lyijytöntä polttoainetta

juku

Oletteko perehtyneet noihin lyijyttömän polttoaineen kaipaamiin mutoksiin? ainakin monet eng firmat kauppaavat vanhempiin autohin muutettuja syl.kansia. Mitä todellisuudessa muutettu? ja mikä tarvitsevat muutosta tai lyijyn korvaavaa lisäainetta?

Myös vinkkejä tarvisin Daimler series II 4,2 osalta. Jos kaikki menee niin kuin olen alustavasti suunnitellu matkaan englantiin hakemaan kyseistä autoa. Seissyt yli vuoden ja tarkoitus olisi hieman huoltaa sitä paikanpäälä ja ajaa satamaan! huoltona ainakin uudet öljyt suod ja uusi akku... onko jotain muuta huomioitavaa?

3

518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saku

      Entisajan moottorit tarvitsivat lyijyä lähinnä nakutuksen estoon ja venttiilin seetien voiteluun sekä pakoventtiilien "kuumien pisteiden" estoon.Nykyiset myllyt on varustettu kestävimmillä seeteillä ja ne kestää käyttöä ilman ympäristöongelmaksi koettua lyijyä.Jaguarin XK-koneeseen suositellaan bensan lisäaineen käyttöä.Vähillä harrastekilometreillä ei pitäisi tulla suurempia ongelmia kunhan muistat välillä tarkastaa venttiilin välyksiä.Voi myös olla tarpeellista tarkistaa sytytysennakko.Tuosta Daimlerista pari vinkkiä.Aloita tarkistus avaamalla konepelti.Tsekkaa pellin äänieriste,menee vanhemmiten muruksi ja on ruokottoman näköinen.Tarkista myös ettei pellin lukitustapit ole revenneet,ovat ilkeitä hitsata kiinni.Sitten vaan kiinni öljytikkuun jos rasvat on syntisen mustat on asiat OK !.Jos taas mössö näyttää fish & chipsin majoneesilta on sisällä mennyt vedet ja rasvat sekaisin.Paha juttu.XK-myllyn paha ominaisuus(bloki rautaa ja kansi alumiinia)on sen herkkyys ylilämpöön.Myös huolettomat veikot jotka säästävät glykolissa saavat aikaan koneen sisäisiä korroosioongelmia mm.kannenpulttien kiinnisyöpymisiä sekä blokin halkeilemista sylintereiden välillä.Kallista korjata.Myös ikävyyksiä voi aiheuttaa jakopäässä oleva levy johon vesipumppu tulee kiinni,se voi syöpyä puhki päästäen vedet kampikammioon ja sitämyöten pilaamaan laakerit ym.Oireena edelliseen on jakajan sisälle tiivistyä kosteus ja käyntihäiriöt.Tsekkaa myös vesiputket ja jäähdytin.Seuraavaksi jos mahdollista käynnistä moottori ja anna käydä lämpimäksi.tarkista öljynpaine(3000 rpm./n.40 psi)ja käytä automaatin keppillä muutaman kerran vaidekaava läpi ja katso mittatikusta öljyn väri.Pitäisi olla puhtaan punaista.Voit myös työntää kepin liki nenääsi ja haistaa öljytippaa.Jos tuoksuu kunnon tomaatti-öljylle,OK! jos palaneelle,Ongelmia tiedossa.Seuraavaksi kokeile toimiiko ilmastointi ym.muut vempeleet.Tarkista ovien alareunat,helmat pyörän aukot mahd.ruostumisen varalta.Polkaise jarrua ja arvioi onko jarrusatuloiden männät jumissa.Muista myös tarkistaa käsijarru.Lopuksi yritä ryömiä auton alle.Tarkista pakoputkisto ja etsi ruostereikiä.Kannattaa myös katsoa taka-akselistoon,löytyykö sieltä suunnasta öljyvuotoja.Tärkeä paikka on takajarrulaikat.jos ne on sisäpuolelta märät peräöljystä meinaa se taka.akselin irroitusta.Poskilaakerin stefat on saanut liikaa lämpöä ja vuotavat.aika iso homma edessä.Tosin samalla voi tehdä paljon muutakin mm.jarrut,poikittaitukivarren ja vakaajien kumit.Kurkkaa vielä öljypohja ja vaihdelaatikon öljyvuodot.Jos vuotaa on asiat mallillaan ja öljyä myös siellä missä pitää.Tälläista tänään.jos päätät tuoda autosi pohjolaan tuoppa se näytille.Kakkos-sarjalainen Daimler ON upea auto.Jos sinulle tulee jotain muuta mieleen niin kysele lisää.

      • juku

        Kiitos hyvistä vinkeistä!

        Sunnuntaina selviää pakaanko laukun ja ostan lentolipun englantiin. alustavana tarkoituksena olisi lentää lontooseen tarkistaa ja huoltaa auto ja ajaa felixstoven satamaan josta auto jatkaisi finlinesin laivalla helsinkiin. itse lentäen takaisin. Jos muita vaihtoehtoisia reittiehdotuksia kuunnellaan...


      • juku

        Näinhän tässä kävi että loppuviikosta pitäisi lähteä englantiin katsomaan daimleria! Jos kaikki menee suunnitalmien mukaan niin auto olisi viikonloppuna /ensdivvikon alusta suomessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe