Kipsin poiston jälkeen

PILLIEJOE

Olisko kellään omaa kokemusta että kauan kestää että pääsee kävelemään normaalisti kipsin poiston jälkeen? Mursin jalkani kolmesta kohtaa 2kk sitten ja pisin kipsiä 8 viikkoa,huomenna on viikko kulunut ja pystyn kävelemään jotenkin ilman keppejä mutta nilkka väsyy ja särkee kovin kun taivuttelee. Venyttelen kuitenkin päivittäin monta kertaa ja muutenkin käytän välillä keppejä avuksi. Kauankohan voisi mennä että kävelen taas normaalisti niinkuin ennen?

13

1804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Jalaton"

      Moi,mursin jalkani myös useammasta kohdasta,ja nyt 5kk myöhemmin kävelen hieman ontuen,hitaammin,mutta kuitenkin omilla jaloilla ilman keppejä jo!tsemppiä

    • nilkkamurtumaa

      hei meillä on pitkä keskustelu täällä nilkkamurtumapotilailla.......... nilkkamurtumaa osa 3 :)

    • nilkkamurtumaa

      eli murtumaa nilkasaa osa 3

      Kipsin poistostasi on niin lyhyt aika, että vie kuukausia toipua norm kävelyyn, jos sittenkään..............

      • Toipilas .....

        Miksi toipumisen pitäisi kestää kuukausia ennen kuin pystyy normaalisti kävelemään? Saa kai sitä toipua normaalistikin. Monet kävelee samantien kun saa kipsin pois ja useimmat viikon parin jälkeen. Itsestä se on paljon kiinni sekä tietysti onko kyseessä nuori hyväkuntoinen vai osteoporoosista kärsivä vanha ylipainoinen mummo.


      • ei vanhusten tauti
        Toipilas ..... kirjoitti:

        Miksi toipumisen pitäisi kestää kuukausia ennen kuin pystyy normaalisti kävelemään? Saa kai sitä toipua normaalistikin. Monet kävelee samantien kun saa kipsin pois ja useimmat viikon parin jälkeen. Itsestä se on paljon kiinni sekä tietysti onko kyseessä nuori hyväkuntoinen vai osteoporoosista kärsivä vanha ylipainoinen mummo.

        6 viikkoa kun on kipsi, niin jalassa ei ole yhtään toimivaa lihasta jalassa, ne surkastuvat ihan kokonaan.

        Sama koskee kättä tai mitä tahansa ruumiinosaa.

        lihasten kestää vahvistua viikoista kuukausiin

        Tähän vahvistumiseen vaikuttaa myös ravinto.


      • Nilkka murtui
        Toipilas ..... kirjoitti:

        Miksi toipumisen pitäisi kestää kuukausia ennen kuin pystyy normaalisti kävelemään? Saa kai sitä toipua normaalistikin. Monet kävelee samantien kun saa kipsin pois ja useimmat viikon parin jälkeen. Itsestä se on paljon kiinni sekä tietysti onko kyseessä nuori hyväkuntoinen vai osteoporoosista kärsivä vanha ylipainoinen mummo.

        Aika hävyttömästi sanottu.

        Paljon on siitä kiinni, että millainen murtuma on ollut ja mitä kaikkea muuta on hajonnut. Ne luut, kun eivät ole ainoita, jotka saattaa jalasta hajota. Mulla oli sen verta näkyvä nilkkamurtuma, että mua ei edes kuvattu ensiavussa ennen ekoja toimenpiteitä. Lääkäri oli muutaman sekunnin paikalla ja totesi "silminhavaittava trimalleolar". Nilkka suunnilleen tipahti palomiehen käsiin, kun se otti lenkkaria pois.

        Leikkasivat kolmetuntia ja kahdesti oli viiden päivän sairaalajaksolla pelko, että joutuvat amputoimaan. Luutuminen oli nopeaa ja jo kahdessa viikossa oli hyviä tuloksia näkyvissä. Mulle sanottiin, että erinomaista ja tuon ikäiselle poikkeuksellisen nopeaa luutumista.

        Mutta ne kaikki muut kamat (jänteitä, kudoksia, niveleitä, verisuonia) mitkä vahingoittu, kiusaavat ja vaivaavat koko loppuelämän. Koskaan jalka ei palaa enää entiselleen.

        On jotenkin loukkaavaa, että joku sanoo noin. Joo ja en ole ylipainoinen, mutta olen iältäni 50 . Ennen loukkaantumista heitin helposti 10 kilsan lenkin maastossa päivittäin. Ei aina juosten, vaan napakasti kävellen hikeen asti. Aivan varmasti olin paremassa kunnossa, kuin moni parikymppinen.


