Myrkyllisiä kasveja?

Veera

Osaako joku kertoa onko jokin huonekasveistani myrkyllinen? Minulla on viirivehka, limoviikuna, vuoripalmu, kliviia, kalla, jukkapalmu, pullojukka, kultaköynnös, anopinkieli, hienohelma ja peikonlehti.

Lisäksi kysyisin tietääkö joku suomenkielistä nimeä kasville Senecio macroglossus? Engalnniksi flowering ivy, ei kuitenkaan mitään sukua muratille vaan kuuluu asterikasveihin.

7

884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marti

      varmuudella kliivia ja anopinkieli... muistaakseni myös kalla ja kultaköynnös on myrkyllisiä, mutta korjatkaa joku jos olen väärässä..

      • tipitii

        Kaikki muistamasi kasvit ovat myrkyllisiä.

        Lisäksi kaikki tyräkit ja joulutähti on myrkyllisiä. Näitä ei kysyjän listalla ollut, mutta pianhan on joulu ja taas joulutähdet ajankohtaisia =)


    • Petra

      Täältä löytyy luettelo myrkyllisistä kasveista

      http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,2613

      Senecio macroglossus `Variegatus` on kirjovillakko suomenkieliseltä nimeltään, olisikohan tämä se sinun kasvisi.

      • Anna

        Mulla on sellanen mutta yksivärinen. Oon yrittäny löytää sille suomenkielistä nimeä. Kirjovillakko nimi on tuttu, mutta kun kasvi ei ole kirjava! Ehkä siis Senecio macroglossus ilman 'Variegatus':ta? Ja onko sille sitten suomeksi nimeä?


      • Anonyymi

        "Not found" sanoi linkkisi, olisiko toimivia ?


    • Anonyymi

      Senecio macroglossus tunnetaan suomalaisella nimellä kirjovillakko.

    • Anonyymi

      Krotoneista sanottiin aikanaan, ettei pitäisi pitää huonekasveina, kun säteilevät, oliko peräti radioaktiivista sen niiden säteily, vaiko jotain muuta haitallista, joku asiantuntija voisi sanoa. Niitä pidetäänkin ulkomailla, usein ulkokasveina pihalla.

      Aika monet huonekasveista, taitavat olla myrkyllisiä, ettei suuhun pidä pistää. Ulkokasveista ainakin sormustinkukka on hyvinkin myrkyllinen. Digitalis purpurea latinaksi, jos oikein muistan.

      Monet kasvit myös yhteyttävät, eli puhdistavat ilmaa eläessään, eli myös hyötyjä sisäilmalle on monilla, olikos kultaköynnöksellä esim. sellaisia ominaisuuksia. Kasviammattilaiset voivat kertoa lisää.

      Kiinnostava aihe todella, varsinkin tuo kiinnostaa, että jos myönteisiä terveysvaikutuksia. Kertokaa niistäkin jos tiedätte.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe