Opintolainan maksaminen KELAlle - Tuleeko maksuhäiriömerkintä?

Rahahuolestunut

Tuleeko maksuhäiriömerkintä, jos jättää opintolainan maksamatta pankille ja maksaa sen sen sijaan lainan takaajana olleelle valtiolle, eli tässä tapauksessa Kelan perintäkeskukselle? Tarkoitukseni ei ole jättää lainaa maksamatta, vaan ongelma on se, että pankin edellyttämä lyhennyserä on niin suuri, että nyt työttömänä en sitä pysty maksamaan. Mieleeni on nyt sitten tullut, että mitä jos jättäisikin lainan maksamatta suoraan pankille ja antaisi sen mennä takaajan piikkiin, jolle sitten tietysti maksaisin parempina aikoina sen takaisin. Tai voisin maksaa nytkin, mutta pienemmillä lyhennyserillä kuin mitä pankki vaatii. Kertokaa myös miten prosessi etenee. Kuinka kauan lyhennysten on oltava maksamatta, että pankki perii velan takaajalta? Tuleeko tästä velalliselle maksuhäiriömerkintä? Meneekö luottotiedot?

Ymmärtääkseni Kela ei vaadi lyhennyksiä, jos on työtön, ja korkokaan ei välttämättä nouse siihen 7%:iin niin pitkään aikaan kun maksukyvyttömyys johtuu työttömyydestä. Entä miten pieniin lyhennyseriin Kela suostuu? Kertokaa, ne joilla on kokemuksia.

Olen kyllä tietoinen myös pankin myöntämästä lyhennysvapaasta, mutta pankissa antoivat ymmärtää, että sitä en saa, koska olen jo kerran aiemmin sitä käyttänyt. Lyhennyserän muutosta pienemmäksi olen myös hakenut, mutta vastausta ei ole vielä tullut.

Vastauksia kiitos vain asiasta tietäviltä. Erityisesti niiltä joilla on asiasta kokemusta.Tyhjänpäiväiset vittuilut työttömyydestä muihin viestiketjuihin, kiitos.

8

3285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käy kelassa kysyyn

Otappa selvää siitä, että kun olet työtön saatat saada apua Kelalta opintolainan korkoihin, itse lainan lyhennys-summaan et välttämättä.

Käy hyvä ihminen huomenna Kelassa, nyt on aikaa, koska olet työttömänä.

Minä ainakin sain silloin, kun olin työtön korkoavustusta opintolainojen korkoon.

Pankki voi suotua siihen, että lainanlyhennys-summaa pienennetään ja laina-aikaa lisätään hiukan.

Ja kyllä ne luottotiedot menevät.

• mnbvcx1

En osaa sanoa meneekö luottotiedot, ei välttämättä jos asiaa hoidat kokoajan. Soita kelan opntotuki keskukseen jyväskylään ja sovi heti maksusuunnitelma. Jos liian suurta erää ehdottavat nii koita sopia aluksi pienempää erää ja suurennat sitten myöhemmin, mutta soittamalla selviää. Mutta se huolehdi että pysyt sopimassasi suunnitelmassa jos lipsut siinä niin aika helposti menee sitten ulosottoon ja silloin kulut nousee ja viimmeistään tulee merkintä jos et pysty maksamaan.

• hyväähyvää

Mulle velkaneuvoja sanoi Kelan suostuvan lähes minkäkokoisiin summiin vaan. Mulla opintolaina oli jo mennyt ulosottoon joten merkintäkin tuli. Mutta ottivat sit sen pois ja aloin maksaa sitä suoraan Kelalle 200/kk.

• hyväähyvää
        hyväähyvää kirjoitti:

Mulle velkaneuvoja sanoi Kelan suostuvan lähes minkäkokoisiin summiin vaan. Mulla opintolaina oli jo mennyt ulosottoon joten merkintäkin tuli. Mutta ottivat sit sen pois ja aloin maksaa sitä suoraan Kelalle 200/kk.

Tarkennan että itse pystyin maks tuon 200 ja sitä ehdotin. Velkaa oli 7000.

• 18+16

Oletko kysynyt pankista voitko pienentää erää?

Katso mitä lainaehtosi sanovat maksuhäiriömerkinnästä. Ainakin joillain pankeilla on peruspykälä, että 60 päivää erät myöhässä voivst sellaisen ilmoittaa. En tiedä tekevätkö ne välttämättä niin, mutta jos tekevät siitä räpsähtää kahden vuoden merkintä.

Lyhennykset saa kyllä olla monta kuukautta maksamatta ennen kuin pankki irtisanoo lainan. Kelan luulisi suostuvan pieniin lyhennyksiin, tai sitten siirtävät suoraan ulosottoon jonne työttömänä voit maksella omaan rauhalliseen tahtiin.

• zumbale

En nyt tähän löydä jotain aikaisempaa ketjua, jossa ainakin muistaakseni jollain ei ollut mennyt luottotiedot, vaikka laina oli mennyt kelalle maksettavaksi ja tämä ihminen oli sitten maksellut lainaa kelalle. Mulla on sama tilanne, että olen jäänyt työttömäksi eikä ole mitään jakoa maksaa. Osuuspankki veloittaa satasen per lainasuunnitelmanmuutos, ja mulla on useampi opintolaina, joten en pysty edes pyytämään lyhennysvapaata.

Nimim. hyväähyvää, menikö sulla se laina suoraan ulosottoon, kun se meni kelalle vai miksi sulla niin kävi?

Osaako muut kommentoida, että tuleeko siitä automaattisesti maksuhäiriömerkintä, jos laina menee kelalle ja sitten maksaa sitä kelalle sovitun maksusuunnitelman mukaisesti?

• hyväähyvää

Silloin kun laina siirtyi Kelan perintään niin en pystynyt euroakaan lyhentää joten siirsivät ulosottoon. Ja siksi alunperin pankki sen "irtisanoi" kun en voinut lyhentää kun velkoja kasautui. Eikä Kelakaan ikuisuuksia oottele joten meni ulosottoon ja merkintä tuli uo:sta.

• Okesa

Jos on työtön eikä pysty pankille maksamaan. Valtio maksaa sen pankille. Jos työtön tai tulot tosi pienet kela ei peri korkoa. Jos olet yli 5vuotta työttömänä tai työkyvytön niin kela voi hyvittää opintolainan kokonaan.. Kokemusta on kun jouduin sairauksen takia pidemmäksi aikaa työttömäksi niin kela maksoi pankille ja hyvitti opintolainan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      370
      2878
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1569
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      13
      1101
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1017
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      988
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe