Onko kellään kokemuksia,,,? ajaessani 4h koneella yhtä soittoa,alkaa tuntua siltä,että vene polkee paikallaan...ja vauhti hidstuukin.
Vaikka kierroksia nostaa, niin veto tuntuu jotenkin laiskalta..
Muistelisin, että merikytkin voi alkaa luistaa ajan kanssa...on muuten alkuperäinen v.74
Nyt en muista mallia, mutta Hurtz ja akselivetoinen, kokoluokka 29hp.
Voiko merikytkin luistaa?
18
13200
Vastaukset
- mmmmmmmmmm
Olen jo aiemminkin ihmetellyt asiaa, mutta nytpä kysyn. Eli kertokaapa joku minulle, mikä oikein on "merikytkin"?
- Stefan
Kun autossa on kytkin ja vaidelaatikko niin vastaavasti veneissä on vaihteisto joka kutsutaan yleisesti merikytkimeksi, koska se poikkeaa rakenteeltaan autovaihteistosta.
- JRxxx
...vielä Stefanin vastausta: merikytkin liittyy akselivetoisiin sisämoottoreihin. Sen avulla kytketään ja irrotetaan veto ja vaihdetaan potkurin pyörimissuunta eteen/taakse. Veneessähän on vain yksi välityssuhde kumpaankin suuntaan, toisin kuin autoissa.
Perävetolaitteellisissa veneissä sitten se vetolaite pitää sisällään myös vaihteiston eli hoitaa samat hommat kuin merkikytkin. - KaptenKrok
JRxxx kirjoitti:
...vielä Stefanin vastausta: merikytkin liittyy akselivetoisiin sisämoottoreihin. Sen avulla kytketään ja irrotetaan veto ja vaihdetaan potkurin pyörimissuunta eteen/taakse. Veneessähän on vain yksi välityssuhde kumpaankin suuntaan, toisin kuin autoissa.
Perävetolaitteellisissa veneissä sitten se vetolaite pitää sisällään myös vaihteiston eli hoitaa samat hommat kuin merkikytkin.Akselivetoisten lisäksi merikytkimiä on jettivetoisissa ja joissakin pintapotkuriasennuksissa. Jetti ei teknisesti kytkintä vaadi, mutta ihan jo mukavuuden vuoksi vähintään irrotuskytkin on aika arkipäivää.
Nopeissa akselivetoisisssa käytetään kyllä välityssuhteen muutoksia. Perinteisesti välityssuhde on muutettu säätölapapotkureilla, mutta mm. ZF:llä on markkinoilla 2 eteen -vaihteisto.
Jos kytkin luistaa ja on jo hetken luistanut, kannattaa ajot jättää ajamatta siksi kunnes kytkin toimii. Muuten ajat merivaihteesta vähintään kytkinlevyn tai kartion pilalle. Yleensä kytkin luistaa, jos hydraulisen kytkimen paineet laskee tai kartiokytkintä kuormittaa liikaa ja pinnat kuluvat. Molemmilla kytkintyypeillä kylmällä öljyllä luisto voi olla vähäistä, mutta öljyn lämmetessä ja viskositeetin laskiessa lisääntyä.
- Stefan
Jos se on hydraulinen niin öljynpaineen laskiessa kytkinpakka alkaa luistaa. Vaida öljyt ja suodatin, ja jos se ei auta niin se pitää peruskojata.
- Jalmari
Eli onko varmaa,että siellä on hyd.pumppu ja suodin..?.epäilen kyllä melko alkeelliseksi laitteeksi, että siellä olisi mitään pumppua sisällä..
Onnistuuko peruskorjaus taitavalta Ti-mieheltä,joka hallitsee esim autonperien
laakeriremontit ja hydrauliikan ym..? - Stefan
Jalmari kirjoitti:
Eli onko varmaa,että siellä on hyd.pumppu ja suodin..?.epäilen kyllä melko alkeelliseksi laitteeksi, että siellä olisi mitään pumppua sisällä..
Onnistuuko peruskorjaus taitavalta Ti-mieheltä,joka hallitsee esim autonperien
laakeriremontit ja hydrauliikan ym..?Kyllä voi itse korjata jos on jotakin ruuvannut aikaisemminkin. Kannattaa kuitenkin ensin kysyä varaosia myyvältä liikkeltä niiden suositus mitkä kaikki osat kannattaa korjauksen yhteydessä vaihtaa,se on merkki ja mallikohtaista. Varmasti et ole ensimmäinen jolla on luisto ongelma. Samalla saa tietoa kustannukista ja että tarvitaanko erikoistykaluja. Sitten vaan hommiin.
- Jalmari
Stefan kirjoitti:
Kyllä voi itse korjata jos on jotakin ruuvannut aikaisemminkin. Kannattaa kuitenkin ensin kysyä varaosia myyvältä liikkeltä niiden suositus mitkä kaikki osat kannattaa korjauksen yhteydessä vaihtaa,se on merkki ja mallikohtaista. Varmasti et ole ensimmäinen jolla on luisto ongelma. Samalla saa tietoa kustannukista ja että tarvitaanko erikoistykaluja. Sitten vaan hommiin.
Täytyykin esiselvittää asiaa.
Nyt kun muistelen kesällä vaihteen kytkemistä,niin sehän tosiaan kolahti/jysähti voimakkaasti päälle...luulen,että joko siinä on automaattinen tai säädettävä ns.pehmeäkytkentä (luulisi suun.insin. ainakin tekevän semmoisen,jos jotain kerran suunnittelee...)ja nyt mulla on se joko säätynyt,tai säädetty loppuun... Koneen kierrokset oli kyllä riittävän alhaalla kytkettäessä. Eli eikun auki...
- JalmariSama
Loppukirjoitus; Purin laatikon, hioin levyt "himmeiksi" ja kasasin. Kyse oli mekaanisesta laatikosta, jolla ajoin vielä n. 10v. Sittemmin kone ja laatikko vaihtui Perkins/Tmp marine hydrauliseen vaihteeseen. Paketti tuli käytettynä ,ja laatikon toisiopuolen öljyt täysin loppu - kuten myös laakerit ja ensiopuolen öljyt lopussa. Purin myös tämän laatikon, uusin laakerit. Kahden kesän jälkeen tuli ulkoinen öljyvuoto joka on vielä selvittämättä. Laatikko vaihtuu toiseen..joten historia kertaa itseään..
Kyseinen laatikko TMP- Thames Marine Products onkin melkoinen insinöörityön näyte. Toimii kuitenkin hienosti , jos öljyvuotoa ei lueta. - Vetolevyn_vaihtaja
Kyllä merikytin voi luistaa. LKuistaa voi myös ns. vetoelvy, joka vastannee auton kytkintä. Eli koneen vauhtipyörään tulee kiinni auton kytkinlevyn tapainen vetolevy jonka kautta voi välittyy merikytkimelle. Yleensä tuossa vetolevyssä on vähän jostoa, jotta veto ei kytkeytyisi niin rajusti.
- Yanmarilla
Vetolevy on kuin auton kytkinlevy, mutta ilman ilman kytkinpintoja, eikä se voi luistaa, koska se pyörittää vaihteiston pääakselia koko ajan moottorin käydessä. Vetolevyssä on jousitus(vietereillä tai kumilla) se on sitä varten, kun vaihde laitetaan päälle, ettei tapahtuisi äkkinykäisyä vaihteistossa. Vaihde kytketään(kytkinlevyt kytketään) joko mekaanisesti tai hydraulisesti. Vetolevy toimii tai ei toimi, kun se ei toimi, keskiöstä on rihlat kuluneet pois tai vieterit irronneet(aiheuttaen kolinaa). Vetolevy toimii samalla tavalle oli sitten mekaaninen(Hurth,ZF tms.)tai hydraulinen(Velvet, Paragon tms.).
Mattikimille: Väite moottorin peräpään stefan vuodon aiheuttamasta kytkimen luistosta on perätön. Vuotanut öljy valuu paatin pohjalle - Mattikimi
Nooh, omassa paatissa, Perkins M225Ti ja hurthin merivaihde, luisto loppui, kun stefan vaihdoin.
- Yanmarilla
Mulle sattui väärinymmärrys, puhuit varmaan vaihteiston stefasta, ymmärsin että moottorin stefa. Joo varmaan luistaakin, jos öljyä ei ole tarpeeksi, kun sitä on muutenkin vain pieni tippa, alle litra, mutta ei luista sen takia, että vetolevy on öljyinen. http://www.mepratuote.fi/merimoottorit/vetolevyt-merivaihteisiin.html
- Mattikimi
Jos koneen päässä oleva stefa vuotaa öljyä vetolevylle, niin kytkin alkaa luistamaan.
- Raunoks
No ei varmasti ala.
- Raunoks
Itse asiassa tyypillinne juttu vanhassa Hurth kytkimessä. Kytkinlevyt pitää vaihtaa. Jos olet monttööri, niin tee itse. Jos et ole, niin vielä korjattavaksi alan korjaamoon.
- trolliventiili
Ja useat vaihteistot voidaan varustaa trolling valve:lla joka luistataa vaihdetta, helpottaa manovereissa tai jos "troolaa" ja paatti kulkee liian kovaa. Yleensä venttiliä ei saa käyttää noin yli 1200 rmp
- Mattikimi
Esim Joissain vesibusseissa käytetään em systeemiä, varsinkin jos laituriinajoja tulee paljon. Antaa merivaihteelle lisää käyttötunteja kumilevyn kestämisen suhteen...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197