ADHD testit aikuisella -- mitä niissä on?

minä

Olen 23v ja menossa neuropsykologin pitämiin ADHD testeihin pian.

Kertoisitteko mitä minun tulee odottaa testeissä ja mistä nämä testit koostuvat? Eli mitä niissä oikein tehdään, täyttelenkö vain lappuja useamman tunnin paikan päällä vai kuuluuko testeihin jonkinlainen kanssakäyntikin neuropsykologin kanssa?

Hieman pelottaa etukäteen vaikka rationaalisesti ajatellen edessä ei pitäisi olla ongelmia.

ADD-diagnoosia olen menossa "hakemaan" ja omasta mielestä lääkärikirjan mukainen taudinkuva on olemassa ihan selvästi; ydinoireena juuri intensiivisen keskittymisen puute.)

7

591

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjä

Luultavasti haluaa aluksi keskustella sinun vanhempien kanssa, katsoa jotain koulutodistuksia, lääkärintodistuksia ja haluaa että kerrot jotain lapsuudestasi kirjallisesti. Varmaan täyttelette jotain lappujakin joilla poissuljetaan masennukset sun muut.

• minä

Unohdin vielä kysyä, että kuinka noita lapsena esiintyneitä/esiintymättömiä oireita kartoiteitaan, jos esim. vanhemmat eivät muista näitä asioita ja en itsekään muista?

• faktaa HUS

Sinusta nähdään samantien oletko testeissä turhaan vai voiko niistä sinulle olla jotain käytännön hyötyä. Miksi muuten täällä kyselet?

"jolla poissuljetaan masennukset sun muut"

Testeissä ei todellakaan poissuljeta masennuksia sun muita mielenterveyden ongelmia.

• Pekkakivi
        faktaa HUS kirjoitti:

Sinusta nähdään samantien oletko testeissä turhaan vai voiko niistä sinulle olla jotain käytännön hyötyä. Miksi muuten täällä kyselet?

"jolla poissuljetaan masennukset sun muut"

Testeissä ei todellakaan poissuljeta masennuksia sun muita mielenterveyden ongelmia.

Sanoisin, että todellakin suljetaan pois masennus yms. mielentervyden ongelmat. Masennus voi esmes aiheuttaa addimaista aikaansaamattomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä yms. Kaksisuuntainen mielialahäiriö voi oireilla addimaisena vauhdikkuutenna tai toisessa ääripäässään masennuksensa myöskin addimaisena oireita. Toki mielenterveyden häiriöt eivät poissulje adhdn mahdollisuutta, vaan molemmat voivat löytyä (usein addeilla, niin kuin minullakin, on adhdn liitännäisenä esim. Masennus ja ahdistus oireita). Sillä, onko mielenterveyden ongelmia on merkitystä diagnosoinnissa ja hoidossa. Olen käsittänyt että useinkin mt-ongelmat halutaan hoitaa pois alta, jotta nähdään mitä jää jäljellä. Siksi toisekseen bipo & adhdlle ei psykostimulantti ole kovin hyvä vaihtoehto, koska ne voivat laukaista mania vaiheen.

• 3+2

ADHD "diagnoosi" on luotu ainoastaan lääkemarkkinoita varten. Kannattaa miettiä kahdesti onko järkevää mennä varta vasten hankkimaan mitään ADHD-leimoja vai olisiko pitkäkatseisempaa pyrkiä vaikuttamaan keskittymiskykyyn. Stimulantteja sinulle tultanee tyrkyttämään ratkaisuksi hyvin suurella varmuudella, riippuu hieman kuka on vastapuoli.

• minä

Mitenkä perustelet (lyhyesti) väitteesi?

Stimut kyllä kelpaa, ei siinä mitään.

• minä

Oot kyl paska trolli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      236
      4590
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3025
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      21
      1501
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1439
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1275
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      938
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe