Peltivallas vähän pölläyttelee nokea ja on alkanut jäähtyä hitaasti eli puhallin käynnistyy normaalin jäähdytyspuhalluksen jälkeen muutaman kerran. Pitäisi kait puhdistaa palokammio.
Uskaltaako lähteä purkamaan kun ilmeisesti sopivaa huoltosarjaa (hehku ja huopa tms...) ei kait enää saa? Googlailulla saadun tiedon perusteella käsitin että uudempien huoltosarjojen joku rengas on ohuempi ja lämmitin alkaa ulvomaan (nykytilannetta pahemmin) jos sellaisen laittaa.
Voiko nuohouksen tehdä ilman että mitään uusia tiivisteitä tai muita varaosia pitää hankkia? Pönttö on tietysti ahtaasti perää vasten kannen alla, niin onnistuuko laitetta irroittamatta, sen huoltokannen avaamalla? Olisin kiitollinen, jos joku nuohouksen tehnyt voisi kertoa miten, ja mitä erityisesti piti ottaa huomioon tuossa huollossa. Minulla on kyllä v. 1979 julkaistu käyttöohje, jossa kuvat laitteesta.
Wallas 1800b nuohous
17
2245
Vastaukset
- gh34
Taas löytyisi venemestarilinkki, 2/2014. Tuossa jutussa huollettiin peltiwallas , numeroa suurempi 2000. Hyvät valokuvat ja selitykset. Kannattaa varmaankin ostaa tuo artikkeli käyttöohjeen jatkeeksi.
http://www.venemestari.fi/artikkeli_detail.html?id=2242 - Wallander
Mulla on myös iänikuinen peltikuorinen 1300 wallas. Ainakin viime kesänä tuon huolto onnistui, varaosasatsia oli saatavilla. Käytin loppujen lopuksi vehkeen ammattimiehellä huollettavana.
Se tuntuu tuo wallas olevan semmoinen, että se haisee aluksi melko paljon petroolille. Sitten se noin kymmenen minuuttia käynnistyksestä alkaa tosiaan pitämään ihmeellistä ujellusta ja kurnutusta. Puolen tunnin sisään on tilanne stabiloitunut, ääniä ei kuulu eikä käryjä tule, kai se sen aikaa kestää kunnolla syttyä ja lämmetä. Johtuukohan tuo ujellus sitten tuosta varaosasarjasta; ainakin se minulle myytiin juuri tuohon vehkeeseen sopivana. Ostin laitteen käytettynä, eli en tiedä pitikö se jotain ääntä ennen huoltoa. - 23+2
" tosiaan pitämään ihmeellistä ujellusta ja kurnutusta"
tuo johtuu kulahtaneista puhaltimen laakereista, puhaltimen metallliset lavat hinkkavat koteloon. Voitelu litiumrasvalla auttaa.- Wallas1800B
Wallas 1800 B varaosia löytyy Ruotsista:
http://www.seacomfort.se/sv/e-handel-produktsida/reservdelar-wallas/servicesats-m-veke-o-glodspiral-till-thermic-o-aldre-wallas-1800b/ - valuuttavekslaukset
Oletko tilannut tuolta? Onnistuuko valuutanvaihto kruunuiksi jotenkin samalla kun tilaa ja maksaa vaikka PayPalillä tuonne sivustoon?
valuuttavekslaukset kirjoitti:
Oletko tilannut tuolta? Onnistuuko valuutanvaihto kruunuiksi jotenkin samalla kun tilaa ja maksaa vaikka PayPalillä tuonne sivustoon?
Oli se verkkokauppa mikä tahansa, niin kyllä ne eurot korttimaksussa ihan automaattisesti muuttuvat kyseisen kaupan omaan valuuttaan. Kohtuullisen tarkan hinnan saat jakamalla ruotsin kruunuhinnan (SEK) kymmenellä.
Wallas 1800B eli vanha peltilaatikkowallas. Ei enää kannata uhrata aikaa noille. Tiedän, että noilla on innoaks kannattajakuntansa, jokta askartelevat noita kuntoon, mutta onhan noita mobilistejäkin, jotka ajelevat vielä vanhoilla Cortinoilla ja Vauxhalleilla ja tuunaavat niitä kuntoon. Varaosia ei enää tehdas toimita, joten ne pitää tehdä itse.
Ei kannata.
