citizen kanen loppu?

lAinasin tossa Citizen Kanen mutta DVD oli lopusta vioittunut enkä nähnyt viimeisiä 15 minuutteja. Visiko joku ystävällinen sielu valottaa niitä mulle. Kuka tai mikä on rose bud?

13

1387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raquel

"Rosebud" välähtää jo ihan alkujaksossa, mutta sitä on vaikea havaita ilman pysäytyskuvaa. Ihan siinä lopussa työmiehet työntävät valtavan isoon uuniin Kanen jäämistöä, jolla ei ole mitään arvoa ja jota muut eivät ole huolineet ja taitaa olla ihan elokuvan viimeinen kuva, jossa joku heittää puisen kelkan uuniin ja kelkan reunassa lukee "Rosebud",liekit tarttuvat kelkkaan, jonka palamista sitten seurataan himmennykseen saakka eli se oli sen kelkan nimi, jolla Kane oli pikkupoikana laskettelemassa mäkeä kun hänet "haettiin" kaupunkiin luomaan uraa. Joku muu tämän osaisi hienommin selittää, mutta minusta loppukohtaus sulkee upeasti ympyrän eli antaa merkityksen elokuvalle. Kelkka nimeltään Rosebud ikään kuin ikonisoi Kanen lapsuuden.

• Raquel

"Rosebud" välähtää jo ihan alkujaksossa, mutta sitä on vaikea havaita ilman pysäytyskuvaa. Ihan siinä lopussa työmiehet työntävät valtavan isoon uuniin Kanen jäämistöä, jolla ei ole mitään arvoa ja jota muut eivät ole huolineet ja taitaa olla ihan elokuvan viimeinen kuva, jossa joku heittää puisen kelkan uuniin ja kelkan reunassa lukee "Rosebud",liekit tarttuvat kelkkaan, jonka palamista sitten seurataan himmennykseen saakka eli se oli sen kelkan nimi, jolla Kane oli pikkupoikana laskettelemassa mäkeä kun hänet "haettiin" kaupunkiin luomaan uraa. Joku muu tämän osaisi hienommin selittää, mutta minusta loppukohtaus sulkee upeasti ympyrän eli antaa merkityksen elokuvalle. Kelkka nimeltään Rosebud ikään kuin ikonisoi Kanen lapsuuden.

• Kiitos paljon:) Jotain tollasta aattelinkin... Mukava loppu, olis ollu kiva itekin nähdä se.

• woodyallen

hei. kauheeta ettet nähny loppuun sitä! oikeen myötäharmistus tulee. siinä kun on niin tärkeä se loppu. katso se uudestaan ja korjaa tämä virhe maailmankaikkeudessa!

• donna_86

Joo aattelin kyllä kattoo uudelleen, ainakin lopun haluaisin nähdä. Se loppuhan ton leffan pointti on:)

• Raquel

Aika harvoja leffoja pystyn nimeämään, joissa on ns. ympyrän sulkeva loppu, eli teos, joka on pakko katsoa alusta loppuun, jotta siinä olisi järkeä. Citizen Kane on yksi niistä harvoista. Moni pitää sitä tylsänä ja raskassoutuisena ja en minäkään sitä kelpuuta edes TOP-100-parhaat elokuvat listalleni, mutta alku ja loppu, siinä on Citizen Kanen ydin. Jos missaat alun ja/tai missat lopun, olet menettänyt otteen koko leffaan.
        Joten olen samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa.

• elorgdata
        Raquel kirjoitti:

Aika harvoja leffoja pystyn nimeämään, joissa on ns. ympyrän sulkeva loppu, eli teos, joka on pakko katsoa alusta loppuun, jotta siinä olisi järkeä. Citizen Kane on yksi niistä harvoista. Moni pitää sitä tylsänä ja raskassoutuisena ja en minäkään sitä kelpuuta edes TOP-100-parhaat elokuvat listalleni, mutta alku ja loppu, siinä on Citizen Kanen ydin. Jos missaat alun ja/tai missat lopun, olet menettänyt otteen koko leffaan.
        Joten olen samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa.

"Aika harvoja leffoja pystyn nimeämään, joissa on ns. ympyrän sulkeva loppu, eli teos, joka on pakko katsoa alusta loppuun, jotta siinä olisi järkeä. Citizen Kane on yksi niistä harvoista. Moni pitää sitä tylsänä ja raskassoutuisena ja en minäkään sitä kelpuuta edes TOP-100-parhaat elokuvat listalleni, mutta alku ja loppu, siinä on Citizen Kanen ydin"

Höpöä. Citizen Kanen ydin ei ole missään lapsuuden kelkassa, se on pelkkä gägi. Et tainnut ymmärtää elokuvasta mitään, mihin viittaa se että se sijoittuu listallasi mihin sijoittuu.

• Raquel
        elorgdata kirjoitti:

"Aika harvoja leffoja pystyn nimeämään, joissa on ns. ympyrän sulkeva loppu, eli teos, joka on pakko katsoa alusta loppuun, jotta siinä olisi järkeä. Citizen Kane on yksi niistä harvoista. Moni pitää sitä tylsänä ja raskassoutuisena ja en minäkään sitä kelpuuta edes TOP-100-parhaat elokuvat listalleni, mutta alku ja loppu, siinä on Citizen Kanen ydin"

Höpöä. Citizen Kanen ydin ei ole missään lapsuuden kelkassa, se on pelkkä gägi. Et tainnut ymmärtää elokuvasta mitään, mihin viittaa se että se sijoittuu listallasi mihin sijoittuu.

Olen nähnyt niin paljon elokuvia, joten siinä mielessä ei ole mikään yllätys, jos "Citizen Kane" ei sijoitu TOP-100-listalleni.

Ja kelkkahan nimenomaan "sulkee ympyrän". Elokuvan tematiikka sijoittuu poliittisten kysymysten ympärille - hyvin vihjeellisesti tosin, mutta koko ajan "Rosebud" kulkee mukana eikä ole siis mikään PELKKÄ "gag" - vaan Kanen huolettoman lapsuuden viimeinen jäänne.

Minulle "Citizen Kane" on ensisijaisesti trilleri, joillekin se on parodia Hearstista ja hänen valta-asemastaan, joillekin puhdasta draamaa, tai sitten tuota kaikkea.

Samoin kuin kauneus katsojan silmässä taideteosta tutkittaessa, on elokuvallinen tulkinta myös henkilökohtainen kokemus.

• rico cooper
        Raquel kirjoitti:

Olen nähnyt niin paljon elokuvia, joten siinä mielessä ei ole mikään yllätys, jos "Citizen Kane" ei sijoitu TOP-100-listalleni.

Ja kelkkahan nimenomaan "sulkee ympyrän". Elokuvan tematiikka sijoittuu poliittisten kysymysten ympärille - hyvin vihjeellisesti tosin, mutta koko ajan "Rosebud" kulkee mukana eikä ole siis mikään PELKKÄ "gag" - vaan Kanen huolettoman lapsuuden viimeinen jäänne.

Minulle "Citizen Kane" on ensisijaisesti trilleri, joillekin se on parodia Hearstista ja hänen valta-asemastaan, joillekin puhdasta draamaa, tai sitten tuota kaikkea.

Samoin kuin kauneus katsojan silmässä taideteosta tutkittaessa, on elokuvallinen tulkinta myös henkilökohtainen kokemus.

Hmm olen kyllä edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että sillä mikä rosebud on, ei ole niinkään väliä vaan sillä, miten tuohon kysymkseen pyritään vastaamaan.

Kanen tematiikka pyöriikin tällöin nimenomaan totuuden ympärillä. Kukin elokuvan henkilöistä/tapahtumista kertoo oman totuutensa siitä, kuka on Kane. Ei siis ole olemassa yhtä totuutta (edes kameran silmä ei ole absoluuttisen totuuden mitta, vaan se voi valehdella), vaan totuus on jonkinlainen luova voima - ei todellinen Kanen hahmo vaan Kanen moniulotteinen representaatio.

Banalisoitakoon tämä nykyesimerkin avulla: mediaa seuraamalla on mahdotonta tietää millainen on oikea george w. bush. voimme tietää vain millainen on median luoma george w. bush.

• woodyallen
        elorgdata kirjoitti:

herättääpä mielipiteitä! siis tässäpä mahtava elokuva josta on antoisa keskustella;
        Elorgdata, oletko antautunut leffan vietäväksi ollenkaan,vai yritätkö taistella sitä vastaan? Mikä se ydin sinusta on?
        Mun mielipide on se, että jollei citizen kanen lopusta vaikutu, niin sitten se leffa ei ole tehonnut oikein.
        Kaikista suurin juttu koko leffassa on se, miten lapsuutta ei koskaan voi saada takaisin, se että mikään mammona ei korvaa viatonta lapsuuden aikaa.Siis sitä mitä kelkka edustaa.
        esimerkkinä isoäitini:
        hänen äitinsä ei osoittanut rakkauttaan hänelle lapsena. vaikka hän sai oman perheen joka rakasti häntä koko loppuelämän ajan, silti elämää varjosti kokoajan ettei oma äiti välittänyt, ja kuolinvuoteellaankin vielä itki asiaa.
        koko elämää siis varjosti tämä lapsuuden asia.
        Uskon että asia lapsuudesta saattaa merkitä ihmiselle enemmän kuin miltään muilta vuosilta koska ihminen tietää olleensa silloin "viaton". Juuri samalla tavalla tämä päähenkilö palasi lapsuuteensa välittömästi kun kuolo korjasi: siis "ympyrä sulkeutui", niinkuin Raquel ilmaisikin.
        SIKSI minusta se kelkka edustaa tärkeintä asiaa koko leffassa. Olen romantikko sitten ehkä, mutta mulle ainakin se on sen ydin.

• SynkMaster
        Raquel kirjoitti:

Itse muistelen tulkinneeni sen Rosebudin ensi näkemältä, ennen viimeistä kuvaa, jonkinlaiseksi hellittelysanaksi, muistoksi kokemuksellisesti elämän kenties ainoasta "todellisesta" tunnesiteestä (lapsuudessaan) äitiinsä... Hetkinen, nyt en enää muistakaan kunnolla sitä tarinan alkua. Täytyykin tarkistaa.

• mark kane

Loppu hyvin - kaikki hyvin.

• miriette

Se on sen lapsuuden kelkka. Särkiessään vahingossa sen lasikuplan jonka sisällä on ruusu ja sataa lunta, tää rikas äijä palaa lapsuutensa onnellisiin talvisiin päiviin jollon se sai lahjaks ihanan kelkan jossa oli ruusun kuva ja jonka kelkan nimi oli Rosebud. Eli viimesenä muistikuvana elämästä kaikkein tärkein, jotain todella rakasta, lapsuudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe