liimalasin vaihto

itse

Moi!

Onko kellään tietoa/kokemusta liimatun tuulilasin vaihdosta kotioloissa, saako toisesta autosta ehjänä irti, miten liimataan paikoilleen ym, vai onko toivoton projekti. Auton arvoon nähden ei voi mennä autolasiliikkeeseen(n. 200e)

14

12754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse

      Siis lasin vaihto noin 200e, auton arvo ehkä vielä hieman korkeampi

      • ..............

        On kokemusta liimalasin vaihdosta.


      • ite
        .............. kirjoitti:

        On kokemusta liimalasin vaihdosta.

        jep. et sit viitteis kertoo mulleki... ;)


      • ..........
        ite kirjoitti:

        jep. et sit viitteis kertoo mulleki... ;)

        Miksipä en viitsisi kertoa sullekki.


      • ite
        .......... kirjoitti:

        Miksipä en viitsisi kertoa sullekki.

        jos olisi ihmisellä järkeviä harrastuksia, niin ei täällä noin idioottimaisia kommentteja kirjoittelisi...??? eli hommaa elämä!!!


    • l-200

      No niin.

      Kerran olen vaihtanut liimalasin autoon, auto oli -82 corolla, tämä tehtiin vuonna -94.

      Vanha lasin otin irti leikkaamalla liiman irti pianolangasta tehdyllä leikkurilla.

      Ensin langan toinen pää työnnettiin vain raakasti lasiliiman läpi pienissä erissä kerrallaan kunnes lanka oli kokonaisuudessaan läpi siten että lasin molemmin puolin oli suunnilleen yhtä paljon lankaa.
      Tämän jälkeen langan päihin puukapulat joista sai otteen, älä yritä ilman kapulaa, lanka leikkautuu takuuvarmasti sormiin ja tekee kipeää.

      Leikkaus tapahtui edes-takaisin hankaamalla ja kokoajan eteenpäin vieden jolloin lopuksi lasi oli irti, ja lähti ehjänä. Leikkaussaumaa joutuu toki jonkin verran tasoittelemaan ennenkuin uuden lasin saapi liimattua, mitä tasaisempi alusta, sen paremmin liimaus onnistuu.

      Uusi lasi liimattiin sika-massalla ja lasia hieman nytkyteltiin että liimamassa leviäisi mahdollisimman tasaisesti. Puristus tehtiin kuormaliinoilla siten että liimattavan lasin päälle 2-puoleisella teipillä styroksia ulkopuolelle ja tämän päälle kiristettiin kuormaliinat sopivalle tuntuvaan tiukkuuteen. Liian tiukalle kun kiristät niin lasi halkeaa.

      Tarkista lasin läpi että liima leviää tasaisesti eikä väliin jää rakoja joista vesi pääsee tunkeutumaan liimaukseen, raot ja kolot näkyvät kyllä selkeästi lasin läpi.

      Uusissa autoissa kuulemma saattaa airbagi laueta jos omatoiminen asentaja menee ropeloimaan lasia, tämä siis kuulopuhetta, en tiedä varmaksi mutta bagi tuskin on ilmainen joten en viitsi kokeilla.

      Hommaan menee ensikertalaiselta n. päivä josta suurin osa aikaa menee ihmettelyyn :), ainakin itsellä meni.

      Muista muutama juttu.
      -varaa aikaa ja hermoja
      - riittävän kokoinen ja lämmin tila-
      -pidä paikat puhtaina niin työskenetely on helpompaa.

      Siinäpä se, loppujen lopuksi ei se lasin vaihto ole niin ihmeellinen juttu.

      Terveisin.
      L-200.

      • itse

        Joo, kiitoksia neuvoista...

        Vielä jäi muutama kohta hieman epäselväksi, eli tuo lasin puristaminen, montako kuormaliinaa ja mihin kohtiin lasiin tyroksia?

        Ja tietenkin tuo "liian tiukalle" on aina omakohtainen arvio, sittenkun napsahtaa niin tietää ettei noin paljoa... ;)

        Nyt vain ongelmana tuo lämmin tilava tila, talvella tuleepi ongelmia...


      • l-200
        itse kirjoitti:

        Joo, kiitoksia neuvoista...

        Vielä jäi muutama kohta hieman epäselväksi, eli tuo lasin puristaminen, montako kuormaliinaa ja mihin kohtiin lasiin tyroksia?

        Ja tietenkin tuo "liian tiukalle" on aina omakohtainen arvio, sittenkun napsahtaa niin tietää ettei noin paljoa... ;)

        Nyt vain ongelmana tuo lämmin tilava tila, talvella tuleepi ongelmia...

        No niin.

        Jos nyt en ihan väärin muista niin lasi kirittiin 3:lla isolla liinalla, siis ihan kunnon liinoilla joita es. kuorma-autoissa käytetään sidontaan. Toki pienemmätkin käy, mutta niitä sitten vissiin 4-5 kpl sitojaksi, mitä enemmän on sitovia liinoja niin tasaisemman puristeen saat liimalle.

        Styroksit laitettiin siten että veto liinoilla saatiin mahdollisimman tasaisesti jaettua lasin pinnalle, lasin ylä ja ala reunoille ainakin, näin saat liinalla puristeen ylä ja alareunoille liimauksen ajaksi.
        Samoin sivuille myös styroksia että puristetta tulee myös sivuille. Keskelle lasia sen vuoksi styroksia että liina menee tasaisesti ja "kaarevasti" lasin poikki.

        Kannattaa kuivaharjoitella vanhalla lasilla kerran pari sitä asettelua ettei tarvitse ruveta sähläämään uuden lasin kanssa silloinkun on jo liima levitettynä lasiin.
        Viemärikuppi(siis se punainen "kumilutkutin", naisväki tietää mistä kapineesta on kyse) on pirun hyvä apuväline lasin laitossa, niitä tarvitset 4 kpl, 2 kpl ulkopuolen asentajale ja sama määrä sisäpuolella häärivälle kaverille. Painat vain lutkut kiinni lasiin ja jopa on siirtely ja käsittely on helppoa.
        Huolehti että lasi on puhdas rasvasta ja liasta, samoin lutkut sillä näin varmistaa sen että ote ei irtoa es. noston aikana.
        Lutkujen avulla vain lasi kohdalleen ja ruuvimeisselillä varovasti kohotat lutkun reunusta että alipaine häviää ja otat lutkut pois, voimaa ei tarvita eikä saa käyttää koska muuten lasi liikkuu eikä sitä saa tapahtua.

        2-puoleisella teipillä sytroksit vain merkittyihin paikkoihin kiinni ja sitten liinoillla puriste lasiin ja annat liiman kuivua, se on siinä. (toki styroksit on valmiiksi teipattu ettei siinä tohinassa ruveta teippejä ja muita etsimään, samoin kaikki tykotarpeet on sopivasti hollilla, kuten fiksulla asentajalla on :D)

        Ehdottomasti liimaus lämpöisessä tilassa, ja annat kuivua kunnolla(näpit irti autosta parin päivän ajan :D).


      • Nyyrönen

        On olemassa selainen lasin liimaus-setti, jossa tulee puhdistusaine, tartunta-aine ja liima. itse käytin Soudal merkkista. Tosin se liima oli hirmu jäykkää. Ei meinannut tulla ulos vaikka kuinka kovasti puristi. En ole varma oliko aine enää kunnollista. Pullon mukana oli muuten selläinen suukappale joka antoi kolmiomaisen muodon liimavanalle. Kuivuu noin kolmessa tunnissa. Saa lasiliikkeistä.


      • Anonyymi

        Jos näet lasin läpi liiman,niin et ole laittanut mustaa tartunta ainetta lasin reunaan,kohtaan johon liimaus tulee.ja lasi irtoaa varmasti viimeistään vuoden sisällä.auringon uv säteily saa sen aikaan.ja air bändillä ei ole mitään tekemistä lasin vaihdon kanssa,ei räjähdys vaaraa.ei missään tapauksessa mitään puristimia.lämmin liima painuu pelkästä lasinpainosta,ja listat pitää laittaa paikalleen ensin ja sen jälkeen kevyesti kädellä painetaan oikeaan korkeuteen.vaihto kestää noin 1h.ja ajoon siitä 2 h. 40 vuoden kokemus, 8 kpl päivässä tahtiin parin kanssa.


    • hoojii

      Kannattaa lämmittää se lasiliima vaikka sähköpatterin päällä tsi kuumassa vesihauteessa. Tulee helposti tuubista ulos. Airbag ei poksahda lasia irrottettaessa. Vaara on siinä että jos lasi on liimattu autoon väärin kiinni, apparin airbag ei toimi kolari tilanteessa oikealla tavalla, sehän monessa autossa pomppaa kojelaudan päältä ja "ottaa" tukea tuulilasista kunnes on apparin nenässä kiinni. Jos lasi on liimattu väärin ja epäkääypäsellä liimalla, lentää lasi airbagin voimasta irti ja jne.

    • ....................

      Aika vanha ketju, mut montakohan lasia näillä ohjeilla hajotettu? :D

    • Glasspoint
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8546
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4748
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4421
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2623
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      99
      1500
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1306
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1256
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1162
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1160
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1100
    Aihe