Eli sain juuri tietää olevani raskaana, ja se on ihan alkuvaiheessa koska tein testin n. 5 päivää sen jälkeen kun kuukautisten piti alkaa.
Nyt minua huolestuttaa että onko kaikki kunnossa, koska olen juhlinut lähiaikoina todella paljon. Tai parin viikon sisällä n. 6 kertaa olen vetänyt ihan kunnon kännit.
Luin silti jostain että ihan alkuraskaudessa kun ei vielä tiedä olevansa raskaana ei alkoholilla pitäisi olla niin paljon haittaa, mutta onko se näin oikeasti?
Alkoholi ja alkuraskaus
12
498
Vastaukset
- :))
Kuhan vaan nytten lopetat alkoholin käytön :)
Siskoni oli kans raskaana eikä tiennyt asiasta kuin vasta kun oli 3kk, ja joi ja poltti tupakkaa, mutta terve tyttö tuli ja on vieläkin terve eikä tullut seuraamuksia, nyt tyttö on kohta 3 vuotias.
Tsemppiä :) - mami91-
Ei mitään hätää, alkiota suojaa vielä ruskuaispussi joten älä ole huolissasi :) Itselleni kävi samoin ja nyt nukkuu terveet kaksoset vieressä.
- Jos siitä olis
ollut haittaa, niin luultavasti raskaus olisi keskeytynyt ihan itsestään. Kunhan lopetat nyt.
- Mietin vain
oletkohan aivan kypsä tulemaan äidiksi, jos juhlit ja juot tuota rataa. Pystytkö muka nollaamaan tilanteen, kun lapsi syntyy. Ei sitä jatkuvasti voi hoitoonkaan laittaa, jotta pääsee itse juhlimaan.
- huono äitikö :D
No on varmasti kypsä jos lapsen haluaa.. ja äidiksi ei olla valmiita koskaan vaan siihen kasvetaan.
Itse vietin vielä hurjempaa elämää ja mukaan kuului myös huumeet, lähes päivittäiset kännit. kaikki jäi seinään kun tulin raskaaksi :) kyllä lapsi juhlimisen voittaa :) Nyt minulla on sen tilalla korvaamattoman arvokasta
- pregg
Kiitos vastauksista, olo ainakin vähän helpottui :)
Uskon että olen tarpeeksi kypsä äidiksi. Ja kun lapsi syntyy niin elämä muuttuu täysin, enkä todellakaan ole mikään juhlija luonne yleensä, nyt vain sattui olemaan muutamia juhlapäiviä jolloin poikkeuksellisesti meni vähän överiksi. - mietihän vaan
Mikä ihme moraalisaarna tulee heti jos ihminen elää elämää ja menee kun ei ole esteitä eikä velvotteita?
Pitääkö elämän elää pipossa nauhat kiinni? Ihme soopaa "oletkohan aivan kypsä tulemaan äidiksi,jos juhlit ja juot tuota rataa."
Kuule,meikäläinen vetäs joka vkonloppu hirveet lärvit ennen kuin sain tietää raskaudesta. Mikään tai kukaan ei pidätellyt mua ja se että olisin yksin istuskellut kotona niin viina ja baarit veti pidemmän korren.
Nyt 3 v. äitinä olen käynyt ulkona TASAN 2 KERTAA. Omaisen tupareissa ja synttäreissä. Isä samoin.
Ja kyllä,kyllä sen pystyy nollaamaan jos haluja on.- no eikö elämää
voi elää muka ilman alkoholia. se on heti tylsää elämää, jos siihen ei kuulu viina ja pään sekaisin vetäminen. voi sitä silti mennä, vaikka ei viinaa vetäiskään. ei se ainainen juominenkaan kovin terveellistä ole, vaikka ei raskaana oliskaan.
- dwqpo
No en mä nyt tiedä voiko 2 viikon sisään 6 kertaan kännit sanoa normaalielämäksi? Mutta ymmärrän kyllä, jos ap sattuu olen esim yliopisto-opiskelija ja puhuu vapun hulinoista. Mutta eihän se siltikään mitenkään "normielämän" kriteereihin mene. Normaali aikuinen, joka yrittää lasta, käyttää luonnollisesti alkoholia kohtuudella.
- jepvain
Ei ole sikiölle mitään vaaraa tuosta ihan alkuraskauden juomisesta, tärkeintä että nyt lopetat sen! :)
Itselläni oli reilu vuosi sitten samatilanne, siis joka viikko tuli ne pari päivää juhlittua.. Sitten olikin menkat myöhässä ja testi näytti positiivista, siihen loppui samantien juominen ja polttaminen. Olihan se yhtäkkinen lopettaminen tietenkin vähän hankalaa, mutta ei tullut mieleenkään, että olisin alkoholiin tai tupakkaan koskenut. Nyt vauva on melkein 7kk vanha, kerran olen viihteellä ollut ja silloin ei tullut montaa juotua. Suoraan sanottuna mun ei enää edes tee mieli juoda. Ja totta kai tilanteen pystyy nollaamaan, se on ihan itsestään kiinni. - kaunii
Itse tein positiivisen testin reilu viikko sitten ja oon ihan ihmeissäni, miten helppoa tupakoinnin lopettaminen on ollut, kun on joku kunnollinen syy lopettaa! :) Oon aikaisemmin yrittänyt useampaan otteeseen lopettaa, mutta aina retkahtanut noin viikon jälkeen. Nyt on hyvä olo, enkä usko, että ainakaan raskauden aikana retkahtaisin siihen uudelleen.. :)
- tziktzik
Minulla oli tapana istuskella tuopin ääressä aina silloin tällöin ja viettää rattoista aikaa lapsettomien kavereideni kanssa. Kun sain kuulla raskaudesta, mietin hyvin pitkään olisiko minusta äidiksi ja olisinko valmis sitoutumaan johonkin asiaan hyvin pitkäksi aikaa. Otin ehkä tavallaan riskin, mutta nyt raskauden puolivälissä olen tajunnut riskin kannattaneen. Elämäntapani ovat muuttuneet täysin. Alko on jäänyt, jäi siis heti kun kuulin raskaudesta, ruokavalio on parantunut, yleinen vireystaso on noussut... oikeastaan kaikki alkuraskauden väsymyksen jälkeen on vain mennyt parempaan.
Ensimmäisellä neuvolakäynnillä kysyin vielä, oliko alkoholin käytöllä merkitystä, kun en tiennyt raskaudesta. Vastaukseksi sain kuulla, ettei ollut. Kaikki on meillä tällä hetkellä varsin hyvin (:
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840