Avaisiko joku tietävä vähän mulle rahatalouden perusteita. Siis yksinkertaisia vastauksia esittämiini kysymyksiin, ei linkkejä vaikeaselkoisiin tutkimuksiin tai blogeihin yms.
Viime aikoina on puhuttu paljon siitä, että pankeilta lainattu raha on ”huijausta” tai että ylipäätään koko rahajärjestelmä on ilmaa. Joku eurovaaliehdokaskin taisi puhua tästä haastattelussa. Aloin sitten miettimään itsekin, että mitä raha todellisuudessa on. Eikös se yksinkertaisuudessaan ole jonkun osapuolen antama lupaus siitä, että se toinen osapuoli on velkaa sille toiselle? Rahan avulla se velka voidaan lunastaa missä muodossa tahansa ja keneltä tahansa?
Eli jos vaikka Matti korjaa Pekan auton ja Pekka maksaa tästä 20 euroa, se tarkoittaa, että Matti on tehnyt Pekalle palveluksen ja Pekka rahan avulla ”jää velkaa” Matille tuosta palveluksesta. Matti voi sitten vaikka ruokakaupassa käydä vaihtamassa Pekan velkasitoumuksen tarvitsemiinsa tavaroihin. Menikö oikein tähän asti?
Yhteiskunnassa aina kun palvelukset toisille ihmisille eivät tapahdu samanaikaisesti, jää toinen osapuoli velkaa sille toiselle. Velka on siis kuitenkin luonnollinen asia? Siis kun Matti korjaa Pekan auton, jää Pekka Matille väistämättä velkaa, elleivät he sitten sovi esim. että sillä aikaa, kun Matti korjaa Pekan auton, käy Pekka siivoamassa Matin asunnon. Mutta tällöinhän kaikesta joustavuudesta luovuttaisiin ja palattaisiin antiikkiseen vaihdantatalouteen. Eikös raha juuri ole se joustavuuden väline, jolla asiointi ja palvelusten vaihto tapahtuu helposti?
No sitten nämä pankit, joita pidetään kaiken pahan lähteenä ja ongelmakohtana. Pankista Matti voi saada lainaa, eli ikään kuin valtuudet kirjoittaa velkasitoumuksia muille henkilöille. Ehtona on, että nuo valtuudet täytetään tulevaisuudessa, eli laina maksetaan takaisin. Tämä on kuitenkin pankille riskipitoista puuhaa ja siksi se veloittaa lainasta korkoa. Pankki siis lisää ihmisten mahdollisuuksia ostaa palveluja jo ennen kuin he itse ovat tehneet muille ihmisille palveluksia. Mikä tässä on se huijaus?
Onko rahajärjestelmä huijaus?
Ei ymmärrä
2
159
Vastaukset
- Salaliittoteoria
Ei siinä mitään huijausta ole. Nämä palstat vain ovat täynnä katkeroituneita ihmisiä, joiden mielestä on valuutan tai rahajärjestelmän syytä, kun heillä ei ole tarpeeksi rahaa.
- 123456789012345678901234
Täältä löytyy vastaus. https://www.youtube.com/watch?v=7HQyoqcYcq4
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72528- 1211811
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1271541Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill511521Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741327Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1621317- 1481285
- 521208
- 591148
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.661105