Pakastehyönteiset

heduHog

Hei,

Olen tässä pitkään pohtinut siilin hankintaa, ja nyt olen tehnyt päätöksen että siili tulee meidän talouteen, joskaan ei kuitenkaan vielä puoleen vuoteen, sillä kerään vielä tietoa ja laittelen kaappia rauhoissa valmiiksi yms.

Olen tässä pohtinut että aloittelisin jo ruokakasvatusta siilin tuloa silmällä pitäen.
Täten siis kysyn, että voiko siili syödä pakastettuja hyönteisiä? Sulatettuna tietenkin...

Ajattelin että jos aloittelisin tuota ruokavarastoa kartuttamaan pakkaseen, jotta olisi sitten jo pienoinen setti siellä valmiina kunnes siili tulee, ja sitten jatkella ruokakasvatusta tietty kun siili on muuttanut.

Muutoin en niin kiirehtisii ruokien kanssa, voisin ne alkuun kaupasta ostaakkin, mutta ajattelin että ennen siilin tuloa voisin opetella / perehtyä rauhoissa ruokakasvatukseen jotta homma olisi sitten hanskassa ja sujuvasti käynnissä kun siili sitten viimein talouteen tulee.

Ruokakasvatusta olisi ainakin alkuun tarkoitus aloitella jauhomadoilla/Jauhopukeilla ja sirkoilla.

Olen myös kuullut että mm. jauhomatoihin voi kehittyä punkkeja. Ovatko nämä vaarallisia siileille tai ihmisille itselleen?

1

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallokas

      Hei!

      Siili voi syödä pakastettuja hyönteisiä sulatettuna, ja säilykehyönteisten pakastaminen onkin järkevää. Avatun purkin sisältö menee nimittäin pahaksi parissa päivässä, mutta pakastimessa säilyy pitkään. Meillä pakastetaan myös esim. jauhopukkeja, sillä matofarmimme tuottaa erittäin runsaasti niin matoja, koteloita kuin koppakuoriaisiakin. Koppakuoriaiset ovat siilille hyvää ja terveellistä ravintoa, joten on mukavaa, että niitä löytyy pakkasesta.

      Ruokahyönteisten säiliöihin voi tosiaan tulla varastopunkkiongelma, jos niissä on kosteutta eikä ilmanvaihto pelaa kunnolla. Meillä jauhomatopurkissa ei ole kantta ollenkaan, ja koppakuoriaiset ovat faunaboksissa, jonka ilmanvaihto toimii hyvin. Niinpä varastopunkit ovat pysytelleet poissa. Sen sijaan akaattikotiloiden kanssa punkkiongelmaa on ollut, koska pohjaturpeen pitää olla aina kosteaa ja kannen sellainen, etteivät etanat pääse karkuun. En tiedä kuinka haitallisia varastopunkit ovat, mutta ainakin ne ovat niin ällöjä, että vaihdan heti turpeet, kun huomaan niitä kotiloitteni asumuksessa.

      Suomen Siiliyhdistyksen keskustelupalstalta saa parhaat ja luotettavimmat vastaukset siiliaiheisiin kysymyksiin, joten kannattaa käydä siellä kyselemässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe