Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

isäntäperheeksi

perhe11

Heippa! Onko kokemuksi isäntäperheenä olosta? Minkä järjestön kautta olisi paras hakea isäntäperheeksi? Paljon se tulee maksamaan? Muutakin infoa voi antaa! :)

21

1758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäntäperhe

      Kyllä vaan. Toimimme isäntäperheenä noin kymmenen vuotta sitten, jolloin omat lapsemme olivat alakouluikäisiä. Se oli todella hieno ja antoisa kokemus, joka puolestaan vaikutti siihen, että molemmat omat lapsemme halusivat sitten itse lähteä vaihtareiksi. Ja hyvin meni heilläkin. Myös työni puolesta lukion englannin opettajana tapaan vuosittain monia isäntäperheitä. (Vaikka lukiomme on pieni, on meillä vuosittain 1-3 vaihtaria, ja Rotari-vaihtareillahan on aina automaattisesti kolme isäntäperhettä vuoden aikana.) Kukaan näistä perheistä ei ole katunut isäntäperheenä olemistaan, vaan monet ovat ottaneet montakin vaihtaria vuosi toisensa jälkeen. Juuri viikko sitten pidimme oikein kivan saunaillan Rotari-vaihtarimme kaikkien isäntäperheiden, oman biologisen perheen ja opettajien kesken.

      Se miksi itse emme ole ottaneet toista vaihtaria johtuu vain siitä, että meillä ei ole enää ollut tarjota vaihtarille omaa huonetta. Silloin aiemmin lapsemme (tyttö ja poika) suostuivat vielä olemaan samassa huoneessa, jotta vaihtari sai oman huoneen. Nyt kun nuorimmaisemmekin on lukion kakkosluokkalainen, ja toinen armeijassa, olen vähän ajatellut, että voisimme ottaa taas vaihtarin, kun lasten huoneet tyhjenevät.

      Toisaalta oman ja näiden muiden perheiden kokemusten perusteella voisin sanoa, että parhaiten vaihtari viihtyy, jos perheessä on lapsia. Silloin löytyy aina luontevaa yhteistä puuhaa. Jos vaihtari asuu vain kahden aikuisen kanssa, ainakin se kestää kauemmin, että hän alkaa viihtyä. Silloin on erittäin suuret paineet saada vaihtarille mahdollisimman pian kavereita koulusta.

      Isäntäperheenä olemisessa minulla on kokemusta AFS:stä, YFU:sta ja Rotareista. Kaikki ovat täällä Suomessa hoitaneet hommansa hyvin. Ja kaikki he kaipaavat kipeästi uusia isäntäperheitä. Tottahan se on, että vaihtarin ottaminen sitoo hyvin paljon. En minäkään silloin itse kehdannut tarjota ruoaksi mitään eineksiä, joita kyllä muuten hyvillä mielin olen tarjonnut ennen ja jälkeen vaihtarin omille lapsilleni. Toisaalta, vaihtarin on tarkoitus sopeutua juuri sen perheen tapaoihin, joissa hän asuu, eikä hänen vuokseen tarvitse ryhtyä mihinkään poikkeusjärjestelyihin.

      Isäntäperheille ei makseta mitään korvausta. Vaihtarin ottaminen tuo siis vähintään lisää ruokamenoja. Ja toki monet perheet haluavat matkustella vaihtarin kanssa esitellen Suomea. On tietysti neuvottelukysymys, maksaako vaihtari itse esim. laskettelulippunsa, jos perhe lähtee hiihtolomaksi Lappiin. Itse kustansimme omalle vaihtarillemme kaiken reissailun täällä Suomessa.
      Toisaalta, olemme sitten vastavuoroisesti saaneet vierailla hänen perheensä luona ja saaneet siellä täyden ylläpidon ja turistikohteiden esittelyn. Muuten vaihtari maksaa itse kaikki päivittäiset kulunsa (vaatteet, hygieniatarvikkeet, bussiliput, koulukirjat, puhelimen jne.)

      Vaihtarin vuoden onnistuminen riippuu ennen kaikkea isäntäperheestä. Kuten tällä palstalla olemme saaneet lukea, kaikki pieleen menneet vaihtarikokemukset ovat johtuneet huonoista perheistä. Jos perhe ottaa vaihtarin vain rahapalkkion takia (kuten siis ilmeisesti joissain maissa on mahdollista), on lähes varmaa, että vaihtarin vuosi menee pilalle. Isäntäperheen täytyy olla aidosti kiinnostunut vapaaehtoistoiminnasta, joka sitoo vuoden ajaksi. Ongelmana näyttää vain nykyaikana olevan se, että hyvin monet suomalaisetkaan perheet eivät sitoudu viettämään aikaa edes omien lastensa kanssa, saati sitten täysin vieraan nuoren kanssa. Jos oma vapaa-aika, omat harrastukset ja menot ovat perheen vanhempien tärkeimpiä juttuja, ei vaihtaria kannata ottaa. Jos sen sijaan haluaa saada unohtumattomia elämyksiä vieraasta kulttuurista, haluaa tarjota lapsilleen kansainvälisyyttä täällä kotimaassa ja haluaa elinikäisen ystävän ulkomailta, silloin kannattaa ruveta isäntäperheeksi.

      Kuten sanottu, itse emme ole olleet isäntäperheenä kuin kerran, mutta opettajanakin näihin vaihtareihin kiintyy todella paljon. On todellista rikkautta saada kouluunkin vaihtareita useista eri maista, jotka levittävät kansainvälisyyttä niillekin oppilaille, jotka eivät itse pääse lähtemään ulkomaille. Juuri nyt vietämme taas viimeisiä yhteisiä viikkoja koulumme indonesialaisen ja japanilaisen vaihtarin kanssa. Opettajana haluankin kiittää kaikkia niitä perheitä, jotka ottavat vaihtarin. Teette todella hyvää työtä! Perheiden lisäksi monet suomalaiset nuoret saavat koulussa vaihtareista elinikäisiä ystäviä.

      • En suosittele

        Huh olipa siinä taas järjestöjen mainosta kerrassaan! Minun mielestäni koko vaihto-oppilastoiminta tällä lukiotasolla pitäisi lopettaa tai ainakin muuttaa totaalisesti! Mielestäni vaihto-oppilasjärjestöjen toiminta on kieroutunutta. Alaikäisiä lähetetään ympäri maailman perheisiin, joista saavat liian vähän tietoa ja jotka ottavat vaihtareita usein kyseenalaisista syistä esim. status, käännyttäminen, raha, kaveri lapselle ja sitten vielä tämä järjestöjen niin rakastama mainoslause "elinikäisistä ystävistä"... Ja se, että maksat ensin paljon, etkä voikaan sanoa, että en haluakaan tuonne perähikiälle, koska sitoudut kaikenlaisiin "sääntöihin" mm.että hyväksyt minkä tahansa perheen ja missä tahansa!!!!!
        Tämän lisäksi myönnät järjestölle täyden vapauden kaikesta vastuusta!
        Mieti tilannetta, jossa vaihto-oppilas onkin ujo hiljainen nuori, joka ei osaa edes englantia kovin hyvin saati sitten olisi kiinnostunut suomen kielestä tai teidän lehmienne hoidosta. Myös hyvin tavallinen tilanne,että nuori tuntee olevansa niin erilainen teihin verrattuna, eikä halua muuttua teidän kaltaiseksenne, ettei teistä tulekaan "elinikäisiä ystäviä". Pystyisitkö/jaksaisitko/haluaisitko myös siinä tapauksessa käyttäytymään ja toimimaan nuoren edun mukaisesti????? Voi että sitä pettymysten määrää tuolla hostmamojen keskustelupalstoilla, kun vaihtari olikin jotain ihan muuta kuin järjestöjen mainoksissa!!
        Kaikki epäonnistuneet vaihtarikokemukset eivät johdu perheistä vaan järjestön toiminta on monessa tapauksessa erittäin kyseenalaista. Esim. vaikka perhe haluaisi pitää nuoren ja vaihtari olla perheessä, järjestö voi mielivaltaisesti tehdä ihan mitä tykkää. Että varaudu myös sellaiseen.
        En suosittele kannattamaan alaikäisten vaihto-oppikastoimintaa minkään järjestön kanssa tällä nykymeinengillä kuten ei Tanskan valtiokaan enää.


      • Isäntäperhe
        En suosittele kirjoitti:

        Huh olipa siinä taas järjestöjen mainosta kerrassaan! Minun mielestäni koko vaihto-oppilastoiminta tällä lukiotasolla pitäisi lopettaa tai ainakin muuttaa totaalisesti! Mielestäni vaihto-oppilasjärjestöjen toiminta on kieroutunutta. Alaikäisiä lähetetään ympäri maailman perheisiin, joista saavat liian vähän tietoa ja jotka ottavat vaihtareita usein kyseenalaisista syistä esim. status, käännyttäminen, raha, kaveri lapselle ja sitten vielä tämä järjestöjen niin rakastama mainoslause "elinikäisistä ystävistä"... Ja se, että maksat ensin paljon, etkä voikaan sanoa, että en haluakaan tuonne perähikiälle, koska sitoudut kaikenlaisiin "sääntöihin" mm.että hyväksyt minkä tahansa perheen ja missä tahansa!!!!!
        Tämän lisäksi myönnät järjestölle täyden vapauden kaikesta vastuusta!
        Mieti tilannetta, jossa vaihto-oppilas onkin ujo hiljainen nuori, joka ei osaa edes englantia kovin hyvin saati sitten olisi kiinnostunut suomen kielestä tai teidän lehmienne hoidosta. Myös hyvin tavallinen tilanne,että nuori tuntee olevansa niin erilainen teihin verrattuna, eikä halua muuttua teidän kaltaiseksenne, ettei teistä tulekaan "elinikäisiä ystäviä". Pystyisitkö/jaksaisitko/haluaisitko myös siinä tapauksessa käyttäytymään ja toimimaan nuoren edun mukaisesti????? Voi että sitä pettymysten määrää tuolla hostmamojen keskustelupalstoilla, kun vaihtari olikin jotain ihan muuta kuin järjestöjen mainoksissa!!
        Kaikki epäonnistuneet vaihtarikokemukset eivät johdu perheistä vaan järjestön toiminta on monessa tapauksessa erittäin kyseenalaista. Esim. vaikka perhe haluaisi pitää nuoren ja vaihtari olla perheessä, järjestö voi mielivaltaisesti tehdä ihan mitä tykkää. Että varaudu myös sellaiseen.
        En suosittele kannattamaan alaikäisten vaihto-oppikastoimintaa minkään järjestön kanssa tällä nykymeinengillä kuten ei Tanskan valtiokaan enää.

        Voi hyvinkin olla mahdollista, että vaihto-oppilastoiminta on tulossa tiensä päähän, koska maailma on muuttunut niin paljon niistä ajoista kun tämä toiminta alkoi. Harva nykyään haluaa kotiinsa muukalaisen, jonka viihtymisestä on vastuussa vuoden ajan. Onhan siinä omat riskinsä, että otat kotiisi täysin tuntemattoman ihmisen. Ja vielä kun vaihtareiksi lähtijöiden vaatimustasokin voi olla hyvin korkea. Sinänsä se on surullista, että toisiin ei voi enää luottaa samalla tavoin kuin toiminnan alkuaikoina. Tulevaisuudessa varmaankin lisääntyy entistä enemmän opiskelijavaihto, mutta siinä jää sitten se perheaspekti täysin pois. Hyvä niille, jotka mieluummin viettävät itsenäistä elämää opiskelija-asunnoissa mutta sääli niiden kannalta, jotka kaipaisivat kodinomaisempaa yhteisöä, josta oikeasti voi tulla kuin oma kakkosperhe. Kokemusta tästäkin on omasta takaa. Mutta ajat muuttuvat, ihmiset muuttuvat, maailma muuttuu. Siltikin toivon, että vielä löytyy perheitä täältä Suomestakin, jotka haluavat ottaa vaihtarin, koska on niitä onnistuneita ja hienoja kokemuksiakin. Näillä palstoilla kun äänessä ovat lähinnä vain ne pettyneet, mikä toki heillekin suotakoon.


      • Todellakin järkyttyn
        Isäntäperhe kirjoitti:

        Voi hyvinkin olla mahdollista, että vaihto-oppilastoiminta on tulossa tiensä päähän, koska maailma on muuttunut niin paljon niistä ajoista kun tämä toiminta alkoi. Harva nykyään haluaa kotiinsa muukalaisen, jonka viihtymisestä on vastuussa vuoden ajan. Onhan siinä omat riskinsä, että otat kotiisi täysin tuntemattoman ihmisen. Ja vielä kun vaihtareiksi lähtijöiden vaatimustasokin voi olla hyvin korkea. Sinänsä se on surullista, että toisiin ei voi enää luottaa samalla tavoin kuin toiminnan alkuaikoina. Tulevaisuudessa varmaankin lisääntyy entistä enemmän opiskelijavaihto, mutta siinä jää sitten se perheaspekti täysin pois. Hyvä niille, jotka mieluummin viettävät itsenäistä elämää opiskelija-asunnoissa mutta sääli niiden kannalta, jotka kaipaisivat kodinomaisempaa yhteisöä, josta oikeasti voi tulla kuin oma kakkosperhe. Kokemusta tästäkin on omasta takaa. Mutta ajat muuttuvat, ihmiset muuttuvat, maailma muuttuu. Siltikin toivon, että vielä löytyy perheitä täältä Suomestakin, jotka haluavat ottaa vaihtarin, koska on niitä onnistuneita ja hienoja kokemuksiakin. Näillä palstoilla kun äänessä ovat lähinnä vain ne pettyneet, mikä toki heillekin suotakoon.

        Kiitos kun suot minunkin ilmaista mielipiteeni. Mielestäni niin kauan kun yksikin nuori joutuu kokemaan sellaista kuin nämä "pettyneet" näillä palstoilla kertovat, ja mistä MOT-ohjelman jaksossa "vaihto-oppilas heitteillä" kerrotaan ja mistä Danielle Grijalvan CSFES-sivustolla kerrotaan, niin todellakin joutaa jäämään unholaan toiminta. Se että useimmilla vaihtoaika sujuu kohtalaisesti, ei mielestäni ole hyvä perustelu jatkaa toimintaa. Ja monet nuoret häpeävät kertoa kuinka kamalaa se aika oikeasti voi olla.
        En ole pettynyt. Olen JÄRKYTTYNYT vaihto-oppilasjärjestön toiminnasta, joka oli täysi irvikuva alkuperäisestä tarkoituksesta. Itse olin exchange visitor nuoruudessani, tosin jo täysi-ikäisenä, ja se oli ns. elämäni paras vuosi kunnes sain lapsen, joka nyt siis joutui kokemaan HIRVITTÄVÄN ajan vaihtojörjestön käsissä. Ja en TODELLAKAAN aio ottaa sitä riskiä, että nuorempi lapseni kokisi saman!!!!
        Miksiköhän on niin vaikea uskoa, että ei ne ihmiset täällä ihan huvikseen näitä "pettymys"juttuja kirjoittele!!! Voisikohan ne jutut oikeasti olla niin uskomattoman karmaisevia. Ja haluaisimmekohan TODELLAKIN varoittaa ja informoida muita?


    • Onko varaa?

      Jos perheenne vuositulot eivät ole vähintään 100 000€ , ei kannata ottaa vaihtaria. Kukaan vaihtari ei halua nähdä nälkää tai tuntea olevansa taakka perheelle ja juuri se ,että kun pitäisi elää "perheenjäsenenä" niin perheen, jolla on "varaa" vaihtariin tulee olla hyvin toimeentuleva eikä joku opettajan palkalla kituutteleva. Tässäkin tapauksessa vaihtarit ovat eriarvoisessa asemassa, koska köyhiin perheisiin joutuneet joutuvat maksaamaan itse perheen kanssa matkustellessa jos edes perheellä on varaa mennä mihinkään. Että mieti myös mitä teidän perheellä on tarjottavaa, koska vaihto-oppilaan parasta pitäisi ajatella, mikä liian monesti unohdetaan.

    • Maailman-

      Minuakin kiinnostaisi paljon vaihto-oppilaan ottaminen, on kiinnostanut jo useita vuosia, mutta nyt olisi mahdollisuus tarjota paikka vuodeksi vaihto-oppilaalle.

      Kokemuksia siis kuulen mielelläni lisää, ja siitä millaista se arki vaihtarin kanss on?

      Ja kaikissa paikoissa lukee, että ei ole väliä keitä perheeseen kuuluu, että innostus ja motivaatio riittää (jota minulla kyllä piisaa). Mutta silti mietin, että kelpaankohan vaihtarille "perheeksi" sillä olen itse vasta 20-vuotias ja asun yksin (toki pari lemmikkiä kuuluu talouteen)? Onko kenelläkään kokemuksia, että olisi yksin ottanut vaihtarin?

      Tilaa siis löytyy, kun talossakin on reilut 200 neliötä ja reissaankin myös (opiskelujen sekä töiden puolesta) aina välillä, joten vaihtari pääsisi tietysti mukani matkustelemaan ympäri Suomea. Ja pystyisin myös maksamaan hänelle reissuilut Suomessa sekä tietysti ruoat ja ylläpidon, että rahallista ongelmaa ei olisi.

      Mielelläni siis kuulen kokemuksia, ja ehtiikö vielä tässä vaiheessa ilmoittautua ottamaan syksyn vaihtarin?

      • Haluun sulle vaihtar

        Varmasti saat vaihtarin. Vaikutat juuri niin fiksulta ja filmaattiselta kun mitä ne järjestöt etsii!!!! Ja kaikki perheet pedarista skitsoon kelpaavat! Eikun hakemaan!


    • Positiivisuutta

      Jos etsii asiallista informaatiota, niin kannattaa pysyä tästä foorumista kaukana. Äänessä on muutama elämäänsä kyllästynyt yksilö. Suomessa on pilvin pimein meitä (jo muutamia sukupolvia), joilla on ollut hieno kokemus vaihto-oppilaana tai isäntäperheenä. Minä olen ollut vaihto-oppilaana ja samoin lapseni. Meillä on myös ollut kotona vaihto-oppilas. Kannattaa tutkia järjestöjen nettisivuja ja soitella niihin ja kysyä lisätietoja. Jos tätä palstaa seuraa, niin on parasta vaan pysyä yksin omassa mökissään ja olla koskaan matkustamatta minnekään. Ymmärrän hyvin, että kurjiakin kokemuksia on, mutta löytyy myös järjestöjä jotka hoitavat asiat vastuullisemmin kuin toiset. Aloita vaikka Rotarit, AFS, YFU.

      • Elämä voittaa ja STS

        Olipahan yleistys: "Äänessä on muutama elämäänsä kyllästynyt yksilö"! Tässä ainakin puhuu äiti, joka oli mm. MOT-ohjelmassa mukana ja myötäkärsi lapsen helvetin koko vaihtariajan. Elämääni en ole kyllästynyt, mutta niihin jälkiseurauksiin, mitä tuo vuosi toi traumoineen, niihin kyllä. Järjestöä ei tarvitse arvata. Kaikkensa tekivät, että tytär olisi palannut kesken kauden, olihan rahat jo saatu. Taustojen tutkimisesta mm. sen verran, että tytär oli vieressä, kun uusi isäntäperhe läpäisi nämä surullisenkuuluisat testit... 5 minuuttia koneella, mihin täytettiin suurinpiirtein osoite ja nimitiedot ja badam! Uusi isäntäperhe oli syntynyt. Helppoa kuin heinänteko. Tämä ei ole propagandaa vaan surullinen totuus. Näin aluvalvoja tienasi $600, tekemättä mitään, käymättä koskaan koko kodissa, rikosrekisteriä tarkistamatta jne. Enkä edelleenkään ole kyllästynyt elämääni. Mutta kuten niin monet kommentit aikaisemminkin, ovat mitä ilmeisemmin Espoon suunnasta...
        1


      • Jatka lukemista;D

        Juuri näiltä sivuilta löytyy totuus. Jos menet katsomaan järjestöjen sivuja, näet vain yksipuolisen ja harhaanjohtavan puolen toiminnasta. Ainoa totuus taitaa olla, että kuka tahansa voi ruveta isäntäperheeksi.
        Voisitko tarkentaa mikä täällä olevasta tiedosta ei olisi asiallista???
        Itse suosittelen matkustelemaan TURVALLISESSA ja LUOTETTAVASSA seurassa, mitä nämä vaihtarijärjestöt eivät ole.


      • Asiaaa

        AFS:stä löytyy infoa kun googlaat nimellä Jonathan Mccullum esimerkiksi ! Ja noista muista järjestöistä löytyy informaatiota Danielle Grijalvan sivustolta CSFES!


    • Rahaa järjestöille

      Perheet ja niiden taso, samoin kuin vaihto-oppilaatkin ovat täysin sivuseikka bisnestä pyörittäville järjestöille. Vain kassaan virtaavalla rahalla on merkitystä. Tämä onkin johtanut siihen, että host perheiksi kelpuutetaan ihan mitä tahansa. Järjestöt eivät anna mitään takeita, että olosuhteissa edes ns. normitaso täyttyisi. Vaihto-oppilaita on sijoitettu jopa asuntovaunuihin jenkeissä! Perhe käsitteenä on myös aika laaja, eikä välttämätta vastaa lainkaan meidän kuvaa perheestä. Perheiksi on hyväksytty esim. yksinäisiä vanhuksia, siirtolaisia, pedofiileja jne.
      Kyseenalaistaessasi perheen tai asuinolosuhteet, saatkin kuulla olevasi sopeutumaton ja alkaa kotiin lähtö häämöttää. Järjestöt eivät kanna vastuuta mistään.

    • Maailman-

      Hiukan tuntuu, että tämä keskustelu johtaa jo sivuraiteille isäntäperheeksi ryhtymisestä kun täällä aletaan puhua niin paljon vaihto-oppilaaksi lähdöstä. Minua ainakin enemmän kiinnostaa kuulla kokemuksia isäntäperheenä Suomessa toimimisesta?

      Vaikka itse olenkin vain 20-vuotias niin koen kyllä silti olevani perheeksi luokiteltava, sillä asun yksin omassa talossani, joten tällä hetkellä minä olen ainoa perheenjäsen sekä tietysti myös lemmikit. Joten toivottavasti käyn isäntäperheeksi jollekin järjestölle?

      Yfu:lta luin, että ikäraja isäntäperheelle on 30 vuotta, mutta muiden sivuilla ei ikärajoja ole erikseen mainittu.

      • Isäntäperhe

        Ensimmäisen viestisi perusteella olin jo ihan varma, että nimim. Maailman- olet trolli enkä viitsi vastata sellaisiin provoihin, mutta jos nyt kuitenkin olet ihan asiallisesti tietoa hakemassa, niin tässä minun mielipiteeni ihan vain vanhempana. En edusta mitään järjestöä, enkä ole Espoostakaan vaan kaukaa Kehäkolmosen ulkopuolelta ...

        Olet oikeasti liian nuori. Kyllä sen, että vaihto-oppilaat majoitetaan nimenomaan perheisiin, eikä esim. opiskelija-asuntohin, tarkoituksena on se, että vaihto-oppilaalla on aikuiset ihmiset, juurikin ne host-mom ja host-dad tukenaan ja huolta pitämässä, ja myös valvomassa . Sinä olisit vain muutaman vuoden vanhempi, lähinnä kaveri, mutta et missään tapauksessa valmis kenenkään teinin isäksi, edes host-sellaiseksi. Sinulla ei ole sitä elämän kokemusta mitä varmasti vaaditaan monissa vaihtovuotena eteen tulevissa tilanteissa.

        Perhekäsitykset sinänsä ovat nykyään monenkirjavia. Siltikin yksin eläjän on vaikempaa saada vaihtaria. Tunnen tapauksen, jossa suomalaiselle pojalle tarjottiin vaihtariperheeksi leskirouvaa, jonka lapsi opiskeli muualla. Tässä tapauksessa järjestö sanoi, että AINA jos perhe = yksin asuva henkilö, vaihtarilta kysytään, haluaako hän mennä tähän perheeseen. Muissa tapauksissahan ei kysytä. Kyseinen poika ei halunnut, ja hän sai toisen perheen ilman mitään mutinoita.

        Aiemmassa viestissäsi kerroit olevasi paljon matkoilla, joten vaihtari pääsisi myös matkustelemaan kanssasi. Vaihtarin on kuitenkin pääasiassa käytävä täällä koulua, joten jos yksinasuva isäntä on paljon pois kotoa, tarkoittaisi se sitä, että vaihtari jäisi aivan yksin. Ei hyvä.

        Jos oikeasti haluat tarjota luonasi majapaikkaa ulkomaalaiselle nuorelle, parempi tapa kuin isäntäperheeksi vaihtarille ryhtyminen tässä vaiheessa olisi varmaankin liittyä mukaan majoitusta matkailijoille tarjoavaan rinkiin. Se olisi enemmän suunntattu ikäisillesi nuorille, jotka etsivät edullista majoitusta maailman matkoillaan.


    • Likaista bisnestä

      Ajatuksena isäntäperheenä toimiminen Suomessa voi olla ok. mutta kannattaa
      kuitenkin harkita asiaa myös muusta näkökulmasta: Haluaako olla tekemisissä tällaisessa hyvinkin kyseenalaisessa bisneksessä, jossa millään sopimuksilla ei ole mitään merkitystä? Yhteistyö vaihto-oppilasjärjestöjen kanssa saattaa olla uskomattoman vaikeaa, missä loppupelissä neuvottelevat lakimiehet.

    • Host-äiti x2

      Hei! Meillä on tällä hetkellä perheessämme toinen vuosivaihtari. Isäntäperheen (ainakin käyttämässämme järjestössä) tulee kustantaa vaihtarille majoitus ja ruoka. Meidän tapauksessamme siis maksamme kuukaudessa yhden vesimaksun enemmän ja ruoan. Toki myös sähköä kuluu hieman enemmän, kun pesukone pyörii useammin yms.

      Meillä on mennyt molempien vaihtarien kanssa hyvin, ovat olleet fiksusti käyttäytyviä järkeviä nuoria. Oma kielitaitokin on parantunut, koska alussa on ollut pakko käyttää myös englantia vaihtareiden kanssa kommunikointiin, molemmat ovat kyllä vuoden mittaan oppineet myös suomea.

      Meillä on järjestönä AFS, olen kyllä kuullut hyvää myös YFU:sta ja Rotareista.

      • Jaksaavat mainostaa

        Minä taas olen kuullut paljon huonoja kokemuksia noista kaikista järjestöistä! Mutta kylläpä sitä jaksaavatkin nuo järjestöt täälläkin mainostaa.kommentoisivat näitä huonoja kokemuksia joskus myös. Ai niin eihän niitä siis ollutkaan tai siis ne johtui vaihtarista!


      • ex-vaihtari
        Jaksaavat mainostaa kirjoitti:

        Minä taas olen kuullut paljon huonoja kokemuksia noista kaikista järjestöistä! Mutta kylläpä sitä jaksaavatkin nuo järjestöt täälläkin mainostaa.kommentoisivat näitä huonoja kokemuksia joskus myös. Ai niin eihän niitä siis ollutkaan tai siis ne johtui vaihtarista!

        Tottakai huonoist kokemuksista pitää puhua. Täl foorumil vaan tuntuu, et heti ku joku kysyy jotain isäntäperheeks ryhtymisestä tai vaihtoon lähtemisestä, tulee kymmenen ihmistä huutamaan kuinka ei kannata, koska kaikki järjestöt ovat rahanahneita ja huijaavia paskoja, teidän lapsi päätyy 100% varmuudella rotanloukkuun näkemään nälkää ja palaa takas mielenterveysongelmaisena anorektikkona tai et teidän kotiin muuttaa joku patalaiska koululintsari -vaihtari, joka ryyppää vaan koko ajan. Joo onhan niitäkin ollu, mut miks pitää väittää et niin tulee tapahtuun "ihan varmasti". Maailmas on paljon onnistuineitaki vaihtovuosia hei!!

        Tällä foorumilla on niin paljon negatiivist juttuu, että on ihan hyvä kun tulee positiivisiakin kertomuksia, miksi ne aina tulkitaan järjestön "typeräksi mainostamiseksi"? Ne ovat ihmisten omia kokemuksia ko. järjestöstä, aivan kuten ne huonotkin kokemukset. Mä oon itte ollu vaihdos, ei ollu helppo vuosi, oli perheenvaihtoo ja muuta, mut en silti haukkuis koko vaihtaritoimintaa sysipaskaks sen takii. Oli paljon hyvii hetkii ja ihania kavereita ja järjestön kontaktihenkilö autto kyl paljon ku oli ongelmii.

        Ei ole olemassa yhtään täydellist järjestöä, mut kyl mä oon itte vähiten kuullu huonoo just YFU, AFS ja Rotaryt. Ja tosi moni mun kamu on kans ollu vaihdos, mun koulust tais lähtee joku 15 yhteensä sinä aikana ku olin lukios.

        Mitä tuohon ylläolleeseen yksinasuvaan tulee, myös yksinasuva voi toimia perheenä, mut se tosiaan varmistetaan vaihtarilta, hyväksyykö hän sellaisen perheen. Ikäraja hostperheelle on 30v yleensä. Kannattaa ennemmin liittyä vaikka tuohon matkailija-rinkiin ja sitten jos 10v päästä kiinnostaa isäntäperheenä olo, niin sitten ottaa johonki järjestöön yhteyttä.

        Perheen ei todellakaa tartte olla mikää miljonääriperhe. Tavallist suomalaista arkeehan ne nuoret tulee tänne elään! Joo vesilasku ja ruokalasku saattaa hieman nousta, onhan perhees yks ihminen enemmän, mut ei tartte matkailla ympäri maata sen vaihtarin kaa. Tehdään niit asioita mitä perhe muutenki tekis, mennään kesämökille tai käydään yhdessä paikallisessa virkkuukerhossa tai hiihtolenkillä.


      • Totuus julki
        ex-vaihtari kirjoitti:

        Tottakai huonoist kokemuksista pitää puhua. Täl foorumil vaan tuntuu, et heti ku joku kysyy jotain isäntäperheeks ryhtymisestä tai vaihtoon lähtemisestä, tulee kymmenen ihmistä huutamaan kuinka ei kannata, koska kaikki järjestöt ovat rahanahneita ja huijaavia paskoja, teidän lapsi päätyy 100% varmuudella rotanloukkuun näkemään nälkää ja palaa takas mielenterveysongelmaisena anorektikkona tai et teidän kotiin muuttaa joku patalaiska koululintsari -vaihtari, joka ryyppää vaan koko ajan. Joo onhan niitäkin ollu, mut miks pitää väittää et niin tulee tapahtuun "ihan varmasti". Maailmas on paljon onnistuineitaki vaihtovuosia hei!!

        Tällä foorumilla on niin paljon negatiivist juttuu, että on ihan hyvä kun tulee positiivisiakin kertomuksia, miksi ne aina tulkitaan järjestön "typeräksi mainostamiseksi"? Ne ovat ihmisten omia kokemuksia ko. järjestöstä, aivan kuten ne huonotkin kokemukset. Mä oon itte ollu vaihdos, ei ollu helppo vuosi, oli perheenvaihtoo ja muuta, mut en silti haukkuis koko vaihtaritoimintaa sysipaskaks sen takii. Oli paljon hyvii hetkii ja ihania kavereita ja järjestön kontaktihenkilö autto kyl paljon ku oli ongelmii.

        Ei ole olemassa yhtään täydellist järjestöä, mut kyl mä oon itte vähiten kuullu huonoo just YFU, AFS ja Rotaryt. Ja tosi moni mun kamu on kans ollu vaihdos, mun koulust tais lähtee joku 15 yhteensä sinä aikana ku olin lukios.

        Mitä tuohon ylläolleeseen yksinasuvaan tulee, myös yksinasuva voi toimia perheenä, mut se tosiaan varmistetaan vaihtarilta, hyväksyykö hän sellaisen perheen. Ikäraja hostperheelle on 30v yleensä. Kannattaa ennemmin liittyä vaikka tuohon matkailija-rinkiin ja sitten jos 10v päästä kiinnostaa isäntäperheenä olo, niin sitten ottaa johonki järjestöön yhteyttä.

        Perheen ei todellakaa tartte olla mikää miljonääriperhe. Tavallist suomalaista arkeehan ne nuoret tulee tänne elään! Joo vesilasku ja ruokalasku saattaa hieman nousta, onhan perhees yks ihminen enemmän, mut ei tartte matkailla ympäri maata sen vaihtarin kaa. Tehdään niit asioita mitä perhe muutenki tekis, mennään kesämökille tai käydään yhdessä paikallisessa virkkuukerhossa tai hiihtolenkillä.

        Kukaan meistä" itkijöistä" tai " huutajista" ei ole väittänyt, että " ihan varmasti 100%:sti tulee käymään huonosti, MUTTA tärkein viestimme on, että mielestämme riskit huonosti käymiselle ovat AIVAN liian suuret johtuen juuri "järjestöjen" rahanahneudesta ja epäpätevyydestä organisoida tämäntyyppistä toimintaa alaikäisten kanssa! On PÖYRISTYTTÄVÄÄ, että sellainen toiminta sallitaan vielä vuonna 2014. Tämän takia koemme tärkeäksi informoida ihmisiä tästä asiasta, jotta toimintaan saataisiin joku tolkku ja nuorten törkeä kohtelu saataisiin loppumaan.
        Sinun " ex-vaihtari" asenteesta kuvastuu väheksyntä ja halveksunta näitä huonoja kokemuksia kohtaan, mikä on tyypillinen järjestöjen vapaaehtoisten asenne.


      • ex-vaihtari
        Totuus julki kirjoitti:

        Kukaan meistä" itkijöistä" tai " huutajista" ei ole väittänyt, että " ihan varmasti 100%:sti tulee käymään huonosti, MUTTA tärkein viestimme on, että mielestämme riskit huonosti käymiselle ovat AIVAN liian suuret johtuen juuri "järjestöjen" rahanahneudesta ja epäpätevyydestä organisoida tämäntyyppistä toimintaa alaikäisten kanssa! On PÖYRISTYTTÄVÄÄ, että sellainen toiminta sallitaan vielä vuonna 2014. Tämän takia koemme tärkeäksi informoida ihmisiä tästä asiasta, jotta toimintaan saataisiin joku tolkku ja nuorten törkeä kohtelu saataisiin loppumaan.
        Sinun " ex-vaihtari" asenteesta kuvastuu väheksyntä ja halveksunta näitä huonoja kokemuksia kohtaan, mikä on tyypillinen järjestöjen vapaaehtoisten asenne.

        Kuten kirjotin, mulla oli itellä kans pahoja vaikeuksia ja vaihdoin perhettäki vuoden aikana.

        Mä en väheksy kenenkää ongelmia ja kuten sanoin, tosi pahoja kokemuksia on monilla ollu. Mutta nimenomaan monen kirjoituksista tällä forumilla selkeästi huokuu tuo "tulee ongelmia, ei missään nimessä kannata lähteä vaihtoon, rahat menee vaa hukkaan"-ajatus, ainakin mun mielestä.Ei se nyt kovin kaukana oo siit, et sanoo et 100% varmasti menee vuosi iha pieleen.

        Jos riskit on suuret eikä suosittele lähtöö, siitäki voi sanoa vähän toisella tapaa ku vaan kertoa, et "paska vuosi tulee oleen, rahat menee hukkaan!" kuten jotkut täällä on kirjottanu. Eri asia on vaik todeta et "tiedän valitettavan monta, jolla on vuosi menny pahasti pieleen ja on ollu ongelmia, ei ehkä kande lähtee ollenkaa". Ymmärrätkö eron?

        En todellakaan väheksy kenenkää ongelmii ja kuten sanoin, mullaki oli välillä pahojaki pulmia ekassa perheessä. Tottakai niistä saa ja pitää puhua. Siitä en tykkää et täällä heti vihjataan "järjestön mainonnaks" jos haluaa kertoa omista positiivisista kokemuksista vaihdossa tai isäntäperheenä. Uskokaa tai älkää, monella on myös ollut hyvin positiivinen kokemus vaihto-oppilasvuodesta. Jos muil on oikeus kertoo omist paskoist kokemuksistaa ni miksei ne joil on kuitenki ollu hyvä kokemus, sais myös kertoo omist kokemuksistaa?

        Mielestäni on typerää leimata kaikki järjestöt huonoiksi sen takia, että jollain EF:llä ja STS:llä on ollut niin paljon huonoi kokemuksii.(Niistä kai täällä on eniten kirjotettu) Sekä mä että suurin osa mun kavereist, ketä on ollu vaihdossa ylipäätään, on ollu joko YFU:n, AFS:n tai Rotaryn kautta, toki on ollu ongelmii ja perheenvaihtoi ja muuta, mut ei meist kukaa sanois et "järjestö on täysin paska". On noillaki järjestöil varmasti huonoi kokemuksia ollu, en mä sitä kiistä.

        En myöskää pidä väitteestä, että halveksunta on järjestöjen vapaaehtoisten tyypillinen asenne! Kyl varmaa niit huonompii tyyppei mahtuu joukkoon, mutta tuo on kyl jo aika paha yleistys. Tunnetko niin paljon jonku järjestön vapaaehtosii, että voit sanoo mikä on "tyypillinen asenne"? En oo ite ollu mikää aktiivine vapaaehtoine, pari kertaa leiriohjaajana olin joskus ja pari kertaa kävin mun ex-yläkoulus kertoos millast on olla vaihto-oppilas, mut lukion jälkee ei vaa oo opiskelun takii riittäny aikaa täs..


      • Tyhmä vanhempi
        ex-vaihtari kirjoitti:

        Kuten kirjotin, mulla oli itellä kans pahoja vaikeuksia ja vaihdoin perhettäki vuoden aikana.

        Mä en väheksy kenenkää ongelmia ja kuten sanoin, tosi pahoja kokemuksia on monilla ollu. Mutta nimenomaan monen kirjoituksista tällä forumilla selkeästi huokuu tuo "tulee ongelmia, ei missään nimessä kannata lähteä vaihtoon, rahat menee vaa hukkaan"-ajatus, ainakin mun mielestä.Ei se nyt kovin kaukana oo siit, et sanoo et 100% varmasti menee vuosi iha pieleen.

        Jos riskit on suuret eikä suosittele lähtöö, siitäki voi sanoa vähän toisella tapaa ku vaan kertoa, et "paska vuosi tulee oleen, rahat menee hukkaan!" kuten jotkut täällä on kirjottanu. Eri asia on vaik todeta et "tiedän valitettavan monta, jolla on vuosi menny pahasti pieleen ja on ollu ongelmia, ei ehkä kande lähtee ollenkaa". Ymmärrätkö eron?

        En todellakaan väheksy kenenkää ongelmii ja kuten sanoin, mullaki oli välillä pahojaki pulmia ekassa perheessä. Tottakai niistä saa ja pitää puhua. Siitä en tykkää et täällä heti vihjataan "järjestön mainonnaks" jos haluaa kertoa omista positiivisista kokemuksista vaihdossa tai isäntäperheenä. Uskokaa tai älkää, monella on myös ollut hyvin positiivinen kokemus vaihto-oppilasvuodesta. Jos muil on oikeus kertoo omist paskoist kokemuksistaa ni miksei ne joil on kuitenki ollu hyvä kokemus, sais myös kertoo omist kokemuksistaa?

        Mielestäni on typerää leimata kaikki järjestöt huonoiksi sen takia, että jollain EF:llä ja STS:llä on ollut niin paljon huonoi kokemuksii.(Niistä kai täällä on eniten kirjotettu) Sekä mä että suurin osa mun kavereist, ketä on ollu vaihdossa ylipäätään, on ollu joko YFU:n, AFS:n tai Rotaryn kautta, toki on ollu ongelmii ja perheenvaihtoi ja muuta, mut ei meist kukaa sanois et "järjestö on täysin paska". On noillaki järjestöil varmasti huonoi kokemuksia ollu, en mä sitä kiistä.

        En myöskää pidä väitteestä, että halveksunta on järjestöjen vapaaehtoisten tyypillinen asenne! Kyl varmaa niit huonompii tyyppei mahtuu joukkoon, mutta tuo on kyl jo aika paha yleistys. Tunnetko niin paljon jonku järjestön vapaaehtosii, että voit sanoo mikä on "tyypillinen asenne"? En oo ite ollu mikää aktiivine vapaaehtoine, pari kertaa leiriohjaajana olin joskus ja pari kertaa kävin mun ex-yläkoulus kertoos millast on olla vaihto-oppilas, mut lukion jälkee ei vaa oo opiskelun takii riittäny aikaa täs..

        Kas kun arvasinkin oikein! Järjestöjen toiminnassa olevista suurista epäkohdista tulee tiedottaa ihmisiä! Ei riitä, että niistä vain puhutaan. Järjestöjen täytyisi itsekin parantaa toimintatapojaan, mutta nykyinen käytäntö on juuri tämä, että ei oteta vastuuta, syytetään nuoria järjestön oman toiminnan aiheuttamista ongelmista ja vähätellään pilattuja vaihtarivuosia ja vain siirretään keskustelu näihin onnistuneempiin kokemuksiin!
        Eikö jokaisella vaihtariksi lähtevällä ole oikeus edes kohtuullisen onnistuneeseen ja turvalliseen kokemukseen ilman, että syytetään valehtelusta ja annetaan varoituskirjelmiä ja uhataan kotiin lähettämisellä? Nuo ovat arkipäivää ihan kaikissa vaihtarijärjestöissä.
        Ja eiköhän jokainen saa ihan itse valita sanat, jotka parhaiten kuvaavat kokemusta järjestön kanssa.
        Mielestäni järjestö, joka ylintä johtoa myöten sallii tuollaiset epäoikeudenmukaiset, mielivaltaiset syytökset, uhkailut ja kotiin lähettämiset, eikä pysty tarjoamaan kunnollisia perheitä, joilla on taustat ja muukin elämä kunnossa, on läpimätä. Pska on kyllä tosi osuva sana kuvaamaan tuota toimintaa. Hlvetillinen on toinen. Ei missään nimessä kannata lähteä vaihtariksi! Ja rahat tosiaan meni hukkaan. Ja nuoren hyvinvointi tuli vaarannettua järjestön taholta useaan otteeseen. Ja itse olin tyhmä kun en ollut ottanut selvää asioista CSFES:n sivuilta ja myös näiltä sivuilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe