Tässä voitaisiin keskustella tuosta aiheesta jos se sattuu kiinnostamaan : ).
Mikä ero on empatialla ja sympatialla?
11
144
Vastaukset
- Tässä ihan koul.
http://opinnot.internetix.fi/fi/materiaalit/ps/ps4/02_tunteet/10_2.10_sympatia_ja_empatia?C:D=gjta.e7SX&m:selres=gjta.e7SX
Tässä ihan kouluissa opetettavaa tietoa sympatiasta ja empatiasta. Selkeä ja arvovapaa selostus. - Noinkin sanotaan
"Toisaalta psykologia ei ole pystynyt tarjoamaan yksiselitteistä määritelmää empatialle. "
Noinkin sanotaan koululaisille tarkoitetussa tekstissä, jonka tosin aikuisetkin voivat kertauksen vuoksi lukea.
Moni vain itseni tavoin luultavastikaan ei koe mitään erikoisia ongelmia tuolla alueella itsellään, että olisi tarvetta lähteä selvittelemään, tuleeko sitä empatiaa siitä sirottimesta oikea määrä ja onko sympatiaa liikaa.
Ihan itse kaupunkilaisjärjellä noita määriä mittailen ja näppituntumalla olen koko elämäni noita mausteita käyttänyt. Ei ole tarvinnut punnita noin verraten. Yleensäkin kysymykset ja tarpeet tarkkuustyöhön tuolla saralla syntynevät ongelmista? Vai?
Ainakin minä pidätän edelleenkin oikeudet itselläni oman sympatiani ja empatianikin suhteen. Jos joku haluaa omiaan säätää niin siitä vain sitten toimeen. On tietenkin hyvä jos on mitä säätää... Noistahan esim. juuri niillä narsisteilla, jotka välillä ovat täällä keskustelun aiheena, on pula. - Tahdoin nostaa
"Mitä sitten tarkoittaa, jos joku ihminen on sympaattinen? Joistakin ihmisistähän sanotaan, että he ovat sympaattisia. Sympaattisella tarkoitetaan tuntevaa, myötätuntoa herättävää, miellyttävää. Sympaattinen ihminen kuvaillaan usein myös aidoksi, avoimeksi, toiset huomioon ottavaksi, kohteliaaksi tai jollakin muulla adjektiivilla humaaniksi, vaikka nämä edelliset eivät synonyymejä sympaattiselle olekaan. Myötätuntoa herättävä lienee paras käännös sympaattiselle ihmiselle. Sympaattinen on ihmistä kuvailevana terminä positiivinen." -sitomo.fi, sitouttaja
Tahdoin nostaa tämän kappaleen, jossa kuvataan sympaattista ihmistä. Mikähän narsistin suhde tähän sympatiaan mahtaa olla. Kai siitäkin on jossain luvussa maininta. Empatian puutehan on narsistin vamma, mutta kuvittelisin, että nämä kaksi, empatia ja sympatia ovat kuitenkin niin käsikkäin, ettei narsistilla sitä sympatiaakaan löydy. - Löytyipä lopulta...
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq58.html
Löytyipä lopulta... Aivan tämän luvun lopussa, pailla viimeisellä rivillä on maininta sympatiasta ja miten se liittyy narsismiin.
Aivan fantastinen luku muuten. Herätti valtavan määrän ajatuksia ja pitäisi todellakin ruotia tuo luku ihan yksilöiden asia kerrallaan. Kuinka paljon siinä onkaan sanottu narsismista. - Miten totta. Niin
"Hänet koetaan usein parhaimmillaankin epäsosiaaliseksi ja usein yhteiskunnanvastaiseksi. Tämä on ehkä kaikkein varmin narsistin paljastava merkki. Hänen läheisyydessään olevat kokevat olonsa huonoksi ilman selvää syytä. Olipa narsisti miten hurmaava, älykäs, ajatuksia herättävä, seurallinen, mukava ja sosiaalinen hyvänsä - hän ei onnistu varmistamaan muiden sympatiaa, sympatiaa johon hän ei koskaan ole valmis, halukas tai kyvykäs vastaamaan." -Vaknin
Miten totta. Niin totta. - Happy trouble
Olen joskus lukenut esimerkin:
Mies on pudonnut kuoppaan ja valittaa siellä surkeana ettei pääse pois. Sympaattinen ihminen hyppää kuoppaan valittamaan seuraksi, empaattinen hakee tikkaat ja auttaa miehen pois.
Jos narsisti ei itse kykene empatiaan, ei hän sellaista siedä muiltakaan. Narsistin yksi peruskeino pitää huomiota yllä on kertoa kaikista niistä vaikeuksista ja vastoinkäymisistä mitä hänen elämänsä on täynnä. Ne, kuten kaikki muukin hänen elämässään, ovat jotakin suurempaan ja merkittävämpää kuin muilla.
Empaattisen ihmisenä yritin luonnollisesti auttaa häntä, ehdotin asioita joiden tiedän auttaneen ongelmiin joiden kanssa narsisti paini. Hyvää tarkoittava eleeni herätti kuitenkin aina narsistissa selkeästi suuttumusta, ja vasta myöhemmin tajusin miksi. Neuvojen antaminen narsistille on suuri loukkaus. Minun olisi pitänyt ymmärtää olla vain sympaattinen, voivotella ja kauhistella mukana, mutta ei missään tapauksessa kyseenalaistaa narsistin ylivertaisuutta ehdottamalla ratkaisuja ongelmiin.
Narsistille on myös tärkeää että ongelmia on. Toki narsisti liioittelee asioita, mutta suorastaan järjesti asiat niin että valittamisen aihetta riitti. Kun asiat rullasivat hyvin, ja narsistin perhekin alkoi voida paremmin, narsistin ilme synkkeni. Vähän aikaa tuumailtuaan narsisti kyllä taas keksi jotakin joka sekoitti pakan ja valittamisen aihetta löytyi. Perhe pääsi pesemään likapyykkiä, ja narsisti valittamaan silminnähden tyytyväisenä tilanteeseen. - Jose2
Tuntemallani narsistilla elämä on paljon paremmin kuin monella muulla. Silti hän on aina tyytymätön kaikkiin ja kaikkeen. Kaikki ne ongelmat, jotka hänellä on, hän on itse laittanut alkuun. Saanut sotkettua luulotautisena monen ihmisen elämän. Narsisti luulee, että kaikki keskutelevat hänestä ja kaikkien elämä on riippuvainen vain hänen päätöksistään. Kaikkien on huomioitava hänen mielipiteensä, koska ne ovat ainoat oikeat.
- mirvatar
Aika jännä tuo ettei kestä neuvoja... Minullakin joskus on vaikea hyväksyä neuvoja kun koen että olen niin huono että minun asioihin pitää puuttua koska äiti on aina ollut vihainen kun esitän ongelman ja minun pitäisi ratkaista se yksin...
elinikäinen oppiminen ottaa vastaaan kritiikkiä ilman että se olisi pahaa tarkoittavia.. en silti ole narsisti... voi minulla olla piirteitä mutta yritän parhaani katsoa asioita oikealla terveellä tavalla - Surua
En ole samaa mieltä tuosta, että "Sympaattinen ihminen hyppää kuoppaan valittamaan seuraksi, empaattinen hakee tikkaat ja auttaa miehen pois".
Sympatia on etäämpää ystävällisyyttä kuin empatia, empatia mukanatuntemista, mutta kumpaankaan ei välttämättä liity toimintaa.- Niinpä. Mielestäni
Niinpä. Mielestäni missään ei ole sanottu, että empaattinen ihminen olisi jotenkin älykäs tai neuvokas, puhumattakaan, että olisi teknisesti lahjakas. Empatiahan on tunne.
- Usein puhutaan sekä
"Sympaattinen on ihmistä kuvailevana terminä positiivinen." -sitomo.fi, sitouttaja"
Usein puhutaan sekä empatiasta että sympatiasta yhteyksissä, joissa tarvitsisi osoittaa myötätuntoa ja ymmärrystä jollekin, jolla on joku murhe tai ongelma.
Eikö yhtähyvin voi myötäelää, tuntea myötätuntoa ja ymmärrystä positiivisissa yhteyksissä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829