En ole Jehovan todistaja, mutta ihmettelen oikeusministerin kannanottoa UUT:n selvityksen JT-käytännöistä. Kyllä kai Suomessa jokainen yhdistys ja uskonto saa päättää millaiset vaatimukset sen jäsenistön tulee täyttää. Luulisin, että JT-oikeuskomitean eteen meneminen on kuitenkin vapaaehtoista. Ja toisaalta jos sinne menee, niin on aika luonnollista, että siellä keskustellaan henkilön elämäntavoista ja niiden soveltuvuudesta Jehovan todistajien uskonnollisiin periaatteisiin. Toki kaikenlainen loukkaava ja yksityiskohtiin menevä utelu ja keskustelu on asiatonta, jos sellaista tapahtuu.
Jehovan todistajien harjoittama erotettujen henkilöiden, siis jopa saman perheenjäsenten, karttaminen on minusta vastenmielistä ja oman raamatuntulkintani vastaista. Tulkitsen omaa raamattuani niin, että "kaikista suurin on rakkaus". Tämä tarkoittaa myös vihamiesten ja uskonsa menettäneiden rakastamista. Rakkaus on suurempi voima kuin tuo karttaminen ja voi saada paljon enemmän hyvää aikaiseksi kuin viha ja karttaminen.
Minun arvaukseni Jehovan todistajien karttamisperiaatteen syyksi on se, että he pelkäävään maailman vaikuttavan heihin liikaa ja vievän heidät pois uskostaan. Millainen usko se on, joka ei kestä koettelemuksia ja arvostelua, ja pakenee pois ihmisten keskuudesta? Miten Jehovan todistajat voivat olla valona ja esimerkkinä muille ihmisille, koska karttavat ja vetäytyvät pois heidän keskuudestaan?
UUT ja oikeusministeri
7
<50
Vastaukset
- armoa,ottakaa takas!
Ei ketään saa erottaa.
Jeppuloitten on otettava Valkila takaisin riveihinsä ja
lopetettava Valkilan -ja Härkösen myös-karttaminen.!!!!!
Ne haluu niin epätoivosesti takasin
oville kulkemaan ja
vartsikoita jakamaan että ihan silmissä kuihtuvat ja laihtuvat :(( "En ole Jehovan todistaja, mutta ihmettelen oikeusministerin kannanottoa UUT:n selvityksen JT-käytännöistä. Kyllä kai Suomessa jokainen yhdistys ja uskonto saa päättää millaiset vaatimukset sen jäsenistön tulee täyttää. Luulisin, että JT-oikeuskomitean eteen meneminen on kuitenkin vapaaehtoista. "
Ongelmaksi tässä tulee vain se, että oikeuskomitea voi erottaa todistajan. Tämäkään ei olisi itsessään ongelma mutta koska järjestöllä on käytössään karttamismenettely jossa erotetun perhe ja läheiset on velvoitettuja karttamaan myös siviilissä erotettua, muodostuu asiasta uskonnonvapautta rajoittava menettely.
Uskonnonvapaus kun edellyttää että uskontoon voi sekä liittyä että erota sieltä ilman mitään kiristystoimenpiteitä tai sanktioita. Karttaminen siis on uskonnonvapautta rajoittava tekijä eikä Jehovan todistajat nauti siten samoja oikeuksia kuin muut ihmiset uskonnonvapauden suhteen. Tämä on tietenkin väärin koska samojen oikeuksien tulee koskea kaikkia kansalaisia.- enemmän kuin minua?
Jehovan todistajien harjoittama erotettujen henkilöiden, siis jopa saman perheenjäsenten, karttaminen on minusta vastenmielistä ja oman raamatuntulkintani vastaista. Tulkitsen omaa raamattuani niin, että "kaikista suurin on rakkaus". Tämä tarkoittaa myös vihamiesten ja uskonsa menettäneiden rakastamista-----
Vaikka Jeesus onkin asiasta eri mieltä,
tulkitaan siis kristikunnassaRaamttua eri tavalla.
Matteus 10.luku
34. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle;
en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
35. Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan
riitaan isäänsä vastaan ja
tyttären äitiänsä vastaan ja
miniän anoppiansa vastaan;
36. ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
37. Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua,
se ei ole minulle sovelias;
ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua,
se ei ole minulle sovelias- selvää tekstiä
Samast luvusta:
21. Ja veli antaa veljensä kuolemaan
ja isä lapsensa,
ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.
22. Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden;
mutta joka vahvana pysyy loppuun asti,
se pelastuu.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.10.html - Jehō·šu′aʽ
selvää tekstiä kirjoitti:
Samast luvusta:
21. Ja veli antaa veljensä kuolemaan
ja isä lapsensa,
ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.
22. Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden;
mutta joka vahvana pysyy loppuun asti,
se pelastuu.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.10.htmljoudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden***
ja se nimi on..?
JEESUS-nimi
Jeesus
lat. muoto kreikk. nimestä I·ē·sous′,
joka vastaa hepr. nimeä Je·šu′aʽ tai Jehō·šu′aʽ
ja joka merkitsee ’Jehova on pelastus’.
- Jonsson & Franz
Mielenterveysseuran projektissa Uskonto ja mielenterveys (1992) selvitettiin uskonnon ja psyykkisen hyvinvoinnin yhteyksiä. Samassa yheydessä työryhmä kehitteli uskonnollisten yhteisöjen eettiset periaatteet.
Jehovan todistajien edustajana oli Veikko Leinonen, joka myös allekirjoitti nämä periaatteet.
Seitsemäs eettinen periaate kuuluu näin: ”Huolehtivat siitä, että uskontokunnasta voi halutessaan erota joutumatta minkäänlaisen painostuksen tai syrjinnän kohteeksi tai minkään elimen tai uskontokunnan edustajan kuulusteltavaksi tai puhuteltavaksi.”
Sekä:
"Ketään ei saisi pakottaa - - valitsemaan uskonnon ja perheen välillä." (Herätkää! heinäkuu 2009, s. 29)
- http://keskustelu.suomi24.fi/node/11910932
-- vuosi 2014 JO sentää
”Huolehtivat siitä, että uskontokunnasta voi halutessaan erota joutumatta minkäänlaisen painostuksen tai syrjinnän kohteeksi tai minkään elimen tai uskontokunnan edustajan kuulusteltavaksi tai puhuteltavaksi.”-----------------
nykyisin ainakin VOI erota todistajista helposti:
kirjoittaa vanhemmistolle erokirjeen.Laittaa sen postiin.
Itselleen kopio siitä talteen.)
Ilmoittaa maistraattiin eroavansa jt-uskonnollisesta yhdyskunnasta.
ei tarvii mennä
naamakkain kenenkään/minkään komitean kanssa.
Tuo hypetys on täysin naurettavaa mustamaalausta.
Nyt on vuosi 2014,
hypettäjät elävät edelleen viime vuosituhannella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l3592493Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata602044Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.1111712- 1091425
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f1851400- 741375
- 271355
- 801267
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva171247Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois401086