ADHD testit aikuisella -- mitä niissä on?

minä

Olen 23v ja menossa neuropsykologin pitämiin ADHD testeihin pian.

Kertoisitteko mitä minun tulee odottaa testeissä ja mistä nämä testit koostuvat? Eli mitä niissä oikein tehdään, täyttelenkö vain lappuja useamman tunnin paikan päällä vai kuuluuko testeihin jonkinlainen kanssakäyntikin neuropsykologin kanssa?

Hieman pelottaa etukäteen vaikka rationaalisesti ajatellen edessä ei pitäisi olla ongelmia.

ADD-diagnoosia olen menossa "hakemaan" ja omasta mielestä lääkärikirjan mukainen taudinkuva on olemassa ihan selvästi; ydinoireena juuri intensiivisen keskittymisen puute.)

7

646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjä

Luultavasti haluaa aluksi keskustella sinun vanhempien kanssa, katsoa jotain koulutodistuksia, lääkärintodistuksia ja haluaa että kerrot jotain lapsuudestasi kirjallisesti. Varmaan täyttelette jotain lappujakin joilla poissuljetaan masennukset sun muut.

• minä

Unohdin vielä kysyä, että kuinka noita lapsena esiintyneitä/esiintymättömiä oireita kartoiteitaan, jos esim. vanhemmat eivät muista näitä asioita ja en itsekään muista?

• faktaa HUS

Sinusta nähdään samantien oletko testeissä turhaan vai voiko niistä sinulle olla jotain käytännön hyötyä. Miksi muuten täällä kyselet?

"jolla poissuljetaan masennukset sun muut"

Testeissä ei todellakaan poissuljeta masennuksia sun muita mielenterveyden ongelmia.

• Pekkakivi
        faktaa HUS kirjoitti:

Sinusta nähdään samantien oletko testeissä turhaan vai voiko niistä sinulle olla jotain käytännön hyötyä. Miksi muuten täällä kyselet?

"jolla poissuljetaan masennukset sun muut"

Testeissä ei todellakaan poissuljeta masennuksia sun muita mielenterveyden ongelmia.

Sanoisin, että todellakin suljetaan pois masennus yms. mielentervyden ongelmat. Masennus voi esmes aiheuttaa addimaista aikaansaamattomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä yms. Kaksisuuntainen mielialahäiriö voi oireilla addimaisena vauhdikkuutenna tai toisessa ääripäässään masennuksensa myöskin addimaisena oireita. Toki mielenterveyden häiriöt eivät poissulje adhdn mahdollisuutta, vaan molemmat voivat löytyä (usein addeilla, niin kuin minullakin, on adhdn liitännäisenä esim. Masennus ja ahdistus oireita). Sillä, onko mielenterveyden ongelmia on merkitystä diagnosoinnissa ja hoidossa. Olen käsittänyt että useinkin mt-ongelmat halutaan hoitaa pois alta, jotta nähdään mitä jää jäljellä. Siksi toisekseen bipo & adhdlle ei psykostimulantti ole kovin hyvä vaihtoehto, koska ne voivat laukaista mania vaiheen.

• 3+2

ADHD "diagnoosi" on luotu ainoastaan lääkemarkkinoita varten. Kannattaa miettiä kahdesti onko järkevää mennä varta vasten hankkimaan mitään ADHD-leimoja vai olisiko pitkäkatseisempaa pyrkiä vaikuttamaan keskittymiskykyyn. Stimulantteja sinulle tultanee tyrkyttämään ratkaisuksi hyvin suurella varmuudella, riippuu hieman kuka on vastapuoli.

• minä

Mitenkä perustelet (lyhyesti) väitteesi?

Stimut kyllä kelpaa, ei siinä mitään.

• minä

Oot kyl paska trolli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      98
      6138
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      349
      5607
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      52
      2649
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      104
      2056
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1768
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      124
      1717
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      19
      1613
    8. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      1267
    9. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      73
      1187
    10. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      33
      998
    Aihe