ADHD testit aikuisella -- mitä niissä on?

minä

Olen 23v ja menossa neuropsykologin pitämiin ADHD testeihin pian.

Kertoisitteko mitä minun tulee odottaa testeissä ja mistä nämä testit koostuvat? Eli mitä niissä oikein tehdään, täyttelenkö vain lappuja useamman tunnin paikan päällä vai kuuluuko testeihin jonkinlainen kanssakäyntikin neuropsykologin kanssa?

Hieman pelottaa etukäteen vaikka rationaalisesti ajatellen edessä ei pitäisi olla ongelmia.

ADD-diagnoosia olen menossa "hakemaan" ja omasta mielestä lääkärikirjan mukainen taudinkuva on olemassa ihan selvästi; ydinoireena juuri intensiivisen keskittymisen puute.)

7

638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjä

Luultavasti haluaa aluksi keskustella sinun vanhempien kanssa, katsoa jotain koulutodistuksia, lääkärintodistuksia ja haluaa että kerrot jotain lapsuudestasi kirjallisesti. Varmaan täyttelette jotain lappujakin joilla poissuljetaan masennukset sun muut.

• minä

Unohdin vielä kysyä, että kuinka noita lapsena esiintyneitä/esiintymättömiä oireita kartoiteitaan, jos esim. vanhemmat eivät muista näitä asioita ja en itsekään muista?

• faktaa HUS

Sinusta nähdään samantien oletko testeissä turhaan vai voiko niistä sinulle olla jotain käytännön hyötyä. Miksi muuten täällä kyselet?

"jolla poissuljetaan masennukset sun muut"

Testeissä ei todellakaan poissuljeta masennuksia sun muita mielenterveyden ongelmia.

• Pekkakivi
        faktaa HUS kirjoitti:

Sinusta nähdään samantien oletko testeissä turhaan vai voiko niistä sinulle olla jotain käytännön hyötyä. Miksi muuten täällä kyselet?

"jolla poissuljetaan masennukset sun muut"

Testeissä ei todellakaan poissuljeta masennuksia sun muita mielenterveyden ongelmia.

Sanoisin, että todellakin suljetaan pois masennus yms. mielentervyden ongelmat. Masennus voi esmes aiheuttaa addimaista aikaansaamattomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä yms. Kaksisuuntainen mielialahäiriö voi oireilla addimaisena vauhdikkuutenna tai toisessa ääripäässään masennuksensa myöskin addimaisena oireita. Toki mielenterveyden häiriöt eivät poissulje adhdn mahdollisuutta, vaan molemmat voivat löytyä (usein addeilla, niin kuin minullakin, on adhdn liitännäisenä esim. Masennus ja ahdistus oireita). Sillä, onko mielenterveyden ongelmia on merkitystä diagnosoinnissa ja hoidossa. Olen käsittänyt että useinkin mt-ongelmat halutaan hoitaa pois alta, jotta nähdään mitä jää jäljellä. Siksi toisekseen bipo & adhdlle ei psykostimulantti ole kovin hyvä vaihtoehto, koska ne voivat laukaista mania vaiheen.

• 3+2

ADHD "diagnoosi" on luotu ainoastaan lääkemarkkinoita varten. Kannattaa miettiä kahdesti onko järkevää mennä varta vasten hankkimaan mitään ADHD-leimoja vai olisiko pitkäkatseisempaa pyrkiä vaikuttamaan keskittymiskykyyn. Stimulantteja sinulle tultanee tyrkyttämään ratkaisuksi hyvin suurella varmuudella, riippuu hieman kuka on vastapuoli.

• minä

Mitenkä perustelet (lyhyesti) väitteesi?

Stimut kyllä kelpaa, ei siinä mitään.

• minä

Oot kyl paska trolli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      186
      17557
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      48
      10071
    3. Vasemmistoaate on aatteista jaloin

Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?
      Maailman menoa
      152
      6144
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      46
      3240
    5. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      22
      2929
    6. Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen

Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.
      Maailman menoa
      34
      2891
    7. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      59
      2731
    8. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      2675
    9. Kenen luo menisit nyt

jos se olisi mahdollista?
      Ikävä
      140
      1932
    10. Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen

"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen
      Maailman menoa
      49
      1921
    Aihe