Suntuubi, kuvalinkki jossa kuva vaihtuu hoverissa

jelppiä

Jos joku osaa kertoa, miten teen suntuubiin ns. vaihtuvan kuvalinkin, niin kiitos.
Eli, kun hiiri on kohdistettuna kuvaan, kuva muuttuu erinäköiseksi.

Suntuubissa css koodit laitetaan eri paikkaan kun html. Olen tehnyt oman navigaationi, jossa minulla on kuvalinkki, kuvan nimi on etusivu.png.

Kun menen css puolelle, laitan koodin:
#etusivu.png li a:hover {
background-image: url (http://tsivujeniosoite.com/datafiles/userfiles/Image/etusivu2.png);

kuva ei kuitenkaan vaihdu hiirellä kohdistaessa. Missä vika? Epäilen että tuo css puolella oleva etusivu.png nimike on väärin, mutta en ymmärrä mikä silti mättää..

4

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0smo

Mitä tod. näk. ainakin valitsimessa (#etusivu.png li a:hover) on virhe, sillä tuollaisenaan se suomentuu suur. piir. seuraavasti:

Valitsee mikä tahansa A-elementti, joka on osoittimen alla ja joka on LI-elementin jälkeläinen ja joka on minkä tahansa elementin jälkeläinen jonka ID-attribuutti on etusivu ja joka kuuluu png-luokkaan.

Eli jos jätät valitsimen muotoon:

a:hover

ja jos taustakuva vaihtuu niin silloin tod. näk. polku on oikein ja vika on valitsimessa, jolloin voit miettiä sen uusiksi. Muuten tee ongelmasta demosivu ja postaa URL.

• CSS koodiin kun ei kuulu laittaa tiedoston nimiä. Koska se ei niitä hae. Joten ei toimi.
      eli #etusivu.png tuollaisia komentoja ei ole olemassakaan.

Tosin voit html:ssä nimetä kuvalle id="etusivukuva"
      ja kutsua tällä css:ssä #etusivukuva li a:hover {
      background-image: url

• 0smo

Hieman tarkennusta edelliseen:

1) Joissakin tapauksissa tiedostonimet ovat ihan "validia" CSS-koodia, kuten taustakuvien määrittelyissä. Myös valitsimissa, lähinnä attribuuttiselektoreissa, voi joskus esiintyä tiedostonimiä.

2) #etusivu.png on syntaksiltaan ihan käypä valitsinyhdistelmä, joka valisee minkä tahansa elementin, jonka ID-attribuutti on "etusivu" ja joka kuuluu luokkaan "png" (id="etusivu" class="png").

Suomenkielinen yhteenveto CSS3-valitsimista löytyy osoitteesta:

http://weppipakki.com/css/tekstit/selektor.htm

SelectORaclelta:

http://tux.theopalgroup.com/cgi-bin/css3explainer/selectoracle.py

voipi aina tiedustella valitsimien kohdistumisista, mikäli epävarmuutta esiintyy. Tällä hetkellä se vastaa vain englanniksi tai espanjaksi.

• CascadingStyleSheets

”eli #etusivu.png tuollaisia komentoja ei ole olemassakaan.”

Kyllä on olemassa valitsin ”#etusivu.png". Se valitsee elementin, jonka id on ”etusivu” ja joka kuuluu lisäksi ”png”-luokkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6954
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3552
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2910
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2608
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2193
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      360
      1875
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1810
    8. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      12
      1738
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1698
    10. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      51
      1576
    Aihe