    • ei vanhusten tauti
      • v.nilkka

        Nilkkani murtui 15.3 leikattiin, kipsi pois 6.5 ja vieläkään jalka ei ole kunnossa. Olen hyväkuntoinen, ei ylipainoa, jumpannut ja fysioterapiassa käynyt.
        Ei ole auttanut luuston tai lihasten kunto paranemiseen. Kaikki olemme erilaisia toipumisen suhteen.
        Kyllä minäkin haluaisin olla jo terve ja töissä!
        Nauloja ei onneksi tarvitse poistaa lääkärin mielestä!


      • ei vanhusten tauti
        v.nilkka kirjoitti:

        Nilkkani murtui 15.3 leikattiin, kipsi pois 6.5 ja vieläkään jalka ei ole kunnossa. Olen hyväkuntoinen, ei ylipainoa, jumpannut ja fysioterapiassa käynyt.
        Ei ole auttanut luuston tai lihasten kunto paranemiseen. Kaikki olemme erilaisia toipumisen suhteen.
        Kyllä minäkin haluaisin olla jo terve ja töissä!
        Nauloja ei onneksi tarvitse poistaa lääkärin mielestä!

        Oletko varma, että ei ole hoitovirhettä.

        Kyllä terve luusto luutuu parissa viikossa ja lihakset kuntotuu parissa viikossa.

        Vuonna 2012 ainoastaan 14% oli normaali luuston terveys murtumissa ja niitähän sattuu vuosittain 40 000.

        Naapurin pyylevä ja liikkuva nainen kaatui ja osteoporoosi on ja paha, vaikka ikää alle 50v.

        Tehtiin hoitvirhe ja nyt ranne sökö lopun ikää.

        Mitään vitamiinjea siinä perheessä ei syödä. Maitoa kyllä kitataan ja maitohan lisää osteoporoosia.


    • Jotain tietävä

      Murtumia on niin monentyyppisiä, että ilman röntgenkuvien näkemistä yksikään täällä kirjoittava ei voi verrata toipumistaan jonkun toisen toipumiseen. Pelkästään nilkkamurtumia on monenlaisia, osa leikataan, osa kipsataan. Leikattuja on erilaisia samoin kipsattuja. Tällainen toipumisaikojen analyysia käsittelevä keskusteluketju on aivan turha.

      • ei vanhusten tauti

        Näin on.

        Parantumiseen vaikuttaa moni asia ja vielä se, että onko sattunut hoitovirhe?

        Tunnen monta, kellä on jalka tai käsi lopullisesti sökö, kun luutui väärin ja/tai on otlut osteoporoosi, jonka takia on mennyt niin pahasti sököksi, että ei parane.

        Mutta aina se kestää viikoista kuukausiin.

        Ja kannattaa ehdottomasti tehdä ne jumppaliikkeet eikä muuta, mitä sairaalasta annetaan.


    • ppelokas1

      mulla itellä murtu nilkka 15.5.14 ja telaluu leikattiin ja kiinnitettiin paikoilleen kahdella ruuvilla 17.5.14 ja sitten oli paksu kipsi kolme viikkoa. sen jälkeen kuvattiin ja laitettiin toiseksi kolmeksi viikoksi ohuempi kipsi. nyt 26.6.14 menen ottamaan tän kipsin pois ja sitten mietitään laitetaanko ortoosi tukemaan vai pääsenkö kokonaan ilman mitään... onko muilla ollut telaluun murtumia? kauanko on kestänyt palata kävelemään/urheilemaan normaalisti?

    • Joensuulainen

      Hei, mulla nilkka murtui pari kuukautta sitten kahdesta kohtaa...ruuvia ja levyä on nilkka täynnä. Nyt 1,5 viikkoa kipsin poistosta...arpi ei enää kiristä kun bepanthenilla sen voitelin kuntoon...nyt alkaa jo jumpan tulokset näkyä ja pystyy melkein kävelemään ilman keppejä...tosin jäykkä on nilkka vieläkin ja toipuminen kestää vielä...mutta kyllä se tästä. Olen syönyt mm. kalkkitablettejä luustoa ajatellen sekä proteiinipitoista ruokaa..kananmunia, sekä monipuolisesti kalaa, kanaa ja lihaa ilman suurempaa kyttäämistä syömisestä. Laihtunut olen muutaman kilon ja jumppaan jalkaa monesti päivässä, että vetristyy mahdollisimman pian ja pystyn kävelemään jo hyvin kesällä. Turhapa sitä on kiirehtiä...nilkka toipuu kun toipuu ja kunhan olen vaan kesällä jo toimintakykyinen, niin se riittää mulle. Talvi menee näinkin sisätiloissa jumpatessa ja toipuessa omaan tahtiin. Tsemppiä vaan sullekkin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2265
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      68
      1897
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1715
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1631
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1604
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      145
      1583
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe