan hän vääristää Jumalan sanaa omaksi kadotuksekseen, ja joka tuollaista tekee, Paavalin mukaan hän on kirottu, vaikka sen julistaja olisi enkeli taivaasta.

* VAROKAA EKIVAARIN HAPATUSTA!

Mohikaani! Olen selittänyt Sinulle useita kertoja, että Jumalan sana ilman Voidellun Kristuksen selityksiä on kuolettavaa kirjainta. sellaisia ovat uninäyt ja enkeli-ilmestykset, jotka vaativat Kristuksen viisautta avautuakseen. [Luuk. 1:29]

Markus 4
        34 "ja ilman vertausta hän ei puhunut heille. Mutta opetuslapsillensa hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen"
        Se olet Sinä,. Mohikaani, joka hylkäät ja sivuutat Jeesuksen Kristuksen selitykset hengellisestä äidistään; [Joh. 3:6]
        [Matt. 12:48-50; Mark. 3:33-35; Apt. 1:3-4]

• epäkuranttia
        ekivaari kirjoitti:

1. Korinttoleaiskirje 12

1. Korinttoleaiskirje 15

Jumaluus kaikessa kuulostaa pahasti panteistiselta uskonnolta?
        Jos Jumala on mielestäsi kaikessa, niin onko mielestäsi Jumala myös synnissä? Vieläkö hellarit pitävät sinua keskuudessaan? Oletko tuonut seurakunnassa julki tuon mielipiteesi? Mitä siihen sanoi helluntaiseurakunnan pastori?

• taripea

Kolminaisuusoppi ei antikkin uskonnoissa ollut poikkeus. Pikemminkin sääntö. Kristinusko ei tuonut mitään uutta, pikemminkin muokkasi vanhoja uskomuksia uuteen malliin. Maailman syntien sovittaja, sijaiskärsijä, ilmestyi ajanlaskun alun lähetessä nolla-vuotta usealla taholla.
      Polyteismiin siirtyivät vanhat jumalat henkinä ja joista erilaiset pyhät henget/pahat henget ovat saaneet alkunsa.

Taivaassa oli jumalia ja heillä puolisoita ja he synnyttivät lapsia sukupuoliyhyteden kautta tai neitseestä synnyttämällä. Miesjumalat saattoivat siittää lapsia maallisten naisten kanssa.

VT:n Jahvella oli poikia kahdessa tapauksessa. Vedenpaisumustarinan yhteydessä ja Jobin kirjassa poikia ja yhtenä s.aatana. S.aatana oli Jahven vakooja maan ihmisten keskuudessa. Jahven puolisona kuvataan Ashera (Astarot).

Ote Egyptistä.
      Osiris ja Isis olivat sisarusjumalia. Ylimysperheissä oli tuolloin yleistä sisarusaviot.
      Heille syntyi poika. Eräässä tarinassa Isis synnytti Horuksen neitseestä.
      Horuksen ja Osiriksen velijumalan Sethin välille syntyi sota vallasta (huom. Kain ja Abel). Horus voitti ja hänestä tuli elävän maailman hallitsija entisen taivaallisen viran sijaan.
      Faarao nimettiin alkuaan Horuksen nimellä ja faarao kuvattiin kauan maanpääliseksi jumalan inkarnaatioksi samaan tapaan kuin katolisuudessa paavi tai luovasti sovellettuna kristinuskon Jeesus.

Egyptin uskomusten sisällä tässäkin on veljesriita, neitseestä syntynyt jumalan poika, jumalaviot, jumalien reissut maahan ja takaisin.
      ://www.netikka.net/mpeltonen/egypti2.htm

Ei mitään uutta aurongon alla.

• hyötyliikuntaa

Meneppäs esittelemään teidän hindulaisten epäjumalia vaikka ateistien palstalle, niillä voi olla siellä jotain käyttöä, täällä ei niitä enää tarvita, meillä on kaikkiriittävä Jeshua joka elää ja hallitsee kaikkivaltiaana Taivaassa.
        Mutta tuohan olikin kiinnostava tieto, että Rooman kirkko on perinteisesti tehnyt paavistaan epäjumalan, tuolla tiedolla on käyttöä, sain jotain terävää takataskuun, kiitos

• olisikohan se
        hyötyliikuntaa kirjoitti:

Meneppäs esittelemään teidän hindulaisten epäjumalia vaikka ateistien palstalle, niillä voi olla siellä jotain käyttöä, täällä ei niitä enää tarvita, meillä on kaikkiriittävä Jeshua joka elää ja hallitsee kaikkivaltiaana Taivaassa.
        Mutta tuohan olikin kiinnostava tieto, että Rooman kirkko on perinteisesti tehnyt paavistaan epäjumalan, tuolla tiedolla on käyttöä, sain jotain terävää takataskuun, kiitos

Jos enemmistö maailmassa äänestäisi minkälainen maailmankatsomus valittaisiin niin mikähän se olisi

• Taivaan katselmus
        olisikohan se kirjoitti:

Jos enemmistö maailmassa äänestäisi minkälainen maailmankatsomus valittaisiin niin mikähän se olisi

Varmaan se maailman katsomus joka jo kerran hukutettiin vedenpaisumuksessa, mutta sitä ei enää tarvitse pelätä, kun Jumala lupasi ettei enää hukuta maailmaa.
        Pian tämä maailma hävitetään kuumuudessa missä alkuaineetkin sulavat, eikä siinä auta edes asbestipuku, on nimittäin niin h*lv*tillinen kuumuus.

• Piti vaan kirjautua palstalle!

• Jos ei Yksi Jumala lisi sekä Isä ja Poika, lähettäjä ja lähetti, kaksi yhdessä, ei Jumala voisi olla Rakkaus.

Kristinuskon ydin on kuitenkin se tosiasia, että Jumala ON Rakkaus.
      Sillä iänkaikkisesta iankaikkiseen on Isä rakastanut Poikaa ja Poika Isää.
      Ja tähän rakkausyhteyteen meidät jokainen on kutsuttu Herrassa Jeesuksessa.

Joilla ei ole Poikaa, heillä ei ole Isääkään. Joka on Pojan Sanan kuullut, Pojan nähnyt ja Pojan uskonut, on uskonut Isään, kuullut Isää ja nähnyt Isän.

Jumala on Rakkaus.

• risTiinnauliTulle vastaus kirjoitukseen; 2.5.2014 klo 13:58

Kyllä Isän puheen ja askelten äänen voi kuka tahansa hengen korvilla (jos kenellä ne on Mark. 4:9,23 ) kuulla, mutta Isää ei kukaan ole nähnyt eikä voi nähdä:

1. kirje Timoteukselle 6
      15 "jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra,
      16 jolla - a i n o a l l a - on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota
      y k s i k ä ä n - i h m i n e n - e i - o l e - n ä h n y t -
      e i k ä - v o i - n ä h d ä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."

• TAU = RISTI = T

Etkö olekaan KolmenKonsonantinKonventti, kun uskallat RISTIN( T ) kirjoittaa?
        Joo, Isää ei voi nähdä, joten kenet siellä Paratiisissa Aatami ja Eeva näkivät?
        Ei voinut olla Pyhä Henki.

• Joh. 14:9

Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

• eriseura kunnat

Kumma kokous, kaikki istuu omissa nurkissaan ja höpisevät itsekseen, esittävät kysymyksensä nurkalle ja vastaavat kysymyksiin sinne nurkkaan päin; montako lahkoa ja eriseuraa tällä palstalla esiintyy helluntailaisina tai esiintyykö täällä yksi lahkolainen monessa eri seurassa?

• arvaa mikä

Siinäpä pulma
      Kukaan ei ole nähnyt, ei ole kuullut, väitetään että se on olemassa
      Mikä se on

• RitariOlevainen

On Raamatun vastaista sanoa Jeesusta Jumalaksi. Raamattu ei tue pakanallista kolminaisuusoppia.

• * " RitariOlevainen, älä häpäise vale provollasi minun nicciäni, kuka sinulle antoi luvan sitä käyttää ? Taidan ottaa yhteyden Ylläpitoon, sinulla ei ole lupaa sitä käyttää. Ja vielä väärin !

• RitariOlevainen
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* " RitariOlevainen, älä häpäise vale provollasi minun nicciäni, kuka sinulle antoi luvan sitä käyttää ? Taidan ottaa yhteyden Ylläpitoon, sinulla ei ole lupaa sitä käyttää. Ja vielä väärin !

Näyttääkin siltä että olen tämän nikin nostanut valheen loasta ja häpeästä, julistamaan Raamatun Totuutta.
        Mitään ei tapahdu ilman Jumalan tahtoa joten vaikuttaa siltä että olen tämän nikin käyttöön saanut lupalapun taivaasta.

• tosi1

Myös se minulla on näitä sivuja vastaan, että näissä on väitetty , että helluntaiherätyksessä on kolminaisuusopin kanssa jakautumista. En usko siihen. Kyllä minun olisi moinen uutinen kuulla. Olen ollut kauan helluntailainen. Tuollaisesta olisi ollut Ristin Voitossa jo pääkirjoituskin. Olihan sellainenkin pääkirjoitus"Nuoret hihhulit." Luulin, että helluntailaiset nuoret olivat vähän innokkaasti rukoilleet ihmisten puolesta. Katsoin ohjelman netistä. "Päähihhuli" oli luterilainen, joka oli päässyt helluntaiseurakuntaan joksikin harjoittelijaksi. Iso -Kirjahan on kansan opisto. Sinne pääsee opiskelemaan kuka vaan, kunha kriteerit täyttää.Ne "hihhulit" olivat uskossaan horjuvia, nuoria. Pilkan tähden lauloivat
      iki-ihanaa Hilja Aaltosen laulua "Suo puhallus helluntaituulen."Sitä paljon laulettiin, kun olin nuori.Nyt täytyy soittaa netistä "Siionin Kannel"-lauluja, kun nuoret muuttaa kaiken ylistyslauluiksi. Ne ei hoksaa, että juuri vanhoissa lauluissa on sitä jotakin. Olen onnellinen kuunnellessani niitä.

• Tiivistettynä

Vedänkö viestistäsi oikean johtopäätöksen todetessani, että helluntailaisuuteen kuuluu kolminaisuusoppi ja helluntailaiset hyväksyvät sen yhtenä rintamana. Se, joka torjuu ja kieltää kolminaisuusopin, tulkitsee Raamattua väärin ja eroaa mielipiteineen yleisestä helluntailaisten hyväksymästä opista?

Jumala on yksi ja Hän toimii kolmessa jumalisessa persoonassa Isässä, Pojassa ja Pyhässä Hengessä.

• * Kyllä, juuri noin. Hellunta-herästyksen usko on iäti ollut kolmiyteiseen Jumalaan, ilman mitään kitkaa koskaan. Täällä palstalla vääristetään asioita ihan päättömän tietämättömyyden perustein, Jumala on, ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI, Yksi Jumala kolmessa persoonassa. ja päinvastoin, kolme persoonaa yksi Jumala. Joka totuus löytyy myöskin Raamatusta, joka uskoo, saa nähdä ja ymmärtää, koska kolminaisuus on ja käy yli inhimillisen ymmärryksen. Ja jos näin ei olisi, ei Jumala mikään Jumala olisikaan, koska Hän on LUOJA, on täydellisest yli luodun.

* Ja nyt kuva, Jumalan kuva ihminen, ei voi sanoa tekijälleen, " Miksi minusta tälläisen teit"? Koska tekijä saa tehdä ihan mitä tahtoo, ja minkälaisen haluaa tehdä ?

• 100 v. = iäti ???
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Kyllä, juuri noin. Hellunta-herästyksen usko on iäti ollut kolmiyteiseen Jumalaan, ilman mitään kitkaa koskaan. Täällä palstalla vääristetään asioita ihan päättömän tietämättömyyden perustein, Jumala on, ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI, Yksi Jumala kolmessa persoonassa. ja päinvastoin, kolme persoonaa yksi Jumala. Joka totuus löytyy myöskin Raamatusta, joka uskoo, saa nähdä ja ymmärtää, koska kolminaisuus on ja käy yli inhimillisen ymmärryksen. Ja jos näin ei olisi, ei Jumala mikään Jumala olisikaan, koska Hän on LUOJA, on täydellisest yli luodun.

* Ja nyt kuva, Jumalan kuva ihminen, ei voi sanoa tekijälleen, " Miksi minusta tälläisen teit"? Koska tekijä saa tehdä ihan mitä tahtoo, ja minkälaisen haluaa tehdä ?

"Hellunta-herästyksen usko on iäti ollut"

Helluntaiherätys sai alkunsa 1900-luvun alkuvuosina...

• näillä mennään
        100 v. = iäti ??? kirjoitti:

"Hellunta-herästyksen usko on iäti ollut"

Helluntaiherätys sai alkunsa 1900-luvun alkuvuosina...

Kyllä se sai Helluntaipäinä alkunsa, viikonpäivää eikä kellonaikaa en muista !

• RitariOlevainen
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Kyllä, juuri noin. Hellunta-herästyksen usko on iäti ollut kolmiyteiseen Jumalaan, ilman mitään kitkaa koskaan. Täällä palstalla vääristetään asioita ihan päättömän tietämättömyyden perustein, Jumala on, ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI, Yksi Jumala kolmessa persoonassa. ja päinvastoin, kolme persoonaa yksi Jumala. Joka totuus löytyy myöskin Raamatusta, joka uskoo, saa nähdä ja ymmärtää, koska kolminaisuus on ja käy yli inhimillisen ymmärryksen. Ja jos näin ei olisi, ei Jumala mikään Jumala olisikaan, koska Hän on LUOJA, on täydellisest yli luodun.

* Ja nyt kuva, Jumalan kuva Jeesus, ei voi sanoa tekijälleen, " Miksi minusta tälläisen teit"? Koska tekijä saa tehdä ihan mitä tahtoo, ja minkälaisen haluaa tehdä ?

Jeesus on näkymättömän Jumalan kuva.

2. Korinttolaiskirje
        4:4 Tarkoitan niitä, joiden mielen tämän maailman jumala on sokaissut, niin että he epäuskossaan eivät näe Kristuksen evankeliumin kirkkaudesta säteilevää valoa, Kristuksen, joka on Jumalan kuva.

Heprealaiskirje
        1:3 Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla. Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle.

Kolossalaiskirje
        1:15 Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt.

• tarkastelua MP
        Mohikaani_27 kirjoitti:

Olisi hyvä helluntalaisuudessa huomata se, että siinä on Jumala tehty Pyhästä Hengestä.

Mitä ongelmaa se aiheuttaa, on se, että etsitään ihmeitä, kuten juutalaiset aikoinaan pyysi ihmeitä, uskonpohjaksi. Mutta, Jeesus totesi olevansa tämä ihme, eli Jumala.

Myös, kun epäraitiisti korostetaan Pyhää Henkeä, häviää itse Jumala näköpiiristä, eli Jeesus, Jumalan Poika. Ja kun mentiin väärään suuntaan, hurmannutaan henkeen, joka kaikella lailla vaikuttaa myös ihmisensisällä henkenä, ei niinkään Henkenä.

Mitä taas raamatullisesti Pyhä Henki tekee? Henki kirkastaa Kristusta, eli Jumalaa.

Miettikääs tältä pohjalta uudelleen perustuksianne, ..

Lainaan aloittajan viestistä leikaten sanat, niin ymmärrätte tämän kolminaisuuden kokonaisuutta, missä ja mikä on Jumala, jonka perustuksella eletään.

Johannes 17
        3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat ----- (minut), joka yksin ---- (olen) totinen Jumala, -- -----, ----- ---- ---- ----------, Jeesuksen Kristuksen.

1. kirje Timoteukselle 2
        5 Sillä yksi on Jumala, ---- ---- ------- -- -------- -------, ------- Kristus Jeesus,

Siinä se on ...... Alussa oli sana, sana oli Jumala.

Siksi raamattumme kun on käsissä, Jumalan sana, se Sanana on myös tuomitsija viimeisellä tuomiolla. Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa sanaa, ei itsessään olla """" helluntalaisuuden tapaan vääristynyt """" osa, jonon nyt on palvonnan kohdepersoonan palvonta kiintynyt.. Tämä harha on helluntalaisuuden pitkän juoksun harhanäkemys, josta perinnäisopin kautta on paha irtaantua ja alkaa kunnioittamaan itse Jumalaa, Sanaa jne. Jeesuksen aikanakin Poika löytyi kirjoituksista.

Peruskivi, joka pitää rakennuksen pystyssä. Sitä ei pidä hylätä, eikä pitää toisarvoisena, että tavoittelisimme jotain ulkoisia merkkejä ##""""hengen nimissä!!""

• esimerkki..
        näillä mennään kirjoitti:

Kyllä se sai Helluntaipäinä alkunsa, viikonpäivää eikä kellonaikaa en muista !

Siitä se helluntalaisuuden siemen lähtee, jossa hurmaannutaan Pyhään Henkeen ja lähdetään tavoittelemaan "merkkejä".

Mutta, Pyhä Henki annettiin voimaksi, että oppisimme tuntemaan ja elämään Pojassa.

"Kirjoitettu on "! vei voiton S.tanasta.

Jumala on Yksi, ja siksi on ymmärrettävä, mitä Jumala On. Se sisältö löytyy Pojasta.

kyse on rakkauden Agape muodosta. Jumalan tahdosta ja rakkaudesta, joka sanassa on sisältönä vapaus, kuka sen vastaanottaa.

Kun katselette vääränlaista "hurmaa"" joka lähtee ihmisestä, on vähänkuin "romani" uskova helluntaissa. Seisoo ilman invalappua, invapaikalla ja on uskomassa hurmaan, jota kokee sydämessä, mutta ei kunnioita "lakia"-kaan.

Tuo ei ole rasistinen väite, vaan totuus, niin monta kertaa nähtynä.

• RitariOlevainen
        tarkastelua MP kirjoitti:

Olisi hyvä helluntalaisuudessa huomata se, että siinä on Jumala tehty Pyhästä Hengestä.

Mitä ongelmaa se aiheuttaa, on se, että etsitään ihmeitä, kuten juutalaiset aikoinaan pyysi ihmeitä, uskonpohjaksi. Mutta, Jeesus totesi olevansa tämä ihme, eli Jumala.

Myös, kun epäraitiisti korostetaan Pyhää Henkeä, häviää itse Jumala näköpiiristä, eli Jeesus, Jumalan Poika. Ja kun mentiin väärään suuntaan, hurmannutaan henkeen, joka kaikella lailla vaikuttaa myös ihmisensisällä henkenä, ei niinkään Henkenä.

Mitä taas raamatullisesti Pyhä Henki tekee? Henki kirkastaa Kristusta, eli Jumalaa.

Miettikääs tältä pohjalta uudelleen perustuksianne, ..

Lainaan aloittajan viestistä leikaten sanat, niin ymmärrätte tämän kolminaisuuden kokonaisuutta, missä ja mikä on Jumala, jonka perustuksella eletään.

Johannes 17

1. kirje Timoteukselle 2

Siinä se on ...... Alussa oli sana, sana oli Jumala.

Siksi raamattumme kun on käsissä, Jumalan sana, se Sanana on myös tuomitsija viimeisellä tuomiolla. Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa sanaa, ei itsessään olla """" helluntalaisuuden tapaan vääristynyt """" osa, jonon nyt on palvonnan kohdepersoonan palvonta kiintynyt.. Tämä harha on helluntalaisuuden pitkän juoksun harhanäkemys, josta perinnäisopin kautta on paha irtaantua ja alkaa kunnioittamaan itse Jumalaa, Sanaa jne. Jeesuksen aikanakin Poika löytyi kirjoituksista.

Peruskivi, joka pitää rakennuksen pystyssä. Sitä ei pidä hylätä, eikä pitää toisarvoisena, että tavoittelisimme jotain ulkoisia merkkejä ##""""hengen nimissä!!""

2. Tessalonikalaiskirje
        2:11 Sentähden on Jumala heille lähettävä väkevän eksytyksen, niin että he valheen uskovat:
        12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

" ***Lainaan aloittajan viestistä leikaten sanat, niin ymmärrätte tämän kolminaisuuden kokonaisuutta, missä ja mikä on Jumala, jonka perustuksella eletään.

Johannes 17

1. kirje Timoteukselle 2

Siinä se on ...... Alussa oli sana, sana oli Jumala. *** "

• RitariOlevainen kirjoitti:

2. Tessalonikalaiskirje
        2:11 Sentähden on Jumala heille lähettävä väkevän eksytyksen, niin että he valheen uskovat:
        12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

" ***Lainaan aloittajan viestistä leikaten sanat, niin ymmärrätte tämän kolminaisuuden kokonaisuutta, missä ja mikä on Jumala, jonka perustuksella eletään.

Johannes 17

1. kirje Timoteukselle 2

Siinä se on ...... Alussa oli sana, sana oli Jumala. *** "

Kun vaan lukijat huomaisivat että RitariOlevaisella on - "Isä, sinut", - paikalle vaihdettu sanat (minut, joka olen) totinen Jumala).

Tämä on kaikissa Raamatuissa näin:

Johannes 17
        1 'Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut; -
        3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." '

• Ei kolminaisuutta

Minulle kolminaisuusoppi ei ole välttämätön. Uskon yhteen Jumalaan, joka lähetti poikansa Maan päälle. Tämä Jumala on juutalaisten Jumala, joka ei ole kolmiyhteinen. Kristinuskoon eurooppalaiset kirkkoisät sekoittivat hellenistisiä piirteitä. Kolmiyhteinen Jumala ei sovi juutalaisuuteen millään tavoin. Se on mielestäni vain päälleliimattu oppi, jota ei tarvita.

• Suomen Helluntaiherätykseen kuuluvissa helluntaiseurakunnissa toimitaan oikein, kun seurakuntiin voi kuulua myös uskovia, jotka kieltävät kominaisuusopin. Tämä on mieletäni erittäin hyvä asia helluntaiseurakunnissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7840
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2019
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1960
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe