ADHD testit aikuisella -- mitä niissä on?

minä

Olen 23v ja menossa neuropsykologin pitämiin ADHD testeihin pian.

Kertoisitteko mitä minun tulee odottaa testeissä ja mistä nämä testit koostuvat? Eli mitä niissä oikein tehdään, täyttelenkö vain lappuja useamman tunnin paikan päällä vai kuuluuko testeihin jonkinlainen kanssakäyntikin neuropsykologin kanssa?

Hieman pelottaa etukäteen vaikka rationaalisesti ajatellen edessä ei pitäisi olla ongelmia.

ADD-diagnoosia olen menossa "hakemaan" ja omasta mielestä lääkärikirjan mukainen taudinkuva on olemassa ihan selvästi; ydinoireena juuri intensiivisen keskittymisen puute.)

7

665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjä

Luultavasti haluaa aluksi keskustella sinun vanhempien kanssa, katsoa jotain koulutodistuksia, lääkärintodistuksia ja haluaa että kerrot jotain lapsuudestasi kirjallisesti. Varmaan täyttelette jotain lappujakin joilla poissuljetaan masennukset sun muut.

• minä

Unohdin vielä kysyä, että kuinka noita lapsena esiintyneitä/esiintymättömiä oireita kartoiteitaan, jos esim. vanhemmat eivät muista näitä asioita ja en itsekään muista?

• faktaa HUS

Sinusta nähdään samantien oletko testeissä turhaan vai voiko niistä sinulle olla jotain käytännön hyötyä. Miksi muuten täällä kyselet?

"jolla poissuljetaan masennukset sun muut"

Testeissä ei todellakaan poissuljeta masennuksia sun muita mielenterveyden ongelmia.

• Pekkakivi
        faktaa HUS kirjoitti:

Sinusta nähdään samantien oletko testeissä turhaan vai voiko niistä sinulle olla jotain käytännön hyötyä. Miksi muuten täällä kyselet?

"jolla poissuljetaan masennukset sun muut"

Testeissä ei todellakaan poissuljeta masennuksia sun muita mielenterveyden ongelmia.

Sanoisin, että todellakin suljetaan pois masennus yms. mielentervyden ongelmat. Masennus voi esmes aiheuttaa addimaista aikaansaamattomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä yms. Kaksisuuntainen mielialahäiriö voi oireilla addimaisena vauhdikkuutenna tai toisessa ääripäässään masennuksensa myöskin addimaisena oireita. Toki mielenterveyden häiriöt eivät poissulje adhdn mahdollisuutta, vaan molemmat voivat löytyä (usein addeilla, niin kuin minullakin, on adhdn liitännäisenä esim. Masennus ja ahdistus oireita). Sillä, onko mielenterveyden ongelmia on merkitystä diagnosoinnissa ja hoidossa. Olen käsittänyt että useinkin mt-ongelmat halutaan hoitaa pois alta, jotta nähdään mitä jää jäljellä. Siksi toisekseen bipo & adhdlle ei psykostimulantti ole kovin hyvä vaihtoehto, koska ne voivat laukaista mania vaiheen.

• 3+2

ADHD "diagnoosi" on luotu ainoastaan lääkemarkkinoita varten. Kannattaa miettiä kahdesti onko järkevää mennä varta vasten hankkimaan mitään ADHD-leimoja vai olisiko pitkäkatseisempaa pyrkiä vaikuttamaan keskittymiskykyyn. Stimulantteja sinulle tultanee tyrkyttämään ratkaisuksi hyvin suurella varmuudella, riippuu hieman kuka on vastapuoli.

• minä

Mitenkä perustelet (lyhyesti) väitteesi?

Stimut kyllä kelpaa, ei siinä mitään.

• minä

Oot kyl paska trolli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      407
      3024
    2. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      68
      2352
    3. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      78
      1999
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      117
      1727
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      140
      1572
    6. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      71
      1223
    7. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      1039
    8. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      12
      1012
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      268
      1003
    10. 40
      874
    Aihe