Onko joku joskus nähnyt oikeasti yli minuutin käynnissä pysyvää Monark tai minkäänlaista kuormitusta ilman sammumista kestävää Crescent perämoottoria ? Kaikki ed. mainitut joihin olen vuosien varrella törmännyt eri yhteyksissä, vaikuttaa olevan huolimatta kaikista korjauksista, osien vaihdoista ja säädöistä huolimatta juuri niin epäluotettavia ja huonosti käynnistyviä, kuin Terhin moottoreistakin tarut kertovat. Minkälaisia takuuehdot pohjoismaissa ovat olleet 50 - 70 luvulla ?
Jotenkin ihmetyttää vaan kun ei vastaavaan ole muissa elossa olevilla moottorivalmistajilla törmännyt. Hyviä pyöriä ne olivat ja ovat kyllä
Myytti toimivista Monark Crescent moottoreista
74
4758
Vastaukset
- Mä oon
nähny et tuollanen käy ja et ajetaankin.
Tosin ei toiminu omin voimin, kippari pumppasi kokoajan pensanänniä.
Jos ei lutkuttanu kokoaikaa pensatissiä niin het hyytyili ja sammahteli.:)))
Polttoainetta kun nännistä jatkuvasti saa niin toimii kyllä hyvin.
Kaveri meinas vaihtaa laittaa nännin perään sähkösen pumpun et nännistä
vaan pumppais alotushuikan sähköselle niin jatkaa siittä omin voimin imua.- Ruotsin ratsu
Olen ajanut runoilijan reitin Tampereelta Virroille useamman kerran. Kerran jouduin pulaan, kun pensa loppui takaisin tullessa Pallosaaren jälkeen, muuta ongelmaa en ole Monark 60 sessä huomannut.
Se "tissin" puristelija ei varmaan tiennyt, että koneessa on pensapumppu, johon täytyy 15 v välein kalvo uusia.
Nuo huonosti käynnistyvät koneet ovat yleensä taitamattomien käyttäjien murheita joilta puuttuu osaaminen silläkin sektorilla. - kirottuja merkkejä ?
Täsmälleen samanlaisia juttuja olen minäkin kuullut, että eteenpäin on menty puristamalla sitä pumppupalloa. Mahtaa olla lihaksikkaita sormia kaikilla monark-omistajilla, heh ;)
Onkohan kiintotankillisissa malleissa samaa ongelmaa, kun bensiini tulee painovoimalla, vai onko ne niissäkin laittanut sen letkuston menemään sen onnettoman kalvopumpun kautta siellä paarpuurin puolella, joka ei edes ehjillä kalvoilla vaikuta toimivan liki lainkaan? - Imatranmies
kirottuja merkkejä ? kirjoitti:
Täsmälleen samanlaisia juttuja olen minäkin kuullut, että eteenpäin on menty puristamalla sitä pumppupalloa. Mahtaa olla lihaksikkaita sormia kaikilla monark-omistajilla, heh ;)
Onkohan kiintotankillisissa malleissa samaa ongelmaa, kun bensiini tulee painovoimalla, vai onko ne niissäkin laittanut sen letkuston menemään sen onnettoman kalvopumpun kautta siellä paarpuurin puolella, joka ei edes ehjillä kalvoilla vaikuta toimivan liki lainkaan?Onhan se perusteltava, jos bensasuodatin on tukossa. Niitä saa ostettua kaupasta uusia!
- Anonyymi
Ruotsin ratsu kirjoitti:
Olen ajanut runoilijan reitin Tampereelta Virroille useamman kerran. Kerran jouduin pulaan, kun pensa loppui takaisin tullessa Pallosaaren jälkeen, muuta ongelmaa en ole Monark 60 sessä huomannut.
Se "tissin" puristelija ei varmaan tiennyt, että koneessa on pensapumppu, johon täytyy 15 v välein kalvo uusia.
Nuo huonosti käynnistyvät koneet ovat yleensä taitamattomien käyttäjien murheita joilta puuttuu osaaminen silläkin sektorilla.Minulla monarch 20 s 1978 laakinpeli ei ongelmia ajettu noin 10 tuntia joinain kesinä joskus varastossa ollut vuosia.puola tulpat bensapumpunkalvo 10v välein kaasarin puhdistus siinäpä ne.
- käy kuin kello
Kyllä ne on uutena toimineet, ja hyvin. Ne on vaan sen ikäisiä vehkeitä.
Sellaisen elinkaareen mahtuu monta huolimatonta omistajaa jotka eivät ole halunneet huollosta maksaa. Jollekulle vuosihuolto on vain bensan lisäystä. Sitten ne on pöllitty ja myyty trokarille omina, vähän ajettuna ja hyvin huollettuna, satasella ilman dokumentteja. Samalla myyntipuheella trokari on myynyt ne mökkinaapurilleen lähes uuden hintaan...sitten ne on vielä käyneet parilla omistajalla tai trokarilla, joko varaosiksi myytynä tai pöllittynä. Sitten joku taulapää ostaa ne - taas hyvin pidettyinä ja omina ja melkein uuden hinnalla - ja ihmettelee täällä että mikä on kun ei toimi. Huollata ammattimiehellä niin toimii.- Hoitoon Hoitoon !!!
Kyllä minulla vielä toimivat pumput, jopa lasisella sakkakupilla varustetut.
Näköjään sivulle on eksynyt taas jotain "uusavuttomia" poropeukaloita, jolla ei lanttu leikkaa. - ei kello käy ei
Heh! ei 70 euron moottoria minnekään "ammattimiehelle" viedä. Se korjataan lähtökohtaisesti aina itse tai puretaan varaosiksi
- kokkikakkonen3
Hoitoon Hoitoon !!! kirjoitti:
Kyllä minulla vielä toimivat pumput, jopa lasisella sakkakupilla varustetut.
Näköjään sivulle on eksynyt taas jotain "uusavuttomia" poropeukaloita, jolla ei lanttu leikkaa.Poro Lanttu ? kokkisivut on toisella suunnalla, kyse oli 40 vuotta vanhoista huonosti toimivista perämoottoreista
- rationaalinen
ei kello käy ei kirjoitti:
Heh! ei 70 euron moottoria minnekään "ammattimiehelle" viedä. Se korjataan lähtökohtaisesti aina itse tai puretaan varaosiksi
Niin, korjataan jos osataan. Mutta vaikuttaa siltä ettei osata. Silloin kannattaa miettiä että huollattaisko satasella seitsemänkympin moottorin, vai ostaisko samaan tarkoitukseen tonnin koneen.
Mutta käyhän se noinkin: mennä kitkutetaan savupilven sisällä, soudetaan takaisin ja kiroillaan netissä että paskan möivät. - joopajoopa12
rationaalinen kirjoitti:
Niin, korjataan jos osataan. Mutta vaikuttaa siltä ettei osata. Silloin kannattaa miettiä että huollattaisko satasella seitsemänkympin moottorin, vai ostaisko samaan tarkoitukseen tonnin koneen.
Mutta käyhän se noinkin: mennä kitkutetaan savupilven sisällä, soudetaan takaisin ja kiroillaan netissä että paskan möivät.huomaa ettet tiedä mistä me muut täällä edes puhutaan. Osta oma monark ja opi kantapään kautta
- markan suutari
joopajoopa12 kirjoitti:
huomaa ettet tiedä mistä me muut täällä edes puhutaan. Osta oma monark ja opi kantapään kautta
Penskana, joskus 12-vuotiaana, minulla oli pihan perillä Cressun mopo, erittäin käytetty. Ruuvailtiin kaverien kaikkia ruuveja ja yritettiin kuulostella tyhjäkäyntiäänestä että koskakohan olis kohillaan. Eihän se sitten ollut. Onneksi säätöjä oli vähän, ja kun otettiin pakopuolelta osia pois niin tehot laski mutta kuulosti tehokkaammalta.
Niillä eväillä saatiin tosiaan ruottalainen Creschent-tuote käymään vähän huonosti kun "huollettiin lähtökohtaisesti aina itse". Ruotsalaisten syytähän se ei ollut kun oli Sachsin moottori. - vispiläkauppias
kokkikakkonen3 kirjoitti:
Poro Lanttu ? kokkisivut on toisella suunnalla, kyse oli 40 vuotta vanhoista huonosti toimivista perämoottoreista
Kokilla on näköjään mennyt herne nenään.
- KARHU20
vispiläkauppias kirjoitti:
Kokilla on näköjään mennyt herne nenään.
TuraJoosepit ja ResuPekat pysyköön kaukana näistä laatumoottoreista. Omistan 13 kpl. Hyvin toimii kunhan käy moottorin läpi että kaikki kunnossa. Kaikenlaiset poropeukalot päässeet ruuva mootoreita ja silloin ei kannata ihmetellä jos tulee ongelmia.
- Tekeetaiteettää
ei kello käy ei kirjoitti:
Heh! ei 70 euron moottoria minnekään "ammattimiehelle" viedä. Se korjataan lähtökohtaisesti aina itse tai puretaan varaosiksi
Jos osataan. Jos ei osata edes pumpun kalvoa vaihtaa niin se on sitä että umpimähkään "säädetään" kaikkia ruuveja ja sitten itketään täällä että paskoja koneita.
Jos ei osata huoltaa niin sitten huollatetaan. Hinta nelinkertaistuu mutta kone siis periaatteessa yhtä varma kuin uusi. Rauta ei kulu noissa nopeasti vaan juuri letkut, kalvot ja tiivisteet. Itse en osaa korjata ja siksi ajankin uudella.
Monark ja Crescent teki aikansa parhaimman laatuisia fillaria. En tunne noita perätujppareita kovin hyvin mutta tuskin ne kovin huonoja on olleet. - Anonyymi
kokkikakkonen3 kirjoitti:
Poro Lanttu ? kokkisivut on toisella suunnalla, kyse oli 40 vuotta vanhoista huonosti toimivista perämoottoreista
Eipä uskoisin onnelliseksi kansaksi kun naristaa kuin vanha sarana.
- Anonyymi
ei kello käy ei kirjoitti:
Heh! ei 70 euron moottoria minnekään "ammattimiehelle" viedä. Se korjataan lähtökohtaisesti aina itse tai puretaan varaosiksi
Paitsi jos ei osata. jos 70 euron huonosti toimivan moottorin vie ammattilaiselle, saa 270 euron toimivan moottorin. kumman otat?
Ne jotka arvelee osaavansa jättävät usein turhaksi arviomiaan huoltotoimenpiteitä (filtterit ja kalvot) väliin, ja tyytyvät siihen huonosti toimivaan ja takeltelevaan koneeseen.
On toki myös sellaisia jotka osaavat.
- Ankkurin paino
Toinen samanlainen oli Archimedes 3,9hv. Yleensä takas tultiin soutamalla.
- "Kuivasilmä"
Poropeukaloiden jutustelua sekä osaamattomien itkeskelyä.
- archie medes
jep. Archimedes penta 5 hv tuttu soututekniikan valmentaja
- Terhi soutulaite
archie medes kirjoitti:
jep. Archimedes penta 5 hv tuttu soututekniikan valmentaja
Kuten Terhi 3 hp.
- muistoja lisää
Terhi soutulaite kirjoitti:
Kuten Terhi 3 hp.
Suvussa kokemusta myös 40 hv Terheistä. Lapsuuden muistoissa siintää näkymä jossa moottorikoppa on irti, moottoria korjataan tai säädetään, eväitä syödään etuajassa ennen saareen pääsyä keskellä ulappaa ja isällä on työkalupakki avotilan lattialla auki. Välillä kone hyrähtää käyntiin jonka turvin ajaetaan paluumatkaa pätkissä, kunnes tuttava tulee hinaamaan lopulta kotisatamaan.
- Anonyymi
Aldell`ista sitten puhumattakaan!
- takukysymys
Entisaikoina moottorien toimimattomuus laitettiin koneen suunnitteluvikojen piikkiin ja niitä siedettiin tietyissä rajoissa. Tänä päivänä sellainen ei vetelisi, ja sellaisia tuottava yritys menisi nurin takuupalautusten seurauksena viidessä vuodessa
- Monarkki
Kerran olen nähnyt kun vanhempi pariskunta ajeli Monarchilla.
Kamala pärinä kuului jo kaukaa, lähemmäs saavuttuaan sinisen savun seasta tuli esiin vene jossa mies ohjasi ja nainen istui kyyryssä takapenkin vieressä pensanänni kourassa. Työnjako tuli selväksi, kippari ajaa ja vaimo pumppaa tisulia. Mahtaa olla kymmenen peninkulman jälkeen jännetuppitulehduksen vaara ja se voi jatkuessaan muodostaa ilkeän kyynärpäätenniksen.- takaisin kouluun
Mitä vielä !!
Kyseessähän oli uuden hyttyskarkoitteen testiajo, ette te klopit paljoa mistään tierä.
- turhan vaikerrus
Siniset savut on jäänyt sinne 2-tahtiajoille. Varmaan ne hintansa väärti olivat, monarkit ja cressut, kun tekivät siihen aikaan parhaa fillaritkin. Tässä puhutaan tosiaan 50-70-luvun koneista - eipä ole moni auto, fillari, mopo tai muukaan talouskalu siltä ajalta säilynyt, ei ainakaan ilman laittamista.
- vm 41
Ainahan peräprutkuissa ongelmia on ollut, ei idioottivarmaa muuta olekkaan kuin sähkötuupparit. Merkit vain muuttuu. Sauhu on vähentynyt parempien öljylaatujen myöden. Kustannukset ovat taasen lisääntyneet tekniikan lisääntyessä, sekä osaamattomuus lisääntynyt uusavuttomuuden myötä.
Eihän autoillekaan enää pysty muuta tekemään kuin nokkapellin avaamaan sekä pyörät vaihtamaan, renkaan vaihdosta puhumattakaan.
Kumma ilmiö vain on siinä, kun joku rassaa vanhaa mopoaan, prätkäänsä, kelkkaansa, tai "rättisitikkaansa" on se hienoa harrastusta. Mutta auta armias, kun kyseessä on vanha peräprutku on se idiotismia ??? - fiksaajia
Vanhoissa moottoreissa kaikki alkaa yleensä siitä, että loppuunkuluneet osat korvataan uudella tai vähemmän kuluneella. Kyllä liikenteessä silloin tällöin vastaan tulee vanha korjattu vw, volvo 144, volvo amazon ja citroen cv 2.
Sininen savu on tätä päivää edelleen, mm. moottorisahoissa, trimmereissä ja tehokkaammissa enduroissa - mobilismia arvostava
vm 41 kirjoitti:
Ainahan peräprutkuissa ongelmia on ollut, ei idioottivarmaa muuta olekkaan kuin sähkötuupparit. Merkit vain muuttuu. Sauhu on vähentynyt parempien öljylaatujen myöden. Kustannukset ovat taasen lisääntyneet tekniikan lisääntyessä, sekä osaamattomuus lisääntynyt uusavuttomuuden myötä.
Eihän autoillekaan enää pysty muuta tekemään kuin nokkapellin avaamaan sekä pyörät vaihtamaan, renkaan vaihdosta puhumattakaan.
Kumma ilmiö vain on siinä, kun joku rassaa vanhaa mopoaan, prätkäänsä, kelkkaansa, tai "rättisitikkaansa" on se hienoa harrastusta. Mutta auta armias, kun kyseessä on vanha peräprutku on se idiotismia ???NO katsos, arvostava harrastaminen on hienoa harrastamista. Hyvin pidetty tai entisöity vanha perämoottori vanhassa veneessä on ihan yhtä hienoa kuin muukin mobilismi. Sellainen kerää poikkeuksetta katseet ja pisteet uuden ja komean vieressä.
Idiotismia on ehkä se, että odottaa 60-luvun huoltamattoman cressun toimivan kuin pakkauusi japanilainen. - pöpöpö
mobilismia arvostava kirjoitti:
NO katsos, arvostava harrastaminen on hienoa harrastamista. Hyvin pidetty tai entisöity vanha perämoottori vanhassa veneessä on ihan yhtä hienoa kuin muukin mobilismi. Sellainen kerää poikkeuksetta katseet ja pisteet uuden ja komean vieressä.
Idiotismia on ehkä se, että odottaa 60-luvun huoltamattoman cressun toimivan kuin pakkauusi japanilainen.Huoltamattoman ? Lue ennen kun vastaat viesteihin
- koettua
pöpöpö kirjoitti:
Huoltamattoman ? Lue ennen kun vastaat viesteihin
huoltamaton on kyllä parempi kuin "markan suutarin" säästövirityksellä huoltama.
- keottua
koettua kirjoitti:
huoltamaton on kyllä parempi kuin "markan suutarin" säästövirityksellä huoltama.
Ahaa, puhut siis omasta korjauskokemuksesta
- sininen savu
fiksaajia kirjoitti:
Vanhoissa moottoreissa kaikki alkaa yleensä siitä, että loppuunkuluneet osat korvataan uudella tai vähemmän kuluneella. Kyllä liikenteessä silloin tällöin vastaan tulee vanha korjattu vw, volvo 144, volvo amazon ja citroen cv 2.
Sininen savu on tätä päivää edelleen, mm. moottorisahoissa, trimmereissä ja tehokkaammissa enduroissaItse asiassa, ei enää ihan samalla tavoin. tuossa viikolla viimeksi moottorisahalla pärryyttelin menemään, ei ollut sinistä savua eikä öljyn tuoksua. Nykyiset 2T-öljyt on niin fiksuja, ettei 50-kuutioisesta sahasta tule juuri mitään katkua. Käytin valmista 2T pienkonebensaa (poltan vähemmän kuin kanisterillisen vuodessa, joten käytän sitä). Enemmän sahaavalle suosittelen toki tavisbensaa ja vaikka Stihlin 2T-öljyä.
Vielä nykyiselläänkin 2T-moottori on saastepesä, mutta ei läheskään niin paljon kuin ennen. - Karhu100010000
mobilismia arvostava kirjoitti:
NO katsos, arvostava harrastaminen on hienoa harrastamista. Hyvin pidetty tai entisöity vanha perämoottori vanhassa veneessä on ihan yhtä hienoa kuin muukin mobilismi. Sellainen kerää poikkeuksetta katseet ja pisteet uuden ja komean vieressä.
Idiotismia on ehkä se, että odottaa 60-luvun huoltamattoman cressun toimivan kuin pakkauusi japanilainen.juu, ammattimiehelle tätä kunnostettua moottoria en ikuna veis. toimii paremmin käynnistyy paremmin kuluttaa kuin 4-tahtinen pikasen pienemmät päästöt kuin 4-tahtisilla triboron öljyllä Turajoosepeiden syytä pysyä kaukana näistä myykää ne Penta Club Gumbostrandille. https://mega.nz/#!uBgHRLQD!17q1dGJtj6ghxWolr7JQFjblXFbX9y8h537_U6wvC2A
- Anonyymi
vm 41 kirjoitti:
Ainahan peräprutkuissa ongelmia on ollut, ei idioottivarmaa muuta olekkaan kuin sähkötuupparit. Merkit vain muuttuu. Sauhu on vähentynyt parempien öljylaatujen myöden. Kustannukset ovat taasen lisääntyneet tekniikan lisääntyessä, sekä osaamattomuus lisääntynyt uusavuttomuuden myötä.
Eihän autoillekaan enää pysty muuta tekemään kuin nokkapellin avaamaan sekä pyörät vaihtamaan, renkaan vaihdosta puhumattakaan.
Kumma ilmiö vain on siinä, kun joku rassaa vanhaa mopoaan, prätkäänsä, kelkkaansa, tai "rättisitikkaansa" on se hienoa harrastusta. Mutta auta armias, kun kyseessä on vanha peräprutku on se idiotismia ???täälläpäin haukkuvat tärähtäneeksi,jos jotain laitetta harrastaa ja yrittää saada -pitää ajettavassa kunnossa,jopa a siasta tietämättömät-ymmärtämättömät naisetkin.
- Anonyymi
vm 41 kirjoitti:
Ainahan peräprutkuissa ongelmia on ollut, ei idioottivarmaa muuta olekkaan kuin sähkötuupparit. Merkit vain muuttuu. Sauhu on vähentynyt parempien öljylaatujen myöden. Kustannukset ovat taasen lisääntyneet tekniikan lisääntyessä, sekä osaamattomuus lisääntynyt uusavuttomuuden myötä.
Eihän autoillekaan enää pysty muuta tekemään kuin nokkapellin avaamaan sekä pyörät vaihtamaan, renkaan vaihdosta puhumattakaan.
Kumma ilmiö vain on siinä, kun joku rassaa vanhaa mopoaan, prätkäänsä, kelkkaansa, tai "rättisitikkaansa" on se hienoa harrastusta. Mutta auta armias, kun kyseessä on vanha peräprutku on se idiotismia ???Täyttä totta jos kone kestää näihin päiviin 50v takaa on se aika kova juttu täällä teslojen omistajat narisee mutta kun teslat menee paaliin 15v jälkeen.
- vm41
Kyllä taas porataan 2T vastaan ?
Mikä kummaa voivottelua se on, kun muutaman litran kaudessa öljyä polttaa, sekä desi pari veteen tippuu ??
Samat "valittajahemmot" ajelevat tiputtavilla autoillaan kesät talvet, syytäen öljyjään maastoon, sekä hankeen, joka varmasti myös kulkeutuu tavalla jos toisella vesistöihin.
Sininen katku pöllyää monen autonkin pakoputkesta, ettei takana tuleva tahdo eteensä nähdä.
Onneksi tämä uudempi 2T tekniikka kuitenkin pikkuhiljaa päihittää ikivanhan 4T raskaan tekniikan, kunhan valistus menee vain perille.- Kumpivaankäy
Joo jäädään odottelemaan sitä päivää, tai vaihtoehtoisestisitä että amis loppuu, saat töitä ja ostat nelarin.
- Kaks-on-hyvää
Nämä nykyiset nelitahtikoneet ja vanhat kunnon 2-t myllyt.
Mutta nämä uudet 2-tahtiset vois viedä kaatikselle saman tien. Liikaa liikkuvia osia ollakseen 2-tahtisia. Ei voi odottaa pitkää käyttöikää. - vm41
Kaks-on-hyvää,
nimimerkki ei varmaan ole perehtynyt 2T toimintaan, kun esittää väitteen liikaa liikkuvista osista ??
Työvaiheiden määrä ratkaisee tahtisuuden, eikä mikään muu, ellet ole ennen tiennyt.
Näitä vanhoja 2T myllyjä on todella enää vähän.
Joten on vain kateellisten poraamista, niiden vuoksi itkeminen.
Kenellä niitä on, pitävät ne kyllä paremmassa kunnossa kuin "uusavuttomat"
4T sa. Nämä 4T koneet ovat jo monessakin tapauksessa hylätty epäkäytännöllisinä, raskaina, turhan kalliina, sekä huolto alttiina.
Elektroniikan huonous on nykykoneiden heikkous, niin 4T, kuin 2T kin kohdalla.
Ihmettelen sitä nimenomaan siksi, kun toimivia laitteita saadaan avaruudessakin pelaamaan ?
Olisiko kysymys vain koneiden kestoiän pituuden säätelystä, vai kustannuksista ?- Yammu-setä
Jos "nykyaikaiset" 2-tahtikoneet ovat niin erinomaisia, niin miksi niitä ei käytetä autoissa? Miksi autoissa käytetään 4-tahtikoneita, jos ne kerran ovat niin huonoja?
- MikePerkins
Sieksi ei käytetä autoissa sillä pieni painon lisäys ei siellä vaikuta niin paljon polttoainetalouteen.
Tuliko ostettua ylipainoinen nelari jota pitää huollattaa merkkiliikeessä kun pitää niin paljon todistella? - Tyhjättynnyritkoliseee
Yammu-setä kirjoitti:
Jos "nykyaikaiset" 2-tahtikoneet ovat niin erinomaisia, niin miksi niitä ei käytetä autoissa? Miksi autoissa käytetään 4-tahtikoneita, jos ne kerran ovat niin huonoja?
Varmaan siksi, että sinä voit sitä kysyä. Totuus lienee siinä, että kakstahtibensaa ei jalosteta mittarista tankattavaksi, 2t bensa on itse sekoitettava. Joihinkin 2t autoihin oli keksitty jonkin sorttinen automattisekoitin eli bensa ja öljy kumpikin omassa tankissa, systeemin kalleus esti? ehkä 2t moottorin kehityksen vaivattomaksi käyttäjäjälle. Silti se ei tee 2t huonommaksi kuin 4t, sähkömoottori tai höyrymoottori, sillä oikean hlön käytössä niistä saa maksimitehot irti. Vartoo vaan kyllä se ajotietokonekin löytää tiensä perärutkuunkin.
- Yammu-setä
Tyhjättynnyritkoliseee kirjoitti:
Varmaan siksi, että sinä voit sitä kysyä. Totuus lienee siinä, että kakstahtibensaa ei jalosteta mittarista tankattavaksi, 2t bensa on itse sekoitettava. Joihinkin 2t autoihin oli keksitty jonkin sorttinen automattisekoitin eli bensa ja öljy kumpikin omassa tankissa, systeemin kalleus esti? ehkä 2t moottorin kehityksen vaivattomaksi käyttäjäjälle. Silti se ei tee 2t huonommaksi kuin 4t, sähkömoottori tai höyrymoottori, sillä oikean hlön käytössä niistä saa maksimitehot irti. Vartoo vaan kyllä se ajotietokonekin löytää tiensä perärutkuunkin.
Et ole tainnut "nykyaikaista" 2-tahtiperämoottoria nähdäkään! Ei öljyä ole aikoihin enää bensan sekaan sekoitettu, vaan se laitetaan erilliseen säiliöön, josta se automaattisesti sekoittuu oikeassa suhteessa. Sama olisi aivan mahdollista autoissakin, mutta jostain syystä niitä ei vain käytetä. Miksiköhän?
- Yammu-setä
MikePerkins kirjoitti:
Sieksi ei käytetä autoissa sillä pieni painon lisäys ei siellä vaikuta niin paljon polttoainetalouteen.
Tuliko ostettua ylipainoinen nelari jota pitää huollattaa merkkiliikeessä kun pitää niin paljon todistella?Enhän minä mitään todistellut, vaan kysyin! Esim. mopoautoissa voisi olla hyötyä 2-tahtimoottorin keveydestä, mutta ei sitä niissäkään käytetä. Eivätkä nämä "nykyaikaiset" 2-tahtimoottorit monimutkaisine lisävirityksineen enää ole edes kovin kevyitä.
- Tyhjättynnyritkoliseee
Yammu-setä kirjoitti:
Et ole tainnut "nykyaikaista" 2-tahtiperämoottoria nähdäkään! Ei öljyä ole aikoihin enää bensan sekaan sekoitettu, vaan se laitetaan erilliseen säiliöön, josta se automaattisesti sekoittuu oikeassa suhteessa. Sama olisi aivan mahdollista autoissakin, mutta jostain syystä niitä ei vain käytetä. Miksiköhän?
Voin tunnustaa että en eläissäni ole kurkistanut minkään auton konepellin alle, enä ole myöskään kurkannut perätuupparin kopan sisään . Ihan rannalla olen bikineissä aurinkoa ottanut ja kuunnellut rasvanäppien moottoritietoutta, sen verran asiantuntijoilta ovat vaikuttaneet, että uskalsin sanaisen arkkuni avata.
- hummat
Yammu-setä kirjoitti:
Et ole tainnut "nykyaikaista" 2-tahtiperämoottoria nähdäkään! Ei öljyä ole aikoihin enää bensan sekaan sekoitettu, vaan se laitetaan erilliseen säiliöön, josta se automaattisesti sekoittuu oikeassa suhteessa. Sama olisi aivan mahdollista autoissakin, mutta jostain syystä niitä ei vain käytetä. Miksiköhän?
Ei sitä öljyä enää tarvitse pensan sekaan edes laittaa, sillä käytössä on jo ihan normaali painevoitelu, sekä suorasuihkutus.
Venttiilikoneisto on vain pois, sekä pari tahtia.
2T on parhaimmillaan koneissa, jossa äkäiset kierrokset, sekä keveys ovat valttia.
Meillä on mökillä 5hv monark ja päätin kokeilla viimekesänä käymään, kaasarin putsasin ja porakoneella pyöritin vauhtipyörästä ja lopulta se jopa kävi mutta tuntuu että ois liian pieni kaasari kun antaa kierroksia meinaa tukehtua. Huutokaupasta se joskus huudettiin kahella kympillä.
- WunderTrailer
Monark 18, vuosimalli -67-69. Ostin 50 eurolla huhtikuussa -15. Oli ollu käyttämättömänä 33 vuotta. Tsekkasin kaasarit, ei huomautettavaa. Kipinä oli vahva vanhoillakin, mutta laitoin uudet tulpat sekä -hatut. Kärkiä en tsekannut, koska kipunoi mallikkaasti. Laitoin uuen bensaletkun ja lähdin ajeleen. Olisin voinu ajella koko kesän yhtä mittaa vuorokaudet ympäriinsä, pidin kuitenkin välillä taukoa ja tankatakin piti. Ei nännittämisiä, ei käyntihäiriöitä. Ei savutusta, kun oli oikea öljy ja seossuhde. Meteliä selkeesti vähemmän kuin esim. -82 mallisessa 15 Evinrudessa. Ärhäkkyyttä ja johdonmukaisuutta, pitkälti kai tuplakaasareista johtuen. Kulutus marssinopeudella (2/3 kaasulla) 5 litraa tunnissa.
TARTTIS SAADA STARTTIMOOTTORI JA HAMMASTETTU VAUHTIPYÖRÄ !! NIITÄ ON KYLLÄ, TIETÄIS VAAN MISSÄ. 25-HEPPANEN ON TÄSMÄLLEEN SAMA PERUSKONE JA NIITÄ ON OLLU SAATAVANA MYÖS S-KÄYNNISTYKSELLÄ. AINAKI NIIS ON OLLU HAMMASKEHÄ. EIKÄ PIDÄ UNOHTAA CRESCENTTEJÄ, ARCHIMEDEKSIÄ, VOLVO-PENTOJA, ELECTROLUXEJA....
2-tahtikoneita ei käytetä henkilöautoissa, koska jouhevien käyttöominaisuuksien (käyttökelpoinen kierroslukualue) saavuttaminen edellyttäis tod. isoja iskutilavuuksia vastaavan jouhevuuden omaaviin 4-koneisiin nähden, joka tarkottais aikamoisia polttoaineenkulutuksia, koska 2-tahtiset ovat jo lähtökohtaisesti huomattavasti janosempia 4-mootooreihin nähden. Asia avautuu ehkä jonkin verran lisää kun miettii miksi rekoissa ei käytetä bensamoottoreita.- Anonyymi
Moi. Mitä seossuhdetta kannattaa käyttää ? Tuossa itselläni tuommoinen 18 hv. -69 . Uusi vain minulle. Sivussa punainen nappula 12 v. sähköpistokkeet eli jokin herrasmiesmalli ?
- suokalmukki
Isäni osti Monark perämoottorin joskus 1958-luvulla 4hv kone. Hän oli ns. ammattikalastaja joka kalasti kesäisin ja talvet ajoi puutavaraa hevosella metsästä tienvarteen.
Vene hänellä oli 6m:n puinen leveähkö melkoisen syväyken omaava vene.
Soutuvene se ei missän rakkaudessa ollut, raskas vakkaakulkuinen kalastajavene. 4-heppaisella mootorilla ei ko vene ole mikään pika sellaisen, mutta työjuhtana verraton peli.
Samassa rannassa oli muitakin kalastajia moottoriveneineen, mm evinruudea, terhiä alteenia jonssonia yms.
Monark oli luotettava työjuhta ja pihi pensalla kun verasi niihin muihin koneisiin.
Isäni vanhanaja moottorimies ei olisi selvinnyt jos se olisi oikkuillut. Tulpan vaihto ja sokan uusimin sujui mutta eipä juuri muunlainen huolto.
1974-luvulle asti hän toimi kalastajana nyt kone on minulla, aikomuksen on kunnostaa se jos löydän rikkoutuneen potkurin tillalle ehjän.
Laakereita se kaipaa samoin akselitiivisteitä, ne ovat hyllytavaraa mutta mäntä ja renkaat, mistähän ne saisi uutena. Toki vanhoillakin pärjää.
Kaikenkaikkiaan hyvä ja luotettava työjuhta sen avulla isäni toi toistkymmentä vuotta leivän poytään.
Kysymykeen vastaus, olen nähnyt ja ajajanutkin ko vehkeellä tuntitolkulla ja yhteenmenoon ja sammunut vain pensan loputtua ja perillepäästyä virtanapista. - Better_Than_Life
Meillä oli aikoinaan 70-luvulla mahonkisessa tuulilasiveneessä ensin 20 heppainen Arkhimedes, joka kuljetti tuota pyöreäpohjaista 4-metristä venettä 15 solmun huikealla nopeudella juuri ja juuri plaanissa.
Koska Arkhimedes oli vähän liian pieni tuohon veneeseen, kävi isä ostamassa vuonna -73 käytettynä vm.72 Crescent 35 heppaisen koneen. Jo lähti vene melkein lentoon! Mitattiin parhaimmillaan 28 solmun nopeuksia tuolle yhdistelmälle. Pohjan muoto oli sellainen että mentiin keula pystyssä niin ettei horisonttia meinannut nähdä.
Tuolla yhdistelmällä ajettiin pari kesää eikä kone oikutellut kertaakaan, vaan pelasi moitteetta koko tuon ajan.- odotankiinalaisempahinta
Crescentin, monarkin ja volvo pentan 4 - 5 hv ilmajäähdytteiset perämoottorit on melko yksinkertaisia. Siksi huono käynnistyvyys vähän ihmetyttää. Sytytyspuola näkyy olevan käytännössä kaikissa vastaantulleissa rikki, ja onhan se kumminkin melkein 50 euroa kun sellaisen tilaa suomen ainoasta vintage moottorin osia myyvältä.
Kaasuttimen pienuus joka tuli esille, niin olen samaa mieltä. Onneksi kiinalaismopojen varaosaliikkeistä saa muutamalla kympillä melkeimpä millaisen kaasuttimen vain, ja kaikenlaisilla sovituskurkuilla.
Jos jollain olisi tietoa mistä saisi noita sytytyspuolia "kiinalaisemmalla hinnalla" niin kertokaa. Olis yks projektimotti olemassa, mutten periaatteestakaan kunnosta sitä 50 euron sytkäpuolalla enää. Kestävätkin niin vähän aikaa tossa moottorissa. Onneks ei ole ainoa motti ettei ole kiire. - vm41
odotankiinalaisempahinta kirjoitti:
Crescentin, monarkin ja volvo pentan 4 - 5 hv ilmajäähdytteiset perämoottorit on melko yksinkertaisia. Siksi huono käynnistyvyys vähän ihmetyttää. Sytytyspuola näkyy olevan käytännössä kaikissa vastaantulleissa rikki, ja onhan se kumminkin melkein 50 euroa kun sellaisen tilaa suomen ainoasta vintage moottorin osia myyvältä.
Kaasuttimen pienuus joka tuli esille, niin olen samaa mieltä. Onneksi kiinalaismopojen varaosaliikkeistä saa muutamalla kympillä melkeimpä millaisen kaasuttimen vain, ja kaikenlaisilla sovituskurkuilla.
Jos jollain olisi tietoa mistä saisi noita sytytyspuolia "kiinalaisemmalla hinnalla" niin kertokaa. Olis yks projektimotti olemassa, mutten periaatteestakaan kunnosta sitä 50 euron sytkäpuolalla enää. Kestävätkin niin vähän aikaa tossa moottorissa. Onneks ei ole ainoa motti ettei ole kiire.Sytytys puolan voi käämiä itsekin, jos vain viitsii ottaa asiasta selvää.
- Vaarinhusse
Vaarillani oli aikoinaan uudenkarhea Husqvarnan 4hp ferrarinpunainen mylly. Yleensä meni soutamiseksi ja ravisti vaarilta tekarit suusta! Löytyy vielä varaston perukoilta, paljonko tarjotaan?
- Tku11111
Missä päin suomea motti on ?
- Vaarinhusse
Mikkelin liepeillä..
- tku11111
Vaarinhusse kirjoitti:
Mikkelin liepeillä..
millainen hinta myyttimotilla on ?
- Vaarinhusse
Aika jännä juttu, eilen tuli tori.fi:hin myyntiin samanlainen husse kymenlaaksossa! Pyynti näyttää olevan 120€, minulta saa puoleen hintaan, kaupat mikkelin torilla?
- tkucccxxx
Matkakulut Etelä suomesta Mikkeliin on jo enemmän kuin moottorin arvo.
- Vaarinhusse
Niin, kerroin missä moottori on ja sen hinnan, nyt hiffasin että nimimerkkisi ehkä viittaa turkuun?! Millaista kauppaa/ehdotusta itse odottelit tai ajattelit?!
- IlmaiseksiSE
Eihän tuommoset mitää maksa, pyytää sulta autoonsa bensarahatkin hakupalkaksi, ja maksattaa ajotunneistaankin.
Kunnosta se moottori uudenveroiseksi , ja käytä ite. Laita myös uusi maali samalla, kun se on irto-osina, niin tulee hieno peli, ja arvokin on kymmenkertainen. - tku1111
En minä mitään bensarahoja ja kilometrikorvaiksia... aina täällä piisaa noita ilkeitä sivustahuutelijoita.
Harmi et tku mkkeli on pitkä matka. Oon muinoin myynyt yhden perämoottorin matkahuollon kautta, se oli jossain 25 eurossa vissiin kun se makso.
olis liian hyvä tuuri lienee et sulla olis asiaa turkuun parin kuukauden sisällä ?
- Vaarinhusse
Ei oo nyt suunnitelmissa turun reissua, kesällä sit ainakin purkkarilla sinne päin.. Husse on mökillä mikkelin liepeillä, ite asun nykyisessä suomen pääkaupungissa, kevämmällä vasta mökille.. Mutta jos joku liikkuu mikkelin sunnalla niin isä-ukko voi heittää esim torille.. Itellä ei taidot riitä vanhan moottorin ropaamiseen, liekö osiakaan saa enää mistään..
- Vaarinhusse
Niin ja kun vaarista aika jätti, niin hän jätti mulle hussen lisäksi semmosen Mitchel-virvelinkelan, kekkosella kuulemma oli samanlainen, jostain 50-60 -luvun taitteesta.. En tiedä harrastaako tai keräileekö ihmiset tuommoisia?
- tku11111
Palataan tässä lähempänä kesää asiaan, hesan suunnalle voi asiaa tulla helpommin itsellä. Virvelistä kandee varmaan vinkata joko keräily palstalle tai jos tääl on joku kalastus sivusto. Perämoottorisivulta kalamiehet ei välttämät juur tästä viestistä tuota löydä
- PekTaLo
Itselle jäi tuossa Monarkin 5hv perämoottori käteen. Kipinä tulee, tulppa tuntuu hieman kastuvan mutta ei edes lupaa lähteä käyntiin.
- tkumonark5
mulla monark 5 kans kun ei siitä ota selvää mikä sitä vaivaa. On ne outoja laitteita, niin yksinkertaisia kuin ovatkin.
- PekTaLo
Nyt on käyty kaikki läpi; kaasari kokonaan, kärkiväli, tulppa jabensaletkut vaihdettu. Neula oli hieman tukossa joka aiheutta kaasarin tulvimista, mutta sekin on nyt kunnossa. Bensanpinnan säätö vielä pitäis jotenkin koittaa tehdä.
Sit odotellaan että tiivisteaine kuivahtaa kohon koteloon niin huomenna kokeillaan uudestaan tulille, katotaan kuinka käy. Teoriassa kaikki pitäis toimia, mutta mystinen laite kun on. - tkumonark5
PekTaLo kirjoitti:
Nyt on käyty kaikki läpi; kaasari kokonaan, kärkiväli, tulppa jabensaletkut vaihdettu. Neula oli hieman tukossa joka aiheutta kaasarin tulvimista, mutta sekin on nyt kunnossa. Bensanpinnan säätö vielä pitäis jotenkin koittaa tehdä.
Sit odotellaan että tiivisteaine kuivahtaa kohon koteloon niin huomenna kokeillaan uudestaan tulille, katotaan kuinka käy. Teoriassa kaikki pitäis toimia, mutta mystinen laite kun on.joo, monarkian 5 hv kone kans itel, kans uusisin pari vuot sit tulpan, bensaletkut, uusi puola, uudet johdot, tuoretta bensaa, kaasarin putsasin, hela hoito. Sain autotallissa jopa käyntiin mut bensaa tihku kans jostain. Toimi merellä n. 50 metriä ja sit sammu eikä enää startannut, ei edes kipinää antanut.
Masentava värkki joka nyt on osiin purettuna. En malta viskata metallinkeräykseen, yritin myydä mut kun kasasta ei ees viittäkymppiä onnistu saamaan niin pysyköön hyllyllä sitten muistona ja varotuksena. rikiosaan oon suunnitellut kiinnittää jonkun toisen moottorin, sit kun tulee vastaan tai jää jostain muusta, esim trimmeri, moottorisaha tai vaikka sähkömoottori. katsotaan mutta tuskin kidutan itseäni ainakaan kokoomalla enää ja tuhlaamalla rahat uuteen puolaan...
mut onnea sun yrityksel. kerro kuinka kävi. Jos sun koneessa vaikuttaa olevan ainoo ongelma bensa, niin harkitsisin kokonaan uutta kaasutinta kun ei ne kiina-mopoliikkeis maksa edes sen vertaa kun uus puola.
- Imatranmies
Mulla on Cresent (14 hv) ollut 30 vuotta. Lähtenyt erittäin hyvin käyntiin joka kesä. Ostin sen käytettynä, vain bensiinisuodattimen olen vaihtanut. En mitään muuta ole tehnyt. Hyvin on kesäisin toiminut. Viime vuosina olen ajanut myös muilla koneilla, Merkyrulla ja Yamahalla. Cresent ollut huolettomin ja varmin. Voin myydä Cresentin pois ikänä vuoksi ja Mercurunkin (8 hv), Savonlinnassa, Kerimäellä. Mahdolliset viestit: 0452741942 ensi kevääksi.
- Anonyymi
on ollut vm 73crescent merkkinen perä moottori,kuulokkeet päässä ajelin.
- Anonyymi
Jumalauta mikä parkuja oli kerrokset mitkä hyvänsä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071009- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4899Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812