Agnostinen vai angstinen ateisti?

Jappervokki

Viime päivinä olen pari kertaa törmännyt käsitteeseen "agnostinen ateisti". Mitä se tarkoittaa? Onko se sama kuin ns. heikko tai kriittinen ateisti, joka toteaa, että jumalien olemassaoloa vastaan ei ole esittää päteviä todisteita, eikä niitä siten voi tieteellisesti todeta olemattomiksi, mutta koska niiden olemassaolon puolestakaan ei ole esitetty päteviä todisteita, niin niihin ei totuuden ja rehellisyyden nimissä pidä uskoa?

13

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurinpiirtein.

    • Agnostinen ateisti voi olla joko aidosti epävarma jumalien/jumalan olemassaolosta tai laillani periaatteellinen agnostinen ateisti

      Agnostisismi tarkoittaa sitä, että myönnämme, ettemme voi saavuttaa varmuutta sellaisen olennon olemassaolosta tai olemassaolemattomuudesta josta emme voi saada mitään varmistettua tietoa.

      Eli vaikka esim tutun ja turvallisen eli raamatun tuimakatseisen ärripurri-jumalan olemassaolo on minusta samalla imaginaarisella tasolla riihitontun kanssa, niin en silti kykene todistamaan, että noin olisi.

      Olen siis agnostikko lähinnä siitä syystä, että olisi älyllistä epärehellisyyttä väittää pystyvänsä todistamaan ettei jotain jumalaa ole, jos kerran ei pysty todistamaan väitettään. Mutta ei siitä taas seuraa, että tontut, haltiat, henget ja jumalat olisivat olemassa kuin ihmisten mielikuvituksissa.

      Jos Jumalan/jumalia/ihmeitä haluaa löytää, niin suosittelen etsinnän kohteeksi ihmisen aivoja.

      • Jappervokki

        "Agnostisismi tarkoittaa sitä, että myönnämme, ettemme voi saavuttaa varmuutta sellaisen olennon olemassaolosta tai olemassaolemattomuudesta josta emme voi saada mitään varmistettua tietoa."

        Eikö se nypi, että teisti tulee siihen Raamattua heilutellen ja julistaa: "Kylläpäs voimme saada varmuuden! Tämän ikivanhan kirjan sanoma on selvä ja sen lisäksi on kirjoitettu tuhansia hyllykilometrejä täydentävää kirjallisuutta! Miljoonat ihmiset voivat omakohtaisesti todistaa, että Jumala on olemassa! Taudit parantuvat, suurkatastrofeja ei tapahdu, ihmisistä tulee onnellisia rukousten ansiosta! Jumala pelasti Suomenkin talvi- ja jatkosodassa! Jollei olisi pelastanut, niin mekin puhuisimme tässä venäjää! Mitä muihin uskontoihin ja vastaaviin väitteisiin tulee, niin ne ovat silkkaa roskaa! Vain meillä on elävä Jumala! Sekin lukee tässä kirjassa!" ?


      • Jappervokki kirjoitti:

        "Agnostisismi tarkoittaa sitä, että myönnämme, ettemme voi saavuttaa varmuutta sellaisen olennon olemassaolosta tai olemassaolemattomuudesta josta emme voi saada mitään varmistettua tietoa."

        Eikö se nypi, että teisti tulee siihen Raamattua heilutellen ja julistaa: "Kylläpäs voimme saada varmuuden! Tämän ikivanhan kirjan sanoma on selvä ja sen lisäksi on kirjoitettu tuhansia hyllykilometrejä täydentävää kirjallisuutta! Miljoonat ihmiset voivat omakohtaisesti todistaa, että Jumala on olemassa! Taudit parantuvat, suurkatastrofeja ei tapahdu, ihmisistä tulee onnellisia rukousten ansiosta! Jumala pelasti Suomenkin talvi- ja jatkosodassa! Jollei olisi pelastanut, niin mekin puhuisimme tässä venäjää! Mitä muihin uskontoihin ja vastaaviin väitteisiin tulee, niin ne ovat silkkaa roskaa! Vain meillä on elävä Jumala! Sekin lukee tässä kirjassa!" ?

        Nyppiihän se välillä, mutta teistien raamattu- ja jumala-argumentteihin on yleensä melko helppo vastata. Ehkä siitä jotain joskus jää jotain sen teistinkin päähän muhimaan ja kypsymään.


      • Jappervokki kirjoitti:

        "Agnostisismi tarkoittaa sitä, että myönnämme, ettemme voi saavuttaa varmuutta sellaisen olennon olemassaolosta tai olemassaolemattomuudesta josta emme voi saada mitään varmistettua tietoa."

        Eikö se nypi, että teisti tulee siihen Raamattua heilutellen ja julistaa: "Kylläpäs voimme saada varmuuden! Tämän ikivanhan kirjan sanoma on selvä ja sen lisäksi on kirjoitettu tuhansia hyllykilometrejä täydentävää kirjallisuutta! Miljoonat ihmiset voivat omakohtaisesti todistaa, että Jumala on olemassa! Taudit parantuvat, suurkatastrofeja ei tapahdu, ihmisistä tulee onnellisia rukousten ansiosta! Jumala pelasti Suomenkin talvi- ja jatkosodassa! Jollei olisi pelastanut, niin mekin puhuisimme tässä venäjää! Mitä muihin uskontoihin ja vastaaviin väitteisiin tulee, niin ne ovat silkkaa roskaa! Vain meillä on elävä Jumala! Sekin lukee tässä kirjassa!" ?

        Heilutelkoot uskova vaikka koraania kunhan ei heiluttele mitään muuta.

        Eli ei nypi vaan ihmetyttää ja joskus melkein säälittää tai hirvittää.


    • "Mitä se tarkoittaa?"

      Omakohtainen esimerkki: Olen agnostikko, koska käsittääkseni jumalten olemassaoloista ei ole saatavissa tietoa. Olen myös ateisti, koska en satu uskomaan mihinkään jumalaan.

    • ei ateismiin

      Angsti liittyy paremminkin fundisuskoviin koska heillähän ei ole vapautta ajatteluun ristiriitojen repimässä uskossaan.

    • Kalju Pitkätukka

      Sanoin ennen itseäni agnostikoksi.

      Tästä seurasi, että uskovaiset kiistakumppanit ymmärsivät minun olevan epävarma
      Jumalan olemassaolosta(käytännössä heidän Raamatuntulkintansa oikeellisuudesta).

      Jehovantodistajat alkoivat minua pommittamaan "todistusaineistollaan", uskovainen ystäväni kuvitteli, että olen vain epävarma uskossani...

      Parempi sanoa, että on ateisti, jos ei pidä jumalaa todennäköisenä ja pyhiä kirjoituksia muuna kuin tarinoina.

      • Kalju Pitkätukka

        Toisaalta, sinnen ne luulee, että olet kommunisti, saatananpalvoja, seksihurjastelija, homoseksuaali, hedonisti, varas, sinulla ei ole muita arvoja kuin raha, et voi nähdä kauneutta missään...

        Huoh...


      • Jappervokki

        “The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.”

        ― Terry Pratchett: Diggers


    • ---

      Kyllähän angstisiakin ateisteja on. Tällä palstalla toisinaan avautuva nimimerkki Fuckifuu käynee esimerkistä.

    • Aikalailla kuten kerroit. Tosin tuostakin voisi joku esittää hiuksia halkomalla tulkintaeroja.

    • M@k3

      Saunatonttu ja hammaskeijukin voivat olla oikeasti olemassa, ei voi tietää, kun niiden olemassaoloa vastaan ei ole esitetty päteviä todisteita.

      Kyllä se nyt pitää ihan oikeasti voida tietää ja siksi olenkin ihan reilusti ateisti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe