Tänään sain diagnoosin että mulla on ärtynyt suoli. Tähystyksiä ei vielä ole tehty, vaan testattu tulehdusarvot, keliakia ja laktoosi-intoleranssi ja vatsan tunnustelu pattien varalta. Ja kysymys kuuluukin, että miten tän kanssa voi elää!? Tuntuu niin turhauttavalta kun pitää mietti koko ajan mit suuhunsa laittaa ja suunnitella mihin tapahtumiin voi mennä, kun pitää ruokaa miettiä. Ruokavaliolla olen saanut oireita hieman hallintaan, mutta alan kohta kyllästymään kaikkeen mitä syön, koska syön aina niitä samoja, tuttuja ja turvallisia ruokia.
Onko kellään muulla myös mahan ääntelyä ja kurinaa?
Millaisia lääkkeitä tai valmisteita olette syöneet? Lääkäri suositteli mulle maitohappobakteereja ja niitä olen syönytkin ja apua taitaa olla. Myös Vi-Siblin ja Nogasin on kuulema kokeilemisen arvoisia tuotteita.
Sosiaalinen elämä kärsii tästä ja koulu myös..:(
Onko jollain teistä oireet hävinnyt joskus kokonaan, vaikka vuosien kuluttua diagnoosista vai pitääkö oikeasti vatsan antaa hallita elämää koko elinaika :O
Pitäisi varmaan vaan yrittää unohtaa koko IBS ja olla stressaamatta...:(
Vinkkejä siis miten tämän kanssa jaksaa elää!:)
Ärtynyt suoli ja elämää sen kanssa
27
6012
Vastaukset
- Kyllä se siitä!
Mulla dg vuodelta 2003 ja reilun 10 vuotta olin lähes oireeton. Nexium 10 mg päivittäisessä käytössä ja Librax tarvittaessa. Nyt alkoi yllättäen oireet tosi rajuina, mut epäilyksenä onkin sit tällä kertaa colitis ulcerosa...
- Kyllä se siitä!
Eikun Nexium 20 mg päivittäisessä käytössä, ei 10 mg (liekö sellaista olemassakaan).
- EI nexiumia EI
Kyllä se siitä! kirjoitti:
Eikun Nexium 20 mg päivittäisessä käytössä, ei 10 mg (liekö sellaista olemassakaan).
LOSEC, NEXIUM JA PARIET mahan liikahappoisuuteen
Antasidit ja PPI-lääkkeet, eliprotonipumpun estäjät, Gasterix, Helipak, Lansoprazol ja Zolt (lansopratsoli), Omeprazol, Esomeprazol, Gastrostad, Losec ja Vimovo (omepratsoli ja esomepratsoli), Pantoprazol, Panzor ja Somac (pantopratsoli) sekä Pariet (rabepratsoli). Protonipumpun estäjiä myydään 8 % osuudella kaikista määrätyimmistä reseptilääkkeistä markkinoilla, joissakin maissa jopa ilman reseptiä. Pratsoleja määrätään eniten refluksitauteihin ja mahahaavaan.
Toimintatapa ja seuraukset: Ne hillitsevät suolahappojen eritystä limakalvon parietaalisolun protonipumppuja säätelemällä. Pratsolit imeytyvät ohutsuolessa ja häiritsevät normaalia ruoansulatusta. Myös pratsolien aineenvaihdunnan hoitaa sytokromi P450-järjestelmä. Mahdollisia haittavaikutuksia ovat Angina Pectoris, mahahaavat, sydän ongelmat, kohonnut verenpaine ja -sokeri, haimatulehdus, maksatulehdus ja –vauriot, lihasheikkous, iho-ongelmat, tinnitus, silmätulehdus, anemia jne.
Korvaavia luonnontuotteita: Greippi, probiootit, parsakaalin idut, manuka-hunaja, mastik (mastiksipistaasipuun pihka), rohtosalkoruusutee, glutamiini, punajalava (Ulmus rubra), glykyrretsiinitön lakritsi (DGL), aloe vera –mehu, ruokasooda ja maustekurkkujen liemi.
Lääkärit määräävät refluksitautiin kallista Nexiumia. Käytännössä samaa lääkettä myydään myös eri nimellä, halvemmalla ja ilman reseptiä.
http://www.hs.fi/tiede/Miksi l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4rit suosivat kallimpaa l%C3%A4%C3%A4kett%C3%A4/a1398747674278
Reseptivapaiden närästyslääkkeiden jatkuva käyttö on yleistynyt. Suolahappoa neutraloivien ja sen tuotantoa ehkäisevien lääkkeiden päivittäinen käyttö sotkee kuitenkin helposti mahalaukun luonnollisen toiminnan.
Lääketilastojen mukaan vuonna 2010 mahan liikahappoisuuden hoitoon on korvattu yli puoli miljoonaa lääkitystä.
- Ei ole suotavaa käyttää närästyslääkkeitä pitkään ilman lääkärin tarkempaa tutkimusta.
- Tilapäisesti käytettynä närästyslääkkeet ovat toki melko vaarattomia, mutta pitkäaikaisessa käytössä ne voivat peittää joitakin oireita ja vakaviakin tauteja, jotka kaipaisivat lääkärihoitoa.
Närästyslääkkeiden ahkera käyttö sotkee helposti mahalaukun luonnollisen, aseptisen tehtävän.
- Lääkkeet vaikuttavat mahalaukun vastustuskykyyn bakteereja kohtaan, joita saamme ruuan mukana. Mahahappojen tehtävä olisi niiden torjuminen ja tappaminen ja kun maha tehdään hapottomaksi lääkkeillä, kasvaa suoliston tulehdusten riski ja ravintoaineiden imeytymättömyys ruuasta. - EI nexiumia EI
EI nexiumia EI kirjoitti:
LOSEC, NEXIUM JA PARIET mahan liikahappoisuuteen
Antasidit ja PPI-lääkkeet, eliprotonipumpun estäjät, Gasterix, Helipak, Lansoprazol ja Zolt (lansopratsoli), Omeprazol, Esomeprazol, Gastrostad, Losec ja Vimovo (omepratsoli ja esomepratsoli), Pantoprazol, Panzor ja Somac (pantopratsoli) sekä Pariet (rabepratsoli). Protonipumpun estäjiä myydään 8 % osuudella kaikista määrätyimmistä reseptilääkkeistä markkinoilla, joissakin maissa jopa ilman reseptiä. Pratsoleja määrätään eniten refluksitauteihin ja mahahaavaan.
Toimintatapa ja seuraukset: Ne hillitsevät suolahappojen eritystä limakalvon parietaalisolun protonipumppuja säätelemällä. Pratsolit imeytyvät ohutsuolessa ja häiritsevät normaalia ruoansulatusta. Myös pratsolien aineenvaihdunnan hoitaa sytokromi P450-järjestelmä. Mahdollisia haittavaikutuksia ovat Angina Pectoris, mahahaavat, sydän ongelmat, kohonnut verenpaine ja -sokeri, haimatulehdus, maksatulehdus ja –vauriot, lihasheikkous, iho-ongelmat, tinnitus, silmätulehdus, anemia jne.
Korvaavia luonnontuotteita: Greippi, probiootit, parsakaalin idut, manuka-hunaja, mastik (mastiksipistaasipuun pihka), rohtosalkoruusutee, glutamiini, punajalava (Ulmus rubra), glykyrretsiinitön lakritsi (DGL), aloe vera –mehu, ruokasooda ja maustekurkkujen liemi.
Lääkärit määräävät refluksitautiin kallista Nexiumia. Käytännössä samaa lääkettä myydään myös eri nimellä, halvemmalla ja ilman reseptiä.
http://www.hs.fi/tiede/Miksi l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4rit suosivat kallimpaa l%C3%A4%C3%A4kett%C3%A4/a1398747674278
Reseptivapaiden närästyslääkkeiden jatkuva käyttö on yleistynyt. Suolahappoa neutraloivien ja sen tuotantoa ehkäisevien lääkkeiden päivittäinen käyttö sotkee kuitenkin helposti mahalaukun luonnollisen toiminnan.
Lääketilastojen mukaan vuonna 2010 mahan liikahappoisuuden hoitoon on korvattu yli puoli miljoonaa lääkitystä.
- Ei ole suotavaa käyttää närästyslääkkeitä pitkään ilman lääkärin tarkempaa tutkimusta.
- Tilapäisesti käytettynä närästyslääkkeet ovat toki melko vaarattomia, mutta pitkäaikaisessa käytössä ne voivat peittää joitakin oireita ja vakaviakin tauteja, jotka kaipaisivat lääkärihoitoa.
Närästyslääkkeiden ahkera käyttö sotkee helposti mahalaukun luonnollisen, aseptisen tehtävän.
- Lääkkeet vaikuttavat mahalaukun vastustuskykyyn bakteereja kohtaan, joita saamme ruuan mukana. Mahahappojen tehtävä olisi niiden torjuminen ja tappaminen ja kun maha tehdään hapottomaksi lääkkeillä, kasvaa suoliston tulehdusten riski ja ravintoaineiden imeytymättömyys ruuasta.Ennen apu ruokavaliosta, nyt lääkekaapilta!
Suomalaisista 10-15 % kärsii päivittäisestä närästyksestä. Useimmiten syynä ikävään vaivaan ovat väärät ruokailutottumukset, stressi, tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö.
- Refluksitauti liittyy usein myös ylipainoon. Annoskokojen kasvaminen ja raskas ruoka ovat myös suurimpia syitä taudin taustalla. Kun aiemmin lääkkeitä ei vaivaan ollut, apu oli pakko saada ruokavalion muutoksesta.
- Ennen mahavaivoja koitettiin selättää löytämällä parempi ruokavalio, mikä on paljon terveellisempi tapa. Nyt otetaan vaan lääkettä, mikä on helpompaa. Ei tarvitse luopua kahvista, runsaasta viljan ja sokerin syömisestä, prosessoiduista maitotuotteista tai runsaasta kasvisrasvapohjaisesta ruuasta.
- Parempi olisikin keventää syömistä ja välttää ruoka-ainetta, jonka epäilee närästystä aiheuttavan.
http://pullapoliisi.blogspot.fi/2013/06/narastaako.html
Viisi minuuttia närästyslääkkeiden mahdollisista riskeistä
http://sundqvist.blogspot.fi/2011/08/viisi-minuuttia-narastyslaakkeiden.html
Linkissä ohjeita vatsahappojen toimintahäiriöihin.
http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/terveyden_avaimet/kysymykset_ja_paulan_vastaukset/73/
- yhyyyy IBS
Auttaako kenelläkään IBS potilaista lämmin kääre vatsan päällä? Itsellä ainakin auttaa, niin kannattaa kokeilla!
Mulla ilmaantui eilen uusi yllättävä kipu, joka jatkui näköjään yön yli tähän aamuun. Vasemmalla puolelle ihan alavatsaan sattuu kovasti ihan hetken ajan ja sitten se taas katoaa. Voisikohan johtua ummetuksta vaikka aiemmin en ole oireillut näin :O tai sitten ilmaa kertyy paksusuolen mutkaan, koska ilmojen päästäminen pihalle helpottaa... Ja myös painaminen siitä kohdasta sattuu. Kävi myös mielessä, että olisikohan peräsuoli jotenkin voinut ärsyyntyä tuseerauksen yhteydessä, kun lääkäri testsi limakalvon pinnan?- Hullun hommaa
Yhyyibs. Jos mä alan tunnustelemaan mun kaulaa, niin siellä on jotain epämäärästä ja nieleminenkin tuntuu oudolta. Päästäni keksin vaikka mitä tuntemuksia ja oireita. Tai nukkumaan mennessä kutittaa yhtä, sitten toista, kierre kestää kunnes nukahtaa. Aamulla huomaan ei syyhyä, ei ihottumaa.
Kokeileppa pidättää sitä vetelää paskaa vaikka 12 tuntia, onnistuu ja avot, paksusuoli on tehnyt tehtävänsä ja imenyt nesteen. Ota vara housut tai puhdistusliinoja jos se paska housuun valahtaa, mut voin vannoa. Yksikään ibsiläinen ei ole paskantanut housuun. Se on pelkkä lumeoire. - artsysuolinen
Hullun hommaa kirjoitti:
Yhyyibs. Jos mä alan tunnustelemaan mun kaulaa, niin siellä on jotain epämäärästä ja nieleminenkin tuntuu oudolta. Päästäni keksin vaikka mitä tuntemuksia ja oireita. Tai nukkumaan mennessä kutittaa yhtä, sitten toista, kierre kestää kunnes nukahtaa. Aamulla huomaan ei syyhyä, ei ihottumaa.
Kokeileppa pidättää sitä vetelää paskaa vaikka 12 tuntia, onnistuu ja avot, paksusuoli on tehnyt tehtävänsä ja imenyt nesteen. Ota vara housut tai puhdistusliinoja jos se paska housuun valahtaa, mut voin vannoa. Yksikään ibsiläinen ei ole paskantanut housuun. Se on pelkkä lumeoire.Se on todella suuri vale etteikö ninsanottu kakka mene housuun,kyllä se vaan menee ibs potilaalla helposti,jos wc ei ole lähettyvillä,silloin kun hätä on suuri.itse en enää vanhempana pysty pidättämään kovin kauan.Lääkärit vaan sanoo että vanhemmilla se kruppunaru löystyy muutenkin artsysuolinen.
- ollos hyvä
Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.
Viljat ja/tai maitotuotteet pois 2-4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi. Jo 1-2 viikossa huomaa eron entiseen, jos jokin ruoka-aine ei sovi.
Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteeni (vehnä, ruis ja ohra), viljojen tärkkelys, peruna sekä maito tuottavat limaa ja tulehdusta elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm
Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle suomalaiselle lehmänmaidolle.
Näiden diagnoosi perustuu aina välttämisaltistuskokeeseen.
"Nykyään yli 70% länsimaalaisten ihmisten ravinnosta tulee ruuista, jotka eivät ole lajillemme ominaisia, kuten viljat ja maitotuotteet. Vaikuttaisi siis, että useimpien kroonisten tautien taustalla on modernin maailman mukanaan tuomien elämäntapojen ja ruokavalion suuri poikkeama siitä ympäristöstä, johon geenimme ovat tottuneet."
http://www.helsinkipaleo.com/aloita-tasta/ - yleistason opas
Tässä on opas yleisellä tasolla.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12258678 - Hullun hommaa
IBS oireet johtuvat päässä olevasta viasta. Paskatus johtuu jännittämisestä. Viljat ja homogenointi ripulia ja kaasua.
Tressaus taas johtuu yhteiskunnan paineista, jotka ihminen itselleen luo, kun vertaa toisiin, joiden luulee olevan onnellisia ja tasapainoisia.
Kannattaa rauhoittua ja muuttaa pois kaupungista.- yhyyyy IBS
Ja joku vielä kehtaakin väittää tätä hullun hommaksi. Jos asiat niin olis niin ois kyllä maailmassa paljon tarvetta psykologeille kun IBS potilaita on lähes kolmasosa väestöstä. Pyhpah ei tätä oireilua kukaan pästään keksi. Vaikka myönnän että stressi pahentaa, mutta ei siinä kaikki. Ja itse asun pienellä paikkakunnalla, kaukana kaupungeista...
- bakteerit.
Pro- ja prebioottisuplementaattiolla positiivisia vaikutuksia mm. insuliiniresistenssiin ja kolesteroliarvoihin.
https://www.facebook.com/Olli.Sovijarvi/posts/10152854024612729
https://www.facebook.com/helsinkipaleo/posts/630840320335168 - Hoitovinkkejä.
"Onko kellään muulla myös mahan ääntelyä ja kurinaa?"
Oireita on ollut minulla kuukausia. Voimakasta mahan ääntelyä ja kurinaa, joka alkaa ruoan jälkeen. Välillä on tuntunut että suolistossa on outoa "tärinämäistä tunnetta" lisäksi. Maha turpoaa kovasti iltaa kohden ja ilmavaivat ovat olleet tosi runsaat. Kipristelyä, joka voi kestää tunteja tai olla lähes jatkuvaa välillä. Uloste vaihtee ripulista papanamaiseen. Vatsa voi toimia 3-10 kertaa päivässä. Usein tuli suolilimaa ilman mukana ja ulostetta housuun kun ei pysty pidättelemään. E tiedä mistä vaiva tarkalleen alkoi.Tuntui, ettei mikään tepsi.
"Millaisia lääkkeitä tai valmisteita olette syöneet?"
Söin yhtenä iltana viimekseksi ennen nukkumaan menoa Valio Eila A mansikka-vadelma jugurttia kokonaisen 7.5 dl purkillisen. Seuraavana päivänä olin lähes oireeton! Söin sitä useampana iltana puoli purkkia ja sen jälkeen aloin käyttämään maitohappobakteereita ja Visiblin kuitua. Oireet ovat toistaiseksi pysyneet kokonaan poissa! En tiedä mistä tämä johtuu, muuta selitystä en osaa antaa. A jururtissa on hyviä bakteereita, vai liekö sattumaa...
ViSiblin on tosi hyvä tuote. Se ei ole karkeaa ja vatsaa turvottavaa kuten erilaiset leseet, vaan turpoaa geelimäiseksi hyytelöksi ja maistuu hyvältä. Se normalisoi vatsan toimintaa (esim. liian löysä tai kova vatsa) ja ulosteesta tulee normaalia muutaman päivän jälkeen. Olen ottanut muutaman mittalusikallisen päivässä ja kuitu alkoi vaikuttaa muutamassa päivässä. Ei ole ripulia eikä papanoita, vaan uloste on paksua, pehmeää ja sitä on tullut paljon kerralla. Suoli on tyhjennyt kunnolla, ulosteen määrä lisääntynyt ja suoli toiminut normaalisti. Tämä tuote on kokemukseni mukaan erittäin tärkeä, maitohappobakteerit tai jugurtit yms elintarvkkeet eivät korjaa ulosteen koostumusta näin hyvin. Tätä kannattaa kokeilla, ala käyttämään pikapuolin. Osta lisäksi Cuplaton tippoja ja käytä niitä ilmavaivoihin. Voisit kokeilla myös Elivon roansulatustabletteja. Siinä on erilaisia entsyymejä ruoansulatukseen. Olen joskus käyttänyt vastaavia tuotteita, ja ne kyllä vähensi turvotusta ja täysinäisyyden tunnetta tosi hyvin.
"Onko jollain teistä oireet hävinnyt joskus kokonaan"
Mulla on nyt hävinnyt, ainakin toistaiseksi... Toivottavasti se kestää. Tarkkana aion olla syömisten kanssa. Tämä voi uusiutua, mutta toistaiseksi tilanne on hyvä. Kokemukset ovat yksilöllisiä. Se mikä auttoi minua, ei välttämättä tepsi sinulle.- yhyyyy IBS
Kuulostaa niin tutulta! Kiitti jugurtti vinkistä, täytyykin ostaa sitä seuraavalla kauppareissulla. Visiblin kuitua olen lkanut syömään ja se on kyllä auttanut. Suoli toimii paljon paremmin, vaikka on vieläkin välillä ummetusta ja tunnetta ettei suoli tyhjene kunnolla. Vatsakivutkin ovat harventuneet, paitsi tänään onkin koskenut koko päivän ja siksi eksyinkin taas tälle palstalle. Ruoansulatusentsyyminä käytän Nogasinia olen myös syönyt ja kyllä se vai auttaakin, kun ottaa ennen sitä ennen ruokailua, jos syö jotain mikä aiheuttaa kaasuja.
Ruokavaliosta oon nyt lomalla vähän lipsunut ja testaillut että kestääkö maha "kiellettyjä" tuotteita ja se onkin varmaan syy miksi maha on oireillut taas vähän enemmän. Pitäisi vielä aloittaa kahden viikon maidoton kausi ja seuravaaksi viljaton tauko. Mites jos on kaksikin viikkoa ilman minkäänlaista maitotuotetta, niin tarvitseekohan silloin ottaa jotain kalkkitabletteja tai muuta vastaavaa? :O
- vatsaongelma1
Molcosan maustamaton heratiivistelitku ja fodmap hiilihydraattien välttäminen.
- vierailija4
veriryhmän mukainen ruokavalio.
- paranee.
Myydään marketeissa (citymarket ja luontaistuotehylly)
http://www.vogel.fi/tuotteet/molkosan.php
Viljat ja sokerit pois
Parhaimmat maitohappobakteerit, joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:
Jokainen antibioottikuuri muuttaa suoliston bakteeristoa jopa vuosien ajaksi.
http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto9_1.pdf
Normaali apteekin tai marketin probiootti kasvatetaan suojatusti laboratoriossa, pakastekuivataan ja laitetaan makeutusainetta evääksi imeskelypilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 90%. Saat siis vain 10% "elossa" olevia bakteereita jotka ottavat kovasti turpaan vatsahapoiltasi eivätkä pääse ohutsuoleen asti elävinä. Apua näistä ei ole.
Hyviä valmisteita:
Luomuhapankaali
ProbiMage
Acidophilus Plus
Acidophilus Forte
Replete Intensive
DDS
Bioteekin Probioottiplus
Turun Yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiotiit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella!
http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/uutiset/53/
Lisäksi paljon mainostetaan ja myydään ns. terveysvaikutteisia jogurtteja (Activia, Actimel, Gefilus, Valio olo jne...), joissa on 5 palaa sokeria per 1 dl (sokeri on hyvien bakteerien vastavaikuttaja) tai vastaavasti makeutus- sekä lisäaineita. Eli se niiden "terveysvaikutuksista". Näitä tuotteita EI saa mainostaa terveysvaikutteisiksi, koska sitä ne eivät ole. Pitää tosin tietää, mitä bakteereja käyttää ja onko niistä tutkimusnäyttöä. Herkästi mainostetaan terveellisinä sellaisiakin probiootteja, jotka eivät mene edes elävänä ohutsuoleen asti.
Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsii jopa 15 prosenttia suomalaisista, osa tietämättään. Juuri vatsan toimintaa edistävinä mainostetut tuotteet, kuten vatsajogurtit ja terveysjuomat pahentavat oireita.
Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA on karsinut kovalla kädellä terveysväittämiä, joita käytetään elintarvikkeiden mainonnassa.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/05/21/eu-raakkasi-kovalla-kadella-elintarvikkeiden-terveysvaitteita - benny.n
Kuulostaa ummetukselle. oletko käynyt kilpirauhaskokeissa. minulla todettiin ärtyvän suolen oireyhtymä joka muuttuikin sitten kilpirauhasen vajaatoiminta diagnoosiksi myöhemmin.
- yhyyyy IBS
Kilpitauhaskokeita ei otettu. Lääkärikin sanoi että katsotaas onko kilpirauhanen tässä ja eipä ollut. Oon siitä asti miettinyt että jos se olisikin ollut oleellinen tieto..täytyykin vaatia uudet koikeet.
- ravinto a ja o
Vähähiilihydraattinen (VHH) ruokavalio on ihmisen ihan normaali ruokavalio.
Viljat, sokerit ja peruna vaihdetaan muihin kasvikunnan tuotteisiin ja niitä syödään 500-1000 grammaa päivässä.
Rasvoja ja proteiinia syödään elimistön tarpeisiin sopivasti ja ihan virallistenkin suositusten mukaan n. 80-100 grammaa päivässä.
Jäikö nälkä?
Tuskin jäi ja näinollen et kärsi aliravitsemuksestakaan, kuten ennen viljaa ja pottua puputtamalla.
VHH EI ole mitään rasvausta tai proteiinin ylitankkausta, vaikka joku niin virheellisesti nettipalstoilla tai iltapäivälehtien otsikoissa näin väittäisi.
Ja D-vitamiinia purkista 100µg/vrk
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/vitamiinitutkimuksen-pioneeri-suomalaiset-tarvitsevat-suosituksia-enemman-d-vitamiinia/?shared=42653-e373a8ad-999 - no more problems
Itse kärsin pitkään suolisto-ongelmista ja tuntui että mikään ruoka ei sovi. Kokeilin yhtä sun toista tuotetta ja mikään ei tuntunut radikaalisti auttavan.
Sitten menin ravintoterapeutille ja hän suositteli minulle Biolatten tuotteita. Koska suolisto oli jo pitkään ollut ärtynyt, sain kunnon kuurin heti alkuun: Biolatte Rabanon puhdistamaan maksan ja sapen (yksi kuuri), Biolatte Boulardii korjaamaan limakalvot ja poistamaan hiivan ja Biolatten Superzym pilkkomaan ruokaa. Noin parin viikon päästä aloitin myös Biolatten Original maitohappobakteerit.
Koska suolisto oli niin huonossa kunnossa, hoito kesti noin puoli vuotta ennen kun pystyin taas elämään normaalisti. Nyt ei ole ongelmia suoliston kanssa ja pystyn syömään normaalisti. Otan tuotteita enää vain hyvin harvoin esim. kun tiedän stressin lisääntyvän tai juhlapyhinä kun tulee syötyä liikaa :)- yhyyyyIBS
Kiitti vinkistä, oonkin ajatellut jos menis ravintoterapeutille ettei tarviis ite tietämättömänä puntaroida että mikä sisältää mitäkin:) kiva että on auttanut sulla, voin vain kuvitella miten ihanaa olisi syödä mitä vaan ja olla stressaamatta suolisto-oireista!
- eeeeee56
Vertaistukipalsta IBS:tä kärsiville http://ibs-foorumi.forumotion.com/
- helluman
Sain kilpirauhasen vajaatoiminta diagnoosin. Ensimmäiset oireeni olivatkin närästys ja pahoinvointi ja sen takana ollut hidastunut suolentoiminta.
- yhyyyy IBS
Onko normaalia IBS:n oiretta jos on ilmaantunut selkäkipua? Se voi tosin johtua liiaallisesta istumisesta samassa asennossa kun yrittää opiskella. Tai muuten arvelisin ovulaatiota mutta tää kipu on laajalla alueella ala-ja keskiselässä ja tätä on jatkunut jo kaksi päivää. Hierominen itse auttaa, joten luulisi olevan joku lihasjunitus tai jotain. Vatsakivut kylläkin taas vaivaavat..milloinkas ei:'( oisko kohtalotovereilla jotain positiivista kerrottavaa omasta IBS elämästä?
- täti ja maha
Onko sinulla stressiä? Omat mahavaivat alkoivat nuorena, kun olin kovin stressaantunut opiskelusta ja ihmissuhteista. Mahan kurina oli kamalinta, kun se vaivasi koulussakin ja sai toiset nauramaan. Jos yritin puhua asiasta jollekin, esim. lääkärille, niin ei kukaan ottanut sitä tosissaan. Asialle vain hymähdettiin, vaikka vatsavaivat rajoittivat huomattavasti elämääni. En kehdannut käydä juuri missään. Koulukin jäi tuon takia kesken. Kokeilin kaiken maailman mahalääkkeet, joita apteekista sai ilman reseptiä eikä mistään ollut apua.
Olen kärsin vatsavaivoista kymmeniä vuosia. Enää en vaan kiinnitä asiaan juurikaan huomiota, ja iän myötä vaivatkin ovat vähenneet. Mutta luulen kuitenkin, että vaivojen syntyyn vaikutti stressi ja kaikenlaiset lapsuuden ja nuoruuden vaikeat tapahtumat. Olen usein miettinyt, että joku terapia olisi voinut auttaa. Ehkä vaivani olivat jonkinlaisia paniikkihäiriön tapaisia oireita.- yhyyyyIBS
On stressiä, paljonkin ! Koulu stressaa ja vaivat alkoivat pahoina kun muutin asumaan yksin, vaikka en pelkää olla yksin ja suhde perheeseen on täydellinen, niin jotenkin kai tämä omillaan eläminenkin stressaa. Ja tuon paniikkihäiriön oireitakin mulla on ollut, en vaan oikein ole voinut myöntää sitä itsekään että panikoin ja stressaan liikaa. Välillä on sydämentykytystä ja ihmisjoukossa tulee välillä ahdistava tunne ja alkaa huimaamaan lievästi. En edes tiedä miksi panikoisin kun elämä on hyvällä mallilla muuten, jos mahaoireita ei lasketa. Ihania ihmisiä ympärillä ja katto pään päällä. Mahaoireista stressaan paljon kun pelkään milloin kipu alkaa enkä uskalla lähteä minnekään tai olla julkisillla paikoilla joissa on hiljaista. Siitähän se noidankehä sitten kai alkaakin kun,miettii mahaa ja kun huomaa jonkin tuntemuksen mahassa niin sitten tulee lievä paniikki. Terapiasta olisi varmasti hyötyä mutta vaikea uskoa että vaivani johtuisivat pelkästään mielestä..lääkäriin ajattelin vielä mennä ultraan ja röntgeniin ja ehkä suolitähystykseen jos niin kehotetaan. Huoh voispa elää tavallista ja huoletonta nuoren elämää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1056358
- 2223575
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183405Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663328Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po332721Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162555Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242524Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282373- 2742181
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441786