Tämä ei kyllä aivan kuulu tälle osastolle, mutta lainasta on kuitenkin kysymys...
Olen monasti miettinyt asiaa, näin avoparina, ei yhteisiä lapsia. Miten lainojen kanssa menetellään kun on yhteistä lainaa, ja jompikumpi kuolee.
Meillä on autolainaa, jota maksamme puoliksi. Ajan itse sillä, ja auton vakuutuksetkin ovat nimissäni, ja maksan ne myös itse kokonaan.Molemmat ovat autoa lyhentäneet, ja auton rekisteriotteessakin on merkintä, että autolla on 2 omistajaa..
Miehellä on oma auto. Itsellä on omaisuutena vähän velkaa asunto-osakeesta ja vähän maata kotipaikkakunnalla. Miehellä ei muuta omaisuutta, kuin osakkeita velaksi ostettuna, ja tietenkin autonpuolikas velkana. Miehellä lapsia eri liitoista, jotka eivät asu kanssamme. Itsellä oma lapsi asuu kanssamme.
Mitä tapahtuisi velan maksun kanssa, jos vaikka avoni kuolisi? Entä auto? Jääkö auto maksettavakseni, ja auto täytyy myydä miehen velkojen vuoksi, vai miten mahdollisesti tapahtuisi???Joutuisinko maksamaan, ja autosta en saisi mitään?
Velka lainanottajan kuollessa
2
558
Vastaukset
- oikeustaistelija
Jos avopuolisosi kuolee, niin sinä pidät oman omaisuutesi ja omat velkasi. Avopuolisosi velat maksetaan avopuolisosi kuolinpesänomaisuudesta ensin pois. Loput perii perintökaaren mukaisesti vanhemmat -> siskot. Sinä et saa mitään avopuolisosi omaisuudesta.
Perikunta omistaa siis puolet autosta ja vainajan velat autosta.
Yleensä tallaisessa tapuksessa on syytä purkaa yhteisomistus niin, että sinä omistat auton yksin, kaikki lainat siirtyvät sinulle ja sinä maksat perikunnalle autosta sen, mitä auton arvosta on perikunnan omaisuutta ( jakohetken käypä arvo - velat ) / 2- Etu-Töölö
Sen verran korjaan "oikeustaistelijan" vastausta, että lapset (siis ne aiemmista liitoista olevat) perisivät miehesi omaisuuden eikä hänen vanhempansa/sisaruksensa.
Muuten vastaus piti mielestäni kutinsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "984446Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293303No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 351378
- 341113
- 321036
- 121033
- 158997
- 6924
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12862