Onko enään mitää mahdollisuuksi päästä lääkikseen?

lääkikseen(kö?)

Otsikko. Valmistun lukiosta ka. 7,73 ja aineet tod näk. ABCCM joista lyhyt matikka on C. En siis kirjoittanut tai edes ottanut lukiossa muutakuin ne pakolliset kemian a fysiikan kurssit.
Hain nyt siis vaan ammattikorkeisiin opiskelemaan liiketaloutta englanniksi ja tuli sellanen tunne kokeissa että onkohan tää nyt ollenkaan mun juttu. Lääkistä olen joskus miettinyt mutta pystyykö näillä arvosanoilla päästä enään edes sisään? Tämän vuoden yliopisto haut meni jo...Osaako kukaan neuvoa?

21

1148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkikseen

      ei ole toivoakaan päästä, jos et ole käynyt lähes kaikkia kemian fysiikan ja biologian kursseja. Lähtökohta on se ette ne pitää olla hallussa VÄHINTÄÄN E:n arvoisesti että on todellinen mahdollisuus päästä.

      Pakollisilla et tule pärjäämään millään pääsykokeessa. Joten tervemenoa vuodeksi pariksi uudelleen lukio-opintojen pariin tai jatkamaan valitsemallasi tiellä.

    • jsjg

      Kyllähän sä voit päästä, mut vaikeaa se tulee olemaan. Pääsykoe kuitenkin edellyttää, että sulla on fysiikka/kemia/biologia -akseli erittäin vahvalla pohjalla. Eli olisi hyvä olla luettuna se lukioaika näitä aineita.. Todennäköisesti vie vuosia, että saat sun matemaattisen päättelykyvyn, ongelmanratkaisutaidon ja tieteellisen lähestymistavan hyvään kuntoon, kerta se on noin surkealla pohjalla nyt (et siis varmaan oo ikinä tehnyt töitä luonnontieteiden eteen)

      Maistuu varmasti p*skalta, mutta niin sen pitääkin. Lääkikseen ei ole asiaa niillä, jotka vain yhtäkkiä kuvittelevat alan kiinnostavan heitä katsottuaan pari jaksoa tohtori huussia. Kyllä sen halun täytyy tulla kiinnostuksesta luonnontieteisiin (jotta on valmis soveltamaan ja omaksumaan lääketiedettä, ihan sama miten hyvä olet ihmisten kanssa).

      Edessä on siis varmaan 3v urakka, jos alat tekemään hommia täyspäiväisesti. Mahdollista se silti on, mikset siis jo aloita?

      • Iiwjwvdk

        On lääkikseen ennenkin menty nollapohjalta aloittaen. Ei se vaadi kuin helvetisti työtä.


    • AP :)

      Kiitos vastauksista! Osaako kukaan suositella noita lukion biologian, kemian ja fysiikan kirjasarjoja? Onko painovuodella kauheasti väliä vai onko pari vuotta vanhemmissakin painoksissa suhteellisen samat asiat mitä uudemmissa?

      Tällä hetkellä löytyy biologiasta: BIOS 1, 2 Kemiasta: Reaktio 1 ja Fysiikasta: Physica 1. Kaikki on jotain 2010 tai 2011 painoksia. Ostanko reilusta kaikki uusimmat kirjat vai onko noi ihan OK vielä? :)

      • lllölöllöjkjhj

        Biologia:bios ja lukion bilsa. Kemiasta reaktio ja mooli. Fysiikasta mikä tahansa. Muista että tavitset siis kaikki syventävätkin kurssit! Älä turhaan osta noita jo sinulla olevia kirjoja uudestaan. Kyllä ne kelpaa. Osta rinnalle jonkun valmennusfirman iomatskut. Vanhana saat niitä halvemmalla. Esim tori.fi myydään monesti niitä


    • pruiit

      Et sinä lääkikseen mene arvosanoilla sisään vaan pääsykoe on se mikä merkitsee. Jos yhteispisteillä meinaa sisään on yotodistus oltava L:n luokkaa. Pääsykoe kiintiössä katsotaan vain pääsykokeen pisteet. SEnkun opiskelet ensi vuoden pääsykokeeseen. Nyt on tarpeeksi aikaa.

    • AP1

      Onko ihan realistista että kerkeisi hakea jo ensi vuoden pääsykokeisiin? 18 kirjaa ois ilmeisesti opeteltavana ja olen todennäköisesti menossa syksyllä ammattikorkeaan. Kerkeääkö tuossa ajassa oppia jos opiskelisi vaikka sen 5pv viikko?

      • Minä vaan

        Ihan täysin kerkiää! Mutta ei saa sitten perseillä, vaan pitää tehdä aluksi kunnon LUKUSUUNNITELMA jota toteuttaa. Ja ei saa tuudittautua siihen että yo-koetasolla pääsee lääkikseen. Sen pääsykoe on paljon vaikeampi ja soveltavampi. Harjoittele etenkin ainoiston käyttämistä. Lue tieteellisiä tekstejä, se auttaa. Ja tee vanhoja pääsykokeita (ei Galenosaikaisia kokonaan, joitain yksittäisiä tehtäviä kyllä.)


      • Hullupuuro
        Minä vaan kirjoitti:

        Ihan täysin kerkiää! Mutta ei saa sitten perseillä, vaan pitää tehdä aluksi kunnon LUKUSUUNNITELMA jota toteuttaa. Ja ei saa tuudittautua siihen että yo-koetasolla pääsee lääkikseen. Sen pääsykoe on paljon vaikeampi ja soveltavampi. Harjoittele etenkin ainoiston käyttämistä. Lue tieteellisiä tekstejä, se auttaa. Ja tee vanhoja pääsykokeita (ei Galenosaikaisia kokonaan, joitain yksittäisiä tehtäviä kyllä.)

        Helppo sanoa nyt, mutta turhaan niitä aineistotehtäviä harjoittelee ;D


    • Hakija tänä vuonna

      No ei mitenkään ehdi vuodessa... Kaksi menee.

      Fysiikassa ja kemiassa on sen verran vaativia kursseja, että iltalukiossa olisi hyvä käydä niitä opiskelemassa. Yksin pänttääminen kuulostaa aika epätoivoiselta. Ja iltalukioilla on omat aikataulunsa, ei varmastikaan saa yhden talven aikana kaikkia kursseja oikeassa järjestyksessä tehtyä. (Väärä järjestys on taas sitä epätoivoista yritystä.)

      Biologian voi hyvin lukea itse. Ainakin kaksi eri kirjasarjaa ja mielellään bilsasta kaikki yksityiskohdat ja kuvatekstitkin pitäisi osata. Pääsykokeessa kysytään paljon biologian nippelitietoa.

      Itse haen tänä vuonna. Olen viettänyt kaksi vuotta iltalukiossa ja nyt pääsykoekurssilla. Hakuoikeus yliopistoon on ammattitutkinnon kautta.

      • Minä vaan

        Älähän nyt. Vaikka SINÄ et vuodessa noita saanut käytyä, niin kyllä suurin osa tekee juuri noin. Kaikki fysiikan kursseja ei edes tarvitse käydä putkeen, vaan niitä voi napsia sielä väleistä. Ja lähes kaikissa aikuislukioissa voi käydä koko fy-ke-bi matskun yhden vuoden aikana. Tää vaatii perslihaksia, mutta jos jonnekin haluaa, niin töitä on tehtävä.

        Jos on vanhat valmennuskurssin matskut, niin suosittelen niitä tekemään heti siinä vuoden aikana. Aina kun jonkin kurssin käynyt lukiossa, niin valmennusmatskua tekemään. Sitten keväällä kurssille tai itse pitää tehdä niitä matkun soveltavia tehtäviä ja vanhoja pääsykoetehtäviä. Niin pääsee sisälle jos on päästäkseen!


      • ...?
        Minä vaan kirjoitti:

        Älähän nyt. Vaikka SINÄ et vuodessa noita saanut käytyä, niin kyllä suurin osa tekee juuri noin. Kaikki fysiikan kursseja ei edes tarvitse käydä putkeen, vaan niitä voi napsia sielä väleistä. Ja lähes kaikissa aikuislukioissa voi käydä koko fy-ke-bi matskun yhden vuoden aikana. Tää vaatii perslihaksia, mutta jos jonnekin haluaa, niin töitä on tehtävä.

        Jos on vanhat valmennuskurssin matskut, niin suosittelen niitä tekemään heti siinä vuoden aikana. Aina kun jonkin kurssin käynyt lukiossa, niin valmennusmatskua tekemään. Sitten keväällä kurssille tai itse pitää tehdä niitä matkun soveltavia tehtäviä ja vanhoja pääsykoetehtäviä. Niin pääsee sisälle jos on päästäkseen!

        Se, että käy kurssit ei tarkoita että hallitsee sen samalla soveltavalla tasolla kuin ihminen, joka käy kursseja pitkän ajan (lukion) kuluessa. Ongelma lukiessa 18 kurssia luonnontieteitä vuoden aikana tulee olemaan oppimisen taso, ei niinkään se, ettei kursseja saanut käytyä.

        Mites muut lääkikseen hakijat menettelevät: He ensin käyvät kurssilla lukiossa, tekevät duunia sen aikana kotona kurssin eteen, sitten kertaavat vielä kurssin kokeeseen. Tämän jälkeen asiat kertautuvat taas YO-kokeiden kertauskurssilla ja YO-kokeisiin lukiessa...ja tämän lisäksi vielä paahdetaan pääsykoe-kevät naamat kirjassa edelleen kertaamassa samoja asioita... Ja lopputulos? Muutama kymmenen pääsee sisään jopa tuhannesta uudesta ylioppilas-hakijasta.

        Jotta pystyt soveltamaan lukion fy-ke-bi akselia, se tieto täytyy ymmärtää ja sisäistää, ei vain "käydä kurssit". Henkilökohtaisesti en usko, että vuosi riittää tähän duuniin, kahdessa tai kolmessa haluttu tulos voitaisiinkin saavuttaa.


      • Hakija tänä vuonna
        Minä vaan kirjoitti:

        Älähän nyt. Vaikka SINÄ et vuodessa noita saanut käytyä, niin kyllä suurin osa tekee juuri noin. Kaikki fysiikan kursseja ei edes tarvitse käydä putkeen, vaan niitä voi napsia sielä väleistä. Ja lähes kaikissa aikuislukioissa voi käydä koko fy-ke-bi matskun yhden vuoden aikana. Tää vaatii perslihaksia, mutta jos jonnekin haluaa, niin töitä on tehtävä.

        Jos on vanhat valmennuskurssin matskut, niin suosittelen niitä tekemään heti siinä vuoden aikana. Aina kun jonkin kurssin käynyt lukiossa, niin valmennusmatskua tekemään. Sitten keväällä kurssille tai itse pitää tehdä niitä matkun soveltavia tehtäviä ja vanhoja pääsykoetehtäviä. Niin pääsee sisälle jos on päästäkseen!

        Eipä meillä saanut käytyä saman vuoden aikana kaikkia fy, ke bi -kursseja, mikä jälkikäteen ajateltuna olikin hyvä.

        Ehdin lukea enemmän matematiikkaa ja kieliä, niistä tulee olemaan hyötyä.

        Ja vähättelyt älystäni ohitan olankohautuksella, kuten fiksut ihmisent tekevät.


    • Minä vaan

      No, minä kyllä tiedän että se on mahdollista. Tämä ei ole mutu. Jotkut eivät opi koskaan tarvittavia asioita, toisilla kestää pitkään ja jotkut oppivat nopeasti. Oppitunnille ei tule perceillä, vaan harjoitella asioita.

      Tuo yo-kokeeseen paahtaminen ja pääsykoe ovat aivan eri asioita. Pääsykoe vaatii paljon, eikä kaikista siihen ole. Usko pois, on ihan hyvin omaa kokemusta. Itse en päässyt ekalla, mutta tunnen ihmisiä jotka pääsivät aikaisempina sekä viime vuonna sillä vuoden lukemisella.

      Suurin osa pänttää pänttää (lähes ainoastaan) ulkoa asioita opetellen, mutta ne ekalla kerralla (ja myös vuodessa asiat opiskelleet) päässeet osaavat soveltaa oppimaansa!

      Juurikin soveltamiskyky antaa mahdollisuuden päästä vuoden opeilla lääkikseen.

    • TPR

      Toisen ihmisen puolesta on vaikea sanoa riittääkö vuoden valmistautuminen nollapohjalta lääkispaikkaan. Hirveästi riippuu ihmisestä, opiskelutaidoista, motivaatiosta ja elämäntilanteesta, miten paljon lääkiksen pääsykokeissa tarvittavien fysiikan ja kemian taitojen hankkimiseen menee aikaa.

      Itse opiskelin nollapohjalta omatoimisesti lukion fysiikan ja kemman 1 kursssi/viikko tahdilla, eikä ollut mitenkään mahdoton tehtävä. Pohjina ruosteinen lukion lyhyt matikka, jonka kertaamiseen käytin aluksi viikon. Motivoidakseni itseäni ilmottauduin välitavoitteena myös kirjoittamaan sekä kemman että fyssan. Mun kohdalla osoittautui ihan toimivaksi, sain vähän koerutiinia ja lisää lähtöpisteitä.
      Tuon päälle kävin valmennuskurssin ja sain opiskelupaikan lääkiksestä.
      Myönnän auliisti, että mukana oli taatusti myös hyvää tuuria.

      Oman kokemukseni mukaan on ihan mahdollista päästä sisään nollapohjalta, jos tänään aloitat valmistautumisen, mutta töitä on tehtävä lujasti ja pitkäjänteisesti koko vuosi.

    • 2442425553

      Yleiselle et pääse mitenkään, mutta susta voi tulla kelpo hampaantonkija. T. lääketieteen yo.

      • yli 60 v

        Hampaantonkija harjoittelee terveyskeskuksessa, perustaa yks.vast.oton pieneen kuntakeskukseen: kokemuksen ja kurssien kautta esim. implanttiosaamista ja tienaa kolme kertaa enemmän kuin sinä terveyskeskuksessa, lisäksi ilman päivystyksiä. Pari kertaa enemmän kuin keikkalääkärikin, joka taitaa olla kuihtuva luonnonvara...


    • efika

      Mä en menis sinuna minnekään amk:hon opiskelemaan, vaan ettisin osa-aikatöitä ja täysillä lukisin pääsykokeeseen.

      Ite luin lukiossa kemiasta ja bilsasta vain pakolliset, fyssasta kaikki ja sen kirjoitinkin, kuten myös pitkän matikan. Heti lukion jälkeen en hakenut lääkikseen, koska tiesin ett ei ois mitään mahollisuuksia.

      Rupesin sitten lukemaan kemiaa ja bilsaa. Kemiassa meni alle pari kuukautta että sain kaikki 5 kurssia sisäistettyä ja laskettua ja ai että oli hieno olo, kun tajusin miten helppoa kemia onkaan!

      Bilsa on taas hivenen vaikeampaa, ainakin näin itsenäisesti opiskeltuna.

      Mutt jos panostat täysillä ja esim. ei tarvii ekaks opetella matikkaa ett voit ymmärtää fyssaa, voit olla ihan potentiaalinen pyrkijä ens vuonna.

      Mutt vaikeeea sisäänpääsy on.

    • AP1

      Entä aikuislukio? Jos jättäisin nuo AMK:oihin menemättä ja menisin aikuislukioon opiskelemaan nuo puuttuvat kurssit? En ilmeisesti pääse opiskelemaan tuota alaan johon oli ollut (vähän) kiinnostusta. Pitäiskö vaan suosiolla pitää toi välivuosi ja lukea iltalukiossa noita kursseja?

    • yhden kortin varaan

      Ei ole kovinkaan hyvä päätös keskittyä aikuislukion opiskeluun, jos on opiskelupaikka AMK:ssa.

      Ja voithan AMK:n ohella täydentää lukion opintoja iltalukiossa, jos koet sen tärkeäksi.

      Parhaimmat mahdollisuuudet päästä lääketieteelliseen on edelleen valmennuskurssit, joissa keskitytään siihen yhteen tärkeimpään asiaan ja pääsykokeen edellyttämällä tasolla.

      • AP1

        Joo mutta paikka ei otle varma. Ensikuussa on vasta pääsykokeet ja itse ala ei tunnu paljon kiinnostavan enään. Hain englanninkielisiin joihin en päässyt...Nythän tuo hakusysteemi muuttuu, onko siis korkeakoulupaikan jo omaavalla vaikeampi päästä sisään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe