http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2013/07/03/nama-kaupungit-ovat-parhaat-asuntosijoittajalle/20139249/12
"Pääkaupunkiseudulla yksiöiden bruttovuokratuotto on kaikkein heikointa vertailukaupungeista"
Vuokratuotto
23
397
Vastaukset
- omahakas
Tuohan on tiedetty ikiajat.
Asia erikseen ovatkin sitten arvonnousu ja vuokralaisten saatavuus.
Itse esimerkiksi sain viimeksi vuokralaisen laittamatta edes ilmoitusta mihinkään. Ja parissa päivässä.- omahakas
Vieläpä pitää mainita se, että Helsingin kalliimman sijoituskämpän hallinnoinnissa on puolet vaivaa vs. Kahden maakuntien -50% kämpän hallinnoinnissa.
Eli 1 x 200 000e yksiö vaatii yhden vuokralaisen, yhdet yhtiökokoukset, yhdet remontit, yhden vastikkeen.
2 x 100 000 e yksiö vaatii tuplana kaiken tuon. - olen,en jaksa ;)
omahakas kirjoitti:
Vieläpä pitää mainita se, että Helsingin kalliimman sijoituskämpän hallinnoinnissa on puolet vaivaa vs. Kahden maakuntien -50% kämpän hallinnoinnissa.
Eli 1 x 200 000e yksiö vaatii yhden vuokralaisen, yhdet yhtiökokoukset, yhdet remontit, yhden vastikkeen.
2 x 100 000 e yksiö vaatii tuplana kaiken tuon.Mutta vuokratuotto on silti hesassa huonompi.
Hesan 200 kEuron kämpästä saa vähemmän vuokratuottoa kuin kahdesta äetsän 100kEuron kämpästä yhteensä.
Jos kahden kämpän vuokrallapito tuntuu liian raskaalta, ehkä on aika myydä ne pois ja muuttaa itsekin palvelutaloon. - omahakas
olen,en jaksa ;) kirjoitti:
Mutta vuokratuotto on silti hesassa huonompi.
Hesan 200 kEuron kämpästä saa vähemmän vuokratuottoa kuin kahdesta äetsän 100kEuron kämpästä yhteensä.
Jos kahden kämpän vuokrallapito tuntuu liian raskaalta, ehkä on aika myydä ne pois ja muuttaa itsekin palvelutaloon.Ei ole kyse "liian" raskaasta, vaan yksinkertaisesti vaivanpalkasta. Jossain menee se raja, kun euron eteen ei enää kannata rehkiä.
Riippuu myös siitä missä asuu? Jos Helsingissä, niin äetsäläiskämpistä on enemmän kuin tuplavaiva.
Ja edelleen kokonaistuotossa Helsingin 200 000e kämppä saattaa pestä äetsäläiskämpät. En oikein meinaa onnistua edes tekemään laskelmaa, jossa Äetsän kämpät selviäisivät kunnialla edes kaksinkertaisista vastikkeistaan, mutta ehkäpä ovat tämän ottaneet huomioon?
- omahakas
Tosiaan äkkipäätä esimerkiksi Jyväskylän vuokria kun vilkaisi, niin siellä vaikuttaisi 500e/kk saavan vastaavan kuin Helsingistä 800e/kk.
Yksiöiden ostohinnat taas viime vuonna,
Helsinki 5200e / m2
Jyväskylä 2200e / m2
Vuokrat statin mukaan:
Helsinki 20e/m2
Jyväskylä 15e/m2
Eli 30m2 Helsingistä 156 000e / 600e.
Jyväskylästä 66 000e / 450e.
Vastikkeet ja pidemmän aikavälin remonttitarpeet taloyhtiöineen n. 300e / kk eli jää Helsingistä 300e / kk, Jyväskylästä 150e / kk. No Jyväskylästä saa Helsingin asunnon hinnalla 156 / 66 = 2, 36 asuntoa eli 2, 36 x 150e = 354e.
Jyväskylä siis voittaa 54e:lla per kuukausi, mutta tuo on siis vaivanpalkkana kahden tai kolmen vuokralaisen pyörittämisestä yhden sijaan. Niin ja verotus vielä kaventaa tuota voittoa.
Eli en nyt ainakaan helsinkiläisenä ryntäisi pää märkänä ostelemaan sijoitusasuntoja toiselta puolelta maata.- LaskeppaUudestaan
Näin tietysti jos on se vuokrattava asunto täysin maksettu. Mutta jos saman kokoinen asunto on ostettu vaikkapa lainalla niin Jyväskylässä on laina mahdollista hoitaa huomattavasti matalammalla kuukausierällä tai huomattavasti nopeammin.
Näin ollen tuotto kasvaa huomattavasti suuremmaksi...
Tai sitten jos ajatellaan, että on se kämppä jota vuokraa. Sitten on ne rahat jotka ovat vielä mahdollista sijoittaa jonnekkin muualla eli tässä tapauksessa 3000 euroa neliöltä. Pystyy hajauttamaan sijoituksia ja tuottoa nousee mahdollisesti huomattavasti suuremmaksi ilman, että riski kasvaa kohtuuttomaksi.
Näin sitä eroa syntyy. - omakas
LaskeppaUudestaan kirjoitti:
Näin tietysti jos on se vuokrattava asunto täysin maksettu. Mutta jos saman kokoinen asunto on ostettu vaikkapa lainalla niin Jyväskylässä on laina mahdollista hoitaa huomattavasti matalammalla kuukausierällä tai huomattavasti nopeammin.
Näin ollen tuotto kasvaa huomattavasti suuremmaksi...
Tai sitten jos ajatellaan, että on se kämppä jota vuokraa. Sitten on ne rahat jotka ovat vielä mahdollista sijoittaa jonnekkin muualla eli tässä tapauksessa 3000 euroa neliöltä. Pystyy hajauttamaan sijoituksia ja tuottoa nousee mahdollisesti huomattavasti suuremmaksi ilman, että riski kasvaa kohtuuttomaksi.
Näin sitä eroa syntyy.Ei hajautus oletusarvoisesti tuottoa nosta. Turvaa se voi kyllä tuoda, riippuen tosin mihin sijoittaa.
Korko 200 000e summalle on ihan sama riippumatta siitä mihin sen sijoittaa. Tietysti jos perse ei kestä kuin 100 000 lainan / sijoittamisen, niin ei sillä stadissa mitään tee.
- Laskentoa
158t - 66t = 92t
300-150= 150
92 000/150 = 613
613/12 = 51 vuotta menee siis tuolla voitolla sidotun pääoman kuoletukseen.
Tosin. Tässä ei ole otettu huomioon mahdollisia eroja asuntojen hintojen muutoksen suuruudessa tai vuokratasojen muutoksissa... - lkjhdsaf876876
Juu, vuokraajat ovat jaetussa monopoliasemassa. Vuokraajien sivuilta löytyy roppakaupalla tyhjää kämpää mutta ei se vuokria laske. Eli vuokraajat eivät ole huolestuneet siitä että saavat kämpät täyteen vaan sen hinnan. Tästä syystä jotta vuokra summat tulisivat alas pitäisi vuokralle haluavien määrän laskea, mutta eihän se laske, joten eivät laske vuokratkaan. Ja jos ei laske vuokrat, ei laske omistusasuntohinta pyynnötkään, koska eikös se sijoitusvuokraasunto ollut se johtava indikaattori asunnon hinnassa. Tulee lisää tyhjiä omistus ja vuokrakämppiä joita ei kukaan voi ostaa tai vuokrata, mutta hinnat tuskin liikkuvat hirveästi, tulee vaan lisää tyhjää.
- omahakas
No jopas:
http://m.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288686866120.html
8% / v arvonnousu virallisesti luvattu stadiin. Verottomana toki ja päälle vuokratulot.
Viime vuosina itse olen laskenut nauttineeni vain 4-6% arvonnoususta, mutta olenkin näemmä erehtynyt. - vuokra-asunnonhinta
Suonenjoelta omistan 2kpl yksiöitä, 25 ja 27teur ostohinnat. Vuokratuotto on riittävä. 7 vuotta ollut vuokralla.
Ei minun kannata ostaa edes Jyväskylästä.- suhdesuhdet
Suonenjoelta on nyt myynnissä kaksi yksiötä, 30 & 32te eli tinkivaran jälkeen aika samat hinnat kuin sinä ostit 7v sitten. Ei siis arvonnousua.
Itse ostin 8v sitten Helsingistä 110 000e:lla, nyt arvo noussut 45 - 85 000e (pankkien ja välittäjien arvioiden vaihteluväli, stat.fi:n perusteella tuolla ylemmässä päässä nousuprosenttien mukaan laskettuna). - landford
suhdesuhdet kirjoitti:
Suonenjoelta on nyt myynnissä kaksi yksiötä, 30 & 32te eli tinkivaran jälkeen aika samat hinnat kuin sinä ostit 7v sitten. Ei siis arvonnousua.
Itse ostin 8v sitten Helsingistä 110 000e:lla, nyt arvo noussut 45 - 85 000e (pankkien ja välittäjien arvioiden vaihteluväli, stat.fi:n perusteella tuolla ylemmässä päässä nousuprosenttien mukaan laskettuna).Tässäpä esimerkiksi Varkaudesta yksiö:
http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/varkaus/taulumaki/kerrostalo/yksio/495400?entryPoint=fromSearch&rentalIndex=8&searchIdentifier=-1887097896
Vuokra 280e. Kun kuluihin menee tuollakin vähintään 200e, varmemman päälle laskien 300e/kk ja arvonnousu on tasaluku nolla, niin aika pieneksi menee bisnis. Eikä ole tarjolla piukkapebbuisia yliopistotyttösiä. - Mansikoita mukissa
suhdesuhdet kirjoitti:
Itse ostin 8v sitten Helsingistä 110 000e:lla, nyt arvo noussut 45 - 85 000e (pankkien ja välittäjien arvioiden vaihteluväli, stat.fi:n perusteella tuolla ylemmässä päässä nousuprosenttien mukaan laskettuna).Jos vuokratuotto on 12 % vuodessa, sijoittaja pärjää aika hyvin ilman arvonnousuakin. Eikä tarvitse pelätä rommauksia.
- vuokra-asunnonhinta
Mansikoita mukissa kirjoitti:
Jos vuokratuotto on 12 % vuodessa, sijoittaja pärjää aika hyvin ilman arvonnousuakin. Eikä tarvitse pelätä rommauksia.
Hinta ei ole tippunut vain noussut maltillisesti, suosin itse sellaista, vakaampaa ja hyväkuntoisen asunnon voi erittäin pienellä hinnalla,asuntojen hintojan romahduksen vaaraa ei ole kuin isommissa kaupungeissa.
Myös vuokraajat tyytyväisiä.
pienemmillä paikkakunnilla on myös mahdollisten taloyhtiöiden remonttien hinnat paljon matalammat. - omakas
Mansikoita mukissa kirjoitti:
Jos vuokratuotto on 12 % vuodessa, sijoittaja pärjää aika hyvin ilman arvonnousuakin. Eikä tarvitse pelätä rommauksia.
Ääriesimerkkinä: jos 10 000e asunto tuottaa 1200e vuodessa, niin jo vuokralaishallinto, remontointi yms. alkaa olla sitä luokkaa, että rahan eteen saa ihan tehdä töitä. Eli korkeampi vuokratuottoprosentti edellyttää työntekoa, mikä pitäisi vähentää tuottoprosentista, jos halutaan verrata puhtaasti sijoituksia.
100 000e asunnosta taas ei missään voi saada 12 000 vuokratuottoa. - omakas
vuokra-asunnonhinta kirjoitti:
Hinta ei ole tippunut vain noussut maltillisesti, suosin itse sellaista, vakaampaa ja hyväkuntoisen asunnon voi erittäin pienellä hinnalla,asuntojen hintojan romahduksen vaaraa ei ole kuin isommissa kaupungeissa.
Myös vuokraajat tyytyväisiä.
pienemmillä paikkakunnilla on myös mahdollisten taloyhtiöiden remonttien hinnat paljon matalammat.Remontit voivat olla marginaalisesti halvempia, mutta suhteessa asunnon arvoon paljon kalliimpia.
Jos verrataan kahta asuntosijoittajaa:
Herralla A yksi 150 000e 30m2 asunto, putkiremontti 1000e/m2 = 30 000e.
Herralla B viisi 30 000e 30m2 asuntoa, putkiremontti 1000e/m2 = 5 x 30 000e = 150 000e. Vaikka remppa olisi puoleen hintaan, niin maksamista olisi 2, 5 kertaisesti vs. helsinkiläisasunto.
En minä ainakaan näe hinnannousua Suonenjoella.
Enkä näe miten 260e vuokrasta voi jäädä 12% vuosituotto? - Lurpukka
omakas kirjoitti:
Remontit voivat olla marginaalisesti halvempia, mutta suhteessa asunnon arvoon paljon kalliimpia.
Jos verrataan kahta asuntosijoittajaa:
Herralla A yksi 150 000e 30m2 asunto, putkiremontti 1000e/m2 = 30 000e.
Herralla B viisi 30 000e 30m2 asuntoa, putkiremontti 1000e/m2 = 5 x 30 000e = 150 000e. Vaikka remppa olisi puoleen hintaan, niin maksamista olisi 2, 5 kertaisesti vs. helsinkiläisasunto.
En minä ainakaan näe hinnannousua Suonenjoella.
Enkä näe miten 260e vuokrasta voi jäädä 12% vuosituotto?> Enkä näe miten 260e vuokrasta voi jäädä 12% vuosituotto?
25000 euron asunnosta tuo tekee jopa 12,5 % bruttoa. Otetaan siitä pois 90 euron vastike, niin jää vielä 8 % ennen veroja. On tuossa lähtökohta paljon parempi kuin kasvukeskuksissa, jossa vuokratuotto jää puoleen tai kolmasosaankin.
Mitä remontteihin tulee, niin maksaahan se remontointi. Mutta viidestä asunnosta saa myös viisi vuokraa. - omakas
Lurpukka kirjoitti:
> Enkä näe miten 260e vuokrasta voi jäädä 12% vuosituotto?
25000 euron asunnosta tuo tekee jopa 12,5 % bruttoa. Otetaan siitä pois 90 euron vastike, niin jää vielä 8 % ennen veroja. On tuossa lähtökohta paljon parempi kuin kasvukeskuksissa, jossa vuokratuotto jää puoleen tai kolmasosaankin.
Mitä remontteihin tulee, niin maksaahan se remontointi. Mutta viidestä asunnosta saa myös viisi vuokraa.Mistä sinä löydät 90e vastikkeen? Paitsi keskustataloista, joilla kovat vuokratuotot, mutta silloin ei puhuta 25ke asunnosta.
260e vuokrattua asuntoa täytyy remontoida oikeastaan ihan yhtä paljon kuin 750e vuokraistakin. Erona vaan se, että jo 100e/kk remonttikulu syö 260e vuokrasta tuotot kokonaan (jos vastike 160e), kun taas 750e asunnosta 100e rempparaha kuukaudessa syö vain murto-osan. - Lurpukka
omakas kirjoitti:
Mistä sinä löydät 90e vastikkeen? Paitsi keskustataloista, joilla kovat vuokratuotot, mutta silloin ei puhuta 25ke asunnosta.
260e vuokrattua asuntoa täytyy remontoida oikeastaan ihan yhtä paljon kuin 750e vuokraistakin. Erona vaan se, että jo 100e/kk remonttikulu syö 260e vuokrasta tuotot kokonaan (jos vastike 160e), kun taas 750e asunnosta 100e rempparaha kuukaudessa syö vain murto-osan.Asun itse pikkukaupungissa talossa, jossa ei muuten ole mitään ihmeellistä, mutta pari 27 neliön yksiötä löytyy, joissa kuukausivastike on 91,80 euroa. Täällä tuollaisen yksiön saa 40 tonnilla ja vuokra on 350 luokkaa eli bruttotuotto yli 10 %. Suonenjoella on halvempaa ja hinta voisi hyvinkin olla 25000 - 30000. Sikäläisestä vuokratasosta en tiedä.
- omakas
Lurpukka kirjoitti:
Asun itse pikkukaupungissa talossa, jossa ei muuten ole mitään ihmeellistä, mutta pari 27 neliön yksiötä löytyy, joissa kuukausivastike on 91,80 euroa. Täällä tuollaisen yksiön saa 40 tonnilla ja vuokra on 350 luokkaa eli bruttotuotto yli 10 %. Suonenjoella on halvempaa ja hinta voisi hyvinkin olla 25000 - 30000. Sikäläisestä vuokratasosta en tiedä.
Tuosta siis jää 260e / kk eli 3120e / v. Jos asunnon arvo 40 000, niin vaikea tuosta on tehdä yli 10% tuottoa.
Päälle sitten remppakulut, tyhjät kuukaudet, perintäongelmat, vaivannäkö, verot.. nettotuotto painuu väkisin alle 5%, mikä on toki tuottoa sekin, mutta tällä vuosituhannella pelkkä arvonnousu Helsingissä kepittänyt sen. - ei ikinä remonttia
Lurpukka kirjoitti:
Asun itse pikkukaupungissa talossa, jossa ei muuten ole mitään ihmeellistä, mutta pari 27 neliön yksiötä löytyy, joissa kuukausivastike on 91,80 euroa. Täällä tuollaisen yksiön saa 40 tonnilla ja vuokra on 350 luokkaa eli bruttotuotto yli 10 %. Suonenjoella on halvempaa ja hinta voisi hyvinkin olla 25000 - 30000. Sikäläisestä vuokratasosta en tiedä.
Asunnon arvo alle 30 000 €? Eli "hallittu alasajo" käynnissä!
Kai huomioit senkin, ettei noita ole mahdollista ylläpitää. Isommat remontit maksavat yhtä paljon ellei enemmänkin kuin asunnon arvo on - tämä yhtälö ei vaan millään toimi. Eli jotain pientä paikkailua (max. muutama satanen/m²) voidaan tehdä, mutta muutoin mennään niin kauan kuin talo pysyy pystyssä/asumiskelpoisena...
- Ei valittamista
Itse ostin 2004 pienen yksiön 18 tuhannella eurolla. Vuokra taisi olla 2004 240e ja vastike noin 90e. Vuokra nyt 270 plus vesi, vastike noin 130e. Asunto ollut koko ajan vuokrattuna hyvälle ja siistille vuokralaiselle. Jos asunnon myisi nyt voisi saada noin 23-25 tuhatta euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321