vanhat kamerat

lyyli

Luin jostakin viestistä, että kamera ei pysy kunnossa,jos sitä ei käytä. Olen tavallaan kameroiden keräilijä ja ottaisin kuvia eri kameroilla, joita olen ostellut lähiaikoina. Onko säilytystapaa, jolla kameran saisi pysymään kunnossa, silloin kun sitä ei käytä ?

7

1322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • d2h2

Samaa vikaa täällä. Kameroita on tullut keräiltyä. Ja niitä on kertynyt, kun olen jättänyt vanhat viemättä vaihtoon.

Olen tullut siihen tulokseen samasta aiheesta innostuneiden kanssa juteltuani, että huoltaa täytyy ja käyttää täytyy. Molempaa hommaa säännöllisesti.

Käytetyn laitteen keräilyhenkisen hankinnan yhteydessä olen teettänyt hyväksi tiedetyssä kamerahuollossa perushuollon, jossa mm. tarkistetaan sulkimen toiminta. Ynnämuuta. Jokatapauksessa; laite on luotettavassa kuvauskunnossa huollon jälkeen. Huolto maksaa n.80-120 euroa, mikä usein kirpaisee suhteessa hankinnan hintaan, mutta eipä ole tarvinnut kertaakaan katua. Kameran satunnainenkin käyttö on ihan toisenlaista, kun tietää että laite on varmasti kunnossa.

Tämän ensihuollon jälkeen säännöllistä käyttöä (=silloin tällöin) ja huolto viiden vuoden välein.

Näin toimittuna kamera on koko ajan kuvauskunnossa ja arvo säilyy. Edellyttäen, ettei mitään erityistä vahinkoa käy. Laitteiden ei kannata antaa rapistua. On hyvä muistaa, että romu on aina romua, vaikka päällä olisi minkä valmistajan merkki. Kameraromu on arvotonta, ellei kamerasi runko satu olemaan joku harvoista yksittäisistä jalometallirungoista.

Huollon tarpeen pystyvät parhaiten perustelemaan teknisillä argumenteillä ne henkilöt, jotka ovat hienomekaniikan kanssa enemmän tekemisissä.

Lisää neuvoja/tämän aiheen hyviä tuntevia ihmisiä löydät myös Suomen ValokuvaHistoriallisen Yhdistyksen sivuilta. Osoite Googlen kautta, nyt en muista ulkoa mikä se on.

• T. N.

• Yrjö V

Vanhat kamerat vaativat todellakin käyttöä pysyäkseen notkeina, erityisesti sulkimissa öljy pikeentyy ja hidastaa niiden toimintaa. Huolto on tietysti hyvä mutta kallis ratkaisu. Lataa niihin filmi silloin tällöin, tai ainakin viritä ja lauo suljinta tyhjänäkin.

• Hate

Omistan uutenea 1979 ostetun Canon G-III QL 17 kameran, ajan kuluessa sen käyttö jäi vähäiseksi,käpistelin sitä säännöllisesti laukomalla eri ajoilla ja eri aukoilla tyhjää.Eipä ole suljin pikeentynyt ja pelittää hyvin.

• T. N.

Onneksi olkoon hyvästä hoidosta. Klassikko. Nimitetty myös köyhälistöleicaksi kateellisten toimesta.

• T. N.

Joko sun OM2 kump. tuli, elikkä oletko päässyt kokeilemaan? Ihan mielenkiinnosta?

• Alex

Moi !

Jos tiedät että kameralla ei oikeastaan kuvata rullaa enempäävuodessa, niin on mahdollista huollon yhteydessä sanoa että jättävät kaiken voitelun pois. Näin kamera ei pikeenny niin helposti (10-20 vuodessa).
      Tätä tekniikkaa käytettiin muutenkin esim. Leicojen kanssa Vietnamissa.

--

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1503
    2. 209
      1448
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      970
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      969
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      50
      747
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      735
    7. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      53
      682
    8. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      4
      673
    9. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      666
    10. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      34
      660
    Aihe