Wallas 1300, josta puhuttiin ylempänä on sensijaan vielä tuotannossa oleva laite, joskin hieman tuunattu vuosien varrella. Osia saa hyvin ja ihan soiva peli.
Ulina ei aiheudu laakereista, vaan palamisesta. Jos paloarvot ei ole säädetty kohdilleen saattaa poltin ottaa resonanssia ja ulvoo.
Venemestarin linkki wallaksen huoltoon koski sensijaan 1800 ja 2400 malleja, jotka on edelleenkin tuotannossa olevia malleja. 1800B ja 1800 mallit on ihan eri malleja keskenään.- Peltiwallas
Mikäli ymmärsin vastauksesi oikein, niin palopesän nuohouksen vaatima purku vaatii kasausvaiheessa uudet tiivisteet tai varaosasarjan joita ei saa? Sinänsä nuohouksen vaatima aika tai sen uhraaminen ei ole ongelma, ja laite on kunnossa, vuosikausiin ei ole putsattu joten nokea on vaan kertynyt.
Antaa siis pöllyttää niin kauan kuin lämmittää enkä edes yritä puhdistusta. - auttaisiko tämä
Peltiwallas kirjoitti:
Mikäli ymmärsin vastauksesi oikein, niin palopesän nuohouksen vaatima purku vaatii kasausvaiheessa uudet tiivisteet tai varaosasarjan joita ei saa? Sinänsä nuohouksen vaatima aika tai sen uhraaminen ei ole ongelma, ja laite on kunnossa, vuosikausiin ei ole putsattu joten nokea on vaan kertynyt.
Antaa siis pöllyttää niin kauan kuin lämmittää enkä edes yritä puhdistusta.Minulla on helposti irrotettava vanha wallas 1300. Siitä saa noet ties mistä pois ravistelemalla laitetta ylösalaisin. Ei ole koskaan puhaltanut nokea kajuuttaan.
- Peltiwallas
auttaisiko tämä kirjoitti:
Minulla on helposti irrotettava vanha wallas 1300. Siitä saa noet ties mistä pois ravistelemalla laitetta ylösalaisin. Ei ole koskaan puhaltanut nokea kajuuttaan.
Sikäli ei auta että irroittaminen ei todellakaan ole helppoa, monella mutkalla makaaminen sitlootan penkin säilytystilassa kurkoitelle peräpeiliin kiinnitettyä lämmitintä. Pakoputkihan tuossa on kannen läpi, ja sitä imurilla putsasin, putki tuli nuohottua mutta kovin syvälle imu ei ylettynyt. Saisikohan tuonne paineilmalla pöllytystä aikaan laitetta purkamatta?
Peltiwallas kirjoitti:
Mikäli ymmärsin vastauksesi oikein, niin palopesän nuohouksen vaatima purku vaatii kasausvaiheessa uudet tiivisteet tai varaosasarjan joita ei saa? Sinänsä nuohouksen vaatima aika tai sen uhraaminen ei ole ongelma, ja laite on kunnossa, vuosikausiin ei ole putsattu joten nokea on vaan kertynyt.
Antaa siis pöllyttää niin kauan kuin lämmittää enkä edes yritä puhdistusta.Se polttimen ydin on sellainen kuppi, jossa on polttoaineen haidutukseen sellaista "villaa" kun poltin puretaan tarvitaan lisäksi pari klingeriittirengasta ja hehkulankapaketti. Tämä on liki sama kuin nykyisissäkin, muta mitat ei täsmää. Tiedän, että innokkaimmat on niitä viilailleet noista.
En linkkaa tänne osoitetta, kun joku veträä herneen nekkuun siitä kumminkin.
Huono palaminen johtuu, kun polttimessa oleva "villa" alkaa tukkeutumaan ja nokeutumaan ja polttoaine ei höyrysty kunnolla.
Ravistelemalla ei korjaannu kuin spray maalipullo, jos sekään.
Aloittajalle: mainitsemasi käynnistyy/sammuu-häiriö johtuu jälkijäähdytystermostaatista. Se on jousispiraalilla siinä polttimen ulkovaipassa. Tyypiltään se on 80C:ssa kytkevä niinkuin periaatteessa uudemmissakin. Vanhemmiten siitä rupeaa bakeliittirunko murenemaan jousen painaessa ja oireilee noin. Aivan orginaalia voipi olla vaikea enää löytää mutta vastaavakin käy kun vaan pitää huolta ettei kontaktit pääse oikariin toisiinsa tai runkoon. Voi olla välttämätöntä pistää pätkä silikoniletkua tuon jousen päälle. Sitä löytuu kumialan liikkeistä.
Nuohousta ei voi tehdä purkamatta joten jos vaan pelaa niin enpä menisi poltinta aukomaan.
Mitä siihen ääneen tulee niin väitän että se epämääräinen kiljahtelu ja "horina" joka pitää tehokkaasti miehistön ja laiturinaapuritkin hereillä on useimmiten liiallisen palamisen aiheuttamaa liekin resonointia lämmönvaihtimessa. Tästä voi varmistua laittamalla tuuletuksen (vent) päälle ja polton (burn) pois. Useimmiten mekkala loppuu hetikohta.
Nimim. Wallanderin Wallas 1300 ei ole sama kuin Wallas 1800B. Toimintaperiaate on sama mutta muuten ovat kokonaan toisilta planeetoilta. Toki sekin voi oireilla samaan tapaan, mainitsen tämän vain siksi että siihen kyllä löytyy varaosia. En siis "illistele".
Myös mainittu Wallas 2000 on kokolailla erilainen kuin W1800B. Se on kokolailla yhtenevä ruåtsalaisten Thermojen kanssa, esim. Thermo 2500 on identtinen Wallas 2000:n kanssa.
Vielä jälkikirjoitus peltiwallaksesta:
Alaluukku on suljettava ennen käynnistystä koska paloilmapuhallin työntää paloilman sinne.
Kytkin joka sytyttää palamisen merkkivalon ohjaustaulussa ei usein vanhemmiten toimi eikä sitä voi vaihtaa koska se on pistehitsattu poltinpohjaan. Ei sillä onneksi ole4 toiminnan kannalta mitään merkitystäkään, itsenäinen osio. Näissä uudemmissa punaisella LED-valolla on aivan toiset merkitykset.- Peltiwallas
Kiitokset Sepeteus, aika selvältä kuulostaa. Minulla on jossain varastossa varaosawallas, joten pitänee vaihtaa siitä tuo termostaatti. Aika lailla jo selvää, ettei kannata poltinta aukoa. Lämmitin nimittäin toimii ihan hyvin, yksi yö jo nukuttu hyvin lämpimässä veneessä, käynnistyi talven jälkeen heti toisella hehkutuksella. Nokipalleroita on alkanut silloin tällöin sylkemään kannelle, mutta eipä niitä haitaksi asti vielä ole. Imurilla ei pakoputken kautta ylettänyt kovin syvälle mutta entäpä paineilmaletkulla pöllyttely, saisiko sillä polttimoa putsailtua.
En oikeastaan mikan tavoin vertaisi tätä johonkin antiikkiauton huoltohommaan, vaan esimerkiksi Rosenlewin jääkaappiin jossa saunakaljani pysyvät yhä kylmänä vaikka vehkeellä on ikää n. 40 vuotta. Sellaista pitäisi tekniikan olla, eikä niin kuin Garminilla joka lopettaa merikarttojen (Blue Chart G) myynnin puolenkymmentä vuotta sen jälkeen kun viimeinen niitä käyttävä laite on valmistunut. Meikäläisen Wallas on vuodelta -80, siis suht. uusi, ja paljon olisi käyttöikää jäljellä jos huolto-osia saisi.- 1212
Mikäs siinä, jos intoa riittää. Ainakaan Itse en enää jaksa teutaroida noiden jeesuksenaikaisten nokipatojen kanssa.
- Suuntaa_antavasti
Kaikkihan on suhteellista, mutta 37 vuotiasta lämppäriä en kutsuisi "suht uudeksi".
- Pörni
Meidän Wallas 1800B on vuotta vanhempi, eli 1979. Siihen verrattuna kasikymppinen on suhteellisen uusi
- Anonyymi
Minulla vieläkin käytössä wallas 1800b vuodelta 1974. Lämmitin myyjien puhetta etteikö kannattaisi huoltaa tai korjata. Ainakin perus huoltosarjaa saa vielä Ruotsista ja toimitus oli nopea, saapuu kotiin 3-4 päivässä.
https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/wallas-tillbehor/servicesats-thermic-thermo-aldre-wallas
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619574Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493040Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422821- 602621
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2002042- 1041944
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251883Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä531440Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121276- 281241