vielä yks juttu, mulla on ollut 2 syklaamia n. parin kuukauden verran, molemmat on kasvannut hyvin ja tehnyt paljon kukkia, nyt kuitenkin ehkä parin viikon verran toisen kasvin lehdet kellastuvat eivätkä kasva pystyssä vaan melkein vaakasuorassa joka suuntaan... En ole kastellut liikaa eikä liian vähän, toista syklaamia olen hoitanut ihan samalla tavalla ja se on täysin kunnossa. Sen lisäksi kasvit ovat melkein vierekkäin, joten myös valo on samanlainen molemmilla... Missä vika??
Syklaamin hoito
4
885
Vastaukset
- Anna
En ole syklaamia kokeillut mutta sitä käsittääkseni myydään kausikukkana, ei niikään ruukkukasvina, koska sitä on vaikea pitää elossa pitkään. Tiedä sitä sitten miksei elä... mutta kyllähän jotkut saa pelargoniat ja joulutähdetkin pysymään hengissä ympärivuoden.
- Marti
...totta, olen itsekin lukenut että syklaami on vaikea pitää elossa pitkään. Katsotaan vielä rupeeko toinenkin kasvi temppuilemaan. Voi olla ettei ne vaan viihdy meillä :( Mulla on paljon kasveja, ja olen huomannut että jotkut lajit todellakaan ei viihdy ja kuolee. Jotkut taas viihtyvät tosi hyvin ja kasvaa kauniisti vuodesta toiseen... Tiedä sitten :) Kiitti kun vastasit!
- Puutarhaopiskelija
Marti kirjoitti:
...totta, olen itsekin lukenut että syklaami on vaikea pitää elossa pitkään. Katsotaan vielä rupeeko toinenkin kasvi temppuilemaan. Voi olla ettei ne vaan viihdy meillä :( Mulla on paljon kasveja, ja olen huomannut että jotkut lajit todellakaan ei viihdy ja kuolee. Jotkut taas viihtyvät tosi hyvin ja kasvaa kauniisti vuodesta toiseen... Tiedä sitten :) Kiitti kun vastasit!
Syklaami tarvitsee kylmät olot kukoistaakseen,n. 10 asteen lämpötila ja sitä suositellaan kasteltavan lumella (kun sitä on), jääpalat on myös hyvä idea. Jos olis sellainen vanhanaikainen kylmä porstua, nii siellä se elelis. Huoneenlämmössä se tosiaan kuolee, muuten en tiedä sen "kausi"-luonteesta. Ilmeisesti ne ovat luonnollisella paikallaan kevään ensimmäisiä kukkijoita, tekevät kukkansa hangelle.
- täällä
Puutarhaopiskelija kirjoitti:
Syklaami tarvitsee kylmät olot kukoistaakseen,n. 10 asteen lämpötila ja sitä suositellaan kasteltavan lumella (kun sitä on), jääpalat on myös hyvä idea. Jos olis sellainen vanhanaikainen kylmä porstua, nii siellä se elelis. Huoneenlämmössä se tosiaan kuolee, muuten en tiedä sen "kausi"-luonteesta. Ilmeisesti ne ovat luonnollisella paikallaan kevään ensimmäisiä kukkijoita, tekevät kukkansa hangelle.
Kasvi pidetään tasaisen kosteana. Paras kastelutapa on kastella alusvadille, ja kun kasvi on imenyt tarpeeksi vettä esim. tunnin kuluttua - kaadetaan ylimääräinen vesi pois.
Syklaamia voi myös suihkuttaa harvakseltaan.Ihannelämpötila on 15-18 astetta.
Kasvi alkaa helposti nuokkua liian kuumassa tai kuivassa paikassa. Silloin voit upottaa syklaamin ämpäriin noin puoleksi tunniksi.
Huonot lehdet ja kukat poistetaan vartta kiertämällä ja kiskaisemalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664