Vielä muutama vuosi sitten mun paniikkikohtaukseni olivat sydämen muljuamista, hyperventilointia ja raajojen/kasvojen pistelyä. Nykyään mukaan on tullut myös epätodellisuuden tunnetta, mikä on ihan sietämätöntä. Askeleet ja koko kroppa tuntuvat silloin oudon kevyiltä ja näkökenttäkin sumenee. Pelkään aina että saan jonkin sydänkohtauksen tai taju lähtee / pyörryn. En pysty ollenkaan kontrolloimaan itseäni tuolloin, vaan muutun todella levottomaksi ja saatan säntäilläkin ihan päättömästi. Taikka tarraan kaverin kädestä kiinni ihan hysteerisenä enkä pysty puhumaankaan kun happi tuntuu loppuvan.
Mulla on avaran paikan pelkoa ja yleensä pahin paniikki iskee kyseisissä paikoissa. Se on niin kamalaa kun tuntuu ettei pysty toisaalta liikkumaan kun pelottaa niin, mutta toisaalta tuntuu kauhealta jäädä seisomaankin siihen aukealle paikalle kun tuntuu että taju lähtee. Joskus saatan pystyä kävelemään ihan rauhassa jollain vähän aukeammalla paikalla, kunnes kuin salama kirkkaalta taivaalta muistan paniikin ja siitä se sitten lähtee, kaikki tuntemukset asteittain.
Epätodellinen olo ahdistaa
Tttttttt
2
86
Vastaukset
- tähtönen_
kokeile erilaisia rentoutusharjoituksia ja tietoista läsnäoloa. Ja opi ymmärtämään, että paniikki on vain pelkoreaktio, ei mitään vaarallista ja parhaiten auttaa kun vaan altistaa itseään asoille, jotka aiheuttavat paniikkia :) tsemppiä!
- Neuvo6
Kun menet aukiolle paikalle, keskity hengittämiseen. Laske neljään kun hengität sisään ja neljään kun hengitätä ulos. Varmuuden vuoksi puhalla kunnolla uloshengitys. Työnnä muut ajatukset mielestä pois kunnes olet ylittänyt pelottavan paikan. auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617790- 1334494
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323737- 213098
- 232642
- 282576
- 502276
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322049