lyijytöntä polttoainetta

juku

Oletteko perehtyneet noihin lyijyttömän polttoaineen kaipaamiin mutoksiin? ainakin monet eng firmat kauppaavat vanhempiin autohin muutettuja syl.kansia. Mitä todellisuudessa muutettu? ja mikä tarvitsevat muutosta tai lyijyn korvaavaa lisäainetta?

Myös vinkkejä tarvisin Daimler series II 4,2 osalta. Jos kaikki menee niin kuin olen alustavasti suunnitellu matkaan englantiin hakemaan kyseistä autoa. Seissyt yli vuoden ja tarkoitus olisi hieman huoltaa sitä paikanpäälä ja ajaa satamaan! huoltona ainakin uudet öljyt suod ja uusi akku... onko jotain muuta huomioitavaa?

3

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saku

      Entisajan moottorit tarvitsivat lyijyä lähinnä nakutuksen estoon ja venttiilin seetien voiteluun sekä pakoventtiilien "kuumien pisteiden" estoon.Nykyiset myllyt on varustettu kestävimmillä seeteillä ja ne kestää käyttöä ilman ympäristöongelmaksi koettua lyijyä.Jaguarin XK-koneeseen suositellaan bensan lisäaineen käyttöä.Vähillä harrastekilometreillä ei pitäisi tulla suurempia ongelmia kunhan muistat välillä tarkastaa venttiilin välyksiä.Voi myös olla tarpeellista tarkistaa sytytysennakko.Tuosta Daimlerista pari vinkkiä.Aloita tarkistus avaamalla konepelti.Tsekkaa pellin äänieriste,menee vanhemmiten muruksi ja on ruokottoman näköinen.Tarkista myös ettei pellin lukitustapit ole revenneet,ovat ilkeitä hitsata kiinni.Sitten vaan kiinni öljytikkuun jos rasvat on syntisen mustat on asiat OK !.Jos taas mössö näyttää fish & chipsin majoneesilta on sisällä mennyt vedet ja rasvat sekaisin.Paha juttu.XK-myllyn paha ominaisuus(bloki rautaa ja kansi alumiinia)on sen herkkyys ylilämpöön.Myös huolettomat veikot jotka säästävät glykolissa saavat aikaan koneen sisäisiä korroosioongelmia mm.kannenpulttien kiinnisyöpymisiä sekä blokin halkeilemista sylintereiden välillä.Kallista korjata.Myös ikävyyksiä voi aiheuttaa jakopäässä oleva levy johon vesipumppu tulee kiinni,se voi syöpyä puhki päästäen vedet kampikammioon ja sitämyöten pilaamaan laakerit ym.Oireena edelliseen on jakajan sisälle tiivistyä kosteus ja käyntihäiriöt.Tsekkaa myös vesiputket ja jäähdytin.Seuraavaksi jos mahdollista käynnistä moottori ja anna käydä lämpimäksi.tarkista öljynpaine(3000 rpm./n.40 psi)ja käytä automaatin keppillä muutaman kerran vaidekaava läpi ja katso mittatikusta öljyn väri.Pitäisi olla puhtaan punaista.Voit myös työntää kepin liki nenääsi ja haistaa öljytippaa.Jos tuoksuu kunnon tomaatti-öljylle,OK! jos palaneelle,Ongelmia tiedossa.Seuraavaksi kokeile toimiiko ilmastointi ym.muut vempeleet.Tarkista ovien alareunat,helmat pyörän aukot mahd.ruostumisen varalta.Polkaise jarrua ja arvioi onko jarrusatuloiden männät jumissa.Muista myös tarkistaa käsijarru.Lopuksi yritä ryömiä auton alle.Tarkista pakoputkisto ja etsi ruostereikiä.Kannattaa myös katsoa taka-akselistoon,löytyykö sieltä suunnasta öljyvuotoja.Tärkeä paikka on takajarrulaikat.jos ne on sisäpuolelta märät peräöljystä meinaa se taka.akselin irroitusta.Poskilaakerin stefat on saanut liikaa lämpöä ja vuotavat.aika iso homma edessä.Tosin samalla voi tehdä paljon muutakin mm.jarrut,poikittaitukivarren ja vakaajien kumit.Kurkkaa vielä öljypohja ja vaihdelaatikon öljyvuodot.Jos vuotaa on asiat mallillaan ja öljyä myös siellä missä pitää.Tälläista tänään.jos päätät tuoda autosi pohjolaan tuoppa se näytille.Kakkos-sarjalainen Daimler ON upea auto.Jos sinulle tulee jotain muuta mieleen niin kysele lisää.

      • juku

        Kiitos hyvistä vinkeistä!

        Sunnuntaina selviää pakaanko laukun ja ostan lentolipun englantiin. alustavana tarkoituksena olisi lentää lontooseen tarkistaa ja huoltaa auto ja ajaa felixstoven satamaan josta auto jatkaisi finlinesin laivalla helsinkiin. itse lentäen takaisin. Jos muita vaihtoehtoisia reittiehdotuksia kuunnellaan...


      • juku

        Näinhän tässä kävi että loppuviikosta pitäisi lähteä englantiin katsomaan daimleria! Jos kaikki menee suunnitalmien mukaan niin auto olisi viikonloppuna /ensdivvikon alusta suomessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      280
      4733
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      135
      3056
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      42
      2918
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1531
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1232
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1169
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      7
      976
    8. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      961
    9. Paskalaista valokuitulakiin

      Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      959
    10. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      931
    Aihe