Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Olisiko liikatoiminta selittävä tekijä, auttaisitteko

ninni14

Millaisia oireita teillä on liikatoiminnassa ja millaiset arvot? Olen 38v. Olen kärsinyt pitkään erinäisistä oireista ja sairauksista, mutta nyt on aivan kauhea olo ollut jonkun aikaa. Keho käy ylikierroksilla, mutta väsymys on kuitenkin valtava. Keho on aivan uupunut fyysisesti, mitään ei jaksaisi tehdä ja aivot on ihan kuin sumussa. Silti sisällä hermosto ym tuntuu olevan ylikierroksilla. Olo on hermostunut ja äkäinen. Hikoilukohtaukset tulevat helposti (tosin välillä taas kylmä), hiukset on harvat. Lämmönsietokyky on todella huono, tosin olen tämän aina liittänyt fibromyalgiaan ja voi tietty edelleenkin johtua siitä. Ruoka ja juomakin täytyy siksi olla haaleaa, ei kuumaa. Työterveyslääkäri mittasi v. 2012 arvot ja oli TSH 1,16 ja T4V 19. Lääkäri ei tuolloin tuumannut arvoista mitään. Muutama kk sitten otti kokeen uudelleen (luulin että otti molemmat) mutta olikin vain tuo TSH joka oli 0,97 eikä edelleenkään tuumannut mitään. Olo vaan on niin outo, että jossain on mättää. Silmäoireet on olleet kevään hankalat, jotka olen liittänyt kipeään ja jumissa olevaan kallonpohjaan ja niskaan. Näkö jää "päälle" helposti ja lukeminen sattuu silmiin tai sinne taakse. Voisiko nämä kuitenkin olla kilpirauhasesta johtuvia? Voiko kilpirauhasen silmäoireet aiheuttaa kallonpohjakipua (näkökeskushan on kallonpohjassa). Lihakset on olleet monta kk ihan jumissa joka paikassa, eikä niihin auta oikein mikään. Äidillä oli nuorena myrkkystruuma, joka leikattiin. Nyt hänellä taitaa olla taas vajaatoiminta.

6

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ninni14

      Ja tosiaan aivosumu on todella epämiellyttävä ja huolestuttava (huimakuksen lisäksi). Sellainen aivan pönttö olo kuin söisi kolmiolääkkeitä.

    • 7+7+7

      Tutkittiinko kilpirauhasen vasta-aineet? Niillä sais selvää, onko sinulla autoimmuunitulehdus kilpparissa. Koska sinulla on jo yksi autoimmuunisairaus, fibromyalgia, ja äidilläsi on ollut myrkkystruuma (liikatoiminta), on hyvin mahdollista, että sinulla on myös kilpirauhasen autoimmuunitulehdus ja mahdollinen. Liikatoiminta saa silmän taustan kudokset turpoamaan ja se aiheuttaa ikävää tunnetta, kipua silmissä. Nykyinen lääkärisi on varmaan määrännyt jo uudet kontrollit jonkun kuukauden päähän, mutta jos ei, pyydä niitä tai hakeudu yksityiselle lääkärille julkipuolen kokeet mukana.

    • ninni14

      Ei ole puhunut mitään kontrollista, koska hänen mielestä arvo on ok. Hemoglobiinia on kontrolloitu ja se nousikin 108 -> 120, eikä olossa yhtään muutosta parempaan. Saikkua vaan lisää koko ajan. Lähinnä laitetaan lihasjumien ja masennuksen ja ahdistuksen piikkiin kaikki mutta itse tunnen (vaikeamman masennuksen läpikäyneenä) ettei tämä ole normaali masennusolotila. Ensi viikolla lääkäri, jolloin jatkosairaslomaa katsotaan. Pelottaa pyytää lisätestejä, koska lääkäri luulee minun tarkkailevan oireita. Tämän hän sanoi viimeksi. Eipä jäänyt kovin kiva tunne käynnistä. Tiedän itse kuitenkin, että voin tosi huonosti eikä kaikki ole nyt kunnossa. Kiitos vinkistä, yritän jotain kautta saada nuo testit =)

      • 7+7+7

        Kerro lääkärille äitisi myrkkystruumasta ja jos suvussasi on muitakin autoimmuunisairaustapauksoa.
        Tsemppiä! Toivottavasti saat apua ja paranet itsekseen tai lääkityksellä.


    • basedow 111

      Laituminen ja nopea syke ovat yleensä liikatoiminnan ensimmäisiä oireita joista taudin tunnistaa, et maininnut mitään näistä? Uudet kokeet kannattaisi ottaa koska TSH oli laskenut ja t4v korkeahko, voisi olla alkavaa liikatoimintaa, jos sinulla on t4v ollut paljon matalampi ennen...

    • Anonyymi

      Hei:) kuulostaa että sinun olisi aiheellistä käydä verikokeessa, jossa tarkastettaisiin, onko lisäkilpirauhanen tulehtunut ja aktivoitunut. Yksinkertaisella verikokeella se selviää. Verikokeessa katsotaan löytyykö verestä parathormoonia, sekä onko kalsiumin tuotantoa liikaa. Pyydä lähete lääkäriltäsi näihin. Minulta löytyi tuo tulehtunut lisäkilpirauhanen, ja siihen ei ole lääkehoitoa, hoitona on leikkaus, jossa lisäkilpirauhanen poistetaan. Itselläni oli myös silmäoireita, ja lihaksissa jatkuvaa jäykkyyttä ja puuutuneisuutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2288
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1984
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1812
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1542
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1422
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1382
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      40
      1375
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe