Langaton laajakaista

Nettitikkumies77

Nyt täytyy vähän hehkuttaa. Asun etelä suomessa pienellä paikkakunnalla. Tähän asuntoon ei saa kuin max 8 Mb/sec nopean ADSL lankanetin. Ja hinta on silti korkea. Joten päätin luopua siitä ja siirtyä langattomaan nettiin jälleen (ollut joskus aikaisemmin). Aikaisemmin isossa kaupungissa asuessani lankanetti oli halvempi ja hyvä. Nyt täällä tuntuu, että langaton laajakaista olisi jopa nopeampi kuin ADSL lankanetti. Minulla on 3G nettitikku ja tämän littymän teoreettinen maksimi olisi 21Mb/sec. Nyt olen testaillut tätä ja useamman kerran nopeus on näyttänyt olevan yli sen 8 MB/sec. Äsken näytti jopa 11 Mb/sec! Hintakin on kaksi kolmasosaa halvempi kuin ADSL netti! Joten sanoisinpa että hyvä ostos!

Hyvin siis toimii ja voi melkein missä vaan käyttää. Sähkökatkoskaan ei estä nettiin pääsemistä läppärillä! Suosittelen. Nykyään varmaan 4G alkaa olemaan aika hyvä vaihtoehto. No tällä paikkakunnalla ei ole vielä 4G katetta joten 3G on hyvä. Sellaista!

10

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu oman kokemuksen mukaan sekä 3G että 4G tarjoavat hyvin yhteyden jos sattuu asumaan sellaisella alueella jossa ei ole paljon käyttäjiä.

      Oikeastaan koskaan ei päästä noihin max nopeuksiin vaan nopeus jää yleensä alle 13 Mbit/s 3G puolella ja 4G puolella 11-60 Mbit/s riippuen onko 4G yhteys rajoitettu 50 Mbit/s asti vai rajaton.

      • Oppia ikä kaikki

        "... vai rajaton."

        Rajatonta yhteyttä ei ole olemassakaan.


      • Oppia ikä kaikki kirjoitti:

        "... vai rajaton."

        Rajatonta yhteyttä ei ole olemassakaan.

        On olemassa.


    • Kapasiteettia....

      Avainlause on tuo "Asun etelä suomessa pienellä paikkakunnalla." eli käyttäjiä on suhteellisen vähän verkon kapasiteettiin nähden.

      Mobiililaajakaistassa ongelma-alueita eivät ole syrjäseudut (ihan korpea lukuunottamatta) vaan nimenomaan suurten kaupunkien keskustat. Suurten kaupunkien keskustoissa on hankala saada riittävästi kapasiteettia suurelle käyttäjämäärälle koska radiotekniikka rajoittaa tietyn alueen maksimikapasiteettia aika pahasti.

    • Mekin vaihdettiin 2 megan ADSL mokkulaksi kun oli niin paljon halvempi, aluksi oli sellainen 12,5/3,5 nopeuksinen sitten nopeus laski 2-6/0,7-0,02 tehtiin vikailmotus niin nousi taas 6-10/1,5-3,5 nopeuksiin, niin olen ollut tyytyväinen ja tämä on DNA:lta ja täällä onki DNA:lla paras kuuluvuuskin.

      Tänne pitäisi saaha 24/3 ADSL yhteys, mutta kun Saunalahti ei myy ku 20/1 niin ei kiinnosta semmonen lähetysnopeuden takia. Nebulalta varmaan sais tuon maksimi nopeuksisen, mutta niin arvokas että ei käyttöön nähen raski ostaa.

      Tämmönen vähän kiinnostais, jos ei kk maksut nouse liian korkeaksi http://www.ukkomobile.fi/

    • 176+192

      Se on ihan siitä kiinni missä asuu. Itse elänyt mokkulan varassa jo vissiin 6 vuotta. Alku oli todella tahmeaa ja otti rankasti päähän, että mut huijattiin kahden vuoden sopimukseen. Sitten verkko uudistettiin tai kapasiteettia lisättiin ja homma alkoi pelittää ihan kohtuullisesti. Ei vetänyt mitenkään vertoja letkulle, mutta hinta oli niin paljon halvempi, että se oli /- 0. Minkä nopeudessa hävisi sen halpa hinta korvasi. Tein toisen kahden vuoden sopimuksen. Uusimpana uudistuksena sitten 3,5-4g. Nyt alkaa nopeuskin olla jo sellainen että se oikeasti korvaa lankaliittymän. Tässä iässä ei enää tule tietokoneella pelattua, mutta kenties nopeus ja ping riittäisivät jopa siihen hommaan.

      • 18+19

        Minulle tuli viime viikolla valokuitu, jolla piti olla langaton verkko koko talossa. Ei ole toosa riittävän kova säteilijä. Syksyllä pitää vetää kaapeli kauimmaiselle koneelle ullakon kautta.
        45 megaa on läppäreiden nopeus. Kaapelissa taitaa päästä lähelle 100 megaa.


    • lsonjdfodfnj

      Mikä tuollaisen 4G LTE-yhteyden nopeuden pitäisi olla? Itse saan Helsingissä Soneran 4G-verkossa nopeudeksi 7-12 Mbps sisään ja 2-4 Mbps ulos kun teen testin speedtest.netissä. Tulokset olleet samanlaisia systemaattisesti jo pidemmän aikaa. Onko joku joskus saanut aitoa 4g-nopeutta toimimaan. Huhutaan, että voisi tulla jopa 50 Mbps. Auttaisiko antenni vai onko tuo meikäläisen taso jo se maksimi mihin mokkulalla pääsee?

    • Maamerkki

      Täällä Pohjois-Pohjanmaalla olen aiemmin ollut 450-verkon asiakas (Datame Oy). Silloin yhteyden hinta 2/1 oli 39 euroa / kk. Nyt uusi Ukkomobile Oy tarjoaa siirtymistarjouksena 499 euron pakettia, joka sisältää rajattoman netin loppuvuodeksi sekä uuden 4G LTE päätelaitteen. 1.1.2015 lähtien kuukausihinta on 99 euroa / kk 12kk määräaikaisella sopimuksella. Jos uskaltaa tehdä 5 vuoden määräaikaisen sopimuksen, saa palvelun hintaan 55 euroa / kk. Palvelu tuntuu kalliilta verrattuna mobiilioperaattorien hintoihin tai edes aiempaan hintaan, mutta kaikki in suhteellista.

      • PPAP2

        eikä vain kalliilta, vaan superkalliilta. no, eihän se ole tyhmä joka pyytää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe