Syklaamin hoito

Marti

vielä yks juttu, mulla on ollut 2 syklaamia n. parin kuukauden verran, molemmat on kasvannut hyvin ja tehnyt paljon kukkia, nyt kuitenkin ehkä parin viikon verran toisen kasvin lehdet kellastuvat eivätkä kasva pystyssä vaan melkein vaakasuorassa joka suuntaan... En ole kastellut liikaa eikä liian vähän, toista syklaamia olen hoitanut ihan samalla tavalla ja se on täysin kunnossa. Sen lisäksi kasvit ovat melkein vierekkäin, joten myös valo on samanlainen molemmilla... Missä vika??

4

885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anna

      En ole syklaamia kokeillut mutta sitä käsittääkseni myydään kausikukkana, ei niikään ruukkukasvina, koska sitä on vaikea pitää elossa pitkään. Tiedä sitä sitten miksei elä... mutta kyllähän jotkut saa pelargoniat ja joulutähdetkin pysymään hengissä ympärivuoden.

      • Marti

        ...totta, olen itsekin lukenut että syklaami on vaikea pitää elossa pitkään. Katsotaan vielä rupeeko toinenkin kasvi temppuilemaan. Voi olla ettei ne vaan viihdy meillä :( Mulla on paljon kasveja, ja olen huomannut että jotkut lajit todellakaan ei viihdy ja kuolee. Jotkut taas viihtyvät tosi hyvin ja kasvaa kauniisti vuodesta toiseen... Tiedä sitten :) Kiitti kun vastasit!


      • Puutarhaopiskelija
        Marti kirjoitti:

        ...totta, olen itsekin lukenut että syklaami on vaikea pitää elossa pitkään. Katsotaan vielä rupeeko toinenkin kasvi temppuilemaan. Voi olla ettei ne vaan viihdy meillä :( Mulla on paljon kasveja, ja olen huomannut että jotkut lajit todellakaan ei viihdy ja kuolee. Jotkut taas viihtyvät tosi hyvin ja kasvaa kauniisti vuodesta toiseen... Tiedä sitten :) Kiitti kun vastasit!

        Syklaami tarvitsee kylmät olot kukoistaakseen,n. 10 asteen lämpötila ja sitä suositellaan kasteltavan lumella (kun sitä on), jääpalat on myös hyvä idea. Jos olis sellainen vanhanaikainen kylmä porstua, nii siellä se elelis. Huoneenlämmössä se tosiaan kuolee, muuten en tiedä sen "kausi"-luonteesta. Ilmeisesti ne ovat luonnollisella paikallaan kevään ensimmäisiä kukkijoita, tekevät kukkansa hangelle.


      • täällä
        Puutarhaopiskelija kirjoitti:

        Syklaami tarvitsee kylmät olot kukoistaakseen,n. 10 asteen lämpötila ja sitä suositellaan kasteltavan lumella (kun sitä on), jääpalat on myös hyvä idea. Jos olis sellainen vanhanaikainen kylmä porstua, nii siellä se elelis. Huoneenlämmössä se tosiaan kuolee, muuten en tiedä sen "kausi"-luonteesta. Ilmeisesti ne ovat luonnollisella paikallaan kevään ensimmäisiä kukkijoita, tekevät kukkansa hangelle.

        Kasvi pidetään tasaisen kosteana. Paras kastelutapa on kastella alusvadille, ja kun kasvi on imenyt tarpeeksi vettä esim. tunnin kuluttua - kaadetaan ylimääräinen vesi pois.

        Syklaamia voi myös suihkuttaa harvakseltaan.Ihannelämpötila on 15-18 astetta.

        Kasvi alkaa helposti nuokkua liian kuumassa tai kuivassa paikassa. Silloin voit upottaa syklaamin ämpäriin noin puoleksi tunniksi.

        Huonot lehdet ja kukat poistetaan vartta kiertämällä ja kiskaisemalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe