Pitkillä matkoilla ja/tai väsyneenä ajettaessa se melkein viimeinen kuskin huomiota vaativa laite eli kaasupoljin ei enää tarvitse huomiota. Lisäksi säädin lisää polttoaineen kulutusta koska se jarruttaa alamäessä ja lisää kaasua väkisin ylämäissä. Lisäksi ei sekään ole ilmainen. Jos näitä käytetään, haittavero!
Vakionopeussäädin lisää liikennevahinkoja
31
267
Vastaukset
- diipadaii
Pitkillä matkoilla ehdoton. väsyneenähän et saa ajaa muutenkaan.
Polttoaineen kulutus on näkökanta kysymys. Lisääthän itsekin kaasua ylämäessä. Ja jarrutat alamäessä. Hyvin toimiva säädin antaa anteeksi pienen nopeuden nousun alamäessä.
Ja mitä parhain väline puuuduttavilla kuudenkympin rajoituksilla maantiellä sekä tietyömailla.
Nykyisessä autossani ei vielä ole mukautuvaa säädintä mutta sellaisen vaadin seuraavaan autooni.- rtyuiokjhgv
Kuka hullu jarruttaa valtateillä ajaessaan alamäessä? Kun ei turhia jarruttele, menee se tuleva ylämäki vähemmällä kaasunpainalluksella ylös, yli kilometrin alamäessä voi heittää vapaallekin.
- Valvontaa on
rtyuiokjhgv kirjoitti:
Kuka hullu jarruttaa valtateillä ajaessaan alamäessä? Kun ei turhia jarruttele, menee se tuleva ylämäki vähemmällä kaasunpainalluksella ylös, yli kilometrin alamäessä voi heittää vapaallekin.
Kuka hullu ajaa jarruttamatta mäen alla sijaitsevaan kameraan? Totta kai olisi järkevää olla turhia himmaamatta alamäessä, mutta sakko vie aika monen bensalitran hinnan sekin.
rtyuiokjhgv kirjoitti:
Kuka hullu jarruttaa valtateillä ajaessaan alamäessä? Kun ei turhia jarruttele, menee se tuleva ylämäki vähemmällä kaasunpainalluksella ylös, yli kilometrin alamäessä voi heittää vapaallekin.
Alamäet mennään moottori jarrulla niin kulutus on 0L/100km.
- aghjklölkjhgfd
nippondenso kirjoitti:
Alamäet mennään moottori jarrulla niin kulutus on 0L/100km.
Aina kun JARRUTAT "moottorijarrulla" joudut käyttämään polttoainetta saadaksesi korvattua menetetyn liike-energia, tämä ei ole 0-kulutus matematiikkaa, vaan kulutuksen kasvattamista.
- teoria vs. käytäntö
aghjklölkjhgfd kirjoitti:
Aina kun JARRUTAT "moottorijarrulla" joudut käyttämään polttoainetta saadaksesi korvattua menetetyn liike-energia, tämä ei ole 0-kulutus matematiikkaa, vaan kulutuksen kasvattamista.
Moottorijarrutuksessa nykyautot katkaisevat polttoainesyötön, mistä se sen bensan imee?
- vapaakytkin warre
teoria vs. käytäntö kirjoitti:
Moottorijarrutuksessa nykyautot katkaisevat polttoainesyötön, mistä se sen bensan imee?
Eihän se siinä alamäessä bensaa ota, mutta seuraavalla ylämäessä joudut pöainamaan enemmän kaasua, kun vauhtisi oli laskenut moottorijarrutuksen takia.
Eli menetit moottorijarrutuksessa osan siitä liike-energiasta, minkä olisi voinut hyödyntää seuraavassa ylämäessä. - rullaatirullaa
vapaakytkin warre kirjoitti:
Eihän se siinä alamäessä bensaa ota, mutta seuraavalla ylämäessä joudut pöainamaan enemmän kaasua, kun vauhtisi oli laskenut moottorijarrutuksen takia.
Eli menetit moottorijarrutuksessa osan siitä liike-energiasta, minkä olisi voinut hyödyntää seuraavassa ylämäessä.Tätä ei kaikki taukit ymmärrä vieläkään. Vapaa rullausta ei mikään voita. Moottorilla rullaaminen on AINA jarrutusta.
Vähentää onnettomuuksia, kun ei tarvitse koko aika seurata mittaria ettei vaan aja ylinopeutta voi seurata myös liikennettä
- harkittu käyttö
rullaatirullaa kirjoitti:
Tätä ei kaikki taukit ymmärrä vieläkään. Vapaa rullausta ei mikään voita. Moottorilla rullaaminen on AINA jarrutusta.
-> "Vapaa rullausta ei mikään voita"
Ajotietokone kertoo silloin kulutukseksi 1,6 litraa /100 km. Riippuu tietysti miten kovaa rullaa.
Vapaalla rullaamisella ei pidä ottaa itselleen ylinopeussakkoa. Ei myöskään kuluttaa jarruja jos jalan nostamisella kaasulta voi hidastaa hyvin - eli mukavasti.
Kovilla jarrutuksilla voi tilata itselleen peräänajon, talvella mennä pysähtymismatka pitkäksi, tai sitten voi säikäyttää jonkun joka epäilee ettet aiokaan väistää.
- harkittu käyttö
Kun käyttää vakionopeudensäädintä huomaa melko nopeasti ettei sitä ole tarkoitettu mutkaisille tai mäkisille teille, vaan valtateille ja moottoritielle. Taajamassakin se toimii hillitsemässä ajonopeutta.
Mutkateillä nopeudenrajoitin toimii paremmin, se on kätevä koska sitä käyttämällä ei tarvitse seurata nopeusmittaria eikä nopeus pääse nousemaan liian korkeaksi (kovempi nopeus mm. pidentää jarrutusmatkaa).- parhaita keksintöjä
vakkari on käyttökelpoinen kaikilla teillä jos ei ole liian paljon muita edessä pumppaamassa vauhtia.
- Iha vääri :)
Enpä ole vielä törmännyt vakionopeudensäätimeen joka jarruttaisi alamäessä.
Kuorma-autoissa usein se toki laittaa pakokaasujarrun päälle kun nopeus nousee noin 5km/h yli asetetun.
Ja tottakai ylämäkeen tulee antaa lisää kaasua, että nopeus pysyy samana.
Kulutusta se tuskin nostaa. Omassa autossa on jälkiasenteinen vakionopeudensäädin, eli vaijeri kiinni kaasupolkimessa, ja se liikuttaa sitä, ja itse säädin saa nopeustiedon radion takaata... Eli auto ei edes tietä ajetaanko sitä vakkarilla tai ei- on varusteita ja...
"Enpä ole vielä törmännyt vakionopeudensäätimeen joka jarruttaisi alamäessä."
Oletkin ajanut vain japanilaisia halpisautoja! Niissä kaikki varusteen on toteutettu vähän sinne päin. - 5568897897
on varusteita ja... kirjoitti:
"Enpä ole vielä törmännyt vakionopeudensäätimeen joka jarruttaisi alamäessä."
Oletkin ajanut vain japanilaisia halpisautoja! Niissä kaikki varusteen on toteutettu vähän sinne päin.Ainuat merkit mitä en ole ajanut "kansanautoista" on BMW, Honda, Saab, Lada
5568897897 kirjoitti:
Ainuat merkit mitä en ole ajanut "kansanautoista" on BMW, Honda, Saab, Lada
Mersun vakkari ainakin jarruttaa, jos nopeus uhkaa nousta "liikaa".
Tosin jarrutus tehdään moottorilla, eli vaikutus riippuu kovasti kierroksista. Joskus ei meinaa huomata, toisinaan ihan selkeä hidastus tulee.- vakkarituhluri
Kaasun painaminen ylämäessä "tuskin nostaa kulutusta" huh huh .
Tuohan se juuri tekee vakkarista epätaloudellisen, kun kaasuttaa ylämäessä ja höllää kaasua alamäessä, missä voisi kerätä vauhtia seuraavaan mäkeen.
Ei ole kovin looginen laite jos ei siinä ole reilua toleranssia nopeuden suhteen. - Pekka-
5568897897 kirjoitti:
Ainuat merkit mitä en ole ajanut "kansanautoista" on BMW, Honda, Saab, Lada
Bemarin vakionopeussäädin jarruttaa alamäessä, mikäli nopeus uhkaa kohota liiaksi.
Lisäksi se tietysti jarruttaa mikäli edessä oleva auto hidastaa. vakkarituhluri kirjoitti:
Kaasun painaminen ylämäessä "tuskin nostaa kulutusta" huh huh .
Tuohan se juuri tekee vakkarista epätaloudellisen, kun kaasuttaa ylämäessä ja höllää kaasua alamäessä, missä voisi kerätä vauhtia seuraavaan mäkeen.
Ei ole kovin looginen laite jos ei siinä ole reilua toleranssia nopeuden suhteen.Siinä voi kulutus nousta aika reilusti, kun poliisi muistaa polttoaineensäästäjää alamäen alla...
Itsekin sain kerran sakot, kun vitosvaihteella ei riittänyt moottorijarrutus pitämään vauhtia laillisena. mäen yllä 80 km/h, alla mittasivat 96 (mittasivat varmaan enemmän, mutta tuo oli se tuomion peruste).
Koska pyrin olemaan ylittämättä nopeusrajoituksia niin paljoa, että siitä olisi merkittäviä taloudellisia seuraamuksia, on alamäissä jarrutettava. Jotta matkanopeus ei laskisi, on siis ylämäissä kiihdytettävä. Jonossa ajettaessa tietysti muutenkin tasanopeudella.
- kokenutkin teini?
"lisää väkisin kaasua yäämäissä" , no pitäähän sitä pysyä joka tapauksessa liikenteen tahdissa.
"Lisää Kulutusta", no riippuu ihan kuskista.
"Pitkillä matkoilla ja/tai väsyneenä ajettaessa se melkein viimeinen kuskin huomiota vaativa laite eli kaasupoljin ei enää tarvitse huomiota". Mielestäsi siis muuta liikennettä ei seurata ollenkaan?
Olihan taas noloimpia aloituksia aikoihin, ihan kuin tietämättömyys ja kateus paistaisi läpi koko jutusta?- vakiokaasulla vaan
Onneksi ei ole noita murheita kun on vakiokaasusäädin integroitu nilkkaan.
Laittaa vaan kaasun sopivaan asentoon ja pitää leppoisasti siitä. Nopeus vähän seilaa hidastuen ylämäessä ja sitten on kiirustaival alamäessä, mutta matka taittuu helposti keskimäärin nopeusrajoituksen mukaan . Eikä ole pakko ajaa 120 lasissa, vaan voi aivan hyvin lasketella vaan sitä 90 km/h matkavauhtia. Silläkin ehtii. - Vakiota peliin
vakiokaasulla vaan kirjoitti:
Onneksi ei ole noita murheita kun on vakiokaasusäädin integroitu nilkkaan.
Laittaa vaan kaasun sopivaan asentoon ja pitää leppoisasti siitä. Nopeus vähän seilaa hidastuen ylämäessä ja sitten on kiirustaival alamäessä, mutta matka taittuu helposti keskimäärin nopeusrajoituksen mukaan . Eikä ole pakko ajaa 120 lasissa, vaan voi aivan hyvin lasketella vaan sitä 90 km/h matkavauhtia. Silläkin ehtii.Sen nykivän vauhdin kyllä huomaa. Onneksi autokanta uudistuu, ja nuo vanhat ritsat häviävät ja kuljettajansa kokevat AHAA -elämyksen tajutessaan mikä vakkari on.
- automatiikkaa peliin
vakiokaasulla vaan kirjoitti:
Onneksi ei ole noita murheita kun on vakiokaasusäädin integroitu nilkkaan.
Laittaa vaan kaasun sopivaan asentoon ja pitää leppoisasti siitä. Nopeus vähän seilaa hidastuen ylämäessä ja sitten on kiirustaival alamäessä, mutta matka taittuu helposti keskimäärin nopeusrajoituksen mukaan . Eikä ole pakko ajaa 120 lasissa, vaan voi aivan hyvin lasketella vaan sitä 90 km/h matkavauhtia. Silläkin ehtii.Miksi nykyään kaasupolkimen vaikutus pitää olla suoraan moottoriin varsinkin automaattivaihteisessa autossa? miksei kaasupoljin voisi olla nopeudenvalitsin jolla valitaan haluttu nopeus ja automatiikka pitää sen samana säätämällä kaasua ilman että kuljettajan tarvitsee muuttaa kaasupolkimen asentoa.
mitä automaattivaihteisessa autossa tekee perinteisellä kaasupolkimella. myös matelu liikennevaloissa loppuisi kun kaasu olisi pohjassa kunnes haluttu nopeus saavutettu. - 21+098
automatiikkaa peliin kirjoitti:
Miksi nykyään kaasupolkimen vaikutus pitää olla suoraan moottoriin varsinkin automaattivaihteisessa autossa? miksei kaasupoljin voisi olla nopeudenvalitsin jolla valitaan haluttu nopeus ja automatiikka pitää sen samana säätämällä kaasua ilman että kuljettajan tarvitsee muuttaa kaasupolkimen asentoa.
mitä automaattivaihteisessa autossa tekee perinteisellä kaasupolkimella. myös matelu liikennevaloissa loppuisi kun kaasu olisi pohjassa kunnes haluttu nopeus saavutettu.miksei kaasupoljin voisi olla nopeudenvalitsin jolla valitaan haluttu nopeus ja automatiikka pitää sen samana säätämällä kaasua ilman että kuljettajan tarvitsee muuttaa kaasupolkimen asentoa.
Et ole kuullut vakkarista?
- Vanha äijä
Kaasuautojen oma foorumi tämä. Eikös vaan, kanssaveitikat, autoilu olekin ihanaa? Etenkin se, kun pääsee ohittamaan toisen autoilijan, siinä puntti kastuu! Entä se, kun laittaa aurinkolasit päähän, siitä tunnistaa kuka osaa autoa viedä! Ei, nyt on pakko mennä Tekniikan Maailman kanssa vessaan kädelle!
- tiedän enemmän
voi hyvänen aika "punainen pilvi".vakionopus-säädin SÄÄSTÄÄ polttoainetta alamäissä jumankekan torvelo.kerroppa kaikelle kansalle miten kiipiät lullallais ylämäkeen painamatta kaasua....voi **** ja ..meitä on moneksi.:)
- kevyt kaasujalka
Vakkari tuhlaa polttoainetta ylämäessä painamalla hullun lailla kaasua, jopa niin että automaatti vaihtaa pienemmälle ja kulutus vielä entisestään lisääntyy.
Sen sijaan vakiokaasulla ajava säästää, sillä alamäessä kehittyy lisää liike-energiaa, millä seuraava ylämäki menee helposti ylös samalla vauhteella vaan kevyesti jalkaa kaasupolkimella pidellen. Ei pidä väkisin painaa lisää kaasua, vaan antaa vauhdin kevyellä kaasulla hieman vajota. Kyllä se vauhti taas nousee tasaisella haluttuun lukemaan kaasun asentoa muuttamatta ja alamäessä karkaa hieman ylikin.
Näin matkanteko on leppoisaa ja polttoainetta säästävää.
Ei ole pakko ajaa koko ajan rajoituksen mukaan tai jopa kympin yli.
- harkittu käyttö
"Vakkari tuhlaa polttoainetta ylämäessä painamalla hullun lailla kaasua, jopa niin että automaatti vaihtaa pienemmälle ja kulutus vielä entisestään lisääntyy. "
Kun seuraan ajotietokoneen hetkellistä kulutusta niin ei se nouse kuin harvoin yli 10 litraan / 100 km - kiihdytyksissähän 20 litran hetkellinen kulutus ei ole hämmästelyn aihe. Riippuu siis varmasti autostakin milloin kannattaa kytkeä se pois ylämäkeen.
Turbodieselissä kun ajonopeus maantiellä on juurikin parhaan väännön alueella on voimaa sen verran yli tarpeen ettei mäet vaikuta vauhtiin. Sen käytöllä, eli vakionopeudella voi välttää sen että takanatuleva lähtee hakemaan takapuskurissa roikkuen vaarallista ohituspaikkaa.- Merkistä viis.
Häh? Käytän vakkaria joka rajoitusalueella ja aina juntit roikkuvat puskurissa kiinni,eli miten vakkarin käyttö poistaa tosimiehet liikenteestä?
- harkittu käyttö
Merkistä viis. kirjoitti:
Häh? Käytän vakkaria joka rajoitusalueella ja aina juntit roikkuvat puskurissa kiinni,eli miten vakkarin käyttö poistaa tosimiehet liikenteestä?
-> aina juntit roikkuvat puskurissa
Sille ei voi paljoakaan kun ei liikennevalvontaa juuri ole, mutta jos välttyy nokkakolaririskitilanteilta niin se on se tärkein pointti. En kuitenkaan väitä etteikö niitäkin olisi paljon joille tasaiseksi matkavauhdiksi ei riitä 2 km/h (navigaattori-)ylinopeus.
Peräänajo on paha lähinnä silloin jos eteen juoksee hirvi, muutoin edessä on turvaväli, eli selviää lähinnä peltivaurioilla. Mutta aina tulee tehdä rikosilmoitus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta (Rikoslaki 23 luku).
Itse lähden ehkä ohitukseen jos edelläajavan pumppaava ajotapa estää vakionopeussätimen käytön. Mutta vaikka nopeus olisikin 2-4 km/h alle rajoituksen niin jos se on tasaista en viitsi ohittaa jos on käytettävä vastaantulijoiden kaistaa - hyväksyn sen ettei kaikilla ole navigaattorinopeusmittaria käytössä.
- Oeyutta
"Vakionopeussäädin lisää liikennevahinkoja "
Pitää paikkansa, ainakin Suomessa. On todella vaikeaa ajella kolonnissa vakkarilla, kun on pakko ajaa toisen hanurissa aivan kiinni!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174416
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731637Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella261354Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641197- 114944
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42932- 171914
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75904Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon18871