Mercury (Mariner) 9.9 -88 alatiivisteiden vaihto - onnistuuko?

Tee-se-itse-ensin...

Pitäisi vaihtaa alaperän tiivisteet, kone Mercury 9.9 vm.88 eli sama kuin Mariner 9.9. Tiivistesarjan saa kuudenllakympillä ja siipipyörä kolmekymppiä, mutta huollossa työ maksaisi sata viiskymppiä (2 h). Alkaa remontin kokonaishinta, kakspuolsataa, olla koko perärutkun arvoa suurempi. Tietystikään huoltoon sitä ei saa ennen juhannusta, kun venehuollot ovat täystyöllistettyjä. Voisin tehdä itse, mutta huoltomies kuitenkin totesi: "Et saa sitä itse irti, tarvitsee erikoistyökalut"

Onko tuo varsin tosi?

12

2552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosi on!

      Kyllä tuo on totta. Tarvitaan erikoistyökaluja. Tavan vehkeillä huoltotyö
      rajoittuu sytkytulpan ja pensanännin vaihtoon. Muut speciaalia duunia.

      • Tarkennusta

        Mitä tarkkaan ottaen tarkoitat alaperän tiivisteiden vaihdolla ?
        Potkuriakselin stefat ?
        Vesipumpun siipipyörän vaihto ??
        Mitä muuta ???


      • Tee-se-itse-ensin...
        Tarkennusta kirjoitti:

        Mitä tarkkaan ottaen tarkoitat alaperän tiivisteiden vaihdolla ?
        Potkuriakselin stefat ?
        Vesipumpun siipipyörän vaihto ??
        Mitä muuta ???

        Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin potkuriakselin stefojen vaihto edellyttää alaperän irroitusta, ja samalla myös muiden sen tiivisteiden vaihtoa? Stefoja ei nimittäin ole erikseen myynnissä vaan koko tiivistepaketti, esim. tämä:
        http://www.elisanet.fi/voimakone/per%E4moottorin%20osia/Mercury/alavaihteiston%20tiiivistesarja%20Mercury,%20Mariner%206,%208,%209.9%20ja%2015hv%201986%20alkaen.JPG

        Kyse on tietenkin siitä että vettä pääsee öljyyn, olisiko pelkkä stefojen vaihto sitten mahdollista ja riittävä homma. Kertokaa jos joku on sen tehnyt. Stefathan kyllä löytää stefakaupasta mittojen mukaan ostellen.

        Siipipyörän vaihto samalla kun alaperän tiivisteet vaihtaa olisi varmaan asiallista, vaikka vesipumppu toimiikin vielä OK.

        Nimimerkin "Tosi on!" kommentti on sen verran yleisluontoinen jotta kuulostaa näillä palstoilla yleisten, mitään mistään ymmärtämättömien trollareiden kettuilulta. Sorry jos arvioin asiantuntemuksesi väärin, ja siinä tapauksessa kerro mikä työvaihe edellyttää jotain erikoistyökalua ja onko mitään niksipirkka -ohjetta sen työkalun korvaamiseksi.


      • vm 41
        Tee-se-itse-ensin... kirjoitti:

        Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin potkuriakselin stefojen vaihto edellyttää alaperän irroitusta, ja samalla myös muiden sen tiivisteiden vaihtoa? Stefoja ei nimittäin ole erikseen myynnissä vaan koko tiivistepaketti, esim. tämä:
        http://www.elisanet.fi/voimakone/per%E4moottorin%20osia/Mercury/alavaihteiston%20tiiivistesarja%20Mercury,%20Mariner%206,%208,%209.9%20ja%2015hv%201986%20alkaen.JPG

        Kyse on tietenkin siitä että vettä pääsee öljyyn, olisiko pelkkä stefojen vaihto sitten mahdollista ja riittävä homma. Kertokaa jos joku on sen tehnyt. Stefathan kyllä löytää stefakaupasta mittojen mukaan ostellen.

        Siipipyörän vaihto samalla kun alaperän tiivisteet vaihtaa olisi varmaan asiallista, vaikka vesipumppu toimiikin vielä OK.

        Nimimerkin "Tosi on!" kommentti on sen verran yleisluontoinen jotta kuulostaa näillä palstoilla yleisten, mitään mistään ymmärtämättömien trollareiden kettuilulta. Sorry jos arvioin asiantuntemuksesi väärin, ja siinä tapauksessa kerro mikä työvaihe edellyttää jotain erikoistyökalua ja onko mitään niksipirkka -ohjetta sen työkalun korvaamiseksi.

        Empä ole kyseiseen koneeseen perehtynyt, mutta uskoisin ettei sen alapään avaaminen sekä tiivistäminen sen kummempi operaatio ole kuin muidenkaan koneiden. Näyttää tuo linkin korjaussarja asiallisen täydelliseltä jos siihen sisältyy vielä siipipyöräkin.
        Pystyakselin sekä vaihteen siirtovivun läpivientien tiivisteet näyttää olevan paketissa mukana, joka on hyvä asia.
        Ruuvit ja pultit pitäisi kyllä auki saada nykyisillä työkaluilla jos eivät ole hapettuneet pahasti.
        Tietenkin voisit kysellä muualta lähikunnista korjaajaa jos lähin on noin työllistetty.
        Tuo 150 € on kuitenkin suhteellisen normaali tuntiveloitus nykyaikana.
        Koneestasi tulee jälleen pienellä rahalla kuitenkin toimiva.
        Jos yläpää hajoaa, voit aina korjatun alapään myydä edelleen, (150 € lla) pidät vain tositteet tallessa.


      • Tee-se-itse-ensin...
        vm 41 kirjoitti:

        Empä ole kyseiseen koneeseen perehtynyt, mutta uskoisin ettei sen alapään avaaminen sekä tiivistäminen sen kummempi operaatio ole kuin muidenkaan koneiden. Näyttää tuo linkin korjaussarja asiallisen täydelliseltä jos siihen sisältyy vielä siipipyöräkin.
        Pystyakselin sekä vaihteen siirtovivun läpivientien tiivisteet näyttää olevan paketissa mukana, joka on hyvä asia.
        Ruuvit ja pultit pitäisi kyllä auki saada nykyisillä työkaluilla jos eivät ole hapettuneet pahasti.
        Tietenkin voisit kysellä muualta lähikunnista korjaajaa jos lähin on noin työllistetty.
        Tuo 150 € on kuitenkin suhteellisen normaali tuntiveloitus nykyaikana.
        Koneestasi tulee jälleen pienellä rahalla kuitenkin toimiva.
        Jos yläpää hajoaa, voit aina korjatun alapään myydä edelleen, (150 € lla) pidät vain tositteet tallessa.

        Kiitos vm 41, asiallinenkin vastaus tuli. Aloin jo luulla että tällä palstalla tekninen asiantuntemus on nännin ja tissin tasolla - ilmeisesti kuvastaen kirjoittajan myöhäistä vieroitusta?

        Jos vielä löytyisi joku joka todella on purkanut alavaihteen pois ko. mottorista (Mercury tai Mariner 9.9 mutta myös 8 ja 6 heppaset lienevät sama kone). Voin pistää raportin sen jälkeen kun olen hommaa yrittänyt ja mahdollisesti onnistunut tai vienyt jatkokäsittelyyn...

        150 € on normaali 2 h veloitus, samaa mieltä. Samoin minulla on normaali päiväpalkka, 100 € käteen, keskituloisena, kolme tonnia brutto/kk. Joten, saan tehdä puolitoista päivää töitä sadan viidenkympin eteen, ja luulisin että 12 h on riittävä aika pähkäillä yhtä perämoottorin alavaihdetta, eli ehken pääsisin siinä tuntipalkoille? Lisäksi koneiden ropelointi on harrastus sinänsä.

        Korjaussarja ei muuten sisältänyt siipipyörää, mutta se tietysti kannattaa ostaa ja vaihtaa samalla.


      • vm 41
        Tee-se-itse-ensin... kirjoitti:

        Kiitos vm 41, asiallinenkin vastaus tuli. Aloin jo luulla että tällä palstalla tekninen asiantuntemus on nännin ja tissin tasolla - ilmeisesti kuvastaen kirjoittajan myöhäistä vieroitusta?

        Jos vielä löytyisi joku joka todella on purkanut alavaihteen pois ko. mottorista (Mercury tai Mariner 9.9 mutta myös 8 ja 6 heppaset lienevät sama kone). Voin pistää raportin sen jälkeen kun olen hommaa yrittänyt ja mahdollisesti onnistunut tai vienyt jatkokäsittelyyn...

        150 € on normaali 2 h veloitus, samaa mieltä. Samoin minulla on normaali päiväpalkka, 100 € käteen, keskituloisena, kolme tonnia brutto/kk. Joten, saan tehdä puolitoista päivää töitä sadan viidenkympin eteen, ja luulisin että 12 h on riittävä aika pähkäillä yhtä perämoottorin alavaihdetta, eli ehken pääsisin siinä tuntipalkoille? Lisäksi koneiden ropelointi on harrastus sinänsä.

        Korjaussarja ei muuten sisältänyt siipipyörää, mutta se tietysti kannattaa ostaa ja vaihtaa samalla.

        Pura ensin rauhassa, sen jälkeen katsot mitä tarvitset jos ei kamala kiire ole.
        Tuo korjaussarja näytti äkkiseltää vesipumpun korjausarjalta joten tiedät vasta sitten mitä tarvitset kun kone on auki, voit päästä pienelläkin.
        Osaaminen vain lisääntyy ja tulee kone tutuksi kun itse opettelee tekemään.
        Hankit sitä mukaa työkaluja lisää kun homma etenee jos on tarvis.
        Muuten tuo 150 € 2 h on yrityksen ottama kustannus työstä, josta työn tekijälle voi jäädä 30 € , yritykselle verojen sekä sos, maksujen sekä muiden kiinteiden sekä muuttuvien kulujen jälkeen voi jäädä 20% kate, jolla yrityksen omistaja/osakkaat viettävät niitä kulutusjuhlia.


      • Tee-se-itse-ensin...
        vm 41 kirjoitti:

        Pura ensin rauhassa, sen jälkeen katsot mitä tarvitset jos ei kamala kiire ole.
        Tuo korjaussarja näytti äkkiseltää vesipumpun korjausarjalta joten tiedät vasta sitten mitä tarvitset kun kone on auki, voit päästä pienelläkin.
        Osaaminen vain lisääntyy ja tulee kone tutuksi kun itse opettelee tekemään.
        Hankit sitä mukaa työkaluja lisää kun homma etenee jos on tarvis.
        Muuten tuo 150 € 2 h on yrityksen ottama kustannus työstä, josta työn tekijälle voi jäädä 30 € , yritykselle verojen sekä sos, maksujen sekä muiden kiinteiden sekä muuttuvien kulujen jälkeen voi jäädä 20% kate, jolla yrityksen omistaja/osakkaat viettävät niitä kulutusjuhlia.

        Käsittääkseni korjaussarja on se joka tarvitaan kun vesi pääse öljyyn tuon koneen alapäässä.

        Työkustannuksen ymmärrän, justiinsa sama suhde kuin meikäläisellä - jos haluan ostaa omaa työtäni firmalta niin minun pitää tehdä viikko töitä että saan palkattua itseni yhdeksi päiväksi. Joten sen suhteen ei mitään epäselvää. Mutta jos tajuat pointtini, kuinka paljon voin tehdä omaa työtä että se menee huonommaksi hankkeeksi kuin palkkatyöni teko, tässä tapauksessa 12 tuntia on raja siihen että tuntipalkka jää huonommaksi kuin työnantajani maksama. Jos selviän päivän töillä, niin hanke oli parempaa kuin ammattityöni.


    • Muistappas

      tilata voimakoneelta myös uusi pensatissi kun teet muutenkin kattavaa peruskorjausta. Huonotakaiskuinen pensanänni on monen ongelman lähtökohta.
      Täytyy nänniä lutkuttaessa turvota oikein kireän piukeaksi ja pitää paine myös, eli takapotkujen oltava kunnossa.

      • backflowspeedpreventer

        Pitää myös muistaa että se takapotku siellä pensanännissä syö vneen vauhtia jos se on asetettu väärin päin. Katso aina että se nuoli osoittaa suoraan keulaan päin, ja että se pallo on jatkuvasti kovana.


    • asijantuntija nro 1

      "pensanänni" eli pallopumppu on tarkastettu, silmämääräisesti kunnossa mutta
      onko tuohon saatavana korjaussarjaa esim. voimakoneelta?

      • caveatlibris

        Alapään vuoto on aina ikävä juttu. Tosin erilaisia tiivistysmenetelmiä on kehitetty jo Ole Evinruden ajoilta lähtien. Olenkin alapää falskasi välillä, johon hän kehitti jatkuvasti raakaveden vastapaineen alla pysyvän järjestelmän, joka hyödynsi pumpattavaa kumipalleroa jolle myöhemmin keksittiin käypä nimi.
        En nyt muista sitä, pitänee lukea muutama muu juttu täällä, muistelen että joku mainitsi sen kertaalleen.


      • tuppi kull.ille
        caveatlibris kirjoitti:

        Alapään vuoto on aina ikävä juttu. Tosin erilaisia tiivistysmenetelmiä on kehitetty jo Ole Evinruden ajoilta lähtien. Olenkin alapää falskasi välillä, johon hän kehitti jatkuvasti raakaveden vastapaineen alla pysyvän järjestelmän, joka hyödynsi pumpattavaa kumipalleroa jolle myöhemmin keksittiin käypä nimi.
        En nyt muista sitä, pitänee lukea muutama muu juttu täällä, muistelen että joku mainitsi sen kertaalleen.

        "Räkänenästäkin mies tulee, mutta ei turhan jauhajasta"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1478
    Aihe