Kiihdytyskaistalta moottoritielle

Kari

Tultaessa on itselleni sattunut nyt useamman kerran viimeisen vuoden aikana seuraavanlainen tilanne.

Edelläni on ajanut (körötellyt) toinen auto, joka on pienen kiihdytyksen jälkeen siirtynyt moottoritien puolelle heti katkoviivan alettua tai jopa ennen sitä. Kun itse yleensä kiihdytän kiihdytyskaistan ihan loppuun asti ja siirryn moottoritien puolelle 100/120 nopeudella. Niin eikös tämä "köröttelijä" saa oikein kunnon hepulin, kun olen "etuillut". Tiellä on ollut hyvin tilaa jokasuunnassa, enkä ole häirinnyt/estänyt saati vaarantanut kenenkään turvallisuutta.

Liikennesäännötkään ei taida tämmöstä sujuvaa kiihdytystä kieltää????

Kertokaas nyt viisaammat mistä moinen reaktio vois johtua. Olen ajellut vasta reilun 30 vuotta (autoilla noin miljoona kilometriä ja prätkällä 100 tonnia) ehkä vielä joskus opin ajamaankin.

27

3453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niitä

      kyrpiintyneitä pölvästejä jotka noin tekee.
      Paljon näkee esim. Hämeenlinnantiellä Suomalais-Venäläisenkoulun kohdalla kun rampilta tulee autoilijoita, niin tulevat suoraan melkein sulkuviivojen yli päätielle. Monet vieläpä ilman vilkkua. Siinä kohtaa on kiihdytyskaistaa varaa ajaa kilometri.
      Eikun pitää tunkea sivusta heti hiljaisella nopeudella normaalia vauhtia ajavien eteen. Siinä sitten kiihdyttelevät tien tukkona tavattoman hitaasti.
      Ihan kuin tahallista kiusantekoa toisille tienkäyttäjille harrastaisivat.

      • Juippio

        kaistaa rittää kanelmäkeen asti varmaan 2km mutta väliin pitää ängetä 40 vauhdissa


      • puhui

        moottoritiestä. En tiedä missä venäläisten koulu on (enkä haluakkaan tietää) mutta tuo seuraava tampio puhui "Kanelmäestä" tarkoittikohan Kannelmäkeä? Sillä kohtaa Hämeenlinnantie on ihan tavallinen nelikaistainen maantie, tien reunassa olevine bussipysäkkeineen. Moottoritie alkaa vasta Kehä III jälkeen (maallepäin mentäessä). Sen huomaa siitäkin, että siellä on ihan oikeat moottortien alkamista koskevat liikennemerkitkin.


      • runkku
        puhui kirjoitti:

        moottoritiestä. En tiedä missä venäläisten koulu on (enkä haluakkaan tietää) mutta tuo seuraava tampio puhui "Kanelmäestä" tarkoittikohan Kannelmäkeä? Sillä kohtaa Hämeenlinnantie on ihan tavallinen nelikaistainen maantie, tien reunassa olevine bussipysäkkeineen. Moottoritie alkaa vasta Kehä III jälkeen (maallepäin mentäessä). Sen huomaa siitäkin, että siellä on ihan oikeat moottortien alkamista koskevat liikennemerkitkin.

        Voi vehviläinen. Tietäähän sen ettei Hämeenlinnantie ole siinä kohtaa moottoritie, mutta sopii hyvin esimerkiksi siitä miten tyhmästi sieltä sivusta eteen tullaan töpeksimään vaikka olisi kilometrikaupalla varaa ajaa kiihdytyskaistaa, niin että mikä tahansa kottero ehtii siinä kiihtyä normaaliin ajonopeuteen.

        Taidat olla just näitä onnettomia puumunia, akateeminen koulutus, ajokkina Fiat 127 vuodelta 1977. Sillä sitten körötellään tientukkeena rikastin päällä.
        Ei kai täällä nyt tarvitse puuttua jokaiseen kirjoitusvirheeseen. Ihmeellisiä nämä äidinkielenopettajat täällä palstoilla.


      • on varmaan osuva
        runkku kirjoitti:

        Voi vehviläinen. Tietäähän sen ettei Hämeenlinnantie ole siinä kohtaa moottoritie, mutta sopii hyvin esimerkiksi siitä miten tyhmästi sieltä sivusta eteen tullaan töpeksimään vaikka olisi kilometrikaupalla varaa ajaa kiihdytyskaistaa, niin että mikä tahansa kottero ehtii siinä kiihtyä normaaliin ajonopeuteen.

        Taidat olla just näitä onnettomia puumunia, akateeminen koulutus, ajokkina Fiat 127 vuodelta 1977. Sillä sitten körötellään tientukkeena rikastin päällä.
        Ei kai täällä nyt tarvitse puuttua jokaiseen kirjoitusvirheeseen. Ihmeellisiä nämä äidinkielenopettajat täällä palstoilla.

        Kovin usealla on käytännössä se käsitys, että jos tiellä on kaksi kaistaa samaan suuntaan, niin se on moottoritie. Täällä pääkaupunkiseudulla virheellinen käsitys tuntuu koskevan varsinkin 3-tietä välillä Ruskeasuo - Kehä III.

        Puumunasta en tiedä, mutta on minulla alempi korkeakoulututkinto (teknilliseltä alalta). Fiiattia ei koskaan ole ollut ja autonikin on muutamaa vuosikymmentä nuorempi ja sillä ehtii hyvin. Äidinkielen osaaminen kuuluu kyllä ihan perussivistykseen, valitettavasti itsekkään en ole täydellinen tässä asiassa.


    • Hannu

      Tilanteen mukaan ajettava, pysyä takana tai kiihdyttää vaikka ohi kiihdytys kaistaa. Eihän siinä ole kyse ohituksesta, kaistaa ei ole vaihdettu! Ratkaisu on myös se että jättää selkeästi rakoa siihen edellä olevaan niin ei tule tilannetta että ei itse enää pääsekkään moottoritielle kun sieltä joku jo tulee.

      Mutta asiasta hieman vastaavaa:
      Lukekaapa uudesta tm:stä juttu jossa on myös kuvain havainnollistu paikka moottoritiellä jossa ramppi jatkuu seuraavaan liittymään. Rampilta tulevilla vaikka kaista jatkuu seuraavaan liittymään asti niin heillä on kolmio! Joka tarkoittaa ilmeisesti sitten että rampilta tulevien vaikka eivät aikoisikaan vaihtaa kaistaa on väistämisvelvollisuus jos joku moottoritiellä haluaa vaihtaa kaistaa sinne rampinkaistalle. Säännössä on tavallaan järkeä mutta näin ei tarvitsisi olla syystä että itse en ainakaan muista sellaista paikkaa jossa moottoritieltä erkanemiskaista olisi niin lyhyt että tälläiselle olisi tarvetta. Tässä voi jonkun yllättää TÖRKEÄSTI vetämällä eteen ja varmasti rappia tullut perii pelihousut :) Ei voi kun ihmetellä miksi tälläisiä liikennejärjestelyitä tehdään ja kuka niitä voi sallia? Kummallakin on omakaista niin ramppia tulevalla kuin mooottoritietä etenevällä! Siinä pätee ihan kaistaa vaihtavan väistämisvellisuus säännöt, ei tarvita mitään kolmioita kun ei ole mitään väistettävää. Se väistää kuka kaistaa vaihtaa, yksinkertaista. Mutta väistämisvellisuusmerkki sotkee kaiken.

      Kuka edes tajuaa tai tietää että sieltä moottoritieltä tulevilla on etuoikeus ajaa sille kaistalle? Jos asiaa miettii näinhän sen täytyy olla mutta liikenteessä järki sanoo jotain ihan muuta.

      On paikkoja jossa tälläinen on ihan järkeenkäypä mutta kolmion laittamista pitäisi harkita paikkakohtaisesti eikä laittaa sitä joka paikkaa.
      Esimerkiksi länsiväylältä poistuttaessa suomenojalle oikealle on tälläinen paikka. Siinä on järkeä mutta tietääkö ne siltaa ylitulevat että siellä rampissa on tälläinen kolmio ja siltaa tulevilla on etuajo-oikeus? Ei kuule tiedä, että paskaksi menee pöydällä mietityt hienot säännöt.



      Kyllä olisi syytä miettiä keitä siellä tulevaisuudessa istuu päättämässä näistä asioista. Mutta mitä me heistä tiedetään kun äänestetään? Se on vaan tälläistä :(

      • LKJA

        Samaa aihetta käsitellään tuossa alempana keskustelussa "Kiihdytyskaistalla väistettävä päätieltä tulevaa ?".


      • Enska

        Totta kirjoitat - ja sekava on tilanne, kun oikeuden päätöksiä ko. tilanteen tulkinnasta ei ole. Suurin osa autoilijoista pitää kaistanvaihtajaa aina väistämisvelvollisena. Kiihdytyskaistan alueella sattuvassa kolaritilanteessa luultavasti kumpikin saisi rangaistuksen varomattomuudesta, mutta rampista kolmion takaa tulevaa ehkä rangaistaisiin ankarammin. Itsekään en ymmärrä, mihin sitä kolmiota kiihdytyskaistan alussa tarvitaan.

        Mutta rampista kiihdytyskaistalle tulevan väistämivelvollisuus ei missään tapauksessa jatku kiihdytyskaistan jälkeen, jos tulija jatkaa samaa kaistaa liittymättä päätien liikenteeseen.


      • Kari
        LKJA kirjoitti:

        Samaa aihetta käsitellään tuossa alempana keskustelussa "Kiihdytyskaistalla väistettävä päätieltä tulevaa ?".

        Tässä tapauksessa on kyseessä ns. päättyvä kiihdytyskaista. Tuo alempi käsittelee yhdistettyä "ramppia"


      • LKJA
        Kari kirjoitti:

        Tässä tapauksessa on kyseessä ns. päättyvä kiihdytyskaista. Tuo alempi käsittelee yhdistettyä "ramppia"

        Karille: totta, avasit keskustelun eri tilanteesta kuin tuo alempi viestiketju, mutta viittasin "Hannun" tuossa yläpuolella olevaan pohdintaan, joka koski kiihdytys-hidastuskaista-asiaa.


      • Kari
        Enska kirjoitti:

        Totta kirjoitat - ja sekava on tilanne, kun oikeuden päätöksiä ko. tilanteen tulkinnasta ei ole. Suurin osa autoilijoista pitää kaistanvaihtajaa aina väistämisvelvollisena. Kiihdytyskaistan alueella sattuvassa kolaritilanteessa luultavasti kumpikin saisi rangaistuksen varomattomuudesta, mutta rampista kolmion takaa tulevaa ehkä rangaistaisiin ankarammin. Itsekään en ymmärrä, mihin sitä kolmiota kiihdytyskaistan alussa tarvitaan.

        Mutta rampista kiihdytyskaistalle tulevan väistämivelvollisuus ei missään tapauksessa jatku kiihdytyskaistan jälkeen, jos tulija jatkaa samaa kaistaa liittymättä päätien liikenteeseen.

        Aika vekkuleita laitteita jos nyt niitäkin ruoditaan tässä samalla.

        Yksi tärkeimpiä merkkejä tiellä on kärjellään oleva harmaa kolmio. Merkkiä on turha hakea sieltä tieliikennekirjasta, ei sellaista virallisesti olekaan. Mutta niitähän tulee kyttäiltyä tietä/katua ajellessa, koska kuka jaksaa pitää mielessään, että ollaanko sen etuajo-oikeusmerkin vaikutusalueella vaiko ei.

        Toinen huvittava tilanne on tuo talon seinään asennettu pysäköintikieltomerkki. Merkin vaikutushan yleensä alkaa vasta merkistä, ei siis ennen merkkiä ellei lisäkilvellä ole muuta kerrottu.


    • Liikennesäännöt

      Oikealta ohittamisen.

      En ole ihan varma onko tässä tästä kysymys, mutta joka tapauksessa oikealta puolelta ei saa ohittaa.

      • Hannu

        Kun ei vaihdeta kaistaa. Sama vaikka vaihtaa kaistaa mutta jatkaa pois moottoritieltä tätä erkanemiskaistaa vaikka menisi ohi silloin oikelta, se ei ole ohitus kun ei vaihdeta kaistaa takaisin sen auton eteen takaisin.


      • kelpo

        oikealta ei saa ohittaa mutta oikealta saa mennä ohi. Ohittaminen ja ohi ajaminen ovat eri asioita.

        Moottoritiellä oikealta ei saa ohittaa, mutta oikealla kaistalla kulkeva jono saa ohittaa vasemmalla kaistalla kulkevan jonon.

        Montako autoa tarvitaan jonoon? Voiko kyseessä olla yhden auton muodostama jono? Kuinka pitkä välimatka edellä ajavaan saa maksimissaan olla ettei jono katkea? Mikä helvetti on jono?


      • Enska
        kelpo kirjoitti:

        oikealta ei saa ohittaa mutta oikealta saa mennä ohi. Ohittaminen ja ohi ajaminen ovat eri asioita.

        Moottoritiellä oikealta ei saa ohittaa, mutta oikealla kaistalla kulkeva jono saa ohittaa vasemmalla kaistalla kulkevan jonon.

        Montako autoa tarvitaan jonoon? Voiko kyseessä olla yhden auton muodostama jono? Kuinka pitkä välimatka edellä ajavaan saa maksimissaan olla ettei jono katkea? Mikä helvetti on jono?

        Ohittaminen tai ohiajaminen eivät tässä mielessä ole eri asioita. Sääntö menee näin:

        Pääsääntöisesti moottoritiellä ei saa ohittaa oikealta. Ohittaminen KAISTAA VAIHTAMATTA on kuitenkin sallittua vain kolmessa kolmessa tilanteessa:
        - autot ajavat jonoissa
        - eri kaistat on osoitettu tietyille liikennesuunnille
        - jos ohittaja ajaa luvallisesti joukkoliikennekaistalla

        Asian voi tarkistaa tieliikennelaista ja Tieliikennekirjasta.


      • kelpo
        Enska kirjoitti:

        Ohittaminen tai ohiajaminen eivät tässä mielessä ole eri asioita. Sääntö menee näin:

        Pääsääntöisesti moottoritiellä ei saa ohittaa oikealta. Ohittaminen KAISTAA VAIHTAMATTA on kuitenkin sallittua vain kolmessa kolmessa tilanteessa:
        - autot ajavat jonoissa
        - eri kaistat on osoitettu tietyille liikennesuunnille
        - jos ohittaja ajaa luvallisesti joukkoliikennekaistalla

        Asian voi tarkistaa tieliikennelaista ja Tieliikennekirjasta.

        Periaatteessahan ihmisen ei pitäisi joutua ohittamaan oikealta, sillä vasemmalla kaistalla ei saa ajaa kuin ohittaessa.

        Mutta jono saa ohittaa jonon, joten ajan jonossa jonka toinen auto on kilometrin verran takanani tai edessäni. Silloinhan en riko lakia.

        Mikähän sen vasemmalla kaistalla jyräävän selitys on? Ja jos poliisi osuu paikalle niin kumpi pysäytetään?


    • Juke

      Rampilla ajava saa ohittaa moottiritiellä tai nelikaista tiellä ajavan, jos jatkaa suoraan pois sitä hidastuskaistaa. Mutta ei, jos tulee moottoritielle. Eli hitaammin rampilta liikennevirtaan tulevaa ei saa ohittaa oikealta, ramppia pitkin, jos itse myös tulee sinne moottoritielle.
      Totta on, että paljon on opettelemista meillä juuri näissä rampilta tulemisessa, tai sinne menemisessä. Näitä ongelmia paljon yleisempi ja viime aikoina selvästi lisääntynyt tapa on ohitella viimeiseen hetkeen saakka vasenta kaistaa ja sitten sulkeltaa läpi jonon, tietysti ilman vilkkua rampille ja pois moottoritieltä ja taas tullessa nelikaistaiselle, suoraan rampilta muista piittaamatta vasemmalle, ohituskaistalle.
      Aivan kuin auto olisi ravihevonen, jota ei pitele mikään kun tietä on edessä.

      • Patu33

        Noin minäkin ensin ajattelin ja tuo saattaa kyllä olla tismalleen oikea ratkaisu.

        Mutta mitä jos motarin liikenne seisoo rampin alkupään kohdalla, mutta vetää hyvin jo rampin loppupäässä? Tälläainen tilanne voisi olla paikassa, jossa motarin poistumistie ruuhkaantuu. Tulkintasi mukaan rampilta tulijan pitäsi pysyähtyä kiihdyskaistan alkupäähän odottamaan, koska hän ei saa ohittaa varsinaisella ajokaistalla olevia autoja, eikä saisi ajaa kiihdytyskaistaa sinne missä ei enään ole jonoa.


      • Juke
        Patu33 kirjoitti:

        Noin minäkin ensin ajattelin ja tuo saattaa kyllä olla tismalleen oikea ratkaisu.

        Mutta mitä jos motarin liikenne seisoo rampin alkupään kohdalla, mutta vetää hyvin jo rampin loppupäässä? Tälläainen tilanne voisi olla paikassa, jossa motarin poistumistie ruuhkaantuu. Tulkintasi mukaan rampilta tulijan pitäsi pysyähtyä kiihdyskaistan alkupäähän odottamaan, koska hän ei saa ohittaa varsinaisella ajokaistalla olevia autoja, eikä saisi ajaa kiihdytyskaistaa sinne missä ei enään ole jonoa.

        Kiitos Patu herättelystä.Puhut asiaa, myönnän. Näinhän tosiaan vois olla ja onhan se hölmöö jäädä jonottamaan.
        Tämä mun olettamus oli jostain lehdenpalstalta, jossa haastaltiin aiheesta joko autokoulun opettajaa ja tai poliisia (en muista kumpaa) ja muistaakseni se antoi juuri sen ohjeen, jonka kirjoitin. Mutta asioissa on todella vähintään kaksi puolta, niin kuin näköjään tässäkin.Ja olihan tässä vielä sekin kummallisuus, että sääntö koski vain rampilta tulijoita. Jos moottoritietä ajava on hidas, niin sen saa ohittaa kiihdytyskaistalla, mutta koskas se oikeestaan muuttuu moottoritiellä ajavaksi ja lakkaa olemasta rampilta tulija. Täytyypä pohtia asiaa uudestaan.


    • Kari

      Ei tästä ihan helposti yksimielisyyttä synny. Otin eilen saman aiheen puheeksi työpaikalla kahvipöydässä. Yleensä sillä "foorumilla" saadaan ratkottua kummemmatkin ongelmat, mutta tämä jäi ratkaisematta.

      Ohitus = alkaa kaistanvaihdolla ohitettavan takaa, seuraa kiihdytys ellei nopeuseroa ole jo ennestään, päättyy kaistanvaihtoon takaisin samalle kaistalle. Ja kaikki tämä on sallittua vain vasemmalta. No jokunen poikkeus mahtuu mukaan kuten aura-autot ym vastaavat.

      Vastaavasti jos ajat moottoritiellä/nelikaistaisella vasemmalla kaistalla toisen perässä ja vaihdat kaistaa oikealle, kiihdytät ohi niin siinä vaiheessa "viralliset mittamiehet" (poliisit) seuraavat tarkkaan jos lähiaikoina vaihdat takaisin vasemmalle kaistalle. Niin siinä vaiheessa he puuttuvat tilanteeseen, koska vasta silloin on kyseessä luvaton oikealta ohittaminen.

      Mutta tuossa alkuperäisessä esimerkissä kun ei täyty nuo ohittamisen kolme tunnusmerkkiä, niin se ei voi silloin olla laiton oikealta ohitus!

      Tuossa tilanteessa sen taakse jäävän hillitön hepuli johtunee pelkästään psykologisista syistä ja on verrattavissa nakkijonossa etuiluun, Sehän on tunnetusti vaarallinen urheilulaji.

      • Enska

        Kuten tuossa ylempänä jo kerroin, ohittaminen ja ohiajaminen eivät tässä mielessä ole eri asioita. Ja poliisit tarkkailevat, tapahtuuko ohittaminen KAISTAA VAIHTAMATTA, eivät sitä, onko kyseessä ohitus vai ohi ajaminen.

        Siis sääntö menee näin:

        Pääsääntöisesti moottoritiellä ei saa ohittaa oikealta. Ohittaminen KAISTAA VAIHTAMATTA on kuitenkin sallittua vain kolmessa kolmessa tilanteessa:
        - autot ajavat jonoissa
        - eri kaistat on osoitettu tietyille liikennesuunnille
        - jos ohittaja ajaa luvallisesti joukkoliikennekaistalla


      • Patu33

        Jos motarilla on kaksi kaistaa ja kummallakin menee auto, niin mielestäni oikealla kaistalla ajava ei saa ajaa vasemmalla kaistalla ajavan ohi, koska silloin hän ohittaa oikealta.

        Tilanne on sääntöjen mukaan mahdoton, koska vasemmalla kaistalla ajava ei voi olla ohittamassa, jos on oikealla ajavaa hitaampi.

        Toisen rikkomus ei anna lupaa toiselle rikkoa sääntöjä. jos toinen köröttelee sääntöjen vastaisesti moottoritien vasemmalla kaistalla, ei anna oikealla kaistalla ajavalle lupaa ohittaa oikealta. Se on varma että tuollainen säännöistä piittaamattomuus nostattaa monien verenpainetta. Tilanne pelastuu, kun odottaa vähän aikaa, jonka jälkeen perässä on jonoa ja sitten jonossa ajaen saa ohittaa oikealta.


    • Enska

      Uskoisin, että kiihdytyskaistaa ei lasketa moottoritien liikennealueeksi, jota koskisi oikealta ohittamisen kielto. Siis arvelen sinun toimineen laillisesti. Ratkaisevaksi tulee kaistanvaihtoa koskeva määräys, jonka mukaan kaistanvaihto ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeettomasti häiritä muuta liikenenttä.

    • Poliisi

      No voi huhu näitä vastauksia. Jos rekka ajaa 80km/h motarilla ja tulet rampilta ja sulla on 100-120km/h lasissa ja rekka on rampin kohdalla ja meet sen eteen motarilla niin et ohita. Kiihdytyskaistaa on ajettava LOPPUUN. Et saa ajaa sulkuviivan yli jne. Nopeutta on saatava muun liikenteen mukaisesti. Mä ajan aina ohi jos joku juntti siirtyy 70km/h nopeudella motarille kiihdytyskaistan alussa. Nämä asiat opetettiin jo autokoulussa!!! Onko ihmiset todella näin tietämättömiä???? Moni vastas oikein ohittamisen ja ohiajamisen suhteen. Jos siirryt heti takaisin vasemmalle kaistalle niin ohitat, jos jatkat suoraan ja 1km jälkeen ohitat jonkun vasemmalta niin et ole ohittanut oikealta. Silloin voidaan katsoa edellisen tilanteen vanhentuneen. Arghh kun ihmiset eivät osaa liikennensääntöjä.

      • Poliisiton

        Tuskin tuon ylläoleva "Poliisi" oli poliisi. Oli kirjoituksessa sen verran paljon tieliikennelaista poikkeavia epätarkkuuksia ja kirjoitusvirheitä.


      • Patu33

        Voi olla että autokolussa on opettu noin, mutta tuo on ollut liikenneopettajan tulkinta. Tieliikennelaissa asiaa ei ole yksiselitteisesti kerrottu. Laissa ei ole edes määritelty että onko kiihdyskaistat, rampit tai taukopaikat moottoriteitä vai ei.

        Ehkä tässä asiassa on ajateltu että järjen käyttö on sallittu. Kun tulen rampilta motarille ja kohdalla on rekka, niin mikäli mahdolista, ajan sen ohi kiihdyskaistaa pitkin ja siirryn sen eteen.


    • Kari

      Jatkan samaan malliin kiihdyttelyjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      3354
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1673
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1523
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1429
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1364
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1296
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1049
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      952
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      882
    Aihe