Citalopram ratiopharm

Lumipyry

Olen syönyt nyt vajaa pari viikkoa kyseistä mielialalääkettä. Huimaa ja särkee päätä, nämä lienee normaaleja sivuvaikutusoireita? Kuinka pian näiden lääkkeiden pitäisi ruveta vaikuttamaan? Lääkäri sanoi että noin kuukausi menee, mutta meneekö tosiaan niin pitkä aika?

Onko kellään kokemuksia näistä lääkkeistä?

haluaisin niin kovin voida paremmin, elämä tuntuu suossa tarpomiselta, aivan kuin uppoasi aina vähän lisää :(

10

1937

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suti

Sitalopraamin ja yleensä serotoniiniselektiivisten lääkkeiden vaikutuksen alkamisaika on nelisen viikkoa.

• Sumumieli

Minulla sitalopraamin positiivinen vaikutus on tuntunut n. 3-4 viikon kuluttua lääkityksen aloittamisesta. Sitä ennenkin vaikutusta on tuntunut, mutta se on ollut ailahtelevaa tai jopa negatiivista. Lääkityksen aloittamiseen liittyy siis jopa mielialan huononemista ja muitakin oireita, esim. suun kuivuminen. Ainakin näistä on itselläni kokemusta. Mutta tosiaan n. kuukauden kuluttua ainakin minulla alkoi tuntua lääkkeen tasaisempi, mielialaa kohottava, vaikutus.

• Lumipyry

Suuta kuivaa kyllä, aamuisin sen huomaa parhaiten. Mitä sivuvaikutuksia sulla oli alussa? Ja kuinka kauan ne oireet kestivät?

Kiitos jos viitsit vastata :)

• viuviu
        Lumipyry kirjoitti:

Suuta kuivaa kyllä, aamuisin sen huomaa parhaiten. Mitä sivuvaikutuksia sulla oli alussa? Ja kuinka kauan ne oireet kestivät?

söin tuota lääkettä muutaman kuukauden.parin ekan viikon aikana umpiväsynyt,sitten vaan pää ja tunteet turruksissa.lopetuksessa ei mitään ongelmia.voimia.

• Sumumieli
        Lumipyry kirjoitti:

Juu, tuo suun kuivaminen oli tosiaan aika selkeä sivuvaikutus, teki mieli juoda vähän väliä pitkin päivää. Hikoilu lisääntyi kanssa jonkin verran.
        Kyllä nuo oireet taisivat kestää ehkä semmoisen kuukauden verran tai ainakin 2-3 viikkoa. Niin, ja sitä mielialan laskua entisestään esiintyi tosiaan kanssa, mutta ehkä lähinnä n. 2 ensimmäisen viikon aikana. Jonkin verran näitä vaikutuksia on ollut myös silloin, kun olen kasvattanut lääkkeen annostusta. Oireiden kesto on myös ollut samaa luokkaa tai ehkä vähän lyhyempi aika kuin käytön aloituksen yhteydessä.

Ainakaan kovin selkeitä muita sivuvaikutuksia ei nyt muistu mieleen. Tosin esim. miehiseen potenssiin näillä lääkkeillä usein on jonkinlaista vaikutusta.
        Eli erektio voi heikentyä ja laukeamista saa odottaa kauemmin. Taitaa olla niin, että tämä seksiin liittyvä sivuvaikutus voi olla aika pysyväkin (siis lääkkeen käytön ajan), mutta eipä tuo ainakaan minulle ole juurikaan ollut ongelma varsinkaan viime aikoina, kun itsestä ei ole juuri ollut parisuhteeseen. Mutta tuossa aiemmin, kun olin suhteessa, ei ongelmaa juurikaan ollut. Tosin silloin söin vain 10 mg vuorokaudessa, nyt "jo" 40. Mutta vieläkin kyllä "ottaa eteen"... ;)

• Noirr

Vaikutusta voi joutua odotella jonkin aikaa. Muutama viikko ei ole pitkä aika odotella vaikutusta ja etenkin vaikutuksen tasaantumista eli mielialojen 'vakatumista'.

Sivuvaikutukset voivat kestää useita kuukausiakin. Niihinkin vaikuttaa toki yksilöllisyyden lisäksi annostuksen koko. Minulla sivuvaikutuksia esiintyy joskus lievempinä, joskus voimakkaampina yhä vieläkin. Erona alkuun lienee se, että esim. pahoinvointi ei ole enää jatkuvaa.

• Lumipyry

en vieläkään huomaa, mutta pari viikkoa vielä päätettiin lääkärin kanssa sitä odotella. Sivuvaikutukset ovat ennallaan, huimaa kovasti aina kun nousee ylös tai menee makuulle...

Toivotaan että jotain vaikutuksia kohta alkaisi näkymään...

• viuviu

vointi kun lääkitys on tehonnut.vai onko ?kerro muillekin opiksi kokemuksiasi.voimia elämään.

• Lumipyry

vielä tehonnut, edelleen kaikki näyttää kovin harmaalta :(

Psykiatrille on lähete vetämässä, pelottaa vaan niin kovasti sinne mennä!

Kiitos voimista, eiköhän tämä tästä joskus helpota. Voimia sinullekkin :)

• Ahma

Minulla ei nuo voimakkaat serotoniini lääkkeet auttaneet. Tuntui kuin olisin ottanut kymmenen kofeiinitblettia, sirinää, silmien kuivamista, haluttomuutta.

Remeron on minulle sopiva.
      Tasaava - en ole huomannut sivuoireita. Ällistyttävä lääke. En olis uskonut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4568
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3493
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2093
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      106
      1307
    Aihe