http://www.arthroforum.com/fi/index-1/af_pag_hip-faq.htm#af_pag_hip-faq-1
Tietoa nivelrikosta
21
455
Vastaukset
- Kannatti
Hyvät sivut. Erinomainen ohjeistus. Itse kävin lävitse koko prosessin. Nivelrikon toteaminen, mikä ei ollut helppoa, koska olin melko hyvässä kunnossa. Kannattaa vaatia röntgenkuvien ottamista tilanteen tunnistamiseksi.
Sitten ortopedille.
Leikkauspäätös vaatii kypsyttelyä, mutta kun esim lonkka menee oikein huonoksi, niin päätös on helppo tehdä.
Minut on nyt leikattu ja lonkassa on tekonivel. Olo on kuin uudestisyntyneellä. Nivelrikko väsyttää, uuvuttaa, tuntuu, että elämä on lopussa...
Oma kokemukseni on, että mitä pikemmin pääset leikkaukseen, sitä nopeammin voit aloittaa uuden elämän! Huomaat nauravasi jälleen! - ennaltaehkäsy.
Nivelrikkoa voi ennaltaehkäistä.
- HyvätSivut
Kyllä voi ja tietysti jokainen yrittää parhaansa. Olet siinä aivan oikeassa. Kuitenkin, se mitä seuraavaksi sanon, en missään nimessä tarkoita loukata sinua, vaan sanon sen, koska se on totuus.
Ihmiset, joilla ei ole jotain 'sairautta' (nivelrikkoa pidetään nykyään aineenvaihdunnan sairautena) tai joilla ei ole ilmennyt mitään terveyttä haittaavia muutoksia, ovat ensimmäisinä neuvomassa toisia, miten ko sairaus voidaan ennaltaehkäistä.
Minulla on lievä ylipaino. Nivelrikkoni alkoi jo silloin, kun olin hoikka ja liikuin paljon. En millään olisi voinut ehkäistä nivelrikkoni syntymistä. Ortopedi vahvisti tämän. Elämääkään ei voi elää tekemättä mitään.
Onnellisia ovat he, joilla ei ole nivelrikkoa. Onnellisia ovat myös he, joita voidaan auttaa 'uuteen elämään' kirurgisilla toimenpiteillä (tekonivelleikkaukset). - Kramppi1
Paljon tietoa ja vertaistukea (keskustelua) löytyy myös Nivelklubin sivustoilta.
- ennaltaehkäisyä?
Minun nivelrikkotarinani:
Söin Glukosamiinia 1500mg n. 2 vuotta, mutta kipu palasi aina, kun pidin taukoa tuotteesta. Pari viikkoa taukoa riitti saamaan kivut takaisin.
Sitten vaihdoin tuotteeseen, jossa on Glukosamiinia 1500mg ja Chondroitinia 1200mg ja söin sitä n. 1 vuoden, mutta kipu palasi aina, kun pidin taukoa tuotteesta. Pari viikkoa riitti saamaan kivut takaisin.
Luin internetistä tietoa, koska lääkäriltä sain vain särkylääkkeitä ja huonoa ennustetta polveni nivelrikkoon.
Muutin ruokavaliota. Vaihdoin viljat muihin kasvikunnan tuotteisiin. Moni vaiva lähti viljojen myötä.
Aloin syömään vitamiineja:
C-vitamiinia 500mg/vrk. Tutkimusten mukaan vähimmäistarve päivässä on 400mg. C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin.
D-vitamiinia 100µg/vrk 10µg tiedetään riittävän vastasyntyneelle, EI muille. D-vitamiini on ratkaisevassa asemassa luuston, nivelten ja lihasten hyvinvoinnille.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm
B-vitamiineja
Kalaöljyä (aina syönyt kalaakin 2-3 kertaa viikossa)
Nyt nivelrikkoni on ollut jo yli vuoden täysin oireeton. Onko se parantunut, pysähtynyt vai mitä on tapahtunut?
En tiedä.
Miksi lääkärit väittävät, että ravinnolla ei ole mitään merkitystä? Johtuuko se siitä, että ravitsemus ei kiinnosta lääkäreitä? Vai siitä, että kukaan ei saa terveestä potilaasta rahaa? Lääkkeistä ja sairaasta ihmisestä saa rahaa.
Miksi lähes kaikki lääkärit väittävät, että millään ravinnolla ei ole mitään merkitystä mihinkään sairauteen, vaikka tämä ei pidä paikkaansa?
Kuuntele Paula Heinosta, joka kertoo nivelille hyvästä ravinnosta:
17.11.13
Osa 4/5 (4:16)
Osa 5/5 (5:08)
http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/
Oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille:
http://aijaa.com/cUxmvJ
Viljat pois ja kasvikset tilalle:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Glukosamiinin ja Chondroitinin ohella olevia itsehoitotuotteita ovat mm. MSM, hainrustouute, kurkuma, magnesium (sitraattimuoto) sekä inkivääri.
Nivelrikossa tärkeimpiä vitamiineja ovat B-, C- ja D-vitamiinit.
B1-, B6- ja B12-vitamiinit lisäävät nivelten aineenvaihduntaa.
http://www.valioravinto.fi/rikas-oluthiivatabletti
On osoitettu tutkimuksin, että B-, C- ja D-vitamiinin liian vähäinen saanti on yhteydessä nivelrikkoon. Käytännössä kaikilla suomalaisilla on vajausta B-, C- ja D-vitamiinista, puolella D-vitamiinista myös kesällä.
Gelatiinia nivelille:
http://karrikoivula.fi/gelatiini
Lisäksi niveliä kuluttaa YLIpaino, nivelten virheasennot sekä liika rasitus esim. rankka urheilu tai työkuormitus. Mutta näissäkin se oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille.- ennaltaehkäisyä?
Itse sain virheasennot pois kun sain ortoosit kenkiini ja kävin kiropraktikolla.
Mutta itse piti ottaa selvää, kun lääkärit eivät minua mihinkään neuvoneet menemään.
Sain vain särkylääkkeitä joka vaivaan.
- ravinto a ja o
Jonkun ihan uuden tietopaketin luin nivelrikosta.
Mutta eihän siinä mainittu muuta kuin että pysy hoikkana, liiku ja syö lääkkeesi.
Mitä tukee se muka on?
Mitään ei ollut ravinnosta.
Maksajakin oli joku mikä lie.
Ei ihme, että 10 vuoden päästä ei ole yhtään tervettä ihmistä, kun ravintoa ei oteta mihinkään mukaan.
Puuroa ja leipää vaan naamariin jne... - Aloittaja......
Ennaltaehkäisyä kirjoittaa asiaa. Ravinto on aina avain muutoksessa. Olen aikaisemminkin tulostanut nämä kirjoittaneen vinkit. Oikein arvokkaita. Silti, kaikkea ei voi estää. Minulla tekonivel nyt. Silti voi tehdä muutoksen ja syödä terveellisemmin.
- Juu näin...
Lääkärit totesivat että lonkka ja ac nivelen rappeuman syy on raskas työ.
No olisihan tuon voinut estää tekemällä kevyempiä hommia mutta jonkuhan ne raskaat työtkin on tehtävä.
- Sannikka
Sain lekurilta Arthryliä ja kaytin sitä 5 viikkoa ja kivut hävisi.
- ennaltaehkäisyä?
Sitä minäkin söin, mutta aina kipu palasi, kun lopetin syömisen.
Jenkeistä tilasin, kun sieltä saa huomattavasti edullisemmin kuin suomesta.
Nyt olen jo 2 vuotta ollut oireeton, kun muutin ravinnon saantia.
Hyvällä ruokavaliolla, liikunnalla ja järkevällä ravintolisien käytöllä voitaisiin ehkäistä paljon terveydenhuollon kuluja. Nykyinen hoitojärjestelmä on kuitenkin jo lääkärikoulutuksesta alkaen niin lääkehoitokeskeinen, että muutos tuskin tulee tapahtumaan. - Elikkä...
ennaltaehkäisyä? kirjoitti:
Sitä minäkin söin, mutta aina kipu palasi, kun lopetin syömisen.
Jenkeistä tilasin, kun sieltä saa huomattavasti edullisemmin kuin suomesta.
Nyt olen jo 2 vuotta ollut oireeton, kun muutin ravinnon saantia.
Hyvällä ruokavaliolla, liikunnalla ja järkevällä ravintolisien käytöllä voitaisiin ehkäistä paljon terveydenhuollon kuluja. Nykyinen hoitojärjestelmä on kuitenkin jo lääkärikoulutuksesta alkaen niin lääkehoitokeskeinen, että muutos tuskin tulee tapahtumaan.Googletamalla sain selville että kyseessä on glugosamiini.
Juu ei auttanut yhtään.
Joillakin voi auttaa ja suurimmalla osalla ei.
Jenkeissä tehdyissä testeissä lumelääkkeen vaikutus oli muistaaksei 40% ja glukosamiinin 60%.
Voiko tuosta vetää johtopäätöksen että todellisen avun sai 20% potilaista?
- "piive"
Näin se on, toiset saa apua ja toiset ei. Lumelääkekkin auttaa... Itse en saanut glukosamiinista mitään apua. Kun nivelrusto on tuhoutunut, ei sitä saa kasvamaan uudelleen millään lääkkeellä. Kipuja voidaan lievittää mutta nivelrustoa ei saa takaisin! Kun luu on luuta vasten niin tekonivel on ainoa apu!
- ennaltaehkäisyä?
"Kun nivelrusto on tuhoutunut, ei sitä saa kasvamaan uudelleen millään lääkkeellä. "
Ei saa.
Ja sillon ei edes anneta muuta kuin särkylääkettä.
Siksi ennaltaehkäisy olisi parasta "hoitoo". - väliäkö hällä
"Kun nivelrusto on tuhoutunut, ei sitä saa kasvamaan uudelleen millään lääkkeellä. "
Ei saa.
Siksi ennaltaehkäisy olisi parasta "hoitoo".Sehän on kiva, vaikka on mielestäni lantion alueen vikaa ,mutta kun sitä ei näköjään hoideta.Monen nutkan kautta käynyt(kieroilut mukana)Jos lantiossa on HÄIKKÄÄ kyllähän se vaikuttaa kokko vartaloon.Siellä se VIKA on, mutta miksi ei tehdä mitään.Odotetaan näköjään,kun aikaa menee-leikataan sitten vaikka???näinkö nämä viisaat ORTONIN lääkärit on asian miettineet 10 henkilön pää kopassa?
- Ei muotivaiva
väliäkö hällä kirjoitti:
Sehän on kiva, vaikka on mielestäni lantion alueen vikaa ,mutta kun sitä ei näköjään hoideta.Monen nutkan kautta käynyt(kieroilut mukana)Jos lantiossa on HÄIKKÄÄ kyllähän se vaikuttaa kokko vartaloon.Siellä se VIKA on, mutta miksi ei tehdä mitään.Odotetaan näköjään,kun aikaa menee-leikataan sitten vaikka???näinkö nämä viisaat ORTONIN lääkärit on asian miettineet 10 henkilön pää kopassa?
Hei millaista lantion alueen ongelmaa mielestäsi sinulla on? Miltä lantio tuntuu? Onko asento millainen? Vino? Toispuoleinen?
- "piive"
Ei saa.
Siksi ennaltaehkäisy olisi parasta "hoitoo".Mistä sitten johtuu ettei nivelrikkoa saada "kuriin" jos kerran se on ennaltaehkäistävissä? Miksi tieto ei kulje tai ei mene perille? Onko mitään varmaa tietoa miten se ehkäistään? Onko kaikki vain pelkkää oletusta? Ja jos se voidaan ennaltaehkäistä niin voiko sen myös pysäyttää? Miksi lääkärit ei kerro mitään vai eivätkö he tiedä?...
- 4+4
"piive" kirjoitti:
Mistä sitten johtuu ettei nivelrikkoa saada "kuriin" jos kerran se on ennaltaehkäistävissä? Miksi tieto ei kulje tai ei mene perille? Onko mitään varmaa tietoa miten se ehkäistään? Onko kaikki vain pelkkää oletusta? Ja jos se voidaan ennaltaehkäistä niin voiko sen myös pysäyttää? Miksi lääkärit ei kerro mitään vai eivätkö he tiedä?...
Tämä johtuu monestakin syystä.
1. Lääkärikoulutuksessa EI ole ravitsemusoppia lainkaan
2. Käypähoitosuositukset tekee lääkärit yhteistyössä lääketehtaiden kanssa eli lääkettä vaivaan kuin vaivaan
3. Suomessa ei hoideta mitään sairauksia ravinnolla
4. Kukaan ei noudata edes virallisia ravitsemussuosituksia eli alle 10% kansasta syö kasviksia suositusten mukaan. Loput elää leivällä ja ties millä mo
moskalla
Ja näinollen ennaltaehkäisyä ei ole eikä tule.
I-tyypin diabetes on tästä hyvä esimerkki.
Lue täältä:
https://www.facebook.com/TriTolonen/posts/911315185560786
- ei huomaa mitään
Minulla on ollut tekonivel toisessa lonkassa pari kk. Ihan käsittämätöntä, miten hyvä on. Harjoittelua ja kuntouttamista, mutta oikeasti, en enää edes muista että on tekonivel. Ihme juttu! Älkää ihmeessä arastelko leikkaukseen menoa!
- dirli
Sepä olisi ihanteellista että asioihin puututtaisiin ajoissa ja ennaltaehkäistäisiin. Kaikkihan johtuu jostakin. Minun tapauksessani monesta eri syystä johtuen pääsin 53 vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle nivelrikon vuoksi.
Oli lantion virheasento, rasittava fyysinen työ, ylipaino, tupakointi, tapaturma.
Nyt on tekonivel polvessa, leppoisat eläkepäivät ja kaikki kivut poissa.
Mutta, se ennaltaehkäisy. Jos olisin saanut asianmukaista hoitoa jo ennen peruuttamattomien muutosten syntyä, en varmaan olisi vielä eläkkeellä. Kun työntekijä menee valittamaan vaivojaan työterveyshuoltoon saako hän apua? Ei saa kuin ehkä vahingossa ja yli nelikymppisenä.
Tytär on nyt siinä tilanteessa että pitäisi jaksaa siivoustyössä vielä vuosikymmeniä mutta kyynärpää jo oireilee. Myös rintakipukohtauksia tulee töissä johtuen ilmeisesti rintarangan jumista.
Lääkäri sanoi kyynärpäästä että ei siinä ole mitään vikaa. Nyt ei tyttö enää mene lääkäriin koska ei halua valittaa jos ei kerran ole mitään vikaa. Juuri noin sitä ennaltaehkäisyä tehdään. - "piive"
Kiitos 4 4, olet oikeassa!
Minä kyllä kuulun niihin 10% jotka noudattavat ravitsemussuosituksia. Ja ihmettelen tosiaan miksi niitä ei silloin aikoinaan ollut/ei saanut mistään. Tieto puuttui ja nivelrikko paheni. Jos olisin parikymmentä vuotta sitten saanut nämä ohjeet olisi minun tilanteeni nyt toinen. Mutta eihän se huono ole vielä nytkään, yksi tekonivel ja työura jatkuu, toibottavasti vielä sen neljä vